Applaus Okke, wat een engelengeduld heb je je toch!
Is voeding en vloeistof via een infuus voldoende om een baby in leven te houden?Maar stel je voor: Je stopt een baby in een kale kamer. De baby krijgt met een infuus alle voeding en vloeistof om te overleven. Het arme kind blijft zijn/haar hele leven in de kamer en ziet nooit een mens. Hoeveel denk je dat zo iemand weet?
Goede vraag. Ik denk optie 2, maar als je er toch over wilt praten zal je optie 1 aan moeten houden.mag ik een omschrijving van de term "waarheid"
is dat een allesomvattend weten ?
is het een povere benadering door een vragende mens ?
Ik ken deze Abelard niet;Je loopt op me vooruit.. Dit is nou net waarom ik van Abelard houd.
De persoon in de kamer zal door observatie weten dat er klanken zijn, die verband houden met zijn eigen geluid. Zonder echo zou hij niet eens weten dat het geluid buiten zijn lichaam bestaat.
Kennis onstaat als je goede verbanden legt tussen je observaties. Maar deze persoon heeft niet genoeg input om een redelijk beeld te vormen.
Zoals ik al eerder heb gezegd, geloof ik niet dat de mens het vermogen heeft om alles te bevatten. Ik denk dus ook dat we ieder onze eigen werkelijkheid creëren.
Dit wil niet zeggen dat er geen 'echte' werkelijkheid is, alleen dat jij en ik evenveel weten.
Wat is alles? en wat is bevatten? Wat als dit alles iets heel kleins is dat zich kan tonen als een begrip.Zoals ik al eerder heb gezegd, geloof ik niet dat de mens het vermogen heeft om alles te bevatten.
Hoe is de relatie eigen werkelijkheid tot elkaar en tot echte werkelijkheid.Ik denk dus ook dat we ieder onze eigen werkelijkheid creëren.
Dit wil niet zeggen dat er geen 'echte' werkelijkheid is, alleen dat jij en ik evenveel weten.
Dat denk ik niet. Hij zal observeren dat hij sporen achterlaat. Ik denk niet dat het heel snel in iemand op komt dat hij niet echt is.L D Bogaards schreef:Mogen we stellen dat een mens in deze omstandigheid zich niet eens bewust is van zichzelf.De persoon in de kamer zal door observatie weten dat er klanken zijn, die verband houden met zijn eigen geluid. Zonder echo zou hij niet eens weten dat het geluid buiten zijn lichaam bestaat.
Waarom zou je de werkelijkheid willen begrijpen?Civilis schreef:Nog twee puntjes:
Als ik wist wat 'alles' was, wist ik alles!
In deze context bedoel ik alle invloeden op waarheid en werkelijkheid.
Ik denk dat we het zullen moeten doen met een schijn-werkelijkheid. Ik geloof niet dat wij de werkelijkheid kunnen begrijpen.
Ik heb dit niet ergens gelezen; maar dit heb ik wel afgelopen week nog met een vriend besproken. Ik vind het dus niet zo een rare gedachte.Ik zag laatst wel iets boeiends dat jouw punt misschien ondersteunt: Elke atoom die ontstondt toen het universum ontstondt, bestaat nog. Er is er nooit één weggegaan, en er is nooit een nieuwe bijgekomen. Uiteindelijk betekent dit dat we nu misschien Socrates in zitten te ademen. En misschien gedeeltelijk uit hem zijn gemaakt. Rare gedachte...
Ik begrijp je nu beter; en ik zal hier over nadenken.Volgens mij begin je op nul. Alle kennis die van binnenuit komt is het onbewust verbanden leggen tussen gebeurtenissen. Een pure Pavlov-reactie.
De enige 'kennis' die je zelf brengt is een kwestie van verbanden leggen tussen je observaties. Dit betekend natuurlijk wel dat échte kennis niet bestaat. Alleen inschattingen.
De stelling van jou en je mede-Innatisten dat je de waarheid al weet, en hem in jezelf kan vinden, begrijp ik echt niet.
Ik ben met je eens dat een mening gevormd wordt door ons eigen verleden. Maar we hebben het niet over meningen; we hebben het nog steeds over on-vervormde waarheid. [/quote]Meestal als ik een mening heb zonder echte onderbouwing kan ik hem moeiteloos wegverklaren met psychologisch normale reacties op mijn verleden. Dit soort kennis van binnenuit is volgens mij de meest onbetrouwbare bron denkbaar.
Alle volkeren overal geloven of geloofden dat de essentie van een mens onsterfelijk is.Het is nu de vraag of een mens zonder de term atoom ook op dit gegeven zal komen. Door te redeneren naar het kleinste deel dat niet vergaat; onsterfelijk, oneindig.
Volgens mij vervormt iedereen alles. Ik zie mezelf als relatief bijzonder objectief, maar nog steeds niet écht objectief. De waarheid is ongrijpbaar.Ik ben met je eens dat een mening gevormd wordt door ons eigen verleden. Maar we hebben het niet over meningen; we hebben het nog steeds over on-vervormde waarheid.
Ik ben het met je eens dat iets al bestaat voordat wij het een naam geven.Kijk; de onsterfelijke ziel kan op deze manier de plaats weer innemen van het idee van de atoom. Het is hetzelfde. Dat wij er nu meer van begrijpen betekend niet dat het er nooit voor de ontdekking is geweest. Het heeft altijd al bestaan. Maar zo denkt de mens nu eenmaal; het draait allemaal om mij.
Ik heb dit al een keer eerder gezegd; de mens is alleen interessant voor een ander mens. Haal de maan weg; wat voor effect heeft dat op de mens. Haal de mens weg; wat heeft dat voor effect op de maan.
Dat we nu alles vatten in begrippen geeft ons alleen het begrip begrijpen; het maakt niets nieuws dat er nog niet was. Zo is ook het denken; ik denk op dezelfde manier als Plato dacht; ik denk alleen in andere begrippen.
ik denk dat wij uiteindelijk op hetzelfde uit komen wat betreft het doel van denk vorming; alleen voor jouw geldt - als ik dit goed begrijp - dat wij als mens beginnen op 0 om vervolgens door de wereld van de zintuigen uit komen op een bepaald procent. En voor mij geldt dat wij beginnen met 100, en dat wij eindigen met een bepaald procent.Ik ken meer mensen zoals jij. Je lijkt hetzelfde te denken als ik, maar je komt tot bijna tegenovergestelde conclusies. Apart is dat...
Dit idee is jammer genoeg nog steeds juist; maar anders dan jij misschien - zoals al aangegeven - denk ik wel dat het uiteindelijke onsterfelijke deeltje opbouwt, afbreekt, en opnieuw weer opbouwt. Het is dus een oneindige cirkel van eindige dingen ( mens of steen, bloem of mier ).Alle volkeren overal geloven of geloofden dat de essentie van een mens onsterfelijk is.
Ik niet.. Ik denk dat dit juist komt door het 'alles draait om de mens'-denken. Het overgrote deel denkt ook dat en mens meer waard is dan een dier. En dat de aarde voor ons is gemaakt ipv andersom.
Ik zie de mens als een toevallige samenloop van omstandigheden. Als je dood gaat valt dat uiteen en ben je weg.
Relatief bijzonder objectief; (geen grapje), leg uit.Volgens mij vervormt iedereen alles. Ik zie mezelf als relatief bijzonder objectief, maar nog steeds niet écht objectief. De waarheid is ongrijpbaar.
En zelfs als je de waarheid wist. Hoe ga je mensen overtuigen?
Ik denk dat ik het hier met je eens ben. Als het goed is, geef jij nu aan waar ik (gedeeltelijk) op doel; waarheid bevind zich achter - misleidende term - de idee van de voorstelling.Ik ben het met je eens dat iets al bestaat voordat wij het een naam geven.
Met name de wetenschap denkt teveel in definities. Ze lijken te denken dat iets pas bestaat als jij het bewijst en een naam geeft.
Maar de mens werkt nou eenmaal zo. We moeten de waarheid eerst distilleren in begrijpelijke termen. Daarom denk ik nou precies dat wij de waarheid niet kunnen begrijpen! Situaties worden beïnvloed door meer verschillende invloeden dan wij kunnen bevatten, en het gebeurt op een subtielere manier dan wij kunnen beschrijven.. Elke actie heeft onbedoelde meer gevolgen dan wij kunnen voorspellen.
Waarheid is de vrije wil; of de vrije wil is waarheid?een alles omvattend weten is waarheid.
de stelling klinkt nu als een dictator,
dit lijkt me niet te kloppen
mij lijkt dat de waarheid de keus vrij laat,
een alles omvattend weten niet.
deze heeft geen keuze in zijn vorm, zijn vorm staat vast,
Je kunt niet alles maar omdraaien naar eigen belang.een povere benadering voor een vragende mens is waarheid
Ik snap hier jouw gedachte; weet even niet of hier verder op in gegaan moet worden.
Maar stel je voor: Je stopt een baby in een kale kamer. De baby krijgt met een infuus alle voeding en vloeistof om te overleven. Het arme kind blijft zijn/haar hele leven in de kamer en ziet nooit een mens. Hoeveel denk je dat zo iemand weet?
Is voeding en vloeistof via een infuus voldoende om een baby in leven te houden?
wacht even vrienden,
gaan jullie ervan uit dat een baby niets leert, in de negen maanden dat hij
tot leven komt,
worden hier niet de hersens aan de ledenmaten gekoppeld,
is dit niet het wonderbaarlijke moment dat de gedachte tot LEVEN komt,
het bewust worden van je lichaam,
het horen van geluiden, het wennen aan je moeders stem,
haar hartslag, die je negen maanden bij je draagt,
het is niet juist om een baby zo tekort te doen,
op het moment dat de gedachte leeft is hij niet meer tegen te houden,
de ziel, gevormd door het objektieve, bewustzijn
parasympathische zenuwen,
bewust,
objektief aangeleerd
maar de gedachte bestaat uit twee, hij heeft zich opgesplitst,
zijn 2e deel is het lichaam waar de ziel in huis vest,
deze is een koning,
die regeert over het lichaam,
hij houd hem in stand,
onbewust gevoed door begeerte
Ben je het met me eens dat je nooit weet op welk percentage je zit?ik denk dat wij uiteindelijk op hetzelfde uit komen wat betreft het doel van denk vorming; alleen voor jouw geldt - als ik dit goed begrijp - dat wij als mens beginnen op 0 om vervolgens door de wereld van de zintuigen uit komen op een bepaald procent. En voor mij geldt dat wij beginnen met 100, en dat wij eindigen met een bepaald procent.
Wat voor beide geldt, is dat allebei gebaat is bij een goede leraar; juistheid van denken als gevolg.
Is dat deeltje dan waar je kennis vandaan komt?Dit idee is jammer genoeg nog steeds juist; maar anders dan jij misschien - zoals al aangegeven - denk ik wel dat het uiteindelijke onsterfelijke deeltje opbouwt, afbreekt, en opnieuw weer opbouwt. Het is dus een oneindige cirkel van eindige dingen ( mens of steen, bloem of mier ).
Wie is 'je', in het laatste deel van deze regel.
Relatief= vergeleken andere mensenRelatief bijzonder objectief; (geen grapje), leg uit.
Mijn gedachte over 'objectief handelen door objectief denken', is het moeten uitschakelen van emotie.
´Waarheid bevind zich achter het idee van de voorstelling´: Bedoel je hiermee dat we ons (zonder schuld) blindstaren op de voorstelling, en daardoor de waarheid niet zien?Ik denk dat ik het hier met je eens ben. Als het goed is, geef jij nu aan waar ik (gedeeltelijk) op doel; waarheid bevind zich achter - misleidende term - het idee van de voorstelling.
Mijn (ook nog losse) gedachten over wetenschap:Wetenschap heeft bij mij een nog niet duidelijke plaats in het denken. Nog steeds vier ik haar niet als een overwinning; maar dat komt door mijn denkwijze, zoveel is nu wel duidelijk.
Dat houdt de filosofie zo leuk denk ik. Je weet nooit wie er gelijk had.Misschien wel de grap van alles, is dat ons gesprek jouw en mijn mening bevestigd ( maar dat is natuurlijk mijn mening ). In jouw idee vormen wij samen een beeld dat ( misschien ) kan leiden naar een verandering in ons beide denken.
In mijn beleving bezitten wij allebei de kennis om ons daar ( eventueel ) naartoe te leiden.
????mij lijkt dat de waarheid de keus vrij laat,
Ik ook hoor.. maar ik heb zelf het idee dat de werkelijkheid niet te begrijpen valt, ik zie het als een 'Zijn'Civilis schreef:Goede vraag.Intangible Radjanamadjo schreef: Waarom zou je de werkelijkheid willen begrijpen?
Ik vind het boeiend. Entertainment. Ik ben vooral geïnteresseerd hoe de mens mentaal werkt.
Ja, dat ben ik met je eens.Ben je het met me eens dat je nooit weet op welk percentage je zit?
De enige juiste leraar ben jij zelf. Een goede leraar heft niet perse jijzelf te zijn; en inderdaad is een 'goede leraar' subjectief; toch denk ik dat wanneer jij zelf weet wat voor jouw een goede leraar is; er zijn zoals ik al eerder heb gezegd meerdere wegen om ergens te komen. Het zou niet juist zijn één enkele leraar te hebben; maar één in het bijzonder. Deze geeft de grote lijn aan. En deze goede leraar kan uiteraard ook een bepaalde denkrichting zijn. En ben het met je eens dat veel weten komt uit ervaring; ik zou mijzelf hard voor moeten liegen om het tegendeel te bewijzen;- voorliegen blijft het zonder meer. Maar het iets voor het begrip begrijpen leer je niet door ervaring - niet van buiten én niet van binnen. Iets zien voordat het zich voorstelt; de idee voor het denken leer je niet.Ze zijn zeker gebaat bij een goede leraar. Maar wat is een goede leraar? Dat is zo'n subjectief begrip... Waarschijnlijk is er voor iedere leerling een andere 'goede' manier.
Ik denk sowieso dat de enige goede manier van lesgeven één op één is.
Ik doel meer op het 'je' als bewustzijn. Dit blijft naar mijn mening toch de hoofdzaak van elk filosofisch probleem. Ik kan dit nog niet geheel loslaten; en je te zien buiten het bewustzijn. En dat is dan een haakse gedachte op al eerder geschreven stellingen over de eenheid van alles. Deze paradox vind ik lastig op te lossen.Als je dood gaat valt dat uiteen en ben je weg./ Wie is 'je', in het laatste deel van deze regel./Je' kan je vervangen met 'iemand'. Of 'een mens'.
Dit bevestigd dat het niet objectief is. Misschien dat je er zelf ook achter bent?Relatief= vergeleken andere mensen
Ik vind dat het mijn grote talent is om dingen te bekijken zonder me te laten beïnvloeden door mijn emoties. Maar als ik eerlijk ben kan ik ook niet geloven dat de wereld echt zo slecht en negatief is als ik hem zie...
Daarom niet objectief maar relatief objectief.
Dit vind ik mooi aan het samen uitzoeken van ideeën; ja dat mag je zo zien. Maar ik vind ook dat de idee van de voorstelling zelf ook een voorstelling is; de idee is ook niet het juiste ware; het 'is' achter, boven etc... de idee van de voorstelling. Er wordt veel gezegd over de 'werkelijkheid', de wereld waar wij ons in bewegen door tijd en ruimte; dat deze door deze gedachte niet juist is; of dat deze niet eens bestaat.´Waarheid bevind zich achter het idee van de voorstelling´: Bedoel je hiermee dat we ons (zonder schuld) blindstaren op de voorstelling, en daardoor de waarheid niet zien?
Daar kan ik me nl wel in vinden.
Mogen wij dit onder een ander topic plaatsen? Dit gaat het onderwerp bedelven.Als geschiedenis-liefhebber valt het me erg op dat we culturen beoordelen op hun wetenschappelijke en technologische vooruitgang.
Laatst zei iemand me nog dat ze de Romeinen hoger inschatte dan de Bataven. Bij de Bataven hadden vrouwen gelijke rechten, was monogamie normaal, en werd er voor de zwakkeren gezorgd.
Bij de Romeinen werden ongewilde baby's op de vuilnisbelt achtergelaten voor de honden, werden bossen vernietigd om villa's te bouwen, en werden kinderen verkocht als sexslaven!
De grote Maya's dan: Zij vielen alle andere stammen aan, zodat ze ze aan hun goden konden offeren!
Toch worden deze culturen als 'trotse' geschiedenis gezien.
Hier ben ik het overigens mee eens. Ik zie 'feiten' dan ook als algemeen geaccepteerde aannames. Misschien dat wij dit ook 'even snel' proberen uit te werken.Ik denk dat wetenschap meer een doel dan een middel is geworden.
Klopt; kies nooit de middelste weg; deze is zelfs dodelijker dan de grote afgang.Dat houdt de filosofie zo leuk denk ik. Je weet nooit wie er gelijk had.
Het gebeurt ook vaak dat twee groepen lijnrecht tegenover elkaar staan, en bij de zelfde gebeurtenis roepen: "Zie je wel, ik had gelijk!". Het is net politiek af en toe.
Één ding is zeker: Als je in een gesprek een standpunt of gedachte hoort waar je nog nooit bij stil hebt gestaan, kun je er van leren.
Eh... even voor de goede orde: jij bent nog berichten aan het schrijven in dit topic en ik was afgehaakt met berichten schrijven in dit topic.alain schreef:okke volgens mij was ik afgehaakt,
niet dat het relevant is,
maar je schijnt weer te liegen,
Uiteindelijk moet je idd je eigen leraar zijn. Maar dat kan pas als je al veel geleerd hebt. Mensen zijn meesters in het zichzelf voor de gek houden.De enige juiste leraar ben jij zelf. Een goede leraar heft niet perse jijzelf te zijn; en inderdaad is een 'goede leraar' subjectief; toch denk ik dat wanneer jij zelf weet wat voor jouw een goede leraar is; er zijn zoals ik al eerder heb gezegd meerdere wegen om ergens te komen. Het zou niet juist zijn één enkele leraar te hebben; maar één in het bijzonder. Deze geeft de grote lijn aan. En deze goede leraar kan uiteraard ook een bepaalde denkrichting zijn.
Interessant punt. Het is in ieder geval wel iets waar je in de loop van je leven beter in wordt, zolang je 'openminded' blijft.Maar het iets voor het begrip begrijpen leer je niet door ervaring - niet van buiten én niet van binnen. Iets zien voordat het zich voorstelt; de idee voor het denken leer je niet.
Ik geloof heilig dat alles toeval is. Ook het bewustzijn. Zo zie ik het:Ik doel meer op het 'je' als bewustzijn. Dit blijft naar mijn mening toch de hoofdzaak van elk filosofisch probleem. Ik kan dit nog niet geheel loslaten; en je te zien buiten het bewustzijn. En dat is dan een haakse gedachte op al eerder geschreven stellingen over de eenheid van alles. Deze paradox vind ik lastig op te lossen.
Ik denk dat tijd en ruimte wel bestaan in een vaste, constante vorm. Alleen dat wij dat niet goed zien.Dit vind ik mooi aan het samen uitzoeken van ideeën; ja dat mag je zo zien. Maar ik vind ook dat de idee van de voorstelling zelf ook een voorstelling is; de idee is ook niet het juiste ware; het 'is' achter, boven etc... de idee van de voorstelling. Er wordt veel gezegd over de 'werkelijkheid', de wereld waar wij ons in bewegen door tijd en ruimte; dat deze door deze gedachte niet juist is; of dat deze niet eens bestaat.
Maar als ik mijn dochters in mijn armen hou; dan maar illusie, het voelt goed genoeg voor mij. Ik zie en voel de twee werelden van ( als ik mag zeggen ) geest en materie als twee aparte werelden die gedwongen zijn samen een balans te vinden en houden. Dit dualisme, wat tot hevige botsingen kan komen in bijvoorbeeld neurotische instabiele personen moet telkens op zoek naar de balans. Hier rust - en dit mag ik zonder schaamte zeggen - mijn grootste deel van mijn denken. Zij is - zo gesproken - mijn leraar; mijn lijn. Maar dit mag ook een andere keer uitgelicht worden; het is nog in wording.
Wat je daar zegt is een feitHier ben ik het overigens mee eens. Ik zie 'feiten' dan ook als algemeen geaccepteerde aannames. Misschien dat wij dit ook 'even snel' proberen uit te werken.
Kijk maar naar Balkenende IVKlopt; kies nooit de middelste weg; deze is zelfs dodelijker dan de grote afgang.
Als onze opvoeders de bron van kennis niet goed begrijpen; hoe kunnen zij ons dan 'juist' opvoeden.Uiteindelijk moet je idd je eigen leraar zijn. Maar dat kan pas als je al veel geleerd hebt. Mensen zijn meesters in het zichzelf voor de gek houden.
Ik denk dat de meest invloedrijke leraren altijd de mensen zijn die je opvoeden. Zij leren je alle ongeschreven sociale regeltjes, en ik denk dat je grotendeels hun normen en waarden overneemt. En die van de cultuur om je heen. Ik denk dat álle autochtone Nederlanders hun normen en waarden gebaseerd zijn op het Christendom. Zelfs de mijne, en ik heb moeite met de Kerk, én met het oude testament.
Ben ik het mee eens.Interessant punt. Het is in ieder geval wel iets waar je in de loop van je leven beter in wordt, zolang je 'openminded' blijft.
Ik geloof wel dat de mens nog steeds door de natuur wordt opgedeeld in bepaalde rollen voor de kleine groepjes oermensen. De één is een vechter, de ander een bouwer, weer een ander een denker, enz.
Sommige mensen hebben het meer in zich dan anderen om te willen begrijpen. Anderen willen gewoon door met de orde van de dag.
Ik denk dat onze kracht juist niet aanpassingsvermogen is; maar dat wij alles naar onze hand zetten. Wij passen alles om ons heen aan naar ons gelang; vandaar de gedachte dat wij het centrum van alles zijn. Maar misschien bedoel jij ook dit.Ik geloof heilig dat alles toeval is. Ook het bewustzijn. Zo zie ik het:
De natuur heeft allerlei levensvormen geprobeert, ieder met één grote kracht. Onze kracht is aanpassingsvermogen. Ik denk dat het eerste prototype is gemaakt is om met zijn super-stembanden dierenngeluiden te maken, en zo de dieren in hun val te lokken. Om die val te kunnen maken, hebben ze het vermogen gekregen om vooruit te plannen.
Aangezien alle levensvormen zich oneindig doorontwikkelen denk ik dat de hersenen en de stembanden samen tot spraak leidden.
Spraak en hersenen leidden daarna tot bewustzijn, als bijeffect.
Mag ik hieruit concluderen dat alles dat natuur is een bewustzijn heeft; en zelfs nadenkt over verbetering; zelfs over causaliteit.Dieren en zelfs planten hebben natuurlijk ook een bepaald bewustzijn, maar doordat zij geen reden hebben om dingen te verwoorden hebben ze niet echt samenhangende gedachten.
Dit betekent ook dat de zwakte in de filosofie, het denken in definities, ook de reden is dat we uberhaubt filosofie hebben..
Is ook een paradox, want mijn idee dat de natuur alles met een reden doet staat haaks op mijn idee dat alles toeval is. Ik denk dat de natuur iets uitprobeert, en het dan overlaat aan toeval.
Waar deze 'gedachte achter' de natuur vandaan komt is mij een raadsel...
Ik denk dat deze dingen je interpretatie van de waarheid vormen.Als onze opvoeders de bron van kennis niet goed begrijpen; hoe kunnen zij ons dan 'juist' opvoeden.
Wat hebben normen en waarde, ongeschreven sociale regels, cultuur en religie met waarheid te maken.
Moeite met de kerk kan ik begrijpen; maar waarom met het oude testament.
Dat is precies waarom ik misanthroop ben. Dat wij alles naar onze hand zetten.Ik denk dat onze kracht juist niet aanpassingsvermogen is; maar dat wij alles naar onze hand zetten. Wij passen alles om ons heen aan naar ons gelang; vandaar de gedachte dat wij het centrum van alles zijn. Maar misschien bedoel jij ook dit.
Maar laten we even zeggen dat ik het niet met je eens ben; maar dit leidt ons wel naar het begin van de abstract denkende mens; waarheid vind je in de bron of kern van het probleem.
Ik denk eerder dat er bepaalde basisregels zijn waaraan de naruur zich moet houden. Misschien de "formule van alles"? De vraag bijft sowieso waar de regels of de formule vandaan komen...Mag ik hieruit concluderen dat alles dat natuur is een bewustzijn heeft; en zelfs nadenkt over verbetering; zelfs over causaliteit.
Dit lijkt mij wel weer een mooi twist punt.
Dit begrijp ik.Uiteindelijk moet je idd je eigen leraar zijn. Maar dat kan pas als je al veel geleerd hebt. Mensen zijn meesters in het zichzelf voor de gek houden.
Ik denk dat de meest invloedrijke leraren altijd de mensen zijn die je opvoeden. Zij leren je alle ongeschreven sociale regeltjes, en ik denk dat je grotendeels hun normen en waarden overneemt. En die van de cultuur om je heen. Ik denk dat álle autochtone Nederlanders hun normen en waarden gebaseerd zijn op het Christendom. Zelfs de mijne, en ik heb moeite met de Kerk, én met het oude testament.
Ik denk dat deze dingen je interpretatie van de waarheid vormen.
Ik ben het op dit punt niet me je eens; maar ik zal hier verder niet op in willen gaan. Wij hebben beide een mening door een bepaalde interpretatieOude testament: God regeert door angst. Als je hem niet aanbidt wordt je gestraft.
Ook weer een punt van twist; in alle rust kan ik genieten van ons mensen.Dat is precies waarom ik misanthroop ben. Dat wij alles naar onze hand zetten.
Ik ben het wel met je eens dat dit onze kracht is, maar ik denk dat dit een gevolg is van ons aanpassingsvermogen.
Als 'iets' iets uitprobeert is er een verwachtingspatroon. Vandaar mijn vraag of jij denkt dat 'de natuur' zich ' bewust ' is van oorzaak en gevolg; zich bewust is van haar eigen creaties en deze te pas en te onpas kan vernieuwen. Dat wij als mens een mislukking blijken in de ogen van 'de natuur ' en er een nieuw type gemaakt kan worden om wél aan de verwachting te voldoen.Ik denk dat de natuur iets uitprobeert, en het dan overlaat aan toeval.
Ik denk eerder dat er bepaalde basisregels zijn waaraan de natuur zich moet houden. Misschien de "formule van alles"? De vraag blijft sowieso waar de regels of de formule vandaan komen...
Mijn versie:L D Bogaards schreef:Ik zal even van mijn eigen denken een korte samenvatting maken;
1 - Er zijn twee manier van ervaring; door de geestelijke waarneming via de geest; en door de materialistische waarneming via de zintuigen.
1.1 - Kennis kan opgedaan worden door een van deze twee of van allebei.
1.2 - Ware kennis kan men alleen opdoen via de geestelijke waarneming.
1.3 - De weg naar ware kennis is subjectief; een ieder legt voor zichzelf een bepaalde weg af om hier te komen.
Alle wegen leiden naar Rome. Als bijvoorbeeld een streng gelovige innatist en een atheïstische empiricist eens goed doordenken kunnen ze best tot dezelfde conclusies komen.1.3 - De weg naar ware kennis is subjectief; een ieder legt voor zichzelf een bepaalde weg af om hier te komen.
1.5 - Wanneer een persoon een verkeerde weg neemt - rede buiten beschouwing gelaten - zal hij niet komen tot ware kennis.
1.6 - De weg tot ware kennis ligt dus vast - als een noodlot zo gesproken - en moet bewandeld worden door de juiste persoon op de juiste manier.
Ik denk dat voor velen ware kennis geen doel maar een middel is.1.4 - Dat de weg subjectief is neemt niet weg dat het doel - dat is ware kennis - voor elk hetzelfde is.
2 Ik maak niet zo veel onderscheid tussen 'ware kennis' en 'waarheid'. Ik zie waarheid als de ongefilterde werkelijkheid zoals het buiten ons hoofd bestaat.2 - Waarheid - als wij mogen spreken over dit woord - toont zich; zij wordt niet gevonden of gedacht.
2.1 - Zij is niet de voorstelling; zij is niet de voorstelling van de idee van de voorstelling.
2.2 - Waarheid wordt niet gedwongen zich te tonen in één van eerder genoemde voorstellingen.
2.3 - Waarheid is vanuit z'n aard - dat wat zich aan ons toont - wel te begrijpen.
2.4 - Waarheid toont zich voor elk persoon op dezelfde manier, maar wordt door elk persoon anders begrepen.
2.5 - Dit 'anders begrijpen' betekend niet dat deze waarheid telkens anders is in z'n aard; maar zich telkens anders toont.
2.6 - Praten over waarheid die zich door kennis opgedaan kan worden is praten over het probleem waarheid/leugen.
2.7 - Dat via de leugen ook de waarheid te kennen is zegt nog niets over de aard van deze waarheid.
2.8 - Zo ook het feit; als de leugen herkend wordt en daaruit volgt de waarheid, is deze waarheid dan een feit of de beste aanname.
Is meer een reactie geworden dan een samenvatting, maar het vat toch aardig mijn gedachten samen.Hierbij kort mijn bijdrage en/of denkwijze.
Allereerst wil ik je bedanken voor 'het voer om na te denken'. Het lijkt mij op deze manier ook een prachtige samenvatting van onze verschillende opvattingen dat helder is, en in een goed systeem om de punten één voor één uit te diepen.1 Concrete ervaring komt alleen binnen via de zintuigen. Deze informatie wordt vervolgens door vervormd door de waarnemer om het in zijn referentiekader te passen.
Ik geloof niet dat de mens het vermogen heeft om ware kennis te bereiken. Dit omdat ik vind dat ware kennis ook inhoudt dat je zeker weet dat je gelijk hebt.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de beste manier om het te bereiken is om alles zo objectief mogelijk te observeren, en verbanden te zien. Verder moet je open blijven voor argumenten, en geen aannames doen "omdat iedereen het weet".
Zintuigen zijn onbetrouwbaar, maar dat komt door de nog onbetrouwbaardere hersenen!
Wanneer weten wij als moderne mens wanneer de hersenen betrouwbaar werken; als onze hersenen zelf niet betrouwbaar zijn. Hoe kunnen wij met klem zeggen,' deze man heeft betrouwbare hersenen'; als de onze dit niet zijn. Misschien is het eens goed te kijken naar abnormale denkwijzen van abnormale mensen?Zintuigen zijn onbetrouwbaar, maar dat komt door de nog onbetrouwbaardere hersenen!
L D Bogaards schreef:Ik zal even van mijn eigen denken een korte samenvatting maken;
1 - Er zijn twee manier van ervaring; door de geestelijke waarneming via de geest; en door de materialistische waarneming via de zintuigen.
1.1 - Kennis kan opgedaan worden door een van deze twee of van allebei.
1.2 - Ware kennis kan men alleen opdoen via de geestelijke waarneming.
1.3 - De weg naar ware kennis is subjectief; een ieder legt voor zichzelf een bepaalde weg af om hier te komen.
1.4 - Dat de weg subjectief is neemt niet weg dat het doel - dat is ware kennis - voor elk hetzelfde is.
1.5 - Wanneer een persoon een verkeerde weg neemt - rede buiten beschouwing gelaten - zal hij niet komen tot ware kennis.
1.6 - De weg tot ware kennis ligt dus vast - als een noodlot zo gesproken - en moet bewandeld worden door de juiste persoon op de juiste manier.
Is waarheid hiermee een getoonde intuitie?2 - Waarheid - als wij mogen spreken over dit woord - toont zich; zij wordt niet gevonden of gedacht.
2.1 - Zij is niet de voorstelling; zij is niet de voorstelling van de idee van de voorstelling.
2.2 - Waarheid wordt niet gedwongen zich te tonen in één van eerder genoemde voorstellingen.
2.3 - Waarheid is vanuit z'n aard - dat wat zich aan ons toont - wel te begrijpen.
2.4 - Waarheid toont zich voor elk persoon op dezelfde manier, maar wordt door elk persoon anders begrepen.
2.5 - Dit 'anders begrijpen' betekend niet dat deze waarheid telkens anders is in z'n aard; maar zich telkens anders toont.
2.6 - Praten over waarheid die zich door kennis opgedaan kan worden is praten over het probleem waarheid/leugen.
2.7 - Dat via de leugen ook de waarheid te kennen is zegt nog niets over de aard van deze waarheid.
2.8 - Zo ook het feit; als de leugen herkend wordt en daaruit volgt de waarheid, is deze waarheid dan een feit of de beste aanname.
Dat de waarheid - als eerder geschreven - zich toont zonder een 'ten opzichte van'. Dit wil zeggen dat er geen enkel 'ten opzichte van' zich mag vormen, zelfs niet een on-waarheid. Ik verkies 'vormbeeld' boven intuïtie; dit omdat intuïtie zich opstelt binnen een vorm van emotie - deze emotie is in dit denkbeeld van vormbeeld niet aanwezig.Is waarheid hiermee een getoonde intuitie?
Is het een intuitie die zich toont tegenover een leugenachtige referentiekaders op de achtergrond? Of draaf ik hier een beetje door?
Als het goed is vind je in elk van de aanwezige schrijvers op dit forum stukjes van voorgaande denkers. Ik heb al eerder geschreven dat alle kennis bij iedereen aanwezig is; dat dit niet anders is dan millennia geleden; en dat het enige verschil is, dat wij steeds meer gaan begrijpen.Cool! Ik herken Descartes, Kant en Wittgenstein. zit dit ook in jou perceptie of slechts in mijn projectie?
De vormidee is dus substantieel, bestaat opzichzelf, is er zonder reden etc..de vormidee is het totaalplaatje dat er 'gewoon' is.L D Bogaards schreef:
Dat de waarheid - als eerder geschreven - zich toont zonder een 'ten opzichte van'. Dit wil zeggen dat er geen enkel 'ten opzichte van' zich mag vormen, zelfs niet een on-waarheid. Ik verkies 'vormbeeld' boven intuïtie; dit omdat intuïtie zich opstelt binnen een vorm van emotie - deze emotie is in dit denkbeeld van vormbeeld niet aanwezig.
Met vormbeeld kan dit gezegd worden; dat het direct en absoluut is, zonder enige onmogelijkheid te bestaan - het is van alles het kleinste punt zonder een 'ten opzichte van'. Zo is de leugenachtig referentiekader alleen in de voorstelling aanwezig en niet voor de voorstelling van de idee.
Weet wel dat ik uitleg kan geven over deze waarheid enkel in een voorstelling van de idee.
De kennis is bij iedereen aanwezig gaat mij iets te verder. De bronnen en voorwaardes voor kennis zeker wel. De kennis zelf zijn voor mij losse brokstukken en feiten. De kenniselementen moeten eerst losgehakt worden. Dan kun je natuurlijk zeggen dat het geheel, waarin die kennisbrokken vanaf geslagen moet worden al aanwezig is. De brokken zelf zijn er feitelijk nog niet.Als het goed is vind je in elk van de aanwezige schrijvers op dit forum stukjes van voorgaande denkers. Ik heb al eerder geschreven dat alle kennis bij iedereen aanwezig is; dat dit niet anders is dan millennia geleden; en dat het enige verschil is, dat wij steeds meer gaan begrijpen.
Ik heb zelf de Tractatus gelezen ( de dwingende manier van indeling spreekt mij erg aan; in tegenstelling tot een verbloemd verhaal zet het aan tot zelf ontdekking); de andere twee nog niet - maar ik ben gister begonnen in de meditaties.
Ik volg dus een weg die in ieder geval twee van de drie ook hebben gevolgd.
Ik zet het voor mijzelf even neer om jouw te begrijpen; de drieeenheid zoals door jouw genoemd laat het vormbeeld zien als waar ten opzichte van dat wat het niet is; zodat het ware beeld zich kan tonen als zijnde waar. Als er geen ten opzichte is kan het zich ook niet tonen als waar omdat er geen referentiekader is om dit als waar te beschouwen. In die zin kan een waar toonbeeld net zo goed als niet bestaand worden beschouwd; als toevallig voorbij komend hersenschim waarvan de gek van ander kan worden onderscheiden.Dit weten dat de waarheid zich toont heeft iets intuitiefs en dat is niet iets dat gevoelig of willend is, het is iets dat wetend is.
Hij heeft mij in ieder geval geholpen met de idee van dat wat voor de voorstelling is; soortgelijk aan Spinoza' substantie. Ik zou de schijn hooghouden als ik zou zeggen dat ik ze volledig heb begrepen; het kost num eenmaal vele malen meer tijd iets te begrijpen dan te lezen ( uitzondering daar gelaten ).Wittgenstein springt ook wel heel erg in het oog. Kon je er wat mee?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten