Bericht
door Jeroen » 28 okt 2009, 11:59
Ik begrijp denk ik wel waar je naar toe wilt. Ik noem dat eenvoudigweg 'je volwassen gedragen'. Kennelijk konden deze 2 dat niet en heb ik ze dus als kind behandeld. Of dit ethisch, esthetisch of filosofisch verantwoord is, maakt mij niet uit, het was een oplossing, die overigens wel de rust in deze tent heeft terug gebracht.
Zelf loop ik al heel lang met de filosofie in mn hoofd dat goed en kwaad niet bestaan, althans niet echt, wel in onze beleving, maar buiten die beleving totaal niet. Een leeuw voelt zich totaal niet schuldig als hij een gnoe te grazen neemt. Dus wie zijn wij dan om die leeuw te straffen? Enkel en alleen omdat wij vinden dat gnoes ook een recht op een bestaan hebben? Wie zijn wij dan wel, dat wij denken te mogen beslissen over zaken die absoluut niet aan ons zijn? Moeder Natuur en Vadertje Tijd, of God, Shiva, Jezus, Buddha, wie dan ook, weten dat allemaal veel beter dan ons. En toch voelt de mens zich in zn recht staan wanneer hij zich ook als een goddelijkheid, als een verhevene gedraagt. Dat we de macht hebben is wel duidelijk, maar of we ook de verantwoordelijkheid kunnen dragen die gepaard gaat met die macht. Nee ik vind vooralsnog van niet.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK