De hermeneutische cirkel

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

De hermeneutische cirkel

Bericht door yopi » 19 aug 2009, 01:25

Een woord heeft in de hermeneutiek geen vaste betekenis, het is afhankelijk van de context. We zouden om te begrijpen dus alle toepassingen moeten kennen, dit is echter een oneindige opgave.

De hermeneutische cirkel leidt van het algemene naar de specifieke betekenis en weer terug. Volledige objectiviteit van het verstaan kan nooit worden bereikt. Voor Schleiermacher heeft de hermeneutische cirkel een methodologische betekenis. Voor Gadamer en Heidegger heeft de hermeneutische cirkel een ontologische betekenis, het zegt iets over de structuur van de werkelijkheid als zodanig.
uit:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hermeneutiek

Dat is dus wel wat anders als een definitie.
Hoewel je een definitie zou kunnen zien als een tijdelijke stolling in het proces van interpretatie om in ieder geval nog een beetje te weten waar je het over hebt.
Het doet me denken aan zoiets als de talmoed:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Talmoed

Op de een of andere manier bestaan er religieuze teksten, literaire teksten, filosofische teksten, die men in zijn zuivere vorm wil laten voortbestaan.
Maar de commentaren zijn oneindig, terwijl de teksten toch schijnen te verwijzen naar iets blijvends.
(zie bv de opvatting van Gadamer in de eerste link van dit topic.)

Inmiddels lijkt bijvoorbeeld de maya kalender ook te gaan behoren tot dit soort blijvende teksten. (of niet?)

Vindt iemand dit interessant? Of kan iemand iets hierover zeggen?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 4
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 19 aug 2009, 03:01

Ik wil graag gezegd hebben dat hermeneutiek meestal gebruikt wordt voor het HERdefiniëren van woorden, niet voor het interpreteren van teksten. Een voorbeeld hiervan wat we eerder op dit forum onder de loep genomen hebben is de herdefiniëring van nationaal socialisme en extreem rechts van de laatste paar jaren.

Het belang van het begrijpen van wat iemand bedoeld met een woord overstijgt het constateren van een betekenis nogal lijkt me.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 19 aug 2009, 07:16

Ik vind het zeker interessant en kan me ook wel enigzins vinden in de tekst van Gadamer. Komt aardig overeen met de gedachten uit een boek (het Elixer en de Steen) dat handelt over hermetisme en alchemie

(mbt dat kunst verder komt dan waar de wetenschap blijft steken - kunst als uiting van het hogere)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 aug 2009, 10:23

Arjen schreef:Het belang van het begrijpen van wat iemand bedoeld met een woord overstijgt het constateren van een betekenis nogal lijkt me.
Daar sluit ik me bij aan.

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 4
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 19 aug 2009, 10:38

Ik heb zomaar het idee dat mijn mening over Hermeneutiek misscien niet voor de volledige hermeneutiek opgaat. Ik denk dat ik mijn idee hierover aan moet passen.

Wat bedoelen Heidegger en Gadamer met ontologische cirkel eigenlijk?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 aug 2009, 04:27

Arjen
Wat bedoelen Heidegger en Gadamer met ontologische cirkel eigenlijk?
Voor Gadamer en Heidegger heeft de hermeneutische cirkel een ontologische betekenis, (=) het zegt iets over de structuur van de werkelijkheid als zodanig.
Radja
mbt dat kunst verder komt dan waar de wetenschap blijft steken - kunst als uiting van het hogere
Inderdaad. En daarom is daar een andere methodiek nodig.
Het stamt uit de tijd dat mensen op universiteiten probeerden de 'geesteswetenschappen' te redden.
Husserl was ook zo iemand die met zijn 'Wesensschau' probeerde een soort exacte methode te ontwikkelen: de fenomenologie.

Gadamer en Heidegger doen er nog een schepje bovenop door het niet alleen als methode(s) te zien, maar overeenkomstig de 'aard van de werkelijkheid'.
Dat maakt het interessant, vind ik.

'het elixer en de steen' hebben geloof ik ook te maken met een opvatting over tijd, waar jij wel es iets over geschreven heb. Klopt dat?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 4
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 20 aug 2009, 10:31

yopi schreef:Arjen
Wat bedoelen Heidegger en Gadamer met ontologische cirkel eigenlijk?
Voor Gadamer en Heidegger heeft de hermeneutische cirkel een ontologische betekenis, (=) het zegt iets over de structuur van de werkelijkheid als zodanig.
I stand corrected.

Het doet me trouwens denken aan wat Lacan zegt over wat 'het zelf' eigenlijk is (talig volgens Lacan). Datgene waarvan voor Gadamer en Heidegger denken dat het iets zegt over de structuur van de werkelijkheid is daarmee de structuur van hoe wij (mensen) de structuur van de werkelijkheid be-grijpen en daarmee de structuur van ons denken is (Taal volgens Lacan). Lacan geeft aan dat het denken in die zin altijd in een bepaalde structuur (syntax?) voorkomt en daarmee dat 'het zelf' die structuur ís. De verschillende talen in de wereld zijn daarmee een uiting van de Taal (van het zelf).
Het lijkt heel erg op het Kantiaanse onderscheid tussen datgene wat men waarneemt van een ding en het ding-an-sich.


Anyway, wat Heidegger en Gadamer denk ik doen is een veel voorkomende verwarring. Ik heb die verwarring ook vaak ervaren.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 aug 2009, 11:43

De structuur zou je kunnen zien als dat gedeelte van de werkelijkheid dat toegankelijk is voor ons talige zelf.
Het talige zelf ontwikkeld zich echter ook historisch, waardoor andere stukken van de werkelijkheid zichtbaar worden of weer verdwijnen.
Daarmee zijn de huidige zelven of jouw zelf afhankelijk van het algemene zijn waar wij onderdeel van zijn. En daarom kan het benadrukken dat de structuur meer de werkelijkheid betreft dan ons schijnbaar onveranderlijke zelf je de ogen openen voor een nog beter zelfbegrip.

Het feit dat Gadamer het begrip uit wilde breiden naar iets meer als een methode heeft denk ik te maken met het gevaar of verwarring waar jij denk ik op duidt: nl. dat de hermeneutische cirkel uitdraait op een vicieuze cirkel die in de taal zelf blijft ronddraaien.
Dat er niet meer gekeken wordt naar wat jij noemt 'Dat wat plaatsvindt' of 'Het Ding op zichzelf'.

Naar mijn idee moet het onbeslist blijven wie de goeie of verkeerde filosofen zijn juist om dat zicht open te houden. Of het moet natuurlijk overduidelijk aan te wijzen zijn.

Het goede van hermeneutiek in het algemeen vind ik dat je definities en vaststellingen blijft zien als een tijdelijk zicht op de als maar wordende werkelijkheid.

Zo iets.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 20 aug 2009, 12:40

yopi schreef:Radja
mbt dat kunst verder komt dan waar de wetenschap blijft steken - kunst als uiting van het hogere
Inderdaad. En daarom is daar een andere methodiek nodig.
Het stamt uit de tijd dat mensen op universiteiten probeerden de 'geesteswetenschappen' te redden.
Husserl was ook zo iemand die met zijn 'Wesensschau' probeerde een soort exacte methode te ontwikkelen: de fenomenologie.

Gadamer en Heidegger doen er nog een schepje bovenop door het niet alleen als methode(s) te zien, maar overeenkomstig de 'aard van de werkelijkheid'.
Dat maakt het interessant, vind ik.

'het elixer en de steen' hebben geloof ik ook te maken met een opvatting over tijd, waar jij wel es iets over geschreven heb. Klopt dat?
'Het elixer en de steen' is een titel van een boek over alchemie en hermetisme, heeft volgens mij wel enige raakvlakken met dit onderwerp

Ik weet niet precies welke opvatting omtrent tijd je zit te denken? Heb je daar nog een idee van?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 2
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 20 aug 2009, 12:50

@ Arjen de hermeneutiek is meer dan alleen een herdefiniëring van de betekenis van het woord. Het wil eigenlijk alleen maar aantonen dat er juist meerdere betekenissen kunnen zijn. Hierbij speelt de standplaats een belangrijke rol. Als voorbeeld zal ik geven dat over het ontslag van iemand heel anders aangekeken worden d.m.v. verschillende rollen/ functies etcetera. De manager zal het ontslag van zijn medewerker als noodzakelijke kostenbesparing zien, terwijl de medewerker hier vaak geheel anders over zal denken. In de hermeneutiek gaat het dus om het aangeven van deze standplaatsen, niets meer niets minder. Het pretendeert niet dat het een meer of minder waar is dan het andere, sterker nog het ziet beide als waarheid. Het gaat dus vanuit het perspectief waaruit je denkt en dat wil het aantonen dat is de kracht van de hermeneutiek, maar dat maakt het eveneens zo zwak.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 aug 2009, 13:46

Duidelijke uitleg. Mtheman.

In mijn werk ben ik de hermeneutische cirkel tegengekomen als instrument om met een cliënt zijn netwerk en geschiedenis te beschrijven. De hermeneutische cirkel helpt om deze vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 aug 2009, 14:44


Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 20 aug 2009, 15:02

Ah dat stuk, het idee er achter vind ik zelf erg interessant

Hoe zie jij de link met hermeneutiek?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 aug 2009, 15:25

Klopt niet zo erg Radja; die verwijzing ..

"Tijd is geld" economische interpretatie van de 'werkelijkheid' ..

"Tijd is kunst" de kwaliteitstijd als kunszinnige interpretatie van de 'werkelijkheid' ..

Kunst komt verder als buitenwetenschappelijke 'werkelijkheid' ..

Een kunstenares heeft eens een aantal schilderstukjes gemaakt naar aanleiding van een hoofdstuk van Peter Sloterdijks trilogie over 'de opsluiting in de moeder' (over het voorgeboortelijke) op een cursus die ik gevolgd heb.
Dat was een interpretatie die een soort vertaling opleverde daar van.
Niemand wist er verder iets over te zeggen. Maar iedereen zag er wel 'iets' in ..

Is wel een erg wijde opvatting van wat hermenetiek zou kunnen omvatten.
En het verband met tijd ben ik helemaal kwijt.
Jij nog iets toe te voegen hierover?

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 20 aug 2009, 15:35

Een woord heeft in de hermeneutiek geen vaste betekenis, het is afhankelijk van de context. We zouden om te begrijpen dus alle toepassingen moeten kennen, dit is echter een oneindige opgave.
Blijkens dit topic (en andere bronnen) geldt dit dus ook voor het woord 'hermeneutiek'.
Wat mij betreft is de context tekstverklaring van teksten die blijvend de tijd trotseren en onder de aandacht blijven. Zoals bijvoorbeeld 'de bijbel'.
Dat was in eerste instantie de reden om dit topic te starten.

Zou een tekst zichzelf kunnen verklaren?
Zou dit de zuiverheid zijn van een tekst?
Dat iedereen het er over eens is dat die tekst iets zegt ergens over waar de hermeneuten het over eens zijn. Wat zij allemaal op hun manier, vanuit hun standplaats (Mtheman), kunnen verwoorden en dat dan toch overeenstemming weergeeft?

Op zoek naar een echtheidscertitificaat van de bijbel, een puur historische benadering of een psycho-analytische interpretatie zouden dan drie rooie haringen zijn die volledig het punt zouden missen waar een stuk tekst van de bijbel over gaat ..

of zo
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 20 aug 2009, 18:53

yopi schreef:Klopt niet zo erg Radja; die verwijzing ..

"Tijd is geld" economische interpretatie van de 'werkelijkheid' ..

"Tijd is kunst" de kwaliteitstijd als kunszinnige interpretatie van de 'werkelijkheid' ..

Kunst komt verder als buitenwetenschappelijke 'werkelijkheid' ..

Een kunstenares heeft eens een aantal schilderstukjes gemaakt naar aanleiding van een hoofdstuk van Peter Sloterdijks trilogie over 'de opsluiting in de moeder' (over het voorgeboortelijke) op een cursus die ik gevolgd heb.
Dat was een interpretatie die een soort vertaling opleverde daar van.
Niemand wist er verder iets over te zeggen. Maar iedereen zag er wel 'iets' in ..

Is wel een erg wijde opvatting van wat hermeneutiek zou kunnen omvatten.
En het verband met tijd ben ik helemaal kwijt.
Jij nog iets toe te voegen hierover?
Even los van de 'tijd', als het goed begrijp kan ik de hermeneutiek dus als hulpmiddel zien? Om meerdere perspectieven te beproeven bij een probleem/discussie/etc?
Die van de kunstenares.. doet me een klein beetje denken aan de inktvlekkentest

Qua tijd zou je dan kunnen stellen dat er verschillende standpunten zijn mbt diezelfde tijd. Sommige zeggen dat tijd enkel relatief bestaat tov de observeerder, de ander ziet tijd als lineair, weer een ander ziet tijd als cyclisch en een vierde denkt dat tijd een bedachte constructie is en tijd in werkelijkheid niet bestaat

Hoe kun je dit 'hulpmiddel' dan zo goed mogelijk gebruiken vraag ik mij af..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 20 aug 2009, 21:42

yopi schreef:Op zoek naar een echtheidscertitificaat van de bijbel, een puur historische benadering of een psycho-analytische interpretatie zouden dan drie rooie haringen zijn die volledig het punt zouden missen waar een stuk tekst van de bijbel over gaat .. of zo
Vanuit (mijn beeld van) de hermeneutische cirkel zouden die gezichtspunten die je rode haringen noemt afzonderlijk het punt missen waar tekst van de bijbel over gaat. Maar juist door die verschillende gezichtspunten in ogenschouw te nemen, kan het punt duidelijk worden.

Of zo.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 aug 2009, 00:22

Of zo
:?

Ik ben het niet met je eens.
Mijn nieuwe aanwinst in mijn woordenschat 'red herring' gebruikte ik om aan te geven dat naar mijn idee die benaderingen af leiden van de betekenis van een stuk tekst.
Een echtheidscertificaat kan niets zeggen over de kern van de inhoud.
Een historische benadering - bijvoorbeeld: Heeft Jezus wel geleefd? - leidt ook af van de inhoud.
Psycho-analyse zou alleen over psycho-analyse gaan: bijvoorbeeld: Jezus had een typisch vader/zoon conflict waardoor hij die vader ontkende en in zijn plaats god als vader aannam om dit conflict te overcompenseren of te ontkennen.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 aug 2009, 00:35

Radja:
"Even los van de 'tijd', als het goed begrijp kan ik de hermeneutiek dus als hulpmiddel zien? Om meerdere perspectieven te beproeven bij een probleem/discussie/etc?"

Ik zou het niet weten. Dat is natuurlijk wel zo. Maar blijkbaar zijn er allerlei opvattingen over hermeneutiek.

"Die van de kunstenares.. doet me een klein beetje denken aan de inktvlekkentest"

Die test is bedoeld om vrije associatie op gang te brengen en zie ik meer in verband staan met zoals Okke van 'de hermeneutische cirkel' gebruikt maakt op zijn werk ..

"Qua tijd zou je dan kunnen stellen dat er verschillende standpunten zijn mbt diezelfde tijd. Sommige zeggen dat tijd enkel relatief bestaat tov de observeerder, de ander ziet tijd als lineair, weer een ander ziet tijd als cyclisch en een vierde denkt dat tijd een bedachte constructie is en tijd in werkelijkheid niet bestaat

Hoe kun je dit 'hulpmiddel' dan zo goed mogelijk gebruiken vraag ik mij af.."

Dit is toch juist een goed voorbeeld hoe je de tijd expliciet kan maken zonder naar een definitie uit te wijken? Of vind jij van niet?
Het blijven cirkelen om 'de tijd' zorgt er toch voor dat je de representatie van de tijd niet verward met 'de tijd' zelf?

Misschien horen de contexten en datgene wat in focus genomen wordt wel bij elkaar in een altijd voortdurend verhaal ..
.. of zo[/quote]

Gebruikersavatar
Arjen
Posts in topic: 4
Berichten: 2990
Lid geworden op: 15 okt 2006, 15:52
Contacteer:

Bericht door Arjen » 21 aug 2009, 07:26

Mtheman schreef:@ Arjen de hermeneutiek is meer dan alleen een herdefiniëring van de betekenis van het woord. Het wil eigenlijk alleen maar aantonen dat er juist meerdere betekenissen kunnen zijn. Hierbij speelt de standplaats een belangrijke rol. Als voorbeeld zal ik geven dat over het ontslag van iemand heel anders aangekeken worden d.m.v. verschillende rollen/ functies etcetera. De manager zal het ontslag van zijn medewerker als noodzakelijke kostenbesparing zien, terwijl de medewerker hier vaak geheel anders over zal denken. In de hermeneutiek gaat het dus om het aangeven van deze standplaatsen, niets meer niets minder. Het pretendeert niet dat het een meer of minder waar is dan het andere, sterker nog het ziet beide als waarheid. Het gaat dus vanuit het perspectief waaruit je denkt en dat wil het aantonen dat is de kracht van de hermeneutiek, maar dat maakt het eveneens zo zwak.
Dat begrijp ik wel, maar hoe verklaar jij dan dat het meestal gebruikt wordt voor iets heel anders: het veranderen van betekenis als basis van 'doublespeak'?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 aug 2009, 14:52

Je zou hermeneutiek van een tekst ook kunnen zien als een dialoog aangaan met de tekst:
De tekst bevragen: Wat staat er nou eigenlijk?; Wat zou de schrijver mogelijk kunnen bedoelen?; In welke context heeft de schrijver dit geschreven? een antwoord op iemand? De tijd en actualiteit waarin het geschreven is; enzovoort.

En dan met de volgende houding:
Gadamer
Een gesprek wordt werkelijk vruchtbaar als we bereid zijn de argumenten van de ander er zo sterk en overtuigend mogelijk te laten uitzien, alvorens erop te reageren.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 21 aug 2009, 20:47

Heldere uiteenzetting, yopi.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 21 aug 2009, 20:48

yopi schreef:Radja:
"Even los van de 'tijd', als het goed begrijp kan ik de hermeneutiek dus als hulpmiddel zien? Om meerdere perspectieven te beproeven bij een probleem/discussie/etc?"

Ik zou het niet weten. Dat is natuurlijk wel zo. Maar blijkbaar zijn er allerlei opvattingen over hermeneutiek.

"Die van de kunstenares.. doet me een klein beetje denken aan de inktvlekkentest"

Die test is bedoeld om vrije associatie op gang te brengen en zie ik meer in verband staan met zoals Okke van 'de hermeneutische cirkel' gebruikt maakt op zijn werk ..

"Qua tijd zou je dan kunnen stellen dat er verschillende standpunten zijn mbt diezelfde tijd. Sommige zeggen dat tijd enkel relatief bestaat tov de observeerder, de ander ziet tijd als lineair, weer een ander ziet tijd als cyclisch en een vierde denkt dat tijd een bedachte constructie is en tijd in werkelijkheid niet bestaat

Hoe kun je dit 'hulpmiddel' dan zo goed mogelijk gebruiken vraag ik mij af.."

Dit is toch juist een goed voorbeeld hoe je de tijd expliciet kan maken zonder naar een definitie uit te wijken? Of vind jij van niet?
Het blijven cirkelen om 'de tijd' zorgt er toch voor dat je de representatie van de tijd niet verward met 'de tijd' zelf?

Misschien horen de contexten en datgene wat in focus genomen wordt wel bij elkaar in een altijd voortdurend verhaal ..
.. of zo
[/quote]
Wat is het verschil tussen de vrije associatie en de hermeneutiek precies? Ik zie het namelijk (nog) niet helemaal

Mbt tijd vraag ik me af of je die wel kunt representeren, maar het is iig goed om de constuctie 'tijd' weg te houden van (eventuele) echte tijd :)

Wel vind ik vooral je laatste post (van Gadamer) sterk, omdat je jezelf dwingt alle standpunten eerst te bekijken en doorgronden.. daar valt altijd wat van te leren
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 aug 2009, 00:18

Radja
Wat is het verschil tussen de vrije associatie en de hermeneutiek precies? Ik zie het namelijk (nog) niet helemaal
Die inktvlekken zijn een voorbeeld van het toppunt van inhoudsloosheid om zoveel mogelijk de subjectiviteit van de interpretator naar voren te halen, terwijl bij hermeneutiek zoveel mogelijk de tekst of de ander uit de verf moet komen ..
Mbt tijd vraag ik me af of je die wel kunt representeren, maar het is iig goed om de constuctie 'tijd' weg te houden van (eventuele) echte tijd
Precies.
Vind je het ook niet mooi dat je dingen kunt zeggen over zaken waar je eigenlijk niets over kunt zeggen .. Het is meer wijzen naar iets wat iemand zelf ook wel ziet, maar dan niet bewust.
Of zo.

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 22 aug 2009, 00:24

yopi schreef:Radja
Wat is het verschil tussen de vrije associatie en de hermeneutiek precies? Ik zie het namelijk (nog) niet helemaal
Die inktvlekken zijn een voorbeeld van het toppunt van inhoudsloosheid om zoveel mogelijk de subjectiviteit van de interpretator naar voren te halen, terwijl bij hermeneutiek zoveel mogelijk de tekst of de ander uit de verf moet komen ..
Ja oke, duidelijk.. en meteen ook een goed punt!
yopi schreef:
Mbt tijd vraag ik me af of je die wel kunt representeren, maar het is iig goed om de constuctie 'tijd' weg te houden van (eventuele) echte tijd
Precies.
Vind je het ook niet mooi dat je dingen kunt zeggen over zaken waar je eigenlijk niets over kunt zeggen .. Het is meer wijzen naar iets wat iemand zelf ook wel ziet, maar dan niet bewust.
Of zo.
Ik vind het heerlijk dat ik dat kan.. maar tegelijkertijd kan ik me er ontzettend over irriteren. Want wat zeg ik nou? En dan bedenk ik me vaak: ik zeg niks, maar ik zeg wat omdat ik wil verhullen dat ik eigenlijk niets zeg..
En dan vraag ik me weer af: wat kan ik dan eigenlijk nog zeggen over dit alles?
Dooddoener als je geen rust in jezelf hebt, heerlijkheid als je die wel hebt ;)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 aug 2009, 00:32

Radja
Ik vind het heerlijk dat ik dat kan.. maar tegelijkertijd kan ik me er ontzettend over irriteren. Want wat zeg ik nou? En dan bedenk ik me vaak: ik zeg niks, maar ik zeg wat omdat ik wil verhullen dat ik eigenlijk niets zeg..
En dan vraag ik me weer af: wat kan ik dan eigenlijk nog zeggen over dit alles?
Dooddoener als je geen rust in jezelf hebt, heerlijkheid als je die wel hebt
Ja ja ja .. dat ken ik
(goed gezegd :? )

Gebruikersavatar
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 7
Berichten: 3278
Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 22 aug 2009, 02:34

yopi schreef:Radja
Ik vind het heerlijk dat ik dat kan.. maar tegelijkertijd kan ik me er ontzettend over irriteren. Want wat zeg ik nou? En dan bedenk ik me vaak: ik zeg niks, maar ik zeg wat omdat ik wil verhullen dat ik eigenlijk niets zeg..
En dan vraag ik me weer af: wat kan ik dan eigenlijk nog zeggen over dit alles?
Dooddoener als je geen rust in jezelf hebt, heerlijkheid als je die wel hebt
Ja ja ja .. dat ken ik
(goed gezegd :? )
Ik vind je smilies wat moeilijk te plaatsen lately :whistle: ;)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 12
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 aug 2009, 10:17

vage shit man ..
;D

Gebruikersavatar
Mtheman
Posts in topic: 2
Berichten: 1095
Lid geworden op: 10 dec 2007, 14:29
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 30 aug 2009, 23:13

@ Arjen dat is dan een verkeerd gebruik van de hermeneutiek. Dat is het corrumperen van de mens, het naar de hand zetten van zaken zodat het in jou voordeel is, het is logisch dat het gebeurt, de mens is nou eenmaal zo (zei de gek veralgemeniserend). Kijk dat het gebeurd, zegt niet dat het ook zo bedoeld is.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.


Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten