Mensen wisselen met elkaar van gedachten; vaak zoek je ervoor gelijkgestemden op of mensen met andere overeenkomstigheden. Ik vind het begrijpelijk dat ook regeringsleiders of andere mensen aan de top (grootindustriëlen, grootaandeelhouders, enzovoorts) met elkaar van gedachten wisselen. Niet formeel en openbaar, zodat over elke gedachtenstroom verantwoording afgelegd zou moeten kunnen worden, maar zonder bemoeienis over thema's na kunnen denken. Zoiets als het forumpje van Arjen, waar alleen een select groepje genodigden kunnen meelezen, omdat wat er besproken wordt in een conceptuele en experimentele fase mag verkeren.okke schreef:Het is natuurlijk nuttig om te zien hoeveel macht en invloed de (mogelijke) leden van zo'n organisatie hebben. Als wij saampjes plannen gaan bedenken hoe wij het openbaar vervoer naar onze hand kunnen zetten, bereiken we al snel onze persoonlijke grenzen van macht en invloed.
Voor buitenstaanders kan het vervelend of beangstigend zijn om niet te weten wat er besproken wordt. Zeker als het gevoel er is dat wat besproken wordt jou persoonlijk misschien wel aan gaat. Zo had ik er best moeite mee buitengesloten te zijn van Arjens forumpje, omdat ik er conversaties had lopen. Maar tegelijkertijd: wat kan er achter die gesloten deuren besloten worden wat buiten die deuren niet besloten had kunnen worden? Als Jan-Peter zich wil laten adviseren door een gedachtenwisseling met een select groepje anderen of door een zelfgekozen adviseur (een Greet Hofmans bijvoorbeeld) staat hem dat vrij. Wat hij met die adviezen doet, daar is hij vanuit zijn functie en persoonlijk op aan te spreken.
De angst voor een Bildenberggroep lijkt mij voornamelijk gebaseerd op de angst dat machthebbers hun macht misbruiken. Of die machthebber dat nu doet met of zonder advies van een persoonlijk adviseur of een Bildenberggroep lijkt mij dan minder relevant.
Het spreekt natuurlijk tot de verbeelding zolang die deuren gesloten blijven; door een Bildenberggroep, door een gesloten forum, door persoonlijke berichten of op enige andere wijze.