Wat versta je onder regels?Arjen schreef:1) Het is niet zo dat regels een onderdeel zijn van een samenleving. Zonder regels kan men prima samenwonen. Een voorbeeld zou een studentenhuis kunnen zijn. Een ander voorbeeld misschien een gezin.
Ik versta onder regels alle geschreven en ongeschreven afspraken en gewoonten over zaken die gedeeld worden. Elk studentenhuis heeft regels (soms geschreven (corveelijsten); in ieder geval ongeschreven). Een gezin ook.
Ik geloof dat je van mening bent dat een studentenhuis of een gezin als samenlevingsvorm zonder regels kan bestaan. Je verstaat dan volgens mij onder regels meer formele regels of wetten, neem ik aan.
Wie de schoen past trekke hem aan.
Ik houd mij binnen mijn mogelijkheden en onder normale omstandigheden aan de regels, omdat ik mij zo wil gedragen en omdat ik vind dat iedereen zich zo zou horen te gedragen.Arjen schreef:2) Wanneer men zichzelf zo gedraagt dat men tegelijkertijd kan willen dat iedereen zich zo zou gedragen is het noodzakelijkerwijs zo dat een ieder de vrijheid moet hebben voor zichzelf te bepalen hoe men wil dat iedereen iedereen zich zou gedragen. Daarmee zijn regelbases als zodanig verworpen.
Ik snap jouw argumentatie, maar ik vind dat je een verkeerd beeld hebt van vrijheid en dat je jouw argumentatie op dat beeld van vrijheid baseert. Vrijheid houdt niet de afwezigheid in van regels en grenzen. Zonder grenzen is er helemaal geen vrijheid. Waarom denk je van wel?
[edit: modder verwijderd]