Okke, ik post niet veel omdat ik een druk leven leid, maar in de paar posts die ik met jou gewisseld heb spreek je jezelf nu al tegen denk ik.
Mijn vraag ontstond toen ik dit zag:
okke schreef:
Arjen schreef:
Wetten geven grenzen aan. Dat is waar ze voor zijn.
Dat is jouw mening en ik heb een andere mening.
In deze opmerking geef je aan dat je de gedachte dat wetten grenzen aangeven een mening vindt en je stelt daar je eigen mening tegenover:
Ik ben van mening dat wetten niet alleen sturend of beperkend zijn, grenzen zijn; ze zijn ook geheugensteuntjes, leidraden, richtlijnen. Als sturend of controlerend middel zijn ze niet altijd nodig. Als leidraad helpen ze het gedachtengoed van een samenleving vorm te geven.
Hierin laat je volledig achterwege dat wetten grenzen zijn. Je geeft enkel je mening weer: wat grenzen voor jou zijn.
Als laatste geef je dan aan:
okke schreef:Kritiek schreef:Ik geloof dat we een spraakverwarring hebben. De gedachte dat een wet grenzen aangeeft is op het object betrokken en is daarom objectief. De gedachte dat een grens ook een geheugensteuntje, leidraad of richtlijn is heeft betrekkking op hoe jij wetten beschouwd en is daarom subjectief.
Zie je dat onderscheid?
Ja, hoezo?
Dat preekt ten minste je eerste opmerking tegen. Bovendien zit ik nu met de vraag waarom je die eerste reactie dan gaf op de eerder genoemde schreeuwlelijk. Het lijkt erop dat je je mening niet goed weet te scheiden van de werkelijheid. Ikzelf denk dat subjectieve opmerkingen niet zo belangrijk zijn in discussies, maar objectieve des te meer.
Dat brengt ons gelijk weer bij de kern van dit topic:
[quote="philotuut]
De vraag: Hoe 'nieuwe' rechtvaardigheid vorm te geven waarbij de meerderheid het gevoel heeft dat deze rechtvaardigheid hem/haar 'recht'doet.
Het gaat dus minder om de eventueele grenzen van de wet, maar om hoe wij ons daar binnen bewegen en de regels ervaren.
Met de realitatie dat voor een ieder de rechts beleving anders is.
[/quote]
Met de realisatie dat hoe wetten ervaren worden voor iedereen weer anders is, maar dat wat wetten zijn voor iedereen gelijk is krijgt de vraag een andere aard. Een wet brengt een scheiding aan in de samenleving. Wetten bepalen de grenzen van goed en verkeerd gedrag. Daarmee worden bepaalde uitingen verboden, wat het gevolg heeft dat groepen mensen uit de goede samenleving gesloten worden en zo in de verkeerde samenleving terecht komen. Dat heeft weer tot gevolg dat de mensen die in die verkeerde smenleving terechtkomen zich ook verkeerd gaan gedragen. Die minderheden worden geen recht gedaan. Omdat wetten die scheidingen in zich dragen is het onmogelijk om iedereen recht te doen.
De eerste vraag die van belang is lijkt mij of iedereen wel recht gedaan moet worden.
Ik twijfel.