ziznl schreef:okke schreef:Dus als ik meer bezit heb dan anderen is de grens van mijn erf een beperking van de vrijheid van de ander en als ik niet meer bezit dan anderen, dan is het geen beperking. Kan je dat uitleggen?
Nee, dat vind ik niet erg hoor. Wel als jij dingen bezit die anderen niet bezitten en wel nodig hebben om te kunnen leven. Zoals voedsel als ze honger hebben. De door jouw opgeworpen grens zou voor mij dan geen grens zijn. En ik neem dan gewoon mijn vrijheid en jij voelt je misschien bedreigd in je vrijheid maar dat komt doordat je ondeugdelijke grenzen had gesteld.
Er zijn zat mensen in Nederland zonder inkomen. Mogen die bij mensen die wel kapitaal hebben inbreken, omdat zij hun bezit achter een ondeugdelijke grens hebben gesteld?
ziznl schreef:We zijn verantwoordelijk en aanspreekbaar als we vrij zijn. Feitelijk is daarom vrijheid hetzelfde als verantwoordelijk nemen voor je gedrag.
Helemaal mee eens.
ziznl schreef:Ik ervaar 100% vrijheid als ik niet twijfel over wat te doen. In die zin is mijn optimale vrijheidservaring bij een handeling waarbij ik feitelijk niet behoef na te denken en niet behoef te kiezen. Ik handel automatisch, bijna onbewust zou je kunnen zeggen. Deze vrijeheid kan ik dan pas bereiken als ik weet dat mijn omgeving me erover aanspreekt, erover oordeelt. Als mijn omgeving mij er niet over aanspreekt en erover oordeelt ben ik me veel minder of zelfs niet bewust van het feit dat ik in vrijheid heb gehandeld. Vrijheid is in die zin een sterk en krachtig gevoel wat ik niet ervaar als ik de ermee gepaard gaande verantwoordelijkheid niet voel. Voor mij is vrijheid dus een positief gegeven dat voorkomt uit mijn gevoel, een aanwezig zijn van een als noodzakelijk ervaren gedrag. . Voor jou is het een negatief gegeven dat voortkomt uit het ontbreken van een beperking, denk ik. En dat zijn totaal verschillende begrippen.
Hierin verschil ik van je van mening. Daarnaast schrijf je mij een mening toe die ik niet onderschrijf: dat vrijheid negatief zou zijn.
Je schrijft dat je vrijheid ervaart als je geen twijfel hebt. Ik ervaar vrijheid als ik bewust ben van mijn verantwoordelijkheid, als
ik kies, bewust kies, bewust twijfel en verantwoordelijk ben voor mijn keuzen. In totale vrijheid kan ik uit alles kunnen kiezen, maar kan ik tijd niet terugdraaien. Een keuze dus ook niet. Vandaar dat vrijheid voor mij niet gelijk kan zijn aan afwezigheid van twijfel. Kiezen is twijfelen. Kiezen is verantwoording nemen. Dat is niet negatief; de afwezigheid van beperkingen kan beangstigend voelen en het geeft ook ruimte, voldoening en kracht.
ziznl schreef:Ik kan het niet fraaier onder woorden brengen. Ik weet wel hoe ik het ervaar. En dat heeft niets met regels en wetten te maken. Regels en wetten stellen voordat je iets doet al vast of het goed is of niet. Aanspreekbaar zijn, stelt dat pas achteraf vast - zpdra je daadwerkelijk wordt aangesproken en dat is dus veel vrijer.
Vrijheid heeft inderdaad niets met regels en wetten te maken. Vrijheid heeft wel met krachten te maken. Ik heb niet de vrijheid om vanavond fysiek naar de maan en terug te gaan. Ik heb ook niet de vrijheid te vliegen als een vogel (zonder hulpmiddelen). Ik heb wel de vrijheid om me vanavond helemaal klem te zuipen, maar ik heb voldoende verstand om me bewust te zijn van de gevolgen voor mijn lichaam en vooral hoofd morgenvroeg. Ik wordt in mijn vrijheid beperkt door de gevolgen die ik voorzie bij mijn keuzen. Gevolgen die direct of indirect resulteren uit mijn keuzen (de vrijheid de ruiten van mijn woning met een hamer in te slaan, heeft een vrij direct verwacht gevolg, terwijl de vrijheid om proletarisch te winkelen bij de buurtsuper een mogelijk gevolg heeft op basis van de omgangsregels en wetten als ik gesnapt wordt).
Ik laat mij in de keuzen die ik in mijn vrijheid maak daardoor beïnvloeden.