De vrijheid om te beledigen en te bespotten

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Jeroen
Posts in topic: 6
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 17 nov 2008, 12:06

Als ik jullie zo hoor praten, herken ik veel van mezelf. Uitgesproken meningen met lang doordachte ondergrond. Ook herken ik meerdere vormen van zwart-wit denken, van het is waar of niet, van een soort vastzitten aan je eigen meningen, geketend door zogenaamde feiten.

Ik kreeg meteen de neiging om met modder te gaan smijten. Jij doet dit en jij doet dat. Zie je dat dan niet? Hoe kan je zo blind zijn? Leer toch eens wat ruimer denken! Beschouw ook eens de andere kant van het verhaal!!!

Gelukkig kon ik mezelf inhouden en jullie slechts mededelen dat ik veel van mezelf in jullie terug vind. En dat is eigenlijk best wel fijn, die herkenning. :peace:
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Kiro
Posts in topic: 9
Contacteer:

Bericht door Kiro » 17 nov 2008, 12:39

Als ik jullie zo hoor praten, herken ik veel van mezelf. Uitgesproken meningen met lang doordachte ondergrond. Ook herken ik meerdere vormen van zwart-wit denken, van het is waar of niet, van een soort vastzitten aan je eigen meningen, geketend door zogenaamde feiten.

Ik kreeg meteen de neiging om met modder te gaan smijten. Jij doet dit en jij doet dat. Zie je dat dan niet? Hoe kan je zo blind zijn? Leer toch eens wat ruimer denken! Beschouw ook eens de andere kant van het verhaal!!!

Gelukkig kon ik mezelf inhouden en jullie slechts mededelen dat ik veel van mezelf in jullie terug vind. En dat is eigenlijk best wel fijn, die herkenning.
:D :klapperdeklap:
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Arjen
Posts in topic: 6
Contacteer:

Bericht door Arjen » 17 nov 2008, 13:01

@ Jeroen:
Jeroen schreef:
Arjen schreef:
Jeroen schreef:Kort samengevat:
Zijn jullie bereid vrijheid in te leveren voor bescherming?
Ben benieuwd hoeveel hun kop uit het raam hebben gestoken.

IM MAD AS A DOOR!!!
Dit was bedoeld om mensen wakker te maken.
Laatst gewijzigd door Arjen op 19 nov 2008, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

ziznl
Posts in topic: 8
Contacteer:

Bericht door ziznl » 17 nov 2008, 13:21

verplaatst
Laatst gewijzigd door ziznl op 19 nov 2008, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 nov 2008, 09:45

ziznl schreef:Dat vind ik natuurlijk gedrag en geen inleveren van vrijheid.
Ik vind het een natuurlijke vorm van vrijheid inleveren.
ziznl schreef:Vind jij dat jij de vrijheid van de kinderen ook zou mogen beperken. En vind je dat anderen jouw kinderen van die vrijheid mogen beroven?
Ik vind het prettig als anderen mijn kinderen waarschuwen voor de mogelijke risico's die vrijheid met zich meebrengt. Als mijn buurvrouw mijn kinderen van de straat sleept en met een waarschuwing op de stoep verder laat spelen, dan ben ik haar dankbaar voor het ingrijpen in hun vrijheid. Als mijn andere buurvrouw hen verbiedt om voor de woning met de Poolse gastarbeiders te spelen, omdat het zulke gevaarlijke/vreemde mensen zijn, dan zal ik met mijn buurvrouw in gesprek gaan als zij van mij daar wel mogen spelen.
Dus vind ik dat anderen mijn kinderen niet van hun vrijheid mogen 'beroven' als ik dat ook niet zou doen. En jij?
ziznl schreef:Tja....dit zie ik echt niet als het ontnemen van andermans vrijheid..Dat zou veranderen als jij achter jouw voordeur een hoeveelheid voedsel had opgeslagen terwijl anderen honger zouden lijden.
Dus als ik meer bezit heb dan anderen is de grens van mijn erf een beperking van de vrijheid van de ander en als ik niet meer bezit dan anderen, dan is het geen beperking. Kan je dat uitleggen?
ziznl schreef:Ik noem dit spelen met woorden...Ik heb een heel ander beeld bij het begrip vrijheid hoor.
Ik heb ook een breder begrip van vrijheid dan die ik in mijn bericht gebruikte. Het schenden van iemands Vrijheid is onwenselijk, maar vrijheden schenden we continue; onze eigen vrijheden en die van anderen.
ziznl schreef:Ik beschouw het als een uiting van mijn vrijheid als ik mezelf en anderen kan beschermen.
Ik beschouw het verder als een uiting van mijn vrijheid als ik kan zeggen wat ik denk.
Ik beschouw het als een uiting van mijn vrijheid, dat ik word aangesproken over mijn uitgesproken gedachtes.
De laatste twee vrijheden zijn noodzakelijk om binnen een groep mensen begrip voor elkaar op te bouwen, zodat ze elkaar KUNNEN beschermen als dat nodig mocht zijn.
Dat derde kenmerk van vrijheid begrijp ik niet helemaal. Als ik je derde kenmerk omkeer zou het betekenen dat je in je vrijheid beperkt wordt als je niet wordt aangesproken op je mening. Als iemand jouw mening hoort en er niet op reageert, beperkt hij dan daarmee jouw vrijheid?

ziznl
Posts in topic: 8
Contacteer:

Bericht door ziznl » 19 nov 2008, 17:48

okke schreef: Ik vind het prettig als anderen mijn kinderen waarschuwen voor de mogelijke risico's die vrijheid met zich meebrengt. Als mijn buurvrouw mijn kinderen van de straat sleept en met een waarschuwing op de stoep verder laat spelen, dan ben ik haar dankbaar voor het ingrijpen in hun vrijheid. Als mijn andere buurvrouw hen verbiedt om voor de woning met de Poolse gastarbeiders te spelen, omdat het zulke gevaarlijke/vreemde mensen zijn, dan zal ik met mijn buurvrouw in gesprek gaan als zij van mij daar wel mogen spelen.
Dus vind ik dat anderen mijn kinderen niet van hun vrijheid mogen 'beroven' als ik dat ook niet zou doen. En jij?
Als mensen mijn kinderen iets aanraden of verbieden, dan nemen ze vrijheid en verantwoordelijkheid voor mijn kinderen...en daar zijn ze dan voor aanspreekbaar. Dat zal ik dan ook in het algemeen doen. Afhankelijk van de situatie zal ik instemmend, neutraal of ontstemd hierover zijn.

Dus als ik meer bezit heb dan anderen is de grens van mijn erf een beperking van de vrijheid van de ander en als ik niet meer bezit dan anderen, dan is het geen beperking. Kan je dat uitleggen?
Nee, dat vind ik niet erg hoor. Wel als jij dingen bezit die anderen niet bezitten en wel nodig hebben om te kunnen leven. Zoals voedsel als ze honger hebben. De door jouw opgeworpen grens zou voor mij dan geen grens zijn. En ik neem dan gewoon mijn vrijheid en jij voelt je misschien bedreigd in je vrijheid maar dat komt doordat je ondeugdelijke grenzen had gesteld.

Ik heb ook een breder begrip van vrijheid dan die ik in mijn bericht gebruikte. Het schenden van iemands Vrijheid is onwenselijk, maar vrijheden schenden we continue; onze eigen vrijheden en die van anderen.
Dat klopt. Dat gebeurt best vaak. Daarom zijn we verantwoordelijk en aanspreekbaar als we vrij zijn. Feitelijk is daarom vrijheid hetzelfde als verantwoordelijk nemen voor je gedrag.
Als ik je derde kenmerk omkeer zou het betekenen dat je in je vrijheid beperkt wordt als je niet wordt aangesproken op je mening. Als iemand jouw mening hoort en er niet op reageert, beperkt hij dan daarmee jouw vrijheid?
Ik ervaar 100% vrijheid als ik niet twijfel over wat te doen. In die zin is mijn optimale vrijheidservaring bij een handeling waarbij ik feitelijk niet behoef na te denken en niet behoef te kiezen. Ik handel automatisch, bijna onbewust zou je kunnen zeggen. Deze vrijeheid kan ik dan pas bereiken als ik weet dat mijn omgeving me erover aanspreekt, erover oordeelt. Als mijn omgeving mij er niet over aanspreekt en erover oordeelt ben ik me veel minder of zelfs niet bewust van het feit dat ik in vrijheid heb gehandeld. Vrijheid is in die zin een sterk en krachtig gevoel wat ik niet ervaar als ik de ermee gepaard gaande verantwoordelijkheid niet voel. Voor mij is vrijheid dus een positief gegeven dat voorkomt uit mijn gevoel, een aanwezig zijn van een als noodzakelijk ervaren gedrag. . Voor jou is het een negatief gegeven dat voortkomt uit het ontbreken van een beperking, denk ik. En dat zijn totaal verschillende begrippen.

Ik kan het niet fraaier onder woorden brengen. Ik weet wel hoe ik het ervaar. En dat heeft niets met regels en wetten te maken. Regels en wetten stellen voordat je iets doet al vast of het goed is of niet. Aanspreekbaar zijn, stelt dat pas achteraf vast - zpdra je daadwerkelijk wordt aangesproken en dat is dus veel vrijer.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 19 nov 2008, 20:15

ziznl schreef:
okke schreef:Dus als ik meer bezit heb dan anderen is de grens van mijn erf een beperking van de vrijheid van de ander en als ik niet meer bezit dan anderen, dan is het geen beperking. Kan je dat uitleggen?
Nee, dat vind ik niet erg hoor. Wel als jij dingen bezit die anderen niet bezitten en wel nodig hebben om te kunnen leven. Zoals voedsel als ze honger hebben. De door jouw opgeworpen grens zou voor mij dan geen grens zijn. En ik neem dan gewoon mijn vrijheid en jij voelt je misschien bedreigd in je vrijheid maar dat komt doordat je ondeugdelijke grenzen had gesteld.
Er zijn zat mensen in Nederland zonder inkomen. Mogen die bij mensen die wel kapitaal hebben inbreken, omdat zij hun bezit achter een ondeugdelijke grens hebben gesteld?
ziznl schreef:We zijn verantwoordelijk en aanspreekbaar als we vrij zijn. Feitelijk is daarom vrijheid hetzelfde als verantwoordelijk nemen voor je gedrag.
Helemaal mee eens.

Afbeelding
ziznl schreef:Ik ervaar 100% vrijheid als ik niet twijfel over wat te doen. In die zin is mijn optimale vrijheidservaring bij een handeling waarbij ik feitelijk niet behoef na te denken en niet behoef te kiezen. Ik handel automatisch, bijna onbewust zou je kunnen zeggen. Deze vrijeheid kan ik dan pas bereiken als ik weet dat mijn omgeving me erover aanspreekt, erover oordeelt. Als mijn omgeving mij er niet over aanspreekt en erover oordeelt ben ik me veel minder of zelfs niet bewust van het feit dat ik in vrijheid heb gehandeld. Vrijheid is in die zin een sterk en krachtig gevoel wat ik niet ervaar als ik de ermee gepaard gaande verantwoordelijkheid niet voel. Voor mij is vrijheid dus een positief gegeven dat voorkomt uit mijn gevoel, een aanwezig zijn van een als noodzakelijk ervaren gedrag. . Voor jou is het een negatief gegeven dat voortkomt uit het ontbreken van een beperking, denk ik. En dat zijn totaal verschillende begrippen.
Hierin verschil ik van je van mening. Daarnaast schrijf je mij een mening toe die ik niet onderschrijf: dat vrijheid negatief zou zijn.

Je schrijft dat je vrijheid ervaart als je geen twijfel hebt. Ik ervaar vrijheid als ik bewust ben van mijn verantwoordelijkheid, als ik kies, bewust kies, bewust twijfel en verantwoordelijk ben voor mijn keuzen. In totale vrijheid kan ik uit alles kunnen kiezen, maar kan ik tijd niet terugdraaien. Een keuze dus ook niet. Vandaar dat vrijheid voor mij niet gelijk kan zijn aan afwezigheid van twijfel. Kiezen is twijfelen. Kiezen is verantwoording nemen. Dat is niet negatief; de afwezigheid van beperkingen kan beangstigend voelen en het geeft ook ruimte, voldoening en kracht.
ziznl schreef:Ik kan het niet fraaier onder woorden brengen. Ik weet wel hoe ik het ervaar. En dat heeft niets met regels en wetten te maken. Regels en wetten stellen voordat je iets doet al vast of het goed is of niet. Aanspreekbaar zijn, stelt dat pas achteraf vast - zpdra je daadwerkelijk wordt aangesproken en dat is dus veel vrijer.
Vrijheid heeft inderdaad niets met regels en wetten te maken. Vrijheid heeft wel met krachten te maken. Ik heb niet de vrijheid om vanavond fysiek naar de maan en terug te gaan. Ik heb ook niet de vrijheid te vliegen als een vogel (zonder hulpmiddelen). Ik heb wel de vrijheid om me vanavond helemaal klem te zuipen, maar ik heb voldoende verstand om me bewust te zijn van de gevolgen voor mijn lichaam en vooral hoofd morgenvroeg. Ik wordt in mijn vrijheid beperkt door de gevolgen die ik voorzie bij mijn keuzen. Gevolgen die direct of indirect resulteren uit mijn keuzen (de vrijheid de ruiten van mijn woning met een hamer in te slaan, heeft een vrij direct verwacht gevolg, terwijl de vrijheid om proletarisch te winkelen bij de buurtsuper een mogelijk gevolg heeft op basis van de omgangsregels en wetten als ik gesnapt wordt).
Ik laat mij in de keuzen die ik in mijn vrijheid maak daardoor beïnvloeden.

Morgan
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Morgan » 01 feb 2009, 18:53

Op welke manieren kunnen we met belediging omgaan?
- negeren (het gewoon van me af laten glijden)
- bespreken (in dialoog gaan met mijn belediger)
- weerleggen (aantonen dat de belediger 'schuldig' is)
- strijden (de belediger terugpakken door haar te beledigen of op een andere manier de confrontatie aan te gaan)
- accepteren (aanvaarden dat de belediger het juist heeft)
- recht halen (de belediger laten bestraffen door de wetsuitvoerder)

Tussen al deze manieren mis ik er eigenlijk een en dat is de manier waarop ik er zelf naar zou kijken/handelen. Je kan namelijk ook 'accepteren' dat de belediger blijkbaar een voor jou beledigende mening over je heeft, en je er verder niet in verdiepen. Eigenlijk dus een combinatie tussen negeren en accepteren. Het verschil is alleen dat je bewust bent van de mening van de persoon die je beledigt,en die het 'recht' geeft over jou te denken zonder daar bezwaar tegen te hebben. Als je het zo negeren, zou je het eigenlijk afwijzen. Als je het zou accepteren zou je je namelijk erbij neerleggen dat de belediging waarheid is. Door accepteren en negeren te combineren(mooie rijmzin) heb je daar geen last van.

rnull
Contacteer:

Bericht door rnull » 02 feb 2009, 07:50

vrijheid om iemand te beledigen en te bespotten. Zodra iets of iemand je de kop indrukt vanwegen je eigen mening, dan is er op dat moment al geen sprake van vrijheid. Als wij verantwoordelijkeid moeten afdragen aan een derden, dan is er ook sprake van geen vrijheid. Vrijheid is te kunnen gaan, staan en te zeggen wat je vindt en denkt zonder dat jij daarna je beredeneringen daarvoor moet afleggen.

Schiet me niet af :P ik kijk er gewoon zo tegen aan :)
Qua tractus sinus history refero

Om
Contacteer:

Bericht door Om » 13 feb 2009, 13:58

Het kiezen van de minste van 2 kwaden?

Of iedereen mag altijd alles zeggen wat hij/zij wil met het risico dat groepen beledigt worden.
Of censuur zodat bepaalde zaken gewoon niet besproken mogen worden, sommige discussies niet op gang komen wat de voortgang beperkt.

Ik heb liever dat eerste, de periode voor de Verlichting kenmerkte zich grotendeels door de geweldige censuur door de Kerk wat vele filosofen beperkte in hun doen en denken.

Wel is het frappant dat wij in Nederland nog zo'n sterke hang hebben naar de Christelijke/Joodse traditie. Zo mag je heel specifiek geen antisemitisme uiten of de holocaust ontkennen, ook is het raar dat we zo uitgebreid verslag doen vaan de verkiezingen in Israël. Dit wordt als normaal en geaccepteerd beschouwd maar waarom mag je wel rustig de genocide ontkenning van andere volkeren? Begrijp me niet verkeerd, ik ben het niet eens met de mensen die dit graag willen uiten.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 feb 2009, 14:04

Ik vind het inderdaad vreemd dat ontkenning van de Holocaust strafbaar is, maar ontkenning van bijvoorbeeld de evolutietheorie niet.

Kiro
Posts in topic: 9
Contacteer:

Bericht door Kiro » 13 feb 2009, 14:06

Wil jij dan beweren dat een theorie hetzelfde is als een genocide?
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 13 feb 2009, 14:19

Evolutie is een natuurwet. Net als zwaartekracht. Of fotosynthese. Het ontkennen slaat nergens op. De Holocaust is een historisch feit. Het ontkennen slaat ook nergens op (en is geschiedsvervalsing).

Een theorie/natuurwet is niet hetzelfde als een historisch feit.

Gesloten