Kijk politiek is gewoon een spel. Wilders weet dit goed te spelen. Hij heeft met name van Fortuyn geleerd, tenminste denk ik, Wilders is net zon populistische politicus als Fortuyn destijds. Onvrede over de politiek is er altijd en zal er ook vast altijd wel zijn, wij Nederlanders hebben nou eenmaal graag iets te klagen ook als het relatief goed gaat. Als je daarop weet in te spelen, wordt je al snel gewaardeerd, omdat de ideeën stroken met een groot deel van de bevolking. Weet wat er speelt en sluit je programma er op aan en de zetels stromen binnen. Die speelruimte die men misschien bewust creëert is denk ik vanwege dat ze Wilders net als bij de LPF toentertijd maar op zijn "bek" willen laten gaan. Hoewel ik dat bij Wilders, niet zo groot acht, problemen bij LPF kwam denk ik voornamelijk om dat Fortuyn er niet meer was.
Verder lijkt het mij dat er altijd gelobbyd wordt door bijvoorbeeld de VS om een verlenging. Beetje politieke druk erachter of een beetje smeren, zoals steunen bij top-overleg in internationale settings. Ik denk ook vaak dat beslissingen al genomen zijn alleen moet men het er nog zien doorheen te drukken, op welke manier maakt niet uit.
Zoals bij de JSF, de kamer wil eigenlijk niet, maar toch hebben we 1 proefmodel zouden er eerst 2 zijn, maar daarmee is eigenlijk de handtekening allang gezet en kan men dus ook al niet meer terug. Heeft die Jack de Vries mooi voor elkaar gespeeld.
Verder weet ik niet, maar de enige die echt tegengeluid geeft aan Wilders is Pechtold. Maar dat is de andere kant van het verhaal iedereen met een beetje verstand ziet dat Wilders de grootste populistische opportunistische politicus van het land is. Hoewel ik me wel in kan denken dat Pechtold het ook voor de zetels doet en een tegengeluid geeft voor de zetels denk ik toch ook wel dat hij echt tegen Wilders zijn ideeën is dus het niet alleen maar derhalve doet.
Maar ja blijft een feit dat het politieke spel het nog altijd het beste gespeeld wordt door de mensen die aan de macht zitten. Nou daar wordt ik niet bepaald vrolijk van met twee uiterst conservatieve partijen, die alles maar door de kamer drukken