Traditionalisatie
Traditionalisatie
Traditionalisatie (niet te verwarren met traditionalisme), een nieuw concept?
Of al zo oud als de wereld zelf?
Schijnbaar paradoxaal niettemin. Traditioneel wordt er tegen tradities ingegaan, uit traditie zou beweerd kunnen worden.
Gaan de meeste tradities tegen andere tradities in, dan rest een versplintering van tradities.
Etymologisch gezien stamt 'traditie' af van het Latijn 'traditio' (=overdragen), dat geeft dan al een kleur aan traditie, namelijk het geleerde of het overgedragene in eer houden, gelijk ouders en geleerden.
Niettemin geldt als oer-traditie dus blijkbaar, het niet eens te zijn met de traditie van een ander.
Geestelijke evolutie aan het werk?
Of is gewoon iedereen (traditioneel) met vakantie, en is het daarom zo rustig hier?
Traditionalisatie aan het werk, zou ik haast zeggen.
"Fuck de traditie! Traditie is dood!", zou een traditioneel punker kunnen zeggen.
Alsof er niet aan te ontkomen valt.
Welke denktradities weten antwoord te geven op bovenstaande vragen, hebben de (al-dan-niet) vaste sprekers van dit forum misschien een idee?
Bij voorbaat mijn dank.
Of al zo oud als de wereld zelf?
Schijnbaar paradoxaal niettemin. Traditioneel wordt er tegen tradities ingegaan, uit traditie zou beweerd kunnen worden.
Gaan de meeste tradities tegen andere tradities in, dan rest een versplintering van tradities.
Etymologisch gezien stamt 'traditie' af van het Latijn 'traditio' (=overdragen), dat geeft dan al een kleur aan traditie, namelijk het geleerde of het overgedragene in eer houden, gelijk ouders en geleerden.
Niettemin geldt als oer-traditie dus blijkbaar, het niet eens te zijn met de traditie van een ander.
Geestelijke evolutie aan het werk?
Of is gewoon iedereen (traditioneel) met vakantie, en is het daarom zo rustig hier?
Traditionalisatie aan het werk, zou ik haast zeggen.
"Fuck de traditie! Traditie is dood!", zou een traditioneel punker kunnen zeggen.
Alsof er niet aan te ontkomen valt.
Welke denktradities weten antwoord te geven op bovenstaande vragen, hebben de (al-dan-niet) vaste sprekers van dit forum misschien een idee?
Bij voorbaat mijn dank.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Tradities, ik heb er niet op voorhand een hekel aan. Niet dat ik hang naar tradities, ik ben geen traditionalist. Soms ben ik blij dat ik kan breken met tradities, op vakantie gaan in de zomer bijvoorbeeld. Ik mijd dan de traditie, al mag ze van mij blijven bestaan.
Wat is een traditie eigenlijk? Een gewoonte, of geeft het een extra waarde aan een gewoonte en is het daardoor meer dan een gewoonte.
Kan een niet-gewoonte / een tegen-gewoonte uiteindelijk omslaan in een gewoonte.
Ik pleit voor random, een willekeur. Dat volhouden leidt tot een gewoonte...
Of is juist de willekeur een remmende factor daarop?
Wat is een traditie eigenlijk? Een gewoonte, of geeft het een extra waarde aan een gewoonte en is het daardoor meer dan een gewoonte.
Kan een niet-gewoonte / een tegen-gewoonte uiteindelijk omslaan in een gewoonte.
Ik pleit voor random, een willekeur. Dat volhouden leidt tot een gewoonte...
Of is juist de willekeur een remmende factor daarop?
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.
Doe mij maar:
Traditie->revolutie->Wijsheid met behoud van beide.
Wat Memeticae zegt over de traditie van de revolutie (zeg ik voor het gemak) dat dat inderdaad de motor is.
Dat is dus wat mij betreft het belangrijkste. Maar het sluit de traditie in.
Want het is afzetten en eigenheid ontdekken.
Want vanuit een vacuüm beginnen is naar mijn idee onmogelijk met zo'n beperkt apparaat als denken.
Wie ik al noemde was Descartes. Die was flabbergasted door de wiskunde, die toen booming was. Terwijl dat eigenlijk ook een traditie is; waar alleen toen nieuwe ontwikkelingen waren.
Axioma's en dan verder absoluut zeker redeneren.
Ach, een tijdelijke zaak!
Traditie->revolutie->Wijsheid met behoud van beide.
Wat Memeticae zegt over de traditie van de revolutie (zeg ik voor het gemak) dat dat inderdaad de motor is.
Dat is dus wat mij betreft het belangrijkste. Maar het sluit de traditie in.
Want het is afzetten en eigenheid ontdekken.
Want vanuit een vacuüm beginnen is naar mijn idee onmogelijk met zo'n beperkt apparaat als denken.
Wie ik al noemde was Descartes. Die was flabbergasted door de wiskunde, die toen booming was. Terwijl dat eigenlijk ook een traditie is; waar alleen toen nieuwe ontwikkelingen waren.
Axioma's en dan verder absoluut zeker redeneren.
Ach, een tijdelijke zaak!
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
Uiteindelijk, maar dat is theoretisch, zal een these de laatste zijn en kennen wij een stukje werkelijkheid. Dat is dan een einde van de (oude) traditie. een nieuwe (laatste?) is geboren. Maar dat zullen wij geen traditie meer noemen, maar een werkelijkheid die bestaand is als zodanig.yopi schreef:Klopt. En dan?
Ik denk alleen dat dit praktisch niet haalbaar is, er zal waarschijnlijk een oneindige dialectiek zijn. - Wat schreef Hedel hierover?
Kwam er in zijn ogen /denken een einde aan een dialectisch proces, daar heb ik nooit iets over gelzen o.i. in die geest.
Ben zeer benieuwd.
Een einde dus aan de eeuwige wederkeer - zoiets.
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.
Hij heeft in ieder geval apocrief Napoleon gezien als einde van de geschiedenis. Letterlijk gezien op zijn paard.Wat schreef Hedel hierover?
Maar de makke van Hegel is wel dat het proces oneindig lijkt. Kierkegaard concentreerde zijn kritiek daarop.
In mijn woorden dat het denken bleef en er geen beslissing genomen wordt.
Daarmee was het existentialisme geboren avant la lettre.
De subjectiviteit als waarheid tegenover het 'objectieve' verloop van de geschiedenis.
Marx is zo'n volgeling van Hegel, waarbij hij dan het geestelijke ingeruild had voor het 'materiële':
De productieverhoudingen vervingen hierbij de absolute geest.
Zo maakt de filosofie grote sprongen.
Allemaal maken ze hun vaders dood.
Wat een langdurig onderschrift van mij opleverde:
"Filosofie is vadermoord".
Wat weer mooi past in de oosterse vechttraditie.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
Begrepen, mooie reactie. Ik houd daar wel van, om Filosofen aan te halen en hun stof te overdenken. Al is het eigen vrije denken ook prettig natuurlijk. Het probleem is dan wel, om de ander juist te begrijpen.yopi schreef:Hij heeft in ieder geval apocrief Napoleon gezien als einde van de geschiedenis. Letterlijk gezien op zijn paard.Wat schreef Hedel hierover?
Maar de makke van Hegel is wel dat het proces oneindig lijkt. Kierkegaard concentreerde zijn kritiek daarop.
In mijn woorden dat het denken bleef en er geen beslissing genomen wordt.
Daarmee was het existentialisme geboren avant la lettre.
De subjectiviteit als waarheid tegenover het 'objectieve' verloop van de geschiedenis.
Marx is zo'n volgeling van Hegel, waarbij hij dan het geestelijke ingeruild had voor het 'materiële':
De productieverhoudingen vervingen hierbij de absolute geest.
Zo maakt de filosofie grote sprongen.
Allemaal maken ze hun vaders dood.
Wat een langdurig onderschrift van mij opleverde:
"Filosofie is vadermoord".
Wat weer mooi past in de oosterse vechttraditie.
Zojuist een passage van Sloterdijk (sferen) herlezen waarin hij inging op het scheppingsverhaal.
Ken jij de uiteenzetting van Sloterdijk waar ik naar verwijs?
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.
Zeker, maar weer debet aan Kant bijvoorbeeld of de verlichting überhaupt.Al is het eigen vrije denken ook prettig natuurlijk.
Nee. Maar ik vermoed het eerste deel van de trilogie.Ken jij de uiteenzetting van Sloterdijk waar ik naar verwijs?
Misschien nog een hint?
Er zijn in ieder geval twee scheppingsverhalen in de bijbel.
Een mythische en één die doet denken aan het na-paradijselijke van iets als evolutie. Tenminste in het verschijnen van de mens op een laat tijdstip.
De volgorde is volslagen omgedraaid.
Miischien hebben de bewaarders van de geschriften gedacht: Laten we voor alle zekerheid beide maar opnemen voor het nageslacht.
Fijne reacties Heren. Mijn dank.
Maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag:
Wie schiep de eerste vorm van traditionalisatie?
In mijn ogen is dwarsliggen tot traditie geworden.
Volgens mij krijg je dan een erg hobbelige trein.
Het is net alsof niemand meer rails wil, of durft, te zijn.
De uiteindelijke these wordt traditie die dan weer doorbroken wordt. Traditioneel.
Het lijkt wel leven, durf ik zachtjes te zeggen.
Groetjes uit Italië
(Nog steeds)
memeticae
Maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag:
Wie schiep de eerste vorm van traditionalisatie?
In mijn ogen is dwarsliggen tot traditie geworden.
Volgens mij krijg je dan een erg hobbelige trein.
Het is net alsof niemand meer rails wil, of durft, te zijn.
De uiteindelijke these wordt traditie die dan weer doorbroken wordt. Traditioneel.
Het lijkt wel leven, durf ik zachtjes te zeggen.
Groetjes uit Italië
(Nog steeds)
memeticae
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
[quote="memeticae"
Wie schiep de eerste vorm van traditionalisatie?
/quote]
Een lastige vraag, want wanneer begint een traditie?
Dat lijkt mij moeilijk aan te geven. Pas als het proces op gang is, is er sprake van.
Wanneer de traditie stopt is vaak wel aan te geven - het einde van een geschiedenis (zie ander topic)
Ja, het is i.d.d. een vorm van dialectiek. (leuk dat twee topics elkaar nu kruisen).
Wie schiep de eerste vorm van traditionalisatie?
/quote]
Een lastige vraag, want wanneer begint een traditie?
Dat lijkt mij moeilijk aan te geven. Pas als het proces op gang is, is er sprake van.
Wanneer de traditie stopt is vaak wel aan te geven - het einde van een geschiedenis (zie ander topic)
Ja, het is i.d.d. een vorm van dialectiek. (leuk dat twee topics elkaar nu kruisen).
Dit is volmaakt, Dat is volmaakt.
Ik denk dat traditie er al was voor de schriftcultuur.
Juist toen.
Als je afhankelijk ben van orale overdracht. Misschien eerst binnen families en later 'hordes' of zo.
Terugkijkend zou je kunnen zeggen dat 'traditionalisme', voordat het zo genoemd werd, onderdeel was van het onbewuste leven: Alleen onbewust in de zin van het benoemen. Qua inhoud: zeer bewust.
Zelfs van overlevingsbelang.
Juist toen.
Als je afhankelijk ben van orale overdracht. Misschien eerst binnen families en later 'hordes' of zo.
Terugkijkend zou je kunnen zeggen dat 'traditionalisme', voordat het zo genoemd werd, onderdeel was van het onbewuste leven: Alleen onbewust in de zin van het benoemen. Qua inhoud: zeer bewust.
Zelfs van overlevingsbelang.
Toch traditionalisatie dan?
Als ware het een aangeboren iets?
Dat vind Ik moeilijk te accepteren, het lijkt mij eerder aangeleerd.
Alsof het een vroege vorm van socialisatie betrof.
Een soort van: "Zo doen wij dat hier nu eenmaal".
Anders zou er al lang wereldvrede zijn.
(Hoe dat eruit moet zien, daar durf ik niet eens naar te gissen. Dat zou het midden moeten houden tussen anomie en anarchie)
Als ware het een aangeboren iets?
Dat vind Ik moeilijk te accepteren, het lijkt mij eerder aangeleerd.
Alsof het een vroege vorm van socialisatie betrof.
Een soort van: "Zo doen wij dat hier nu eenmaal".
Anders zou er al lang wereldvrede zijn.
(Hoe dat eruit moet zien, daar durf ik niet eens naar te gissen. Dat zou het midden moeten houden tussen anomie en anarchie)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Aangeboren of aangeleerd.Toch traditionalisatie dan?
Als ware het een aangeboren iets?
Dat vind Ik moeilijk te accepteren, het lijkt mij eerder aangeleerd.
Alsof het een vroege vorm van socialisatie betrof.
In de buitenmenselijke wereld blijkt tegenwoordig dat het er lang zo aan toe gaat in de geschiedenis.
Wat is nou eigenlijk het probleem. Ik denk dat ik iets gemist heb, maar mijn computer laat me bij dit bericht niet de draad zien.
Daarom laat ik het bij deze vraag.
Inhalen kan later nog. Toch?
In Italië hebben wij buren, een Engels stel.
Hij, 90 jaar 3 by-passes, was gevallen terwijl zijn vrouw boodschappen aan het doen was, ze was een goed uur weg.
Hij kon niet meer uit eigen kracht overeind komen en heeft al die tijd moeten wachten op zijn vrouw, tel daarbij op een infectie van de urinebuis zodat hij geen controle meer had over zijn afgifte.
Ik heb me verplaatst in die man, "All his marbles are still there", en kon me de hulpeloosheid voorstellen, naast de afschuw van het lichaam dat niet meer wil. (Zo kwam ik op mijn "zielig mopje")
Hoe is nu je vertrouwen in de fysiek?
Zijn vrouw, ook niet de jongste, zit nu met een groot kind dat in de "nee-fase" verkeert.
Hij, 90 jaar 3 by-passes, was gevallen terwijl zijn vrouw boodschappen aan het doen was, ze was een goed uur weg.
Hij kon niet meer uit eigen kracht overeind komen en heeft al die tijd moeten wachten op zijn vrouw, tel daarbij op een infectie van de urinebuis zodat hij geen controle meer had over zijn afgifte.
Ik heb me verplaatst in die man, "All his marbles are still there", en kon me de hulpeloosheid voorstellen, naast de afschuw van het lichaam dat niet meer wil. (Zo kwam ik op mijn "zielig mopje")
Hoe is nu je vertrouwen in de fysiek?
Zijn vrouw, ook niet de jongste, zit nu met een groot kind dat in de "nee-fase" verkeert.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Ha, dat herken ik.
Ik heb een tante, die is tegenwoordig -praktisch gezien- van titaan gemaakt.
Uitstekend functionerende fysiek, en alle knikkers zijn er nog.
"Supertante".
Zij is dan ook degene die mij ter wereld bracht, uit de schoot van mijn moeder. Ze was vroedvrouw van beroep, en deed mij er even tussendoor, om haar zusje te helpen. Hoewel ik mijn Oma op de achtergrond hoor roepen: "Ie-j hoalt dat kind!" (Achterhoeks)
Maar dat laatste speelt zich slechts in mijn fantasie af.
En heeft weer niets te maken met de fysieke gesteldheid van mijn Tante nu.
HM
Nou ja, ik hoop maar dat je het weer een leuk verhaal vond.
Ik heb een tante, die is tegenwoordig -praktisch gezien- van titaan gemaakt.
Uitstekend functionerende fysiek, en alle knikkers zijn er nog.
"Supertante".
Zij is dan ook degene die mij ter wereld bracht, uit de schoot van mijn moeder. Ze was vroedvrouw van beroep, en deed mij er even tussendoor, om haar zusje te helpen. Hoewel ik mijn Oma op de achtergrond hoor roepen: "Ie-j hoalt dat kind!" (Achterhoeks)
Maar dat laatste speelt zich slechts in mijn fantasie af.
En heeft weer niets te maken met de fysieke gesteldheid van mijn Tante nu.
HM
Nou ja, ik hoop maar dat je het weer een leuk verhaal vond.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Ik heb een bloedhekel aan tradities, "hoe het heurt", "wat me allemaal willen" (voetbal
), wat ik moet denken, aanpassen, opgaan in de massa. De prijs is dat ik nergens bij hoor (op enkele fora na - alhoewel ik er daar ook vaak snel uit lig
). De wetenschap als discipline is voor zover ik zo snel kan overzien het enige dat een traditie zou moeten zijn. 



De waarheid is dat er geen waarheid is.
(tegen de stroom in, houden ze stand en vechten ze door. Nu zijn ze thuis. Het wordt nooit meer mooier dan het ooit was.)
Punk zou geen Punk zijn als ze het daarmee niet eens was.
Over traditionalisatie gesproken.
Punk zou geen Punk zijn als ze het daarmee niet eens was.
Over traditionalisatie gesproken.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Ik ben tradionalist:
Ik ben het nooit, ergens mee eens.
"Je moet de politiek in gaan", wordt me wel eens verweten.
Ik denk dat ik daar niemand gelukkig mee maak, inclusief mijzelf.
Dus ... dat laten we maar verstek gaan.
ik kijk en luister liever ...
Oi dai, käpee!
Tot op de dag van vandaag snap ik niet wat ze zingen.
En het maakt me ook niet uit.
Ik ben het nooit, ergens mee eens.
"Je moet de politiek in gaan", wordt me wel eens verweten.
Ik denk dat ik daar niemand gelukkig mee maak, inclusief mijzelf.
Dus ... dat laten we maar verstek gaan.
ik kijk en luister liever ...
Oi dai, käpee!
Tot op de dag van vandaag snap ik niet wat ze zingen.
En het maakt me ook niet uit.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Het klinkt vredelievend.
::
Anders dan de moderne populaire bezigheden, die lijken enkel maar op te zwepen tot boos zijn.
Maar misschien loop ik wel niet synchroon met de huidige "Zeitgeist".
::
There is definitely no logic toHuman Behaviour, zong Björk al.
(Ik geloof dat het 1994 was, toen ik verliefd op haar werd.)
::
Anders dan de moderne populaire bezigheden, die lijken enkel maar op te zwepen tot boos zijn.
Maar misschien loop ik wel niet synchroon met de huidige "Zeitgeist".
::
There is definitely no logic toHuman Behaviour, zong Björk al.
(Ik geloof dat het 1994 was, toen ik verliefd op haar werd.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten