Vandaar mijn enige "begrip" met dierentuinen.
Ik heb een schotel, zoals je weet, en daar ontvang ik de zender: ZDF.Kultur, mee.
Op die zender wordt:
Tierische Kumpel, uitgezonden.
(Helaas doet het artikel totaal geen recht aan het programma, maar dat schijnt vaker voor te komen.)
Het bezien van dit soort docudrama, als je de voice-over tot stilzwijgen brengt (die macht heb je nog, met je afstandsbediening, wist je dat?) lijkt het wel een documentaire. Dus minus de "belerende" of "avontuurzuchtige" stem, die we allemaal wel kunnen missen als kiespijn (Kijk eens, "Ondersteboven": een
ander gebruik van "allemaal"!), kom ik tot mijn vorige uitspraken:
De "verzorgers" proberen het de dieren zo leuk en interessant mogelijk te maken. Dan denk ik weer: Ja, het is een roeping, en het creëert werkgelegenheid.
Maar gezien de ene na de andere dierentuin dicht gaat, of overgaat op "makkelijk houdbare" wezens, neemt de werkloosheid weer toe.
Maar wat gaat er met de dieren gebeuren?
Geld om ze "vrij" te laten is er niet, en hoe ethisch is het wel niet een in gevangenschap geboren dier "vrijheid" te geven? Hoe lang overleeft het dan?
Moet je dan je schouders ophalen en zeggen: dat is de natuur?
Door stropers gepakt te worden. Het doet de verzorgers pijn dat telkens weer te moeten zien, maar ze hebben geen stem.
Waarom eigenlijk niet?
Hetzelfde geldt ook voor filosofie uitdelen.
Blijdorp ken ik niet, maar de apenheul erg goed. Een tante van mij heeft haar doctoraal gehaald met apenstudies.
Een van de punten van haar proefschrift, als ik het me goed herinner, was het aantal en verschil in geslacht en leeftijd van een stabiele populatie.
(Mijn tante heeft overigens een hekel aan Dawkins, waarom, heeft ze me nog niet verteld, ik wacht de tijd af waarop de mogelijkheid tevoorschijn komt dat ze mij dat nog eens uit kan leggen. Dat wel wel zijn als alle vectortjes bij elkaar kunnen komen: als f(t) op g(t) lijkt.
Maar ik begrijp je sentiment.
Kijk de mensen om je heen eens in de ogen, de kans dat je een klap voor je kop krijgt is erg groot, zeker als je door blijft kijken.
Het leven lijkt een dierentuin zonder houders?
Krankzinnig!
Maar wie is de hoeder in de realiteit, in werkelijkheid?
Zijn het de ouderen of de jongeren?
Of toch maar gewoon jezelf?
Of is het misschien beter te vragen: welke realiteit?
Zie je die kooi om je heen?
Heb je zelf geschapen.
Bedacht ik me nog:
Hoe mooi dat allemaal wel niet past in een evolutie, gedreven door slechts zeven vogeltjes, die elkaar proberen te volgen; mits ze zin hebben.
En pas als je dat kunt begrijpen, is er plaats voor de vraag van "sociaal gewenst gedrag".
Dan pas, kun je de vraag begrijpen.
Hoe zei Bertus het zo mooi onlangs: "voor de tijd van Kain en Abel"
Was niemand elkaars' broeder hoeder.
Toen was het begrip "steen" nog onbekend, noch dat ermee gegooid en gedood kon worden.
Welnee, er bestonden al veel andere mogelijkheden.
Chemische oorlogsvoering is per Geneve-conventie uitgebannen.
Maar, hoe leg ik dat mijn witte bloedlichaampjes uit?
Alles is symbiose, alles is synergie?
Tegen DNA valt niet te rationaliseren.
Tenzij je het weet te beteugelen.
Of zoiets.
(Om ook eens een "yopi" te gebruiken.)
Augurken in zuur helpen.
Die zijn zuur. In een zuur milieu houdt weinig stand, praktisch alles is basisch en wordt opgelost, tenzij het zuurder is dan dat jij het bent.
Wie in zijn jeugd reeds zure augurken heeft gegeten, vindt ze zo zuur niet meer.
Hoop ik.
HM.
Zou Narcissus vrede kunnen hebben met een zuurder zuur?
Een waarin hij op kan lossen?
Ik denk het het niet.
Wat als Bokito zijn gelijke ontmoet?
pH 1,0 vs pH 14,0?
Puur water?
Of is dat de zoveelste rare gedachte van me.
Altijd maar streven naar onzuiver water.
In troebel water ... leven vissen?
::
Wat ik hier nu allemaal raaskal, kan in 1 zin samengevat worden.
Niet door mij, maar misschien is dat maar goed ook.
Leon, yopi, en de rest.
Doe je best!
1 woord, zou mooier zijn.
Waar al het hierboven geschreven in verenigd werd.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.