Dit kwartiel ben ik begonnen met de master filosofie aan de Universiteit Twente (wat echt machtig interessant is). Nu heb ik een paar vragen met betrekking tot een paper die we moeten schrijven en ik dacht, jullie weten hier vast veel meer vanaf dan ik!
Vandaar dat ik me heb aangemeld en in dit topic een drietal vragen stel.
So here it goes. Ik moet een paper schrijven (5000 woorden) en ik heb het volgende onderwerp gekozen:
'Both Nietzsche and Foucault claim that knowledge is related to power. Discuss the similarities and differences of their concept of power and the way it is connected to knowledge.'
1. Ik vind het een beetje lastig waar ik moet beginnen. We hebben Nietzsche en Foucault in hoofdlijnen behandeld. Maar veel te weinig om een paper over te schrijven. Nu heb ik enkele werken van Nietzsche en Foucault bij de bieb geleend, maar het is vrij veel werk om dit allemaal te gaan lezen om vervolgens de relevante concepten eruit te destilleren. Toch zou ik wel graag originele teksten gebruiken. Heeft iemand een idee hoe ik dit onderwerp toch op een gefundeerde manier kan behandelen, zonder dat ik eerst 4 a 5 boeken moet lezen om de gedachten van de auteurs te weten te komen?
2. Wat vinden jullie van deze stelling? Zijn Nietzsche en Foucault echt zo verschillend in hun conceptie van macht? En wat is de relatie van macht met kennis?
3 (Minder gerelateerde vraag). Er zijn verschillende vertalingen van bijvoorbeeld Nietzsche's werk. Hoe kan ik onderscheid maken tussen deze vele vertalingen? Ik zie het belang van een goede vertaling in, zeker bij de Duitse filosofen die vaak erg met de taal spelen en door een mindere vertaling kan ik me voorstellen dat een groot deel van de nuance verloren gaat.
Alvast bedankt voor de reacties