Soma

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
yopi
Posts in topic: 1
Contacteer:

Soma

Bericht door yopi » 11 jul 2015, 18:52

Van een 'objectieve' instantie:
Soma is de fictieve kunstmatige drug in de roman Brave New World van Aldous Huxley, die zijn gebruikers een roes van onbestemd geluk en vergeetachtigheid bezorgt. Het psychoactieve middel wordt van overheidswege kosteloos verstrekt. Het wordt normaliter geconsumeerd in tabletvorm en heeft geen bij-effecten op de korte termijn, maar langdurig gebruik leidt tot schade aan de luchtwegen en uiteindelijk de dood. In Brave New World wordt iedereen 61 jaar oud.

De werking wordt samengevat in een kinderrijmpje, dat kinderen op school leren:[1]

Was and will make me ill;
I take a gramme and only am.
(Wat was en wat zal zijn maakt me ziek;
Ik neem een gram soma en bén alleen nog maar.)
De hallucinogene stof maakt het mogelijk dat mensen zich in volkomen tevredenheid schikken naar de mores die gelden voor hun kaste. Een van de hoofdpersonen in het boek, Bernard, die behoort tot de bovenste laag van de samenleving, overwint zijn verslaving met de gedachte dat hij liever zichzelf wil zijn in ongelukkige staat, dan een ander die gelukkig is ("I'd rather be myself. Myself and nasty. Not somebody else, however jolly."). De afhankelijkheid van de drug is ook een reden tot zorg in de maatschappij. Wanneer een dissident een grote opslagplaats vernietigt, ontstaat er een rel waarbij de politie de menigte moet kalmeren met somagas.
Je kan in ieder geval quitte spelen.
Heel fijn en succes gewenst ...
...
Op mijn oude dag - niet verwonderlijk - moet ik zeggen dat de laatste gelijkschakeling de dood is.
Voordien was het zo dat een koningin (of zo iets: ik gebruik haar als een metafoor) ook moest schijten en neuken.

Hierbij valt niks te lachen.

Hoewel ik dat liever doe. (Ik denk dan aan dat artikel wat ik geplaatst heb onder 'Uit het nieuws'.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

memeticae
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 okt 2015, 04:17

HM.

Science fiction.

Soylent Green

En elke afllevering van StarTrek Deep Space 9 met de Jem'Hadar valt eronder. (Hun afhankelijkheid van Ketracel White?)

Orwell evenzo, maar daar was het meer psychoactive propaganda (de mensen die tegen waren hoorde je niet, dus iedereen was voor, inclusief jij)

Ik ben meer de "Videodrome"-anti-held. (Over zelfmoord gesproken)
Ik schiet niet met de wapens die ze willlen.
Zelfs niet op mezelf.

(Ah! Blondie!)

;)

Ik ben geen onderdeel van de Matrix.
Of de Borg of wat dan ook.

Ik ben ik, en het is mijn zaak, waar ik mee te leven heb.

Hoe zei die AI bom uit Dark Star het ook al weer?
"Let there be lighght"?

Als ik die bom was, zou ik zeggen: "Let Darkness reign".

Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

::

Maar nou effe serieus.

Wat je kan verzinnen bestaat al.

Waarom verzint er niemand meer eens iets leuks dan?
Liefde alom en delen van bezit.
Geen heersers, geen bazen,
Wie lui wil zijn is lui
Wie wil werken werkt, er is een hoorn des overvloed?
(het schijnt de realiteit, getuige de eeuwige devaluatie van geld)
Soms is de luiaard moe van luieren en wil wel weer eens werken.
Soms is de arbeider moe en heeft geen zin meer en moet de luiaard aan het werk, en levert halfslachtig werk af.

Dat schiet niet op.
Dat zet geen zoden aan de dijk.

Nou en? Wat geeft dat dan?

Er is iets mis:

Is het ijdelheid of afgunst?
egoïsme? lethargie?

Is het iets veel ergers?

De angst om door de Natuur doodgemaakt te worden?
Dat word je toch wel, wees maar niet bang.

Dus wat is er mis?

Of is er iets mis met de "wereld", zoals gepropagandeerd door radio en televisie?

Zou er misschien behoefte kunnen zijn aan een zender, waar enkel altruïstische boodschappen gebracht werden:"Die heeft die geholpen dat en dat te bereiken en verlangde er niks voor terug."

Dat werkt alleen lokaal, vooralsnog.
Tegen "global news" kun je niet op.
Bovendien blijft het propaganda, hoe zuiver je bedoelingen ook mogen zijn
Radio en TV zijn niet het medium om mensen te bereiken, zelf zo'n kutforum als dit niet, met 606 geregistreerde gebruikers en pak 'm beet een stuk of 10 actieve.

(Alhoewel de eerlijkheid me gebied te zeggen dat ik natuurlijk niet weet hoe die mensen die enkel maar meelezen mijn en onze wereld beïnvloeden. Misschien is dat wel een drijfveer om door te blijven schrijven.)

Big Business, waar AP de enige shareholder is.

Ellende rules.
Ellende verkoopt.

En de massa vreet het als soylent green.

Lijkt het wel.

Soylent green is made of people!

Ja, Nou? EN?

Lekker toch?
Daar zijn we aan verslaafd.

Meer en meer en meer en meer.

"Gaat heen en vermenigvuldig u" was de boodschap toch?
(Ik heb hem nooit gehoord)
Maar is dan niet de consequentie, dat je uiteindelijk elkaar gaat opeten?

Soma?

Hoe rijmt de Stoa dat dan?

Heel simpel:

"Als jij een probleem hebt, weet ik het voor je op te lossen."
En toen werd ethiek uitgevonden, daarna moralen, vervolgens regels en toen wetten.

Natuurwetten, wel te verstaan, met gedegen en gedefinieerde constanten.
Zodat niemand meer af kan wijken.

De wereld is vergaan.
Toen de lichtsnelheid gedefinieerd werd.
Het enige dat nog rest is het vacuüm te beschrijven.

Wetenschap van en over niets.

Maarja, ergens hebben we een consensus bereikt dat niets alles is, dus is er uiteindelijk niets aan de hand.

En toch zit het me niet lekker.

We hoeven elkaar toch niet eerst te doden om elkaar op te eten?

Aaseters, zijn we ergens allemaal ... stardust noemen sommigen het.

Soylent green zeggen anderen.

Maar mag er alsjeblieft een paar miljoen jaar overheen gaan, anders hoef ik helemaal geen voedingsstoffen meer.

Die ene duitser die die andere opat, bij contract!
Dat komt in het nieuws. Onethisch! Onverantwoord! Moord!
Maar die acht varkens per nederlander, daar hoor je haast niemand over.

Om nog maar te zwijgen over de ter dood veroordeelden in een of ander amerikaanse staat, die nog even moeten wachten op hun dood, omdat de "middelen" nog niet beschikbaar zijn.

Over marteling gesproken, ik meende dat dat bij Genève niet meer mocht.

Maar ja, wat lul ik, in een of ander obscuur forum, dat zichzelf filosofisch noemt, in een thema: om over na te denken, met als onderwerp: soma.

Terwijl de hele wetenschap zich buigt over vacuüm en dat noemt: deeltjes uit niets: Nulpuntsenergie.

Alsof dat vergoelijkt dat we elkaar in een googol aantal jaren nog nooit hebben opgevroten.

Hmpf. Het zal wel weer de verdunning van de memen zijn, waardoor de emphatie hier en lijkt verdwenen.

Ach ja, het kan verkeren. Niets is zeker, niets is zeker waar.

Zelfs ik niet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Blin
Posts in topic: 1

Bericht door Blin » 24 okt 2015, 05:30

zoveel kansen liggen er nog onbenut als we maar een beetje mee zouden willen werken.

Het wiel bv is alom vertegenwoordigd in onze omgeving maar evolutionair is ze niet te implementeren. Waarom geen bot met een wielfunktie?

Onze evolutie loopt achter op onszelf, geen wonder dat we eerdaags worden overgenomen doo robots. We weigeren gewoon om mee te werken.

We houden onszelf tegen biologisch gezien.

De eerste afstomping.

Onze funktie zou bijgesteld kunnen worden als we het wiel maar niet tegenhielden. Bestond een deel van onze botten uit radartjes dan konden we zelf de tijd maken.

Waarom alles zo omslachtig doen. Onszelf tegen houden in lichamelijke ontwikkeling.

Kijk me nu eens onhandig zitten te tikken. Twee hamertjes tikkend over de toetsen, gelijk een ouderwetse timmerman.

Dat moet toch veel simpeler kunnen, alles is voorradig in onze omgeving maar er is iets dat ons tegenoudt het biologisch te gebruiken. Maar wat?

Misschien houden we ons teveel bezig met SF, teveel fantasie om van te dromen. Teveel om weg te kunnen dromen van de werkelijke problemen. Gebruikten we het wiel wat meer biologisch dan zouden er heel wat problemen op te lossen zijn.

We leven op de tast. We vallen en staan weer op. Tot we eindelijk een keertje vallen om nooit meer op te staan.

memeticae
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door memeticae » 24 okt 2015, 06:05

Enter Segway.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten