De dood als beloning

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
thijmen111
Posts in topic: 4
Contacteer:

De dood als beloning

Bericht door thijmen111 » 29 sep 2015, 15:37

Zou jij sterven voor de waarheid in plaats van te leven in een illusie?
Stel jij wordt gemarteld, gemanipuleerd , je vrouw en kinderen worden bedreigd en ze dreigen je uiteindelijk te vermoorden. Zou jij vasthouden aan je eigen geloof? Zou je zeggen dat je van niets weet wat destructieve gevolgen zou hebben? Het is een wat extremere vorm om uit te leggen dat veel mensen ervoor zouden kiezen om dat wat ze weten te verraaden. En de metafoor hecht zijn betekenis aan het verstandige, het wijze, en het eervolle. 3 waarden die bovenkomen en wij allemaal bezitten. Het verstandige zou zijn om alles op te biechten, het wijze zou zijn om alles op te biechten en het eervolle zou ook zijn om alles op te biechten. Maar wat nou als je overtuigingen zo diep zitten, en je vanuit het diepst van je hart gelooft, dat plotseling je verstand zou zeggen dat je de informatie voor je moest houden, net zoals dat wijsheid zou zeggen dat je kinderen dan maar dood moeten en precies hetzelfde weer met het eervolle. Welk geheim is het waard om te bewaren zelfs al staat alles op het spel..

Socrates en jezus zijn voorbeelden die je kunt gebruiken om het beter te begrijpen. Het was alles behalve verstandig en wijs om hun leven te geven terwijl zij dit niet hoefden te doen. Welk gedachtengoed beschermde zij. Nogmaals, wat kan er nou zo belangrijk zijn dat je je hele wereld erdoor laat verwoesten. Liefde waarschijnlijk. Liefde voor dat wat zij zagen en wat anderen niet konden waarnemen. Een wijs man zei ooit “to be great is to be misunderstood”

natuurlijk geeft dit niet het volledige beeld weer want deze quote omarmt niet de triestheid van het feit dat 2 wijze geesten hun leven inleverden bij de minder bedeelden. "In naam van de wijsheid" zou dan een betere quote zijn geweest.

yopi
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door yopi » 29 sep 2015, 16:25

Ik zou het ook niet weten. Zeker niet als je het zo op scherp stelt.

Ik weet wel dat in oorlogsomstandigheden dit alledaagse ervaringen zouden kunnen zijn.

Alleen heb ik dat nooit meegemaakt. Ik ken het alleen uit boeken.
Waar ken jij het van? Of drijf je het alleen op de spits door door te draaien op gedachten?

Wil je andere mensen een lesje leren?
Of ben je bezig je zelf een lesje te leren?

Wil ik je snappen maak ik hiermee een beginnetje.
Of heb je gebrek aan tijd om dit op te lossen.

(Als zie ik al voor me -op mijn oude dag- dat ik hier nooit meer een antwoord op krijg)
Laatst gewijzigd door yopi op 29 sep 2015, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 29 sep 2015, 16:28

((( Tussen drie haakjes stel ik je op de hoogte dat op dit forum mensen ook niet helemaal sporen.
Of je daarmee in goeie handen bent? Geen idee. Ik spoor ook niet helemaal.)))

thijmen111
Contacteer:

Bericht door thijmen111 » 29 sep 2015, 17:53

als een mens niet gelijk is wordt het contact met de realiteit verloren.
je staat er dan alleen voor en kan alleen weer in de schoonheid samenkomen. de schoonheid voor filosofie. wellicht niet het gedeelde gedachtengoed omdat ieder een andere filosofie kan hebben maar de fascinatie voor het gedachtengoed zelf is DE manier om ongelijke dingen gelijk te maken. Om met iedereen overweg te kunnen.

maar als dit niet mogelijk is wat moet je dan. als iemand de schoonheid van zijn gedachtengoed niet inziet en zichzelf slechts ziet als een mens met gevoelens en emoties. zo'n klein pieterpeuterig mensje.. wat moet je daar in godsnaam mee!

tengeltje11
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 29 sep 2015, 20:26

ik vraag me af of 1 iemand met zekerheid zou kunnen zeggen wat je zou doen in zo'n situatie,zolang je er niet zelf ingestaan hebt?
zeker doet zo iets de meest onmogelijke dingen met iemands gedachten.....
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

thijmen111
Contacteer:

Bericht door thijmen111 » 29 sep 2015, 20:55

Nou weetje dat is een goed punt.
Maar onmogelijke gedachten bestaan wel degelijk net zoals onmogelijke gevoelens. wanneer een gevoel niet in woorden is uit te drukken komt er een mechanisme op gang, wat er in zit moet er toch echt uit. dit kan zich uiten in gekkengedrag, het heeft dus effect op het gedrag. als je nog verder gaat en het gekkengedrag niet goed genoeg meer is komen er hele ingewikkelde processen op gang met veel moeilijk te plaatsen gevoelens. mensen draaien door en de lijn tussen psychische stoornis of mentaal ver ontwikkeld, de lijn tussen gek en geniaal wordt steeds dunner.

zo zijn bij mij , wijsheid, hoogbegaafdheid, intelligent, filosofisch, diepzinnig. voorbij gekomen. ergens in een zwart hoekje wat onzichtbaar is voor mijn menselijk oog zal een briefje liggen waar goed uitgelegd hoe en wat het in elkaar zit. mijn bewoordingen berust ik op het feit dat ik denk dat mijn complexheid te ander zijn versimpeling zal betekenen. (ervan uitgaande dat we verlangen naar simpelheid)

met filosofie ontdek je problemen die met het hoofd gemaakt zijn. alleen ze oplossen is naar mijn mening niet mogelijk. Zelfpsychologie is onmogelijk. Je kan de complexe gedachten niet oplossen met andere complexe gedachten. ofwel je vind iemand die jou gedachten versimpelt of je vind iemand die jou complexiteit van gedachten kan ontvangen. beter nog, waarderen.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 30 sep 2015, 15:49

Net als yopi ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hoe je bij deze vragen komt.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.

Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

thijmen111
Contacteer:

Bericht door thijmen111 » 30 sep 2015, 17:33

vanuit een mix van illusies , religie en gedachtengoed.
mijn geloof is dat iedereen een grootdenker is. maar niet iedereen een vrijdenker. op zijn beurt probeer ik anderen erop te wijzen dat ze vast zitten in een nep wereld en dat ze alleen maar de rug hoeven om te keren om de wereld met oneindige mogelijkheden te zien, niet in de zin van the american dream maar in de zin van oneindige mogelijkheden in gesprekken.

als men mijn methode leert zullen ze zonder moeite 12 uur lang een socratisch gesprek kunnen voeren met de energie alsof ze maar een paar uur bezig zijn. terwijl ik er ook van overtuigd ben dat iedereen die filosofisch is dit ook met de minste moeite zou kunnen.

ik probeer achter de gedachten van gedachten te kijken en zoek overal betekenis in.

call me crazy, ben ook een echte beelddenker met oneindig veel doodlopende paden in mijn hoofd. daarom dank voor dit klankbord om een paar doodlopende paden te onderzoeken. De zin in de onzin is ook een thema waarmee ik bezig ben.

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 06 okt 2015, 07:15

Met alle respect, maar:
De zin in de onzin is ook een thema waarmee ik bezig ben.
Zie jij de wereld dan in thema's?
Buiten de vraag of je ermee bezig bent, of, of je er bezig mee bent.
Wat een eh ... verfrissende(?) ... gedachte.

Leven en dood als thema ... en dan de uitvoering als rhema zeker.

HM

Ik zou eerst eens de zin en onzin van thema's proberen te doorgronden, alvorens me te begeven op het pad van zinnige onzinnigheid.

Maar wie ben ik ... ik heb maar een beperkt denkraam.
Om niet te zeggen klein.
Ik ben Kwetal niet.

Nee, Bommel, dat is een Grootdenker, met een reuzendenkraam. Weet zelfs met een Oloroon om te gaan.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Red
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Red » 30 okt 2015, 23:58

thijmen111 schreef:Zou jij sterven voor de waarheid in plaats van te leven in een illusie?
Stel jij wordt gemarteld, gemanipuleerd , je vrouw en kinderen worden bedreigd en ze dreigen je uiteindelijk te vermoorden. Zou jij vasthouden aan je eigen geloof? Zou je zeggen dat je van niets weet wat destructieve gevolgen zou hebben? Het is een wat extremere vorm om uit te leggen dat veel mensen ervoor zouden kiezen om dat wat ze weten te verraaden. En de metafoor hecht zijn betekenis aan het verstandige, het wijze, en het eervolle. 3 waarden die bovenkomen en wij allemaal bezitten. Het verstandige zou zijn om alles op te biechten, het wijze zou zijn om alles op te biechten en het eervolle zou ook zijn om alles op te biechten. Maar wat nou als je overtuigingen zo diep zitten, en je vanuit het diepst van je hart gelooft, dat plotseling je verstand zou zeggen dat je de informatie voor je moest houden, net zoals dat wijsheid zou zeggen dat je kinderen dan maar dood moeten en precies hetzelfde weer met het eervolle. Welk geheim is het waard om te bewaren zelfs al staat alles op het spel..

Socrates en jezus zijn voorbeelden die je kunt gebruiken om het beter te begrijpen. Het was alles behalve verstandig en wijs om hun leven te geven terwijl zij dit niet hoefden te doen. Welk gedachtengoed beschermde zij. Nogmaals, wat kan er nou zo belangrijk zijn dat je je hele wereld erdoor laat verwoesten. Liefde waarschijnlijk. Liefde voor dat wat zij zagen en wat anderen niet konden waarnemen. Een wijs man zei ooit “to be great is to be misunderstood”

natuurlijk geeft dit niet het volledige beeld weer want deze quote omarmt niet de triestheid van het feit dat 2 wijze geesten hun leven inleverden bij de minder bedeelden. "In naam van de wijsheid" zou dan een betere quote zijn geweest.

Waarom zou ik een ander willen overtuigen van mijn waarheid.
En wat is waarheid dat is een moment opname want mijn waarheid van toen ik 4 was is nu een andere waarheid.
De waarheid op dat moment zou zijn dat me gezin bedreigd word en dat is het enige dat telt.

Waarom zou ik in mijn ego mijn overtuigingen willen houden want dat zie ik als waarheid.

Wat nu als alles een illusie is en alles wat je als waarheid ervaar een eigen invulling is.? zou betekenen dat je die waarheid dus ten allertijden kan veranderen aangezien het altijd een illusie is.

Red
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Red » 30 okt 2015, 23:59

thijmen111 schreef:Zou jij sterven voor de waarheid in plaats van te leven in een illusie?

Waarom zou ik een ander willen overtuigen van mijn waarheid.
En wat is waarheid dat is een moment opname want mijn waarheid van toen ik 4 was is nu een andere waarheid.
De waarheid op dat moment zou zijn dat me gezin bedreigd word en dat is het enige dat telt.

Waarom zou ik in mijn ego mijn overtuigingen willen houden want dat zie ik als waarheid.

Wat nu als alles een illusie is en alles wat je als waarheid ervaar een eigen invulling is.? zou betekenen dat je die waarheid dus ten allertijden kan veranderen aangezien het altijd een illusie is.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 31 okt 2015, 17:30

Ik zie nou ook dat mijn cynisme futile is.
Ik wens je een prettige zelfmoord. Toevallig om dat het vandaag ook Haloween is ..

Wel blijven spoken hoor ..

Gesloten