De jeugd van tegenwoordig

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
ManeoPugno
Posts in topic: 4
Contacteer:

De jeugd van tegenwoordig

Bericht door ManeoPugno » 23 jul 2015, 05:47

De jeugd van tegenwoordig...

Het opkomende disrespect jegens anderen, de vluchige aandachtspan van enkele luttele momenten en de populairiteit van het kopschoppen.
Allemaal dingen iconisch voor de hedendaagse jeugd. Maar de daden terzijde, waarom? Wat maakt het dat deze generatie opeens zoveel (terechte?) kritiek ontvangt?

De tijden zijn veranderd sinds de andere generatie. Vroeger had je de punks, de 'rock&rollers' etc. dat was de onacceptabele jeugdcultuur. Tegenwoordig heb je de VMBO'ers.

Ik merk steeds vaker op hoe respectloos de majoriteit van de jeugd is. Struin voor de lol eens de reacties af van één van de meesterwerken op het gebied van muziek tegenwoordig, zoals 'Drank en drugs' of één van de andere lyricale meesterwerken die de jeugd aanbid. En dan de eindeloze zee van geweldadige praktijken van een groep jongeren die een (fysiek) mindere partij lastig valt.

Maar goed, dat terzijde, waar komt het nu door? Is het de maatschappij die zo veranderd is?
De standaard voor een goede ouder is bijvoorbeeld erg omhooggegaan. Enkele pacifisten die lopen te hameren op de geweldloze opvoeding. Ouders onderling hebben (in mijn ervaring) respect voor elkaar wanneer ze (terecht) hun nageslacht eens even goed aanspreken. Als ouders hun kroost geen superdeluxe telefoonabbonement geven is dat merkwaardig. Een maatschappij waar men alles moet pikken maar dat geen effect heeft op de wijze van opvoeding.

En misschien is het simpelweg de media, waardoor alles onder de loep ligt. Tegenwoordig wordt alles gefilmt, en komt alles op internet terecht. Misschien is de jeugd doelloos geworden. Vroeger waren naar mijn idee bijvoorbeeld protesten een manier van een doel bereiken. Tegenwoordig zal de jeugd geen poot uitsteken naar doelen die de jeugd lijkt te hebben, want we hebben het al zo goed voor mekaar. Er is geen feminisme meer nodig, er is geen ongelijkheid meer (geen ongelijkheid die ons interesseert). Wij geven niks om vrede op aarde, wij zijn de laatste die opkomen voor diegene in oorlogsgebieden, integendeel, we komen alleen maar op voor men die van eigen afkomst is (Marokkaans, Turks, Antilliaans etc.) die verdienen bijvoorbeeld een verblijf, en een deel van de Nederlandse jeugd volgt blindelings racisme van ouders of een vriendengroep. Er is ook geen seksueel taboe meer, wat me brengt op nog een (mogelijke) oorzaak:

Er zijn geen taboe's meer. Geen (vrij) onschuldige taboe's. Waarschijnlijk werd dit vroeger ook gedacht, maar van een beetje schudden met je heupen vallen geen doden. Tegenwoordig zijn drank, drugs en geweld de enige taboe's, waarvan drank al vrijwel is afgevallen en soft drugs ook door velen wordt gebruikt.

Misschien zijn we gewoon een reeks ongelukkig gevallen chromosomen. Oh, nee, dat kan niet, het ligt nooit aan ons :naughty:

(Mocht ik eventueel fouten gemaakt hebben bij mijn assumpties van het verleden, corrigeer mij alstublieft.)
Desillusie stelt nooit teleur

Leon

Bericht door Leon » 23 jul 2015, 06:50

Niet alleen "de" jeugd. "Mensen" schijnen steeds vaker een excuus te vinden voor hufterigheid. Er is zelfs een hufter manifesto. Tegen de fatsoensrukkers...

Ik denk dat het onpersoonlijke contact van internet er wel aan bijdraagt, de wet van toename van hufterigheid in internetconversaties.

Dus bij deze een waarschuwing voor jou:-)

Verder schijnt "haast" en "verkeer" een toename van hufterigheid te geven, maar met zo'n 2 liter diesel onder je voeten is het misschien echt "lekker" om een hufter te zijn.

"haast" en "verkeer" mag je ook metaforisch lezen misschien.

Blin
Posts in topic: 2

Bericht door Blin » 23 jul 2015, 09:37

De relatie jeugd - ouderen komt voort uit de meest klassieke relatie denkbaar die van vaders en zonen die leidde tot die van leraar en zijn student(e).
Ik denk hierbij aan de brieven van Abelard en Heloïse of wat recenter de Wetten van Connie Palmen. Het is gewoon een ijzersterk onderwerp, het heeft dynamiek en het komt in de werkelijkheid zo vaak voor.

De hufterigheid van de jeugd, zoals jij dat noemt, komt voort uit die ongelijkwaardige verhouding en de ongelijkwaardige passies die dit met zich meebrengt. Dominante ouderen hebben andere passies dan de jeugd, zij willen rust, aandacht en dat er naar ze geluisterd wordt en gehoorzaming.

Ik vind het wat lastig praten over DE jeugd en HAAR hufterigheid. Maar er zijn gevallen te over waar je de werking mooi kan zien. Zo zegt een professor bv tegen een studente: als ik niet met je naar bed mag.laat ik je zakken voor je tentamen. Een eeuwenoude methode om seks, liefde en wetenschap uit te wisselen. Omdat de jeugd inmiddels geleerd heeft om terug weerstand te zijn, zal de studente zoiets zeggen als: als u mij geen hoger cijfer geeft, vertel ik de autoriteiten dat u mij probeerde te zoenen. (dit lijkt op de hierboven eenzijdig genoemde hufterigheid).

Het gaat om wederzijdse irritaties, ongelijkwaardige belangen. Zo zag ik laatst in de tram een vrouw van een jaar of 40 en jongen een hengst verkopen met haar schoudertas omdat de jongen voor haar opgestaan was.

ManeoPugno
Contacteer:

Bericht door ManeoPugno » 23 jul 2015, 12:03

@Leon,

Toen ik nog klein was geloofde ik er altijd heilig in dat alle volwassenen verstandig waren... :whistle:

@Blin,

Gepaste weerstand zie ik zeker niet als een probleem, er zijn ook zeker vele positieve dingen gekomen met de huidige maatschappij, maar is het bijkomende gedrag noodzakelijk?

Leon

Bericht door Leon » 23 jul 2015, 17:44

Ik vroeg me juist altijd af waarom volwassenen zo belachelijk deden, qua relaties en pretenties en wat al dan niet meer...

ManeoPugno
Contacteer:

Bericht door ManeoPugno » 23 jul 2015, 18:05

Begrijpelijk.

Leon

Bericht door Leon » 23 jul 2015, 18:52

Het lijkt alsof de noden met de jaren komen, en dat de jeugd alleen maar doet alsof het noden heeft, en die zelf nog een beetje kan kiezen.

Leon

Bericht door Leon » 23 jul 2015, 19:03

Tot de noden definitief vastliggen, en dan wordt het belachelijk.

memeticae
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door memeticae » 26 jul 2015, 12:44

Leon schreef:Tot de noden definitief vastliggen, en dan wordt het belachelijk.
Over veertig jaar begint de huidige jeugd van tegenwoordig te klagen over de jeugd die over veertig jaar de jeugd van tegenwoordig is.
"Vroeger kenden wij geen taboes, of heilige huisjes", maar dan staat er vanzelf wel weer een nieuwe Mariska van de Pijnakker op, om het dan te hebben over de heilige huisjes en taboes van die tijd. En is het sprookje van Roodkapje weer rond.

Het zal wel het Swiebertje-effect zijn.
;)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

nx
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door nx » 23 aug 2015, 22:30

nx
Contacteer:

Bericht door nx » 23 aug 2015, 23:46

ManeoPugno schreef:De jeugd van tegenwoordig...

Het opkomende disrespect jegens anderen, de vluchige aandachtspan van enkele luttele momenten en de populairiteit van het kopschoppen.
Allemaal dingen iconisch voor de hedendaagse jeugd. Maar de daden terzijde, waarom? Wat maakt het dat deze generatie opeens zoveel (terechte?) kritiek ontvangt?

De tijden zijn veranderd sinds de andere generatie. Vroeger had je de punks, de 'rock&rollers' etc. dat was de onacceptabele jeugdcultuur. Tegenwoordig heb je de VMBO'ers.

Ik merk steeds vaker op hoe respectloos de majoriteit van de jeugd is. Struin voor de lol eens de reacties af van één van de meesterwerken op het gebied van muziek tegenwoordig, zoals 'Drank en drugs' of één van de andere lyricale meesterwerken die de jeugd aanbid. En dan de eindeloze zee van geweldadige praktijken van een groep jongeren die een (fysiek) mindere partij lastig valt.

Maar goed, dat terzijde, waar komt het nu door? Is het de maatschappij die zo veranderd is?
De standaard voor een goede ouder is bijvoorbeeld erg omhooggegaan. Enkele pacifisten die lopen te hameren op de geweldloze opvoeding. Ouders onderling hebben (in mijn ervaring) respect voor elkaar wanneer ze (terecht) hun nageslacht eens even goed aanspreken. Als ouders hun kroost geen superdeluxe telefoonabbonement geven is dat merkwaardig. Een maatschappij waar men alles moet pikken maar dat geen effect heeft op de wijze van opvoeding.

En misschien is het simpelweg de media, waardoor alles onder de loep ligt. Tegenwoordig wordt alles gefilmt, en komt alles op internet terecht. Misschien is de jeugd doelloos geworden. Vroeger waren naar mijn idee bijvoorbeeld protesten een manier van een doel bereiken. Tegenwoordig zal de jeugd geen poot uitsteken naar doelen die de jeugd lijkt te hebben, want we hebben het al zo goed voor mekaar. Er is geen feminisme meer nodig, er is geen ongelijkheid meer (geen ongelijkheid die ons interesseert). Wij geven niks om vrede op aarde, wij zijn de laatste die opkomen voor diegene in oorlogsgebieden, integendeel, we komen alleen maar op voor men die van eigen afkomst is (Marokkaans, Turks, Antilliaans etc.) die verdienen bijvoorbeeld een verblijf, en een deel van de Nederlandse jeugd volgt blindelings racisme van ouders of een vriendengroep. Er is ook geen seksueel taboe meer, wat me brengt op nog een (mogelijke) oorzaak:

Er zijn geen taboe's meer. Geen (vrij) onschuldige taboe's. Waarschijnlijk werd dit vroeger ook gedacht, maar van een beetje schudden met je heupen vallen geen doden. Tegenwoordig zijn drank, drugs en geweld de enige taboe's, waarvan drank al vrijwel is afgevallen en soft drugs ook door velen wordt gebruikt.

Misschien zijn we gewoon een reeks ongelukkig gevallen chromosomen. Oh, nee, dat kan niet, het ligt nooit aan ons :naughty:

(Mocht ik eventueel fouten gemaakt hebben bij mijn assumpties van het verleden, corrigeer mij alstublieft.)

Wat een negatief beeld van "de jeugd van tegenwoordig" zeg.
Of (en) een bevestiging van het beeld van de "oude zeikerd" natuurlijk.

Blin
Posts in topic: 2

Bericht door Blin » 24 aug 2015, 01:57

.

De jeugd van tegenwoordig wordt opgezadeld met een schuldgevoel over hun jeugdigheid van tegenwoordig terwijl het doorbreken van deze stereotype beeldvorming niets anders lijkt dan de kift gezien de verkoop van het aantal anti aging producten, zowel materieel als ideëel. Of ben ik nu aan het drogredeneren?

De jeugd van tegenwoordig mag dan misschien nergens om geven maar dat is wel lekker rustig. Feminisme, seksisme, racisme, brengen een hoop agressie teweeg en machtsmisbruik of jeugdige overmoed wat de slachtoffers van bovengenoemde fenomenen weer ten goed kan komen.

De jeugd die nog wel op de bres springt zijn voornamelijk zij die zelf eens zondebok waren. Is dat waar we op zitten te wachten?

Wat mij in het bijzonder opvalt bij de jeugd is dat ze geen opvallende macho-ideeen meer hebben en veel minder seksistisch en racistisch zijn.

ManeoPugno
Contacteer:

Bericht door ManeoPugno » 25 aug 2015, 18:23

De grootste reden dat ik een slecht beeld heb van de jeugd is omdat het grootste gedeelte jongeren die ik ken zich asociaal gedragen. Hele groepen die als een roedel hyena's, de zwakkere en iedereen waarvan de blik hen niet aanstaat fysiek of mentaal terroriseren. Ik ken meerdere groepen jongeren die al mensen hebben afgeperst, bedreigt, meisjes tot seks gedwongen door middel van chantage etc.

Tuurlijk, dat gebeurde in elke generatie maar er is bijna niemand die het er niet mee eens is. Een handjevol mensen vinden het niet oké, de rest doet net zo hard mee.

nx
Contacteer:

Bericht door nx » 28 aug 2015, 22:06

ManeoPugno schreef:De grootste reden dat ik een slecht beeld heb van de jeugd is omdat het grootste gedeelte jongeren die ik ken zich asociaal gedragen. Hele groepen die als een roedel hyena's, de zwakkere en iedereen waarvan de blik hen niet aanstaat fysiek of mentaal terroriseren. Ik ken meerdere groepen jongeren die al mensen hebben afgeperst, bedreigt, meisjes tot seks gedwongen door middel van chantage etc.

Tuurlijk, dat gebeurde in elke generatie maar er is bijna niemand die het er niet mee eens is. Een handjevol mensen vinden het niet oké, de rest doet net zo hard mee.
Als je hiermee bedoelt dat zeuren op jongeren van alle tijden is ben ik het met je eens.

Gesloten