Container

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Leon

Container

Bericht door Leon » 15 jun 2015, 16:46

Container

Bij programmeren bestaat het begrip “container” als ruimte voor inhoud. Ik bedacht me nu dat ruimte voor inhoud voor de verschillende soorten verschilt, en dat het verschil misschien kenmerkend is voor de soort. Zo gebruiken mensen woorden als containers, en bijen honingraten als containers, en water heeft rivieren, meren, zeeën als containers.

Er is verschil, van materieel natuurlijk, naar materieel kunstmatig, naar geestelijk natuurlijk, naar geestelijk kunstmatig.

Zelf water slijt al “kunstmatig” holtes uit.

Wat ik wel een interessant onderscheid vind, is geestelijk natuurlijk en kunstmatig. Wat als het ware de natuurlijke containers zijn voor de geest, natuurlijke gedachten, en kunstmatige containers voor de geest, kunstmatige gedachten, zonder deze duaal tegenover elkaar te zetten. Kunstmatig kan in dit geval ook betekenen “uitgesleten” zoals de oevers van rivieren.

Misschien heb je om onderscheid te kunnen maken tussen materieel natuurlijk en materieel kunstmatig de geest nodig. Niet de hele natuur kan intentioneel zijn, en om het onderscheid te kunnen maken, is een natuurlijke geest nodig die kan inschatten waar intentie aan het werk was en waar niet. In de evolutie van het denken, door religieus denken heen, gaat men langs natuurgoden, naar goden, naar natuurkrachten, naar natuurwetten. Niet dat religieus denken echt primitief is, het is primitief begonnen, en een modern geloof in goden is een geloof in goden als natuurwetten, of zelf die ene God, die ene Theory of everything.

Maar goed een natuurlijke geest moet onderscheid maken tussen intentioneel en toevallig, en de kunstmatige geest zal een stap verder gaan. Die zal als containers abstracte begrippen hebben, vooral op taal gericht zijn. Logica van redeneringen. Dus al is duidelijk wat intentioneel tot stand gekomen is en wat niet, daarna gaat het om de redelijkheid van de intenties.

In het primitieve stadium wordt redelijkheid binair gezien; van goed en slecht naar juist en onjuist, naar logisch en onlogisch; naar (plaatselijk/tijdelijk) geldig en ongeldig. Gaandeweg openen zich meerwaardige systemen voor redelijkheid, zo is symmetrie niet alleen spiegelsymmetrie, maar ook draaisymmetrie, of transformatiesymmetrie.

De containers van de mens zijn tekstueel, maar ook visueel en auditief. Visueel of auditief binair is al bij voorbaat primitief en wordt vaak overgeslagen, waardoor ik denk dat essentiële stappen toch tekstueel genomen worden, waarna beeld en geluid pas kunnen volgen, ze zijn drager van tekst, en niet andersom.

Nu zullen beelddenkers precies het tegenovergestelde menen, dat betekenis juist vanuit beeld ontstaat. Of geluid natuurlijk. Als het over betekenis gaat, de mate van redelijkheid, dan kan dit makkelijker afgemeten worden aan de meerwaardigheid van tekst dan aan meerwaardigheid in beeld of geluid, die is minder analyseerbaar. Minder analyseerbaar wil niet zeggen dat het niet aanwezig is, maar het is minder te herkennen en dus minder bruikbaar.

Een kunstmatige geest moet een bruikbaarheid hebben, anders kan je er beter van afzien.

Nu schept de creatieve geest speciale containers: memen. Dat zijn sequenties, patronen, virale componenten die hun bruikbaarheid laten uitdrukken in overleving. Me dunkt dat bruikbaarheid van een kunstmatige geest niet is dat deze een podium moet zijn voor optredende memen. Ook niet voor het creëren van memen. Het gaat om die redelijkheid van intenties ontdekken, dat vergeten we misschien.

Leon

Bericht door Leon » 15 jun 2015, 16:46

ik zie de reacties na mijn vakantie

yopi
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 jun 2015, 17:25

Jaa .. Dáag .. Dat ga ik niet lezen. Daar heb ik te weinig geduld voor.

Leon

Bericht door Leon » 15 jun 2015, 18:46

een vervelende reactie, zal wel komen omdat je haar niet goed zat vandaag, maar alsnog. Reageer dan gewoon niet. Ik denk nu iets met twee ll-en en een u.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 jun 2015, 23:48

Bozer: :-(

... Vul zelf maar in.

Leon

Bericht door Leon » 16 jun 2015, 08:22

Vaarwel lachend universum.

Ik had nog een kleine hoop dat je een willekeurige bezoeker van dit forum nadeed, zo van ik ben Joop en doe Donald Duck na...

Maar ik vond het wel tijd eens een grens te trekken. Je kunt niet altijd je toevallige stemming als excuus gebruiken.

Leon

Bericht door Leon » 16 jun 2015, 13:10

philotuut schreef:Ps hoe staat het met het verzamelde werk van Epictetus? Was je tog aan het lezen?
Ik ben het voor de tweede keer aan het lezen, je moet blijven oefenen anders versloft het weer. Het besef van tekortschieten moet ook gaan helpen.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 16 jun 2015, 17:53

Leon schreef:Vaarwel lachend universum.

Ik had nog een kleine hoop dat je een willekeurige bezoeker van dit forum nadeed, zo van ik ben Joop en doe Donald Duck na...

Maar ik vond het wel tijd eens een grens te trekken. Je kunt niet altijd je toevallige stemming als excuus gebruiken.
Zo is het maar net.

Als je moet hoesten, als iets in het verkeerde keelgat schiet is dat een natuurlijke reactie.

Verhaaltje (uit de werkelijkheid uiteraard):
Ik zat op een bankje op een plein in een winkelcentrum in een buitenwijk van Dordrecht. En zag een meisje als een bezetene rondfietsen op een driewielertje. Tot drie keer toe reed ze me expres aan met dat dingetje.
Toen zei ik pas wat en kreeg daarna een wantrouwende moeder op mijn dak. Iets wat ik de eerste twee keer wilde vermijden.

Dat spreekt voor zich toch? Na je vakantie hoor ik je reactie wel ..
;)

memeticae
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door memeticae » 18 jun 2015, 06:37

Een container moet geschikt zijn voor de inhoud.
De inhoud voor de container.

Container en inhoud, zijn ook maar memen, net als 'moeten' trouwens.

Als het past, past het, en anders is er wel een andere manier te verzinnen.
Nieuw gevormde memen..
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gesloten