Gedachteloos
Gedachteloos
Mag dat?
Is het een paradox, of oxymoron? Een spelfout?
Vroeg hij; retorisch.
Vrienden, een antwoord is niet nodig, wij begrijpen elkaar.
Laten we de uitkomt van de twist aan de ander overlaten.
We weten immers allemaal: het is Gedachtenloos.
Amen?
(dus dat je het verschil meemaakt)
Tussen gewillig en onverschillig slachtoffer zijn?
En nu hou ik op
op alain te lijken.
Is het een paradox, of oxymoron? Een spelfout?
Vroeg hij; retorisch.
Vrienden, een antwoord is niet nodig, wij begrijpen elkaar.
Laten we de uitkomt van de twist aan de ander overlaten.
We weten immers allemaal: het is Gedachtenloos.
Amen?
(dus dat je het verschil meemaakt)
Tussen gewillig en onverschillig slachtoffer zijn?
En nu hou ik op
op alain te lijken.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Ik wilde het hier bij laten. Maar het nalaten zit toch niet in mijn systeem.
Om in de overdrijvingstoestand van filosofen te blijven:
Gedachteloosheid is óf een staat van geluk (daar denk ik bijvoorbeeld aan terrasjes in de zomer bijvoorbeeld), óf een staat van depressiviteit.
Óf ze zijn verwaait, óf je kan ze niet meer op te brengen.
Depressief is de gedachte die bij je op kan komen met dat geluk is dat dat niet eeuwig gaat duren (dat weet je wel gezien vorige ervaringen). Gelukkig is die gedachte dat het niet eeuwig kan duren bij die depressiviteit. Dan haalt je dat uit een zwart gat.
Om in de overdrijvingstoestand van filosofen te blijven:
Gedachteloosheid is óf een staat van geluk (daar denk ik bijvoorbeeld aan terrasjes in de zomer bijvoorbeeld), óf een staat van depressiviteit.
Óf ze zijn verwaait, óf je kan ze niet meer op te brengen.
Depressief is de gedachte die bij je op kan komen met dat geluk is dat dat niet eeuwig gaat duren (dat weet je wel gezien vorige ervaringen). Gelukkig is die gedachte dat het niet eeuwig kan duren bij die depressiviteit. Dan haalt je dat uit een zwart gat.
Zarathustra's Rundgesang
Oh Mensch! Gib acht!
Was spricht die tiefe Mitternacht?
»Ich schlief, ich schlief—,
Aus tiefem Traum bin ich erwacht:—
Die Welt ist tief,
Und tiefer als der Tag gedacht.
Tief ist ihr Weh—,
Lust—tiefer noch als Herzeleid:
Weh spricht: Vergeh!
Doch alle Lust will Ewigkeit—,
—will tiefe, tiefe Ewigkeit!
(vervolg)
Leuk op muziek gezet door Mahler.
(Zoek maar op. Alles is beschikbaar op internet)
Hoe in plaats van 'the Void' er iets in de plaats kan komen van gedachteloosheid, zonder dat gedachtes dat verstoren.
Die gedachtes zitten er wel in. Maar op een andere manier.
.........
Maar ik heb wel gedacht dat als ik me terug zou trekken op het platteland of zoiets - zonder media e.d. - ik overgelaten zal worden aan de natuur. Waar ik niet bij hoor als mens. Ondanks al die tegensprekers hierover. En me dodelijk zou vervelen of de geit moet neuken.
Leuk op muziek gezet door Mahler.
(Zoek maar op. Alles is beschikbaar op internet)
Hoe in plaats van 'the Void' er iets in de plaats kan komen van gedachteloosheid, zonder dat gedachtes dat verstoren.
Die gedachtes zitten er wel in. Maar op een andere manier.
.........
Maar ik heb wel gedacht dat als ik me terug zou trekken op het platteland of zoiets - zonder media e.d. - ik overgelaten zal worden aan de natuur. Waar ik niet bij hoor als mens. Ondanks al die tegensprekers hierover. En me dodelijk zou vervelen of de geit moet neuken.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
Met dit verschil.neus schreef:ik las trouwens: het meervoud van gedachte kan zowel gedachten als gedachtes zijn, daarom schrijf je gedachteloos, en is het ook groenteboer en geen groentenboer of groentesboer
Gedachtesloos. Werkt als tweede naamval, of als meewerkend voorwerp.
"is zonder gedachtes."
De groenteboer is zonder groentes.
Gedachtenloos is meer derde, of vierde naamvallerig.
"is gedachten loos."
De groenteboer heeft geen groenten.
Je bent het wel met me eens dat "gedachtes" hier niet past, taalgevoelig.
De tweede naamval in het Nederlands wordt ook als archaïsch beschouwd.
En vinden we alleen nog terug in termen als, des konings, des werkgevers, des belastingdiensts.
Snap je waarom het dus gedachtenloos is?
En niet gedachteloos?
De groentesboer zit zonder de groentes die in trek zijn
De groentenboer zit zonder groenten, wij kunnen zijn gedachten wel raden.
De groenteboer lijdt aan alletwee de kwalen.
Dus ga maar lekker door met je in je goed schoongehouden en je van afleiding voorziende huisje te genieten.
Braaf zo. Krijg niet de gedachte of dat nu alles is.
Blijf in vredesnaam gedachtenloos.
Of gedachtesloos of gedachteloos.
Maar vraag dan niet jezelf af, in al je comfort.
Is dit het nou.
Neus?
[Porpor]
Neussie?
Sjit yopi. Wat is dit?
zelfopgelegd zwijgen, of issie dood?
Heeft-ie ingezien dat zijn eigen huis heilig is?
Laatst gewijzigd door memeticae op 09 mar 2015, 05:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
- Intangible Radjanamadjo
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3278
- Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
- Contacteer:
Gedachtenloos is voor mij: vrij van de gedachten, los van de identificatie met gedachten
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
(Tjesus twee)
(Hoe is het je vergaan den waarom ben je er weer? Even rethorisch omdat je hier in het diepe springt)
Een komen en gaan van gedachtes. Dat je bijvoorbeeld ook die gedachtes vrijheid laat.
Volgens mij - mij - is niet-identificatie onmogelijk. Óf je identificeert die gedachtes als die van jezelf; óf je identificeert die gedachtes met een externe bron.
Maar budhistisch is díe gedachte weer consumensurabel met de idee van Memeticae over memen.
Het effect lijkt mij doorslaggevend of je dit kan aanvaarden:
Ik ben de Minotaurus op dit forum die altijd op de loer ligt met dit soort gedachten. (Er zijn altijd hogere' gedachtes die een hiërarchie aanbrengen en die de rust kunnen verstoren.)
.........
Laat ik nou helemaal vergeten zijn waarom ik een identificatie had met de bestríjder van de Minotaurus.
Een bipolaire stoornis misschien? Waar is de medicijnman die mij hier uit kan helpen?)
(Hoe is het je vergaan den waarom ben je er weer? Even rethorisch omdat je hier in het diepe springt)
Vrij ten opzichte van gedachtes denk ik dan.Gedachtenloos is voor mij: vrij van de gedachten, los van de identificatie met gedachten
Een komen en gaan van gedachtes. Dat je bijvoorbeeld ook die gedachtes vrijheid laat.
Volgens mij - mij - is niet-identificatie onmogelijk. Óf je identificeert die gedachtes als die van jezelf; óf je identificeert die gedachtes met een externe bron.
Maar budhistisch is díe gedachte weer consumensurabel met de idee van Memeticae over memen.
Het effect lijkt mij doorslaggevend of je dit kan aanvaarden:
Ik ben de Minotaurus op dit forum die altijd op de loer ligt met dit soort gedachten. (Er zijn altijd hogere' gedachtes die een hiërarchie aanbrengen en die de rust kunnen verstoren.)
.........
Laat ik nou helemaal vergeten zijn waarom ik een identificatie had met de bestríjder van de Minotaurus.
Een bipolaire stoornis misschien? Waar is de medicijnman die mij hier uit kan helpen?)
Ja. Dat is wanhopig.memeticae schreef:En als er nou geen geit is?of de geit moet neuken.
Maar die geit weet niet wat ie aanricht bij mensen.
Het beste is als die geit er geweest is. Vanwege de anekdote van die man die wanhopig bij de rabbi kwam vanwege huwelijkheidsproblemen.
Die rabbi had hem aangeraden om een geit te nemen.
Nou. Die geit scheet alles onder, en zijn stank was niet te verdragen.
Dus die man kwam weer terug bij die rabbi met zijn klachten daarover.
Toen zei die Rabbi: "Je moet die geit wegdoen".
En toen was het huwelijk gered, en alles pais en vree.
Een kwestie van een vooruitziende blik:
Elementaire wijsheid eigenlijk. (Leve de volksverhalen)
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
- Intangible Radjanamadjo
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3278
- Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
- Contacteer:
Volgens mij - mij - is niet-identificatie onmogelijk. Óf je identificeert die gedachtes als die van jezelf; óf je identificeert die gedachtes met een externe bron.yopi schreef:(Tjesus twee)
(Hoe is het je vergaan den waarom ben je er weer? Even rethorisch omdat je hier in het diepe springt)
Vrij ten opzichte van gedachtes denk ik dan.Gedachtenloos is voor mij: vrij van de gedachten, los van de identificatie met gedachten
Een komen en gaan van gedachtes. Dat je bijvoorbeeld ook die gedachtes vrijheid laat.
Volgens mij - mij - is niet-identificatie onmogelijk. Óf je identificeert die gedachtes als die van jezelf; óf je identificeert die gedachtes met een externe bron.
Maar budhistisch is díe gedachte weer consumensurabel met de idee van Memeticae over memen.
Het effect lijkt mij doorslaggevend of je dit kan aanvaarden:
Ik ben de Minotaurus op dit forum die altijd op de loer ligt met dit soort gedachten. (Er zijn altijd hogere' gedachtes die een hiërarchie aanbrengen en die de rust kunnen verstoren.)
.........
Laat ik nou helemaal vergeten zijn waarom ik een identificatie had met de bestríjder van de Minotaurus.
Een bipolaire stoornis misschien? Waar is de medicijnman die mij hier uit kan helpen?)
Wat is de bron van de identificatie? Wat als er geen bron is? Dan is er ook geen identificatie

The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
- Intangible Radjanamadjo
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3278
- Lid geworden op: 14 sep 2005, 15:51
- Contacteer:
Het grote Onbekende, hetgeen vooraf gaat en voorbij gaat aan alle pogingen van de geest om het leven te vangen. Kortom, ik zelf ben dan onderdeel van de continue stroom van verandering. Er is niet een ik die op dit moment hetzelfde is als het volgende. Het grijpen naar het leven en het vasthouden aan dit beperkte gezichtsveld is een oorzaak van veel van ons lijden.memeticae schreef:Wat ben jij dan?
Als we kunnen inzien, dat er niet een ik is dat de touwtjes in handen heeft, dat gedachten zich aan ons opdringen en niet van ons zijn, dan ontstaat er ruimte in de geest. Er hoeft geen mechanische constructie (het ik, het ego) meer in stand worden gehouden, in ieder geval niet zo rigide als voor dat het inzicht daagde dat er geen vaststaand en losstaand iets als een ik is. De constructie blijft bestaan, maar ikzelf raak meer en meer verweven met hetgeen wat om mee heen gebeurt. De mogelijkheid bestaat dat dit alles slechts een creatie is in de geest en dat het idee dat ik het bedenk alles is dat mij in de weg staat van het volledig ervaren van het leven.
Zo even wat zaterdagnachtmijmeringen als een mogelijk antwoord op je vraag. Het geeft in ieder geval weer hoe ik het zie en beleef. En daar kun jij mee doen wat je wilt, hopelijk zit er iets voor je tussen waar jij meer verder kunt en anders heeft het mij in ieder geval geholpen de zaken voor mezelf helder te formuleren. Er zijn dan hooguit wat woorden verloren gegaan

The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
Hieronder: de dokter-dokter, zelf zo bipolair als de pest.yopi schreef:Een bipolaire stoornis misschien? Waar is de medicijnman die mij hier uit kan helpen?

(Die patiënt kijkt behoorlijk angstig, vind je ook niet?)
::
"We" en "ons", is dat een soort van koninklijk meervoud, al je ikken bij elkaar?Intangible Radjanamadjo schreef:Als we kunnen inzien, dat er niet een ik is dat de touwtjes in handen heeft, dat gedachten zich aan ons opdringen en niet van ons zijn, dan ontstaat er ruimte in de geest.
Harrie Jekkers heeft dat al eens gezongen
Van dezelfde auteur is ook het volgende lied.Intangible Radjanamadjo schreef:De mogelijkheid bestaat dat dit alles slechts een creatie is in de geest en dat het idee dat ik het bedenk alles is dat mij in de weg staat van het volledig ervaren van het leven.
Ja, daar kan ik wel in mee gaan: Houden van jezelf, jezelf niet in de weg te staan, en daardoor vol met gedachten, gedachteloos, te kunnen leven. (Wat weer niet hetzelfde hoeft te zijn als achteloos)
Hé, zijn we weer ontopic ook.

Waarvan akte.En daar kun jij mee doen wat je wilt, hopelijk zit er iets voor je tussen waar jij meer verder kunt en anders heeft het mij in ieder geval geholpen de zaken voor mezelf helder te formuleren.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
En ten tijde dat ik daar werkte de strijd tussen Arosa en de hoeren en de gemeente.memeticae schreef:Hieronder: de dokter-dokter, zelf zo bipolair als de pest.yopi schreef:Een bipolaire stoornis misschien? Waar is de medicijnman die mij hier uit kan helpen?
(Die patiënt kijkt behoorlijk angstig, vind je ook niet?)
Het heeft me geholpen door inderdaad naar die patiënt te kijken.
Afgezien dat ik het een heel leuke cartoon vond. ...
... moest ik toch wel weer serieus denken aan de bestrijding van Ebola.
En die westerse hulpverleners die iets proberen te doen.
Ik leg het ff niet uit. Maar probeer maar eens een cartoon te verzinnen waarin de slachtoffers belachelijk worden gemaakt.
...
ff denken
...
nog ff denken.
.....
Pizza!!! ... Néé, André van Duin brengt ons ook niet verder hierin.
Dan maar een andere grap:
Zegt de ene gynaecoloog tegen de andere: "Laatst had ik een patiënte, en die had een clitoris als een stuk bacon.
"Zo groot?", vraagt de andere gynaecoloog.
"Nee", zegt die eerste: "Zo zout" ..
Volgens mijn bron kwam die grap uit de Londense City.
Bankiers zeg maar. (Of speculanten of ander tuig wat daar opereert)
Een eenvoudige arbeider die bindingen heeft met de vakbond of de SP, zou zo'n grap niet meer durven vertellen als bekend wordt dat die ándere klasse dit soort grappen vertelt.
Het enigste verhaal waar je je nog veilig kan voelen voor mensen die niet teveel televisie kijken is toch: "In dat kleine café aan de haven".
Uit mijn eigen ervaring kan ik melden toen ik werkte in Katendrecht Rotterdam bij clubhuis 'De Boei' de zanger die wereldberoemd was in dat bijzonder kleine wijkje met zijn tekst waar een plaatje van gemaakt is met het even beroemde Boeikoor:
Een Mokumer zingt van zijn eigen Jordaan.
Een astronaut droomt van zijn reis naar de maan.
Maar ik weet een plek,
En dat meen ik oprecht,
Dat kleine stukje grond, dat heet Katendrecht
Het mooiste wat ik me achteraf kan herinneren van die wijk zijn twee bordjes:
Het eerste bordje was uit de tweede wereldoorlog: "Verboden voor duitsers". Dat heb ik natuurlijk niet meegemaakt.
Het tweede bordje: "Alleen voor chinezen". Dat had te maken met de opiumschuivers die de haven van Rotterdam binnengedrongen waren. En ook de gok-etablissementen die avant la lettre al aanwezig waren in die wijk.
Ik weet niet of ik het wel kan schrijven, maar is dat niet elke cartoon die een bepaald idee wil polariseren?yopi schreef:Maar probeer maar eens een cartoon te verzinnen waarin de slachtoffers belachelijk worden gemaakt.
Die ken ik met augurken ... "Zo groot?" - "Nee, zo zuur". Blijft grappig, niettemin. Jammer dat we de patiënte niet kunnen vragen of ze er last van heeft of juist intens genot.yopi schreef:Zegt de ene gynaecoloog tegen de andere: "Laatst had ik een patiënte, en die had een clitoris als een stuk bacon.
"Zo groot?", vraagt de andere gynaecoloog.
"Nee", zegt die eerste: "Zo zout" ..
::
Weet iemand trouwens of dat streepje door de poot van de "R" een typografisch teken is? Ik heb me rot gezocht, maar kan iets dergelijks niet vinden.
Het is me een raadsel wat die "R/" moet betekenen.
Hm, zal wel kunst zijn dan.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Ik snap niet precies wat je bedoelt. Of is het dat jij niet begrijpt wat ik bedoel.Ik weet niet of ik het wel kan schrijven, maar is dat niet elke cartoon die een bepaald idee wil polariseren?
Zo snap ik ook niet de vraag
Weet iemand trouwens of dat streepje door de poot van de "R" een typografisch teken is? Ik heb me rot gezocht, maar kan iets dergelijks niet vinden.
Het is me een raadsel wat die "R/" moet betekenen.
Spotprenten hebben wel iets in zich, deze bijvoorbeeld:Maar probeer maar eens een cartoon te verzinnen waarin de slachtoffers belachelijk worden gemaakt.

(Donner beweerde dat binnen een democratie de sharia kan heersen, in theorie althans. Alweer een tijdje terug.)
Tegenwoordig moet je heel voorzichtig zijn met het gebruik van spotprenten, daarom had ik het in ietwat bedekte termen geformuleerd.
De titel van die medicijnmancartoon: dat is een R met een schuin streepje door zijn rechterpoot. Weet jij wat dat moet betekenen?Zo snap ik ook niet de vraagWeet iemand trouwens of dat streepje door de poot van de "R" een typografisch teken is? Ik heb me rot gezocht, maar kan iets dergelijks niet vinden.
Het is me een raadsel wat die "R/" moet betekenen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Ik herinner me dat dat in Quebeck Canada ook aan de hand was. Het toppunt van verdraagzaamheid.Donner beweerde dat binnen een democratie de sharia kan heersen, in theorie althans. Alweer een tijdje terug
Eindelijk zag ik het. Oog voor detail hoor.De titel van die medicijnmancartoon: dat is een R met een schuin streepje door zijn rechterpoot. Weet jij wat dat moet betekenen?
Geen idee. Waarom inzoemen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten