Nieuw
Nieuw
Nieuw
Aan het einde van een jaar heeft men het idee dat er iets nieuws komt. Dat er iets nieuws komt kan men eigenlijk altijd wel denken, maar de verwachtingen zijn in dit jaargetijde wat meer gespannen.
Een reflectie op het nieuwe kan niet uitblijven.
Men kan denken dat qua transformatie van energie, de wereld wel nieuw kan zijn, maar slechts een verschijningsvorm is van die energie en materie die er al was. Als dan alles nog oorzakelijk met elkaar verbonden is, is elke situatie al bekend en dus in principe alleen maar nieuw voor wezens die beperkt zijn in hun kennis. Wat mij brengt tot de werkhypothese: Het nieuwe bestaat alleen voor hen met beperkte kennis.
Niet dat meer kennis zou laten zien dat alles een herhaling is van het oude, of nooit geen unieke nieuwe voorvallen zouden kunnen plaatsvinden, maar de verrassing zou er dan af zijn. Het nieuwe is nieuw als het een verrassing is.
De vraag is of de zoektocht naar kennis, als zo voornaam ingeschat, als doel slechts heeft het verrassingselement weg te nemen. Zou men dan niet juist ook het genietbare van het leven wegnemen?
Nu is nog maar de vraag of alles zo gedetermineerd is dat er kennis kan zijn die het element van verrassing weghaalt. We zouden dat misschien niet moeten willen, maar de realiteit trekt zich natuurlijk niets aan van onze wensen. Het lijkt er op dat processen steeds transparanter worden, energietransformaties en materiële processen inzichtelijker. De geest van anderen een open boek, zelfs als men met rebelse geest probeert onvoorspelbaar te zijn.
En ondertussen verzuchten steeds meer mensen “ What else is new?” uitdrukking gevend aan een soort van verveling en frustratie. Als kapitalisme frustratie nodig heeft om het consumentisme aan gang te houden, zal logisch gezien niets nieuw meer mogen zijn.
In verlossingsleren zit men soms op de nieuwe komst te wachten, telkens weer opnieuw. Of op het einde der tijden, dat dan ook maar uitblijft. Aan mijn eigen gemoed af te lezen en te voorspellen voor anderen zit men op een gegeven moment op nieuw lijden te wachten, ziekte en dood, als verlossers van de sleur.
Stel nu dat er geen nieuw lijden is, maar alleen het oude lijden, is dan een doel als “eeuwig leven” waar de medische wetenschap voor gaat, nog wel serieus te nemen? Als men de psychologie vergeet, vergeet men het voornaamste.
Stimulansstrijd is behoefte aan het nieuwe, zelf begeerte wordt op een gegeven moment, hoe consumerend ook, oude koek. Er is dringend behoefte aan een leer die het mogelijk maakt in nieuwe dingen te geloven.
Met de vernieuwingen in techniek, apparaten en toepassingen, lijkt een succes gegarandeerd te zijn om de massa’s mee te krijgen. De politieke omwentelingen van achterhaalde en gevaarlijke regimes ontstaan door vernieuwingen van techniek. De massa-emancipering heeft niets te maken met groeiend bewustzijn of verbeterde inzichten, maar met killer-apps op geavanceerde hardware. Wereldveranderingen zitten in code en machineonderdelen.
Toch waag ik het mij kritisch te zijn naar de virtuele hervormingen. De mens verandert geen steek, maar komt alleen maar in een meer technologie-gedreven omgeving te leven. Ik zeg dus niet dat er wat is met technologie, ik zeg dat er wat is met de mens die weigert werkelijk te hervormen. Het succes van de mens betekent dat de mens zich niet hoeft aan te passen.
Men kan zonder moeite de factoren noemen die zorgen dat de mens zich niet meer hoeft aan te passen, technologie hoeft dat niet te zijn.
Nu is technologiekritiek niet nieuw, technologieadoratie ook niet, misschien is in de situatie alleen nog nieuw als ik het niet hoeven aan te passen van mensen als doel van het leven zie.
Dat zou pas echt tolerantie zijn naar de medemens toe.
Aan het einde van een jaar heeft men het idee dat er iets nieuws komt. Dat er iets nieuws komt kan men eigenlijk altijd wel denken, maar de verwachtingen zijn in dit jaargetijde wat meer gespannen.
Een reflectie op het nieuwe kan niet uitblijven.
Men kan denken dat qua transformatie van energie, de wereld wel nieuw kan zijn, maar slechts een verschijningsvorm is van die energie en materie die er al was. Als dan alles nog oorzakelijk met elkaar verbonden is, is elke situatie al bekend en dus in principe alleen maar nieuw voor wezens die beperkt zijn in hun kennis. Wat mij brengt tot de werkhypothese: Het nieuwe bestaat alleen voor hen met beperkte kennis.
Niet dat meer kennis zou laten zien dat alles een herhaling is van het oude, of nooit geen unieke nieuwe voorvallen zouden kunnen plaatsvinden, maar de verrassing zou er dan af zijn. Het nieuwe is nieuw als het een verrassing is.
De vraag is of de zoektocht naar kennis, als zo voornaam ingeschat, als doel slechts heeft het verrassingselement weg te nemen. Zou men dan niet juist ook het genietbare van het leven wegnemen?
Nu is nog maar de vraag of alles zo gedetermineerd is dat er kennis kan zijn die het element van verrassing weghaalt. We zouden dat misschien niet moeten willen, maar de realiteit trekt zich natuurlijk niets aan van onze wensen. Het lijkt er op dat processen steeds transparanter worden, energietransformaties en materiële processen inzichtelijker. De geest van anderen een open boek, zelfs als men met rebelse geest probeert onvoorspelbaar te zijn.
En ondertussen verzuchten steeds meer mensen “ What else is new?” uitdrukking gevend aan een soort van verveling en frustratie. Als kapitalisme frustratie nodig heeft om het consumentisme aan gang te houden, zal logisch gezien niets nieuw meer mogen zijn.
In verlossingsleren zit men soms op de nieuwe komst te wachten, telkens weer opnieuw. Of op het einde der tijden, dat dan ook maar uitblijft. Aan mijn eigen gemoed af te lezen en te voorspellen voor anderen zit men op een gegeven moment op nieuw lijden te wachten, ziekte en dood, als verlossers van de sleur.
Stel nu dat er geen nieuw lijden is, maar alleen het oude lijden, is dan een doel als “eeuwig leven” waar de medische wetenschap voor gaat, nog wel serieus te nemen? Als men de psychologie vergeet, vergeet men het voornaamste.
Stimulansstrijd is behoefte aan het nieuwe, zelf begeerte wordt op een gegeven moment, hoe consumerend ook, oude koek. Er is dringend behoefte aan een leer die het mogelijk maakt in nieuwe dingen te geloven.
Met de vernieuwingen in techniek, apparaten en toepassingen, lijkt een succes gegarandeerd te zijn om de massa’s mee te krijgen. De politieke omwentelingen van achterhaalde en gevaarlijke regimes ontstaan door vernieuwingen van techniek. De massa-emancipering heeft niets te maken met groeiend bewustzijn of verbeterde inzichten, maar met killer-apps op geavanceerde hardware. Wereldveranderingen zitten in code en machineonderdelen.
Toch waag ik het mij kritisch te zijn naar de virtuele hervormingen. De mens verandert geen steek, maar komt alleen maar in een meer technologie-gedreven omgeving te leven. Ik zeg dus niet dat er wat is met technologie, ik zeg dat er wat is met de mens die weigert werkelijk te hervormen. Het succes van de mens betekent dat de mens zich niet hoeft aan te passen.
Men kan zonder moeite de factoren noemen die zorgen dat de mens zich niet meer hoeft aan te passen, technologie hoeft dat niet te zijn.
Nu is technologiekritiek niet nieuw, technologieadoratie ook niet, misschien is in de situatie alleen nog nieuw als ik het niet hoeven aan te passen van mensen als doel van het leven zie.
Dat zou pas echt tolerantie zijn naar de medemens toe.
- tengeltje11
- Posts in topic: 4
- Contacteer:
hoeft daarom toch zo niet te gaan?toename van kennis ->
geen verrassing meer bij het nieuwe ->
toename onbehagen
je kan ook gewoon 'honger' hebben naar meer kennis,meer nieuw,meer onbekend,.... zonder daarbij een gevoel van onbehagen te hebben.
als ik naar mezelf kijk,noemen veel mensen me onrustig bijna in mijn zijn,omdat ik altijd nieuwe dingen,nieuwe uitdagingen nodig heb,daar dan altijd met volle 300% op spring(om soms even vlug op mijn beslissing terug te komen,maar dat hoort er dan ook gewoon bij),maar daarom heb ik dan nog geen gevoel van onbehagen,integendeel.
als ik het gevoel heb dat alles vlot loopt,alles op zijn plooi is,alles op een rijtje is,alles juist en goed voelt,....,dan heb ik meer dan ooit weer nood aan nieuwe uitdagingen waar je weer je hoofd over kan breken.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man
Hallo tengeltje,
je geeft aan dat je een behoefte aan het nieuwe hebt. Dan is het toch in feite zo dat als je dat nieuwe niet meer kunt vinden, dat je dit onbehagen zou gaan geven, of zelfs dat je al om onbehagen te voorkomen steeds het nieuwe opzoekt.
Ik denk wel dat er mensen zijn die blij kunnen zijn als alles oud en vertrouwd is en blijft, dus voor wie kennis dan betekent, juist fijn geen verrassingen meer en alles onder controle.
je geeft aan dat je een behoefte aan het nieuwe hebt. Dan is het toch in feite zo dat als je dat nieuwe niet meer kunt vinden, dat je dit onbehagen zou gaan geven, of zelfs dat je al om onbehagen te voorkomen steeds het nieuwe opzoekt.
Ik denk wel dat er mensen zijn die blij kunnen zijn als alles oud en vertrouwd is en blijft, dus voor wie kennis dan betekent, juist fijn geen verrassingen meer en alles onder controle.
- tengeltje11
- Contacteer:
nu nog wel...
maar als er echt een TOE is (theory of everything) en dat dan samen met de evolutietheorie dan is alles te herleiden en verklaard en alles te voorspellen wat was, is en nog komen gaat, materieel en energetisch gezien dan in ieder geval.
Ik las recentelijk dat het praktisch onmogelijk is een enkele graviton te meten, dus echt bewijs zal er nooit zijn, dat is dan misschien weer een geruststelling?
En de toevallige vormen waarmee de fenomenen zich voordoen, zullen natuurlijk altijd wel interessant kunnen zijn.
maar als er echt een TOE is (theory of everything) en dat dan samen met de evolutietheorie dan is alles te herleiden en verklaard en alles te voorspellen wat was, is en nog komen gaat, materieel en energetisch gezien dan in ieder geval.
Ik las recentelijk dat het praktisch onmogelijk is een enkele graviton te meten, dus echt bewijs zal er nooit zijn, dat is dan misschien weer een geruststelling?
En de toevallige vormen waarmee de fenomenen zich voordoen, zullen natuurlijk altijd wel interessant kunnen zijn.
- tengeltje11
- Contacteer:
De theorie misschien wel, maar die kan onbewijsbaar zijn in de praktijk, zodat je het nooit zeker weet en het dus een geloof moet blijven. Mar een geloof waarvan alle voorspellingen uitkomen is natuurlijk wel wat mensen al heel lang willen.
Ik vraag me dan echter af waarom men dat wil. Controlezucht? Niets lijkt me vervelender dan alles onder controle te hebben en niets hebben om te verbeteren. Daar is een term voor "stimulansstrijd". Men gaat dan problemen maken, onnodig, om iets te hebben om mee bezig te zijn.
Ik vraag me dan echter af waarom men dat wil. Controlezucht? Niets lijkt me vervelender dan alles onder controle te hebben en niets hebben om te verbeteren. Daar is een term voor "stimulansstrijd". Men gaat dan problemen maken, onnodig, om iets te hebben om mee bezig te zijn.
- tengeltje11
- Contacteer:
Ik denk wel dat er heel veel nieuwe verschijningsvormen zijn, omdat het aantal combinaties zo enorm groot is, en er echt heel veel tijd voor nodig is om alle combinaties gehad te hebben. Dat wil zeggen als niet de natuur een voorkeur heeft voor steeds dezelfde combinaties dan.
Nadenkend over "voorkeur" weet ik wel dat ik zelf, in deze hoedanigheid een voorkeur heb voor bepaalde combinaties. Misschien is dat het: proberen af te dwingen dat slecht de gewenste combinaties nog verschijnen...
Nadenkend over "voorkeur" weet ik wel dat ik zelf, in deze hoedanigheid een voorkeur heb voor bepaalde combinaties. Misschien is dat het: proberen af te dwingen dat slecht de gewenste combinaties nog verschijnen...
"Gewenste combinaties"
"Linksdraaiende yoghurt."
Ik zal zo beknopt mogelijk proberen te zijn.
Alles dat ik beweer valt na te zoeken.
te beginnen bij "chiraliteit"
Alle (levende) aminozuren zijn linksdraaiend
Dat is hun voorkeur
De aarde draait slechts in een richting
Rond een ronddraaiende zon.
Rond een sterrenstelsel
Rond een zwart gat.
In een richting
Nogal logisch, die voorkeur
voor een bepaalde kant
Kost het minste energie
In waar we zijn beland.
De natuur is lui
Maar weet elke keer
Een ster te maken
Uit de materie om hem/haar heen
Om de ledigheid te verdrijven
en uit verveling anderzijds
wordt keer op keer een nieuwe ster geboren
Maar door de inflatie zien we ze niet meer
de oude sterren
Of enkel een dof nagloeien.
Nou ja, dankuwel, voor deze filosie, wat kan ik ermee?
Niets?
Behalve dan het linksdraaien verklaren: rond onze planeet is het zo, voor het universum staan we stil.
Beweeg, doe en communiceer: Geef de blinde horlogemaker zicht.
Hoe dan ook, dat is je grootste gift.
Zoiets dan, of zo.
"Linksdraaiende yoghurt."
Ik zal zo beknopt mogelijk proberen te zijn.
Alles dat ik beweer valt na te zoeken.
te beginnen bij "chiraliteit"
Alle (levende) aminozuren zijn linksdraaiend
Dat is hun voorkeur
De aarde draait slechts in een richting
Rond een ronddraaiende zon.
Rond een sterrenstelsel
Rond een zwart gat.
In een richting
Nogal logisch, die voorkeur
voor een bepaalde kant
Kost het minste energie
In waar we zijn beland.
De natuur is lui
Maar weet elke keer
Een ster te maken
Uit de materie om hem/haar heen
Om de ledigheid te verdrijven
en uit verveling anderzijds
wordt keer op keer een nieuwe ster geboren
Maar door de inflatie zien we ze niet meer
de oude sterren
Of enkel een dof nagloeien.
Nou ja, dankuwel, voor deze filosie, wat kan ik ermee?
Niets?
Behalve dan het linksdraaien verklaren: rond onze planeet is het zo, voor het universum staan we stil.
Beweeg, doe en communiceer: Geef de blinde horlogemaker zicht.
Hoe dan ook, dat is je grootste gift.
Zoiets dan, of zo.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
ik ben zeer waarschijnlijk begiftigd met een "complex", dat is als ze er psychologisch niet helemaal meer uitkomen. Ik kan heel simpel zijn over dat complex. Het is leefbaar, en voelt eigenlijk wel als vakantie nu. Alsof ik wat uit kan rusten voordat het strijdgewoel weer verder gaat. De epische strijd tussen goed en kwaad waar ik in mijn vakantie over na heb kunnen denken en achter kom dat kwaad een omgekeerd goed is, en goed een omgekeerd kwaad, en dus beiden evenveel recht hebben op bestaan, zodat je wel van strijd moet houden om er nog mee door te gaan. Ik denk dat ik na mijn vakantie voor eeuwig ongeschikt ben voor strijd.
Inderdaad dat is "the game", je ziet steeds vaker games van die keuzemogdelijkheden geven. Zoals Dreamfall chapters. In het tweede hoofdstuk moet je een mercy-killing doen, of niet, terwijl je aan de ene kant gezworen hebt nooit onschuldigen te zullen doden, en aan de andere kant niet wil dat deze persoon nog gemarteld wordt als deze gevonden wordt om te zeggen waar de anderen zijn...tsja.
Je hebt dan een leuk metertje bij de optie hoeveel andere gamers het één kozen of het ander...kan je dus makkelijker aansluiten bij de meerderheid, haha.
Je hebt dan een leuk metertje bij de optie hoeveel andere gamers het één kozen of het ander...kan je dus makkelijker aansluiten bij de meerderheid, haha.
Het spel dat we in het leven spelen heeft wel godmode en save knop
Ooit speelde ik Leisure Suit Larry en dit spel had een game in game, een gokkast. Door nu alleen als je won te saven en als je verloor te restoren kon je gemakkelijk de jackpot winnen.
Als je beseft dat dan iedereen alles zou kunnen krijgen snap je wel dat the game of life geen save knop heeft.
Godmode is in dromen nog wel mogelijk, naast natuurlijk in in-games. Sommige mensen zijn ook heel goed in cheats. Ik weet nog dat voor Zoo Tycoon een cheat was om veel geld te krijgen, alleen als je dit deed als je park al was gebouwd waren ineens alle hekken voor de dieren weg.
In the game of life heet cheaten criminaliteit, je moet best heel slim zijn of veel geluk hebben om er mee weg te komen. Dat is dan weer een extra spelelement...
Als je van te voren jouw character instelt kan je misschien net als bij The Sims ook karaktereigenschappen instellen. Ik probeer er achter te komen waarom de keuze voor meer angst dan normaal gedaan kan worden. Ergens is het natuurlijk grappig, zo'n angsthaas, als je dat koppelt met onthechting kan je om jezelf lachen. Maar als je vogels bekijkt is hun angst Functioneel, het staat gelijk aan alertheid. Er staan drie hanen in het wapenschild van mijn familie, extreme waakzaamheid...dus angst. Die krijg je er gratis bij.
In real life niet echt de mogelijkheid een ander karakter te nemen om verder mee te spelen... of misschien wel kleine wijzigingen, als je jezelf dat toestaat...
Ooit speelde ik Leisure Suit Larry en dit spel had een game in game, een gokkast. Door nu alleen als je won te saven en als je verloor te restoren kon je gemakkelijk de jackpot winnen.
Als je beseft dat dan iedereen alles zou kunnen krijgen snap je wel dat the game of life geen save knop heeft.
Godmode is in dromen nog wel mogelijk, naast natuurlijk in in-games. Sommige mensen zijn ook heel goed in cheats. Ik weet nog dat voor Zoo Tycoon een cheat was om veel geld te krijgen, alleen als je dit deed als je park al was gebouwd waren ineens alle hekken voor de dieren weg.
In the game of life heet cheaten criminaliteit, je moet best heel slim zijn of veel geluk hebben om er mee weg te komen. Dat is dan weer een extra spelelement...
Als je van te voren jouw character instelt kan je misschien net als bij The Sims ook karaktereigenschappen instellen. Ik probeer er achter te komen waarom de keuze voor meer angst dan normaal gedaan kan worden. Ergens is het natuurlijk grappig, zo'n angsthaas, als je dat koppelt met onthechting kan je om jezelf lachen. Maar als je vogels bekijkt is hun angst Functioneel, het staat gelijk aan alertheid. Er staan drie hanen in het wapenschild van mijn familie, extreme waakzaamheid...dus angst. Die krijg je er gratis bij.
In real life niet echt de mogelijkheid een ander karakter te nemen om verder mee te spelen... of misschien wel kleine wijzigingen, als je jezelf dat toestaat...
Ah! Leisure Suit Larry
Daarvoor moest ik een bewijs van goed gedrag inleveren.
De trainer begon met de memorabele woorden:"Jullie hebben allemaal een bewijs van goed gedrag, dus ben je of heel eerlijk, of heel slim."
De rest van z'n verhaal kun je opvatten als een les waar je de contrabande juist niet moet verstoppen.
Heel eerlijk en leerzaam allemaal.
Wat je er mee doet hangt er natuurlijk van af hoe eerlijk en slim je bent.
Of misschien hoe crimineel?
Misschien is de gedachte wel dat, als je voor maximale angst kiest, je karakter het langste leeft?
Wat ik in the Game of Life het meeste mis is een pauzeknop.
Even niet hoeven mee te doen, noch te dromen, maar gewoon even lekker goed slapen, of nadenken, en dan door kunnen gaan met waar je mee bezig was.
Zo'n "uitknop" als Data heeft, die hem op een of andere miraculeuze wijze "om" kan schakelen.
Volgens mij is die knop er wel ergens, maar valt hij alleen in diepe meditatie te vinden: wetend dat je naar de secondewijzer van je klok zit je kijken, beseffend dat hij niet beweegt. Dat geeft vrijheid en "tijd" tot overdenken, kun je alle levensspelen spelen die je maar wilt, bij volle bewustzijn. En als je het zat bent, zet je de klok weer in beweging en gaat verder met je eigen leven; kun je gelijk kijken of -en hoe- je het in de pauze gespeeld hebt/had.
(En toen het donker werd, besefte je pas dat de batterij leeg was, en de wereld gewoon was doorgegaan met doorgaan. Niet te vertrouwen die klokken, crimineel.)

Spijt me te horen philotuut, dat is een van de nadelen van een niet-virtueel MMORPG.

Ik heb ooit een veiligheidscursus moeten volgen, IATA of zo, iets met veiligheid en vracht en vliegtuigen.neus schreef:In the game of life heet cheaten criminaliteit, je moet best heel slim zijn of veel geluk hebben om er mee weg te komen. Dat is dan weer een extra spelelement...
Daarvoor moest ik een bewijs van goed gedrag inleveren.
De trainer begon met de memorabele woorden:"Jullie hebben allemaal een bewijs van goed gedrag, dus ben je of heel eerlijk, of heel slim."
De rest van z'n verhaal kun je opvatten als een les waar je de contrabande juist niet moet verstoppen.
Heel eerlijk en leerzaam allemaal.
Wat je er mee doet hangt er natuurlijk van af hoe eerlijk en slim je bent.
Of misschien hoe crimineel?
Als je de schuif op nul angst zet, springt je karakter misschien wel voor de lol van het dak af en moet je het spel opnieuw beginnen.neus schreef:Ik probeer er achter te komen waarom de keuze voor meer angst dan normaal gedaan kan worden.
Misschien is de gedachte wel dat, als je voor maximale angst kiest, je karakter het langste leeft?
Wat ik in the Game of Life het meeste mis is een pauzeknop.
Even niet hoeven mee te doen, noch te dromen, maar gewoon even lekker goed slapen, of nadenken, en dan door kunnen gaan met waar je mee bezig was.
Zo'n "uitknop" als Data heeft, die hem op een of andere miraculeuze wijze "om" kan schakelen.
Volgens mij is die knop er wel ergens, maar valt hij alleen in diepe meditatie te vinden: wetend dat je naar de secondewijzer van je klok zit je kijken, beseffend dat hij niet beweegt. Dat geeft vrijheid en "tijd" tot overdenken, kun je alle levensspelen spelen die je maar wilt, bij volle bewustzijn. En als je het zat bent, zet je de klok weer in beweging en gaat verder met je eigen leven; kun je gelijk kijken of -en hoe- je het in de pauze gespeeld hebt/had.
(En toen het donker werd, besefte je pas dat de batterij leeg was, en de wereld gewoon was doorgegaan met doorgaan. Niet te vertrouwen die klokken, crimineel.)

Spijt me te horen philotuut, dat is een van de nadelen van een niet-virtueel MMORPG.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
@philotuut,
ja dat zijn nare dingen, het is allemaal niet erg eerlijk verdeeld. The Game of Life zou ook kunnen heten "leef met ongelijkheden". Veel sterkte dan maar!
@memeticae
Ik vind slapen en dromen wel een soort van pauze, intermezzo, soms met interessante voorstellingen. Ik ga zelfs zover dat ik die dromen interessanter vind dan waken. Hefet iets te maken met het aantal dimensies waarin dromen zich afspelen en het wakende leven.
ja dat zijn nare dingen, het is allemaal niet erg eerlijk verdeeld. The Game of Life zou ook kunnen heten "leef met ongelijkheden". Veel sterkte dan maar!
@memeticae
Ik vind slapen en dromen wel een soort van pauze, intermezzo, soms met interessante voorstellingen. Ik ga zelfs zover dat ik die dromen interessanter vind dan waken. Hefet iets te maken met het aantal dimensies waarin dromen zich afspelen en het wakende leven.
Nee, ik gebruikte ze al vaker.neus schreef:Nieuw zijn die lege regels steeds tussen jouw tekstregels. Afgekeken van alain? komt bij mij wat stotterend over.
(Mijn kritiek op alain zijn gebruik ervan, is wellicht zelfkritiek)
Maar, je hebt gelijk.
In die lege regels, hoort tekst te staan. Het hele gedrocht is één alinea.
Alleen begreep ik niet goed wat ik wilde zeggen. En liet het daarom aan de lezer over, de lege regels in te vullen.
Luiheid.
Of onvermogen, dat kan ook.
Wat dat betreft geef ik alain nog altijd het voordeel van de twijfel, want toen ik het zat te typen en het teruglas, maakte het voor mij volkomen, eh ... "sense", het deed me gelukkig voelen.
Maar, na jouw kritiek, het teruglezend lijkt het meer iets voor een dagboek te wezen, iets dat je beter postuum kan uitgeven.
Nee man, juist niet!philotuut schreef:Real life game, onely to play at max
Relax, anders krijg je een hartaanval.
En is bij voorbaat je "game" al "voorbij".
Nog voor je hebt leren "spelen".
Laat staan de "regels" kent!
Laatst gewijzigd door memeticae op 03 jan 2015, 03:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Vervolg.
(leuke techniek, yopi)
En eigenlijk heeft "techniek" er niets mee te maken.
(Gevoel misschien wel?)
Zelfs door je niet-hoeven-aanpassen van mensen, pas je ze aan.
Tao, heet dat, of Dao, of wat dan ook. Moet je "Li Erh" maar eens vragen, wat hij er precies mee bedoelde.
Er is geen keuze tussen goed of slecht, net zomin als tussen doen en niet-doen.
Maar doe niet wat jij "kwaad" vindt, enkel door te doen wat je "goed" lijkt.
Daar zullen Wij**) wel over oordelen.
Dat is "Ons" doel in het leven: kwaad van goed te weten onderscheiden, leugen en waarheid, werkelijkheid en fantasie, hmhm en filosofie.
Er is nog werk, voor niet-filosofisten.
Newton schijnt gezegd te hebben: aktie is min-reaktie.
Nou, daar geloof ik geen snars van.
Waarom is min-reaktie gelijk aan aktie?
Onzin!
Kinderen aller landen verenigt U op 46:05.
(Ik heb me niet aan de belofte gehouden, hoeft U het ook niet te doen, maar wel voor half geld in de trein)
*) Evolutieleer? Er bestaat niet zoiets als evolutiedruk, nu ja, jawel: Lamarckisme. Daarom zijn we kale apen, die rechtop lopen, en kale varkens tegelijk, op alle vier de poten en minimaal twee in de trog.
Kaal is sexy, sexy is genetisch, kaal niet. Kaal is fenotypisch:"Lamarckistisch"
Kaalheid verschijnt en verdwijnt, sex gaat immer voort.
**) Wij, de mensen om je heen, die je kent/kennen, met naam en toenaam, je vrienden en je niet-vrienden.
(leuke techniek, yopi)
Dat is niet nieuw: dat jij het niet hoeven aan te passen van mensen als doel van het leven ziet. *)neus schreef:Nu is technologiekritiek niet nieuw, technologieadoratie ook niet, misschien is in de situatie alleen nog nieuw als ik het niet hoeven aan te passen van mensen als doel van het leven zie.
En eigenlijk heeft "techniek" er niets mee te maken.
(Gevoel misschien wel?)
Zelfs door je niet-hoeven-aanpassen van mensen, pas je ze aan.
Tao, heet dat, of Dao, of wat dan ook. Moet je "Li Erh" maar eens vragen, wat hij er precies mee bedoelde.
Er is geen keuze tussen goed of slecht, net zomin als tussen doen en niet-doen.
Maar doe niet wat jij "kwaad" vindt, enkel door te doen wat je "goed" lijkt.
Daar zullen Wij**) wel over oordelen.
Dat is "Ons" doel in het leven: kwaad van goed te weten onderscheiden, leugen en waarheid, werkelijkheid en fantasie, hmhm en filosofie.
Er is nog werk, voor niet-filosofisten.
Newton schijnt gezegd te hebben: aktie is min-reaktie.
Nou, daar geloof ik geen snars van.
Waarom is min-reaktie gelijk aan aktie?
Onzin!
Kinderen aller landen verenigt U op 46:05.
(Ik heb me niet aan de belofte gehouden, hoeft U het ook niet te doen, maar wel voor half geld in de trein)
*) Evolutieleer? Er bestaat niet zoiets als evolutiedruk, nu ja, jawel: Lamarckisme. Daarom zijn we kale apen, die rechtop lopen, en kale varkens tegelijk, op alle vier de poten en minimaal twee in de trog.
Kaal is sexy, sexy is genetisch, kaal niet. Kaal is fenotypisch:"Lamarckistisch"
Kaalheid verschijnt en verdwijnt, sex gaat immer voort.
**) Wij, de mensen om je heen, die je kent/kennen, met naam en toenaam, je vrienden en je niet-vrienden.
Het niet-hoeven-aan-te-passen, wil zeggen dat overal voor gezorgd wordt, voor alle noden en wensen bij allergieen, ziek, zwak en misselijkheid. De mens mag ongestoord zwak zijn en zwakker worden, omdat het leefsystemen zijn die het overnemen, totdat die autonoom zijn. Dat als doel van het leven is al niet nieuw meer, maar nog wel iets wat men denkt te kunnen of willen voorkomen, in alle zwakte...
Nieuw is ook de onverschilligheid niet, dat is mijn vaste vriend, en nieuw zijn de onrealistische pogingen tot verzet niet. De meer realistische pogingen tot verzet heten fascisme. Als je ziet wat een shit Sloterdijk over zich heen kreeg na zijn "regels voor het mensenpark"
Wel redelijk nieuw is dat de reactie van mensen op willekeurige onderwerpen (economisch) zodanig voorspelbaar en uitlokbaar zijn, dat enkele gehaaide mensen er volop profijt van maken, over cynisme gesproken...
Het idee is dat mensen onverbeterlijk zijn en ook niet willen veranderen, waardoor ze in hun reacties volkomen voorspelbaar zijn, zeker in de vorm van "markt". Ze reageren op perverse prikkels, en blijven dat doen, en leren nooit. Er mag een individu zijn dat leert. Daar staan dan weer tien individuen tegenover die hardleers zijn.
En deze kennis komt vervolgen weer op de markt. Er zullen toch wel wat individuen zijn die willen ontsnappen aan de voorspelbaarheid, maar die worden opgesloten. Vervolgens blijft alles zich ontrollen zoals logisch. Een collectieve zelfmoord.
Niet nieuw zijn dit soort voorspellingen of tijdsbeschrijvingen. Er is gewoonweg geen nieuwe reactie mogelijk...
Nieuw is ook de onverschilligheid niet, dat is mijn vaste vriend, en nieuw zijn de onrealistische pogingen tot verzet niet. De meer realistische pogingen tot verzet heten fascisme. Als je ziet wat een shit Sloterdijk over zich heen kreeg na zijn "regels voor het mensenpark"
Wel redelijk nieuw is dat de reactie van mensen op willekeurige onderwerpen (economisch) zodanig voorspelbaar en uitlokbaar zijn, dat enkele gehaaide mensen er volop profijt van maken, over cynisme gesproken...
Het idee is dat mensen onverbeterlijk zijn en ook niet willen veranderen, waardoor ze in hun reacties volkomen voorspelbaar zijn, zeker in de vorm van "markt". Ze reageren op perverse prikkels, en blijven dat doen, en leren nooit. Er mag een individu zijn dat leert. Daar staan dan weer tien individuen tegenover die hardleers zijn.
En deze kennis komt vervolgen weer op de markt. Er zullen toch wel wat individuen zijn die willen ontsnappen aan de voorspelbaarheid, maar die worden opgesloten. Vervolgens blijft alles zich ontrollen zoals logisch. Een collectieve zelfmoord.
Niet nieuw zijn dit soort voorspellingen of tijdsbeschrijvingen. Er is gewoonweg geen nieuwe reactie mogelijk...
Gelukkig maar, het had veel erger gekund.Pink Panter schreef:...uiteindelijk zijn we allemaal gewoon een stel Turken!!!!
Marokkanen, bijvoorbeeld.
Of nee ... wacht, erger nog:
Filistijnen!
Het nieuwe moet je wel van buiten jezelf verwachten.
Maar elke dag verlies je jezelf voor een deel en elke dag komt er weer wat bij.
De vernieuwing ondanks de herhaling is verandering.
Wat echt van mij is zou ik niet weten, ik denk dat alles geleend is.
Zoals bij leningen kan je het zien als schuld die je hebt, of iets om af te lossen.
Ik weet wel dat ik de schuld niet veel hoger wil hebben, hoezeer je ook zou kunnen profiteren van "meer".
Maar elke dag verlies je jezelf voor een deel en elke dag komt er weer wat bij.
De vernieuwing ondanks de herhaling is verandering.
Wat echt van mij is zou ik niet weten, ik denk dat alles geleend is.
Zoals bij leningen kan je het zien als schuld die je hebt, of iets om af te lossen.
Ik weet wel dat ik de schuld niet veel hoger wil hebben, hoezeer je ook zou kunnen profiteren van "meer".
weet je wat God doet met rascisten? Hij laat ze in hun volgend leven rascist zijn....maar dan onder de omstandigheden dat rascisme not done is. Dat is pas lijden, vol met haat en fobie te zitten en er niets mee kunnen/mogen.
Eigenlijk vind ik dat de maatschappij dat soort lijden moet proberen op te lossen door die mensen een uitlaatklep te geven. Je denkt toch niet dat je ze kan veranderen?
Ik herken trouwens memeticae niet, hoogstens wil hij ook wel een over anderen praten als ze er niet bij zijn (wie niet?)
Eigenlijk vind ik dat de maatschappij dat soort lijden moet proberen op te lossen door die mensen een uitlaatklep te geven. Je denkt toch niet dat je ze kan veranderen?
Ik herken trouwens memeticae niet, hoogstens wil hij ook wel een over anderen praten als ze er niet bij zijn (wie niet?)
HM
Ik ben ongetrouwd, kinderloos (geloof ik) en al jaren overtuigd vrijgezel.
Ik zou een goede monnik kunnen zijn, alleen dat celibaat lokt me niet.
Laten we eens kijken of we mij kunnen "labelen":
"Sex" vind ik "heerlijk", alleen niet met hetzelfde "geslacht".
Dat maakt me "homofoob", maar nog geen "racist".
Met "mensen" die me na staan, kan ik praten, ruziën en heel soms ook wel eens (bek-)vechten, ongeacht "geslacht".
"Sex", is daar een uitgesloten derde.
Zo "homofiel" ben ik wel. Maar, "racist"? Nee, ik denk het niet.
Andere labels zijn mogelijk:
"Mierenneuker", "muggenzifter". "Mensenneuker?"
Als ze me toestaan, heb ik sex met allemaal.
Een "Homo Universalis", ben ik evenmin, de gedachte alleen al! Was ik de ware Universalis, zou ik alleen sex met mezelf mogen hebben. Dat label plakt evenmin. "Sex" best, maar dan wel met iemand anders. (Ik ben dus geen ... ehhh ... "Egofiel")
(Alhoewel -al dan niet geestelijk- masturberen soms dicht in de buurt lijkt te komen)
Noem mij maar: "simpel", dat is al verwarrend genoeg.
Weet je wat?
Ik ben ik.
Jij bent jij,
samen zijn we allebei.
Hoe simpeler, wil je het hebben?
Als het "allebei" je niet zint, kunnen we erover praten.
Mijn "allebei" en het jouwe naast elkaar leggen, en dan aanstrepen waar het mis gaat.
Kijken wat jou niet zint, in het plaatje van ons allebei en wat ik ervan vind.
Daar zouden we dan over kunnen praten. Als, eh ... "homo sapiens sapiens" [sic]
::
Ooit liggen we allemaal op de zeebodem, om dan misschien weer door een vulkaan land te worden, kapitein of niet, dus waarom zou je dat versnellen?
Maar ik denk dat ik je wel begrijp Pink Panther ...
Ik heb, in mijn jaren als vrachtwagenchauffeur, (ook) in Rotterdam en met name in de Botlek rondgereden; de havenmentaliteit is een raar en naar iets.
Misschien heel treffend verhaald met deze anekdote:
De heftruckchauffeur heeft m'n wagen geladen en ik zeg, (gemeend) "Ok, dankjewel man!"
Zijn respons vat het eigenlijk samen: "Ik kan wel zeggen: graag gedaan, maar het is m'n werk, dus dat doe ik niet."
Toen brak mijn klomp en viel een kwartje: Hier leven geen homo sapiens sapiens. Ik heb me -alleen in de Botlek hoop ik- ook maar havenmentaliteit aangemeten, ik heb me aangepast, anders viel er niet te functioneren. Ik was altijd weer blij als ik naar een ander stuk van Nederland gestuurd werd.
En dat maakt me behoorlijk "racistisch".
Blijkbaar voel je je waar je zit niet thuis, Pink Panther.
Los van de filosofische onzin van advies, wil ik je toch adviseren iets (noord-)oostelijker te gaan wonen/werken, als dat binnen je macht ligt. Anders zou je jezelf havenmentaliteit aan kunnen meten, het helpt met omgaan met de mensen die je niet mag/mogen.
(En daar bijt de pitbull weer in de enkels: Waar, voel jij je thuis?)
Woef! Woef!
Als jij "Racist" bent, ben ik het ook.
Ik houd van hen en niet van hun.
Tjemig, alsof dat zo erg is ...
PS
Laatst noemde iemand mij: "Meester".
Ik zei: "Doe dat maar niet."
Hij vroeg, "Hoe mag ik je dan noemen? Ik wil je een titel geven."
Ik zei: "Doe maar "goeroe" dan, daar zit tenminste niets in."
En hij zei: "Dank je." (zonder "goeroe", hij begreep het meteen. Was een leuk mens, die zie ik nog wel vaker, denk ik.)
("Goeroe", is altijd nog leuker dan "Meester" en veel beter dan "Narcist".
Maar, heb ik nu toch mezelf gelabeld?)
:greins:
Ik ben ongetrouwd, kinderloos (geloof ik) en al jaren overtuigd vrijgezel.
Ik zou een goede monnik kunnen zijn, alleen dat celibaat lokt me niet.
Laten we eens kijken of we mij kunnen "labelen":
"Sex" vind ik "heerlijk", alleen niet met hetzelfde "geslacht".
Dat maakt me "homofoob", maar nog geen "racist".
Met "mensen" die me na staan, kan ik praten, ruziën en heel soms ook wel eens (bek-)vechten, ongeacht "geslacht".
"Sex", is daar een uitgesloten derde.
Zo "homofiel" ben ik wel. Maar, "racist"? Nee, ik denk het niet.
Andere labels zijn mogelijk:
"Mierenneuker", "muggenzifter". "Mensenneuker?"
Als ze me toestaan, heb ik sex met allemaal.
Een "Homo Universalis", ben ik evenmin, de gedachte alleen al! Was ik de ware Universalis, zou ik alleen sex met mezelf mogen hebben. Dat label plakt evenmin. "Sex" best, maar dan wel met iemand anders. (Ik ben dus geen ... ehhh ... "Egofiel")
(Alhoewel -al dan niet geestelijk- masturberen soms dicht in de buurt lijkt te komen)
Noem mij maar: "simpel", dat is al verwarrend genoeg.
Weet je wat?
Ik ben ik.
Jij bent jij,
samen zijn we allebei.
Hoe simpeler, wil je het hebben?
Als het "allebei" je niet zint, kunnen we erover praten.
Mijn "allebei" en het jouwe naast elkaar leggen, en dan aanstrepen waar het mis gaat.
Kijken wat jou niet zint, in het plaatje van ons allebei en wat ik ervan vind.
Daar zouden we dan over kunnen praten. Als, eh ... "homo sapiens sapiens" [sic]
::
Ooit liggen we allemaal op de zeebodem, om dan misschien weer door een vulkaan land te worden, kapitein of niet, dus waarom zou je dat versnellen?
Maar ik denk dat ik je wel begrijp Pink Panther ...
Ik heb, in mijn jaren als vrachtwagenchauffeur, (ook) in Rotterdam en met name in de Botlek rondgereden; de havenmentaliteit is een raar en naar iets.
Misschien heel treffend verhaald met deze anekdote:
De heftruckchauffeur heeft m'n wagen geladen en ik zeg, (gemeend) "Ok, dankjewel man!"
Zijn respons vat het eigenlijk samen: "Ik kan wel zeggen: graag gedaan, maar het is m'n werk, dus dat doe ik niet."
Toen brak mijn klomp en viel een kwartje: Hier leven geen homo sapiens sapiens. Ik heb me -alleen in de Botlek hoop ik- ook maar havenmentaliteit aangemeten, ik heb me aangepast, anders viel er niet te functioneren. Ik was altijd weer blij als ik naar een ander stuk van Nederland gestuurd werd.
En dat maakt me behoorlijk "racistisch".
Blijkbaar voel je je waar je zit niet thuis, Pink Panther.
Los van de filosofische onzin van advies, wil ik je toch adviseren iets (noord-)oostelijker te gaan wonen/werken, als dat binnen je macht ligt. Anders zou je jezelf havenmentaliteit aan kunnen meten, het helpt met omgaan met de mensen die je niet mag/mogen.
(En daar bijt de pitbull weer in de enkels: Waar, voel jij je thuis?)
Woef! Woef!
Als jij "Racist" bent, ben ik het ook.
Ik houd van hen en niet van hun.
Tjemig, alsof dat zo erg is ...
PS
Laatst noemde iemand mij: "Meester".
Ik zei: "Doe dat maar niet."
Hij vroeg, "Hoe mag ik je dan noemen? Ik wil je een titel geven."
Ik zei: "Doe maar "goeroe" dan, daar zit tenminste niets in."
En hij zei: "Dank je." (zonder "goeroe", hij begreep het meteen. Was een leuk mens, die zie ik nog wel vaker, denk ik.)
("Goeroe", is altijd nog leuker dan "Meester" en veel beter dan "Narcist".
Maar, heb ik nu toch mezelf gelabeld?)
:greins:
Dat is goed.Pink Panter schreef:Kunnen de werkelijke problemen wel worden opgelost? Dat lijkt me een interessantere vraag dan dat we elkaar voor rotte vis uitmaken.
Dus we stoppen met rotte vissen gooien.
Maar ja, verse vissen tegen je hoofd?
Is dat zo fijn?
Is er een verschil?
Wat is het probleem?
Ik zie het heel simpel.
Een Nederlander, is een Nederlander als hij Nederlands spreekt.
Een ware Nederlander past zijn taal aan, aan hetgeen hij hoort.
Zo herkennen ware Nederlanders elkaar in den vreemde: omdat ze Nederlands spreken.
Mooi land man! Dat Nederland, dat die gasten er niet trots op zijn!
Een Nederlander, is een Nederlander als hij Nederlands spreekt.
Een ware Nederlander past zijn taal aan, aan hetgeen hij hoort.
Zo herkennen ware Nederlanders elkaar in den vreemde: omdat ze Nederlands spreken.
Mooi land man! Dat Nederland, dat die gasten er niet trots op zijn!