Gevoeligheid

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
tengeltje11
Posts in topic: 32
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 21 sep 2014, 15:02

dat is zeker ja,maar ik geloof niet dat iemand met een sterke persoonlijkheid die weet wie hij/zij is,die in zo'n situatie zou komen,daar ook zou ik blijven hangen.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 15:04

Waarom denk je dat, geen sterke persoonlijkheid te hebben?

tengeltje11
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 21 sep 2014, 15:13

als je een sterke persoonlijkheid hebt,en vooral weet wie je zelf bent,gelukkig kan zijn met jezelf,dan heb je ook een bepaalde eigenwaarde.

als iemand je die ontneemt,dan kan je toch onmogelijk bij die persoon blijven?want dat strookt met alles waar je dan in gelooft.
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 15:16

dat is de theorie.

In de praktijk gaat het om vertrouwen en vertrouwde situaties, en hoe moeilijk het is vertrouwen te vinden of los te laten.
Het vertrouwen in de misbruiker kan zelfs nog groeien door het misbruik.

tengeltje11
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 21 sep 2014, 15:22

zou jij dan in een relatie blijven waarin je bv mishandeld wordt?

dat is nu iets wat ik met 400% zekerheid zeg,als mijn man mij ooit zou slaan of eender wat,dan ben ik weg,even vlug als hij me zou slaan(en idem als hij de kids iets zou aandoen)(maar ik weet ook zeker dat hij dat niet zou doen)

wat je zegt van de moeilijkheid om vertrouwde situaties los te laten,staat toch gelijk aan angst?angst voor het onbekende versus de vertrouwde situatie?

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 15:25

Je kan angst overal de schuld voor geven, dat is te makkelijk.

Het lijkt er op dat mensen of goed van vertrouwen zijn, of juist niet. En als men goed van vertrouwen is, heeft men de kans in ongelijke situaties te blijven hangen.

tengeltje11
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 21 sep 2014, 15:48

volgens mij is angst gewoon ook van veel de schuld.

simpele voorbeelden,mensen klagen en zagen over hun job,maar nemen geen ontslag,want tja...dan valt je zekerheid weg,en wat dan?
mensen klagen en zagen over bv hun partner,maar tegen hem/haar zelf zeggen ze het niet,want stel je maar voor dat die heel erg boos wordt,wat dan?

t'is vooral gemakkelijk om te klagen en te zagen,maar niets te ondernemen,er verandert ook niets,en je blijft in de vertrouwde situatie zitten,ook al bevalt die je niet (helemaal).
maar daar raak je nergens mee natuurlijk....

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 16:10

Wat is angst dan precies? Een lichamelijke reactie op gevaarlijke situaties?

Dan lijkt me het probleem gevaarlijke situaties zien en niet zozeer de angst.

yopi
Posts in topic: 20
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 sep 2014, 17:10

@Neus
Ik moet jou ook nog even hebben ...
Wat zit je nou je licht onder een korenmaat te stellen om het even bijbels uit te drukken. Maar misschien ga ik weer over de schreef. Onlangs betichte je mij van een authentieke emotie ...

En wat je zei dat je anderen niet wilde belasten. Hoe zit het daarmee?

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 17:20

het was echt even zelfinzicht dat ik gericht ben op het schuldig moeten voelen, en wat dat betreft denk ik dat je dat anderen niet op moet dringen. De zin en de onzin van (collectieve) schuld dragen is iets persoonlijks. Daar moet ik mensen juist in vrij laten om niet nog meer schuld te voelen. En de bedoeling van schuld voelen zou wel moeten zijn om de schuld in te lossen en niet de thriller van er mee weg kunnen komen of niet om de existentiële leegte te vullen.
Maar ten aanzien van dat laatste vertrouw ik mezelf toch niet helemaal, ik moet daar nog wat meer over reflecteren.
Laatst gewijzigd door neus op 21 sep 2014, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 sep 2014, 17:31

Ik moet het toch even bot zeggen: Je past je slecht aan aan je gesprekspartners.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 sep 2014, 17:37

(vervolg) Hou jij trouwens wel van feed-back eigenlijk? Of wil je alleen je eigen gedachtes formuleren. Ik stoorde me aan je reacties eigenlijk. Misschien ook omdat ik er niet tussen kon komen. Mijn eigen twijfels ..

neus

Bericht door neus » 21 sep 2014, 17:51

Dat spijt me wel om te horen. Ik vond dat ik mij wel aanpaste, maar dan wel altijd met de bedoeling iets over te brengen, en ik geloof zelfs dat er wat naar mij is overgebracht
Ik heb de (vervelende?) neiging het nooit bij een conclusie te laten, maar altijd naar de volgende conclusie toe te werken, die ik dan al weer zie schemeren.
Nu is dit onderwerp mijn eigen onderwerp, en heb ik mogelijk bij onderwerpen van anderen teveel toegeeigend. Ik zal daar eens wat meer op letten dat niet te doen, zodat de ander ruimte houdt.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 sep 2014, 17:54

Is goed ..

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 21 sep 2014, 18:20

(no offence overigens) =;

neus

Bericht door neus » 22 sep 2014, 21:06

Wat was het nu precies waar je je aan ergerde?

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 sep 2014, 00:19

Ik snap mijn eigen reactie eigenlijk ook niet meer .. Ik moet me er niet mee bemoeien en niet invullen hoe anderen jou manier van posten opvatten.
Het heeft iets te maken met je eigen lijn streng vasthouden en niet rechtstreeks te reageren op wat anderen te berde brengen of zo ..

Nu ja. Vergeet het maar .. Als ik weer zo iets heb zal ik proberen precies te zeggen wat ik bedoel of er iets over vragen. Wel vervelend dat je er nog mee bezig was en dus blijkbaar wel feed back wilt.

neus

Bericht door neus » 23 sep 2014, 01:40

Dat van die eigen lijn vasthouden herken ik wel.
Ik kan me wel voorstellen dat dit weerstand oproept. Ik heb dit ook als mensen hun geloof met een dergelijke strengheid verdedigen.
En wat anders dan geloof verdedigen moet ook mijn schrijven zijn...

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 23 sep 2014, 14:07

Dat is zo.

Gesloten