Als je moest vechten voor je leven:
Welke kies je dan?
1 Ik leg me neer. Hierna weer een ander leven
2 Ik weer me, zolang ik kan, en hoop op 1 of 3
3 Ik geef me over, blaas mezelf op, mijn leven en andermans is niks waard.
4a Vechten? Wat is dat?
4a1 Leven? Wat is dat?
5 .... Ik win ... maar tegen wie heb ik gevochten? ...
Hoeveel kans, heb je eigenlijk op leven?
Wat zou jij doen?
Wat zou jij doen?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
Dank je. Ik houd van moeilijke vragen, die maken het makkelijke makkelijker. (En misschien tegelijkertijd het moeilijke minder moeilijk ... symmetrie, zie?)neus schreef:Ik wilde al een paar keer antwoorden, maar vind de vraag te moeilijk.
't Is dan ook een strikvraag. De strikken zijn, onder meer, de keuzes die ik opper.
Want, wanneer moet je vechten voor je leven. Wie heeft die keuze bepaald? Ik. Door de vraag te stellen. Daarom ging je erover nadenken.
Is het dan: billen branden en blaren zitten? Houdt het meer het midden tussen over gloeiende kolen of op eieren lopen?
Als je geen fouten maakt in je leven, je doet enkel goed, herken je jouw goed doen dan nog? Of noem je het dan liever "normaal".
Als je fout op fout stapelt, ben je dan niet wat hardleers? Of is dat jouw "normaal"?
Moet daarom alles dat van de "normaal" afwijkt, abnormaal zijn?
Is het misschien daarom toegestaan soms "fouten" te (kunnen mogen) maken, opdat je er wat van leert? Een moraal kweekt, misschien?
Goed en kwaad te weten onderscheiden, is misschien zowel het gevecht als het genot van het leven.
Denk ik, soms toch wel eens, dan.
Ik besef, bovenstaande is een gewrocht van retorische vragen.
Misschien is de echte vraag wel: "Moe(s)t jij vechten voor je leven?"
Zo nee, waarom niet. Zo ja, waarom wel?
- "Vechten? Wat is dat?"
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Een moeilijke vraag oplossen kan door deelvragen te maken die met hun antwoorden een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van de hoofdvraag.
Wat als je moest vechten voor je leven?
Wat is vechten?
Wat is leven?
Wat is moeten?
Wie ben jij?
Vechten is in een verhouding tot elkaar staan waar er een gaat verliezen en de ander winnen.
Leven is tijd winnen op de dood
Moeten is geprogrammeerd zijn om te willen winnen
Men is iemand die dit kan evalueren
Wat als je moest vechten voor je leven?
Wat is vechten?
Wat is leven?
Wat is moeten?
Wie ben jij?
Vechten is in een verhouding tot elkaar staan waar er een gaat verliezen en de ander winnen.
Leven is tijd winnen op de dood
Moeten is geprogrammeerd zijn om te willen winnen
Men is iemand die dit kan evalueren