Geld

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
neus

Geld

Bericht door neus » 06 sep 2014, 20:08

voor geld doet men alles

waar of niet?

de basis van het overleven is aan geld komen

met geld kan men vervolgens alles

survival of the richest

yopi
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 sep 2014, 14:46

Uit 'Cabaret' Money makes the world go round:
If you haven't any coal in the stove
And you freeze in the winter
And you curse on the wind
At your fate
When you haven't any shoes
On your feet
And your coat's thin as paper
And you look thirty pounds
Underweight.
When you go to get a word of advice
From the fat little pastor
He will tell you to love evermore.
But when hunger comes a rap,
Rat-a-tat, rat-a-tat at the window...
http://www.stlyrics.com/lyrics/cabaret/money.htm

neus

Bericht door neus » 07 sep 2014, 14:52

Tegenover geldwolfgedrag valt filosofisch weinig in te brengen. Filosofie is dan vaak hypocriet in aanwijzen van alternatieven, als de filosoof erkenning en aanzien krijgt als commercieel succes.

memeticae
Posts in topic: 11
Contacteer:

Bericht door memeticae » 07 sep 2014, 19:19

Geld is een raar idee.

Geld kun je niet eten. Tenzij je bijvoorbeeld een zak aardappelen als geld ziet. Dan wel.

Maar voor geld doet men alles?
Verkoop jij je voorraad water als je de Sahara nog door moet?

Mensen met veel geld zijn het altijd bang weer kwijt te raken, het lijkt wel of er nooit genoeg is.
Mensen zonder geld, zouden door ruilhandel kunnen overleven, hoewel dit door de overheid verboden is. Er valt geen simpele belasting op te heffen immers. (Op LETS handel na, en het Zwitserse WIR model)

Zijn bitcoins al geld?

Mensen die de waarde(loosheid) van geld niet kennen zullen er alles voor doen misschien. Zij die het wel kennen zullen het als noodzakelijk kwaad behandelen. En niet door de vervoering in de war gebracht worden.

Geld is gereedschap, meer niet.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

neus

Bericht door neus » 07 sep 2014, 21:02

Memetica, allemaal waar totdat je te maken krijgt met mensen die in alles gericht zijn op geld, dan weet je dat alles moet wijken voor die mentaliteit.

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 07 sep 2014, 21:36

Tsja, maar die mensen overleven dan ook niet.
Zij gaan uiteindelijk aan geld(zucht) tenonder. Ik durf zelfs te beweren, de meesten, niet eens op een natuurlijke manier en allemaal ongelukkig.

Randall Munroe op xkcd.org, laat dat al mooi zien.
(Elke tekening heeft een alt-tekst, even met de cursor boven het plaatje blijven hangen, dan zie je hem)
(Overigens, maar dit geheel off-topic, is deze ook erg mooi. "Ït's turtles all the way down.")

"RIP. Cash Ruled Everything Around Me."

Helaas sleuren ze in hun verslaving andere mensen mee: Geld gaat over lijken.

Net als Het Geloof overigens ... kruistochten, inquisitie, kerstening en dergelijke.

Daarom wil ik graag zo weinig mogelijk met die mensen te maken hebben.
Als alles moet wijken, dan wijk ik ook. Ik reken ze niet tot mijn vogels en vlieg vlug van ze weg.
Ik persoonlijk uit overlevingsdrang; want als vis, schijn ik nogal gevoelig te zijn voor verslavingszucht.

Geld is Heroïne.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Leonardo
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 08 sep 2014, 15:19

Het begon met bronnen delen in kleine stammen. Vervolgens ging men tussen de stammen ruilen met bronnen. Tenslotte werd uit economische overwegingen een schuldbekentenis mogelijk, wat uiteindelijk resulteerde in geld.

Ik ben het grotendeels met je eens Memeticae, maar ik vermoed dat geld een natuurlijk 'principe' is. In de natuur zie je ook dat dierensoorten en plantensoorten in een soort uitwisseling van leven en dood in symbiose samenleven. De moderne mens heeft geld echter tot hoger dan God verheven, en de meesten zijn slaaf van geld, en vrijwel niemand kan zich nog aan geld onttrekken. Daarom ben ik blij dat ik geestelijk vrij ben. :)

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 sep 2014, 16:00

uit economische overwegingen?

De volgende meneer had eens een helder moment. En mooier dan hem, kan ik het niet vertellen. :)

http://pieterstuurman.blogspot.nl/2010/ ... ofman.html

neus

Bericht door neus » 08 sep 2014, 16:24

Prachtig verhaal, heel dramatisch en toch de banaliteit van het kwaad, ik denk dat het mis ging bij die handelaar, naast een vergoeding voor vervoer mag iets niet meer kosten elders, of minder...

Leonardo
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Leonardo » 08 sep 2014, 17:13

Geniaal verhaal en het beschrijft exact waar ik bang voor ben dat zal gebeuren...

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 sep 2014, 19:13

Zal gebeuren?

Reeds aan het gebeuren is.
Staatshoofden hebben toch allang niets meer te zeggen? Alle beslissingen worden toch genomen onder druk van de industriële lobby?
Daarom bestaan er ook geen idealistische politici meer, en zij die het waren zijn weg, of zitten 's avonds thuis te huilen.

De handelaar maakte slechts gebruik van waar het eigenlijk mis ging:
Zij die graan hadden moesten geen aardappels verlangen (of ze zelf gaan poten) en vice versa.
Maar ja, wat je van ver haalt is lekker, schijnt. En duur gekocht.

En dan te bedenken dat het voor de smid allemaal met een vriendendienst begon.
Don Corleone schreef:Some day, and that day may never come, I will call upon you to do a service for me. But until that day, consider this justice a gift on my daughter's wedding day.

neus

Bericht door neus » 08 sep 2014, 20:10

dat iets voor de een meer waarde heeft dan voor de ander, dat is denk ik het probleem wat door opportunistische uitbuiting grootse proporties heeft gekregen...

Hoe je kan voorkomen dat iets voor de een meer waarde heeft dan voor de ander, is moeilijk te zeggen, globalisatie?

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 sep 2014, 21:03

Holonisatie lijkt me beter.

neus

Bericht door neus » 08 sep 2014, 21:13

Beter misschien de verscheidenheid vieren, en de ellende op de koop toe nemen. Het leven is te kort om je druk te maken op wat beter had gekund. Verbetervoorstellen blijken de banaliteit van het kwaad, dus misschien maar gewoon schouders ophalen en verder leven als genotsoeker. Ik ben bang (gemaakt) dat dit niet kan echter...

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 sep 2014, 21:57

Ach, waarom zou dat niet kunnen? Ik schat mij als het "levende" bewijs. *)

Ik zie wel wat er komt, zeg ik schouderophalend.

Ik vier ieders feestje mee.

Soms ben ik de getapte gast, dan die waar niemand mee wil praten.

Het kan mij echt niet meer boeien.

Dat is het nadeel van verduisterd zijn, het lijkt teveel op verlicht.

De grijze massa roeren, is waar ik mijn vreugde in vind.

En tevens vind ik, dat ik dat eens mooi gezegd heb!

(Ik zou bijna willen zeggen: anti-amen)

*) Voorlopig, totdat je me ontmoet, kan ik nog steeds een computer zijn, een turing-complete, hyper-ai. En zelfs dan, als je me ziet, zou ik het kunnen zijn.

Schud die bangheid toch eens af. Ook ik ben maar gewoon een mens hoor.

neus

Bericht door neus » 08 sep 2014, 22:02

Mijn angsten zijn een product van verwarring. Ik kan de verwarring proberen te vergeten, maar dat is net zoiets als niet aan de roze olifant denken.

Mijn verwarring is ook mijn kracht, doordat ik alles in de war kan gooien kan ik min of meer vrije keuzes maken.

Ik kies er voor intellectueel genot te zoeken. In tegenstelling tot niet-intellectueel genot.

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 sep 2014, 22:04

Dat zeg ik: roeren in de grijze massa.

neus

Bericht door neus » 08 sep 2014, 22:07

Toch vaak wel met allerlei roermiddelen in plaats van met de blote handen...

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 sep 2014, 22:09

De middelen heiligen het doel ...

neus

Bericht door neus » 08 sep 2014, 22:11

Lekker heen en weer zo:-)

Welk doel? Het roeren als doel?

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 sep 2014, 22:21

Ja, we roeren lekker.

:)

Roeren in de massa, dat is het enige doel.
En alles mag, er zijn geen regels. Enkel wetten.

Maar ja, een beetje natuurkundige zal proberen de wetten te doorbreken, anders hebben ze geen bestaansrecht: Die Wetten.

(hé, das Duits)

;)

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 08 sep 2014, 23:12

memeticae schreef:Holonisatie lijkt me beter.
Hm, ik val in herhalingen.

Zelfs binnen de holon, kan geld waarde hebben. Zolang er maar geen rente over gevraagd wordt. En dat staat dan weer in de Koran: rente vragen over geleend geld is haram.

Maar nu vraag ik je eens na te gaan, waar het meeste geld zit. En zoek dan ook eens op waar het meeste geleende geld zit. Ofwel, wie nog denkt van een ander wat tegoed te hebben+rente.

Bekijk vervolgens eens wie het meeste terug krijgt en kijk dan weer eens waar het meeste geld zit.

En je hebt je antwoord.

Ik zeg niks. Qatar, hatsjoe!

Fort Knox is leeg, en daarom zo streng bewaakt.

Maar ja, dit is allemaal natuurlijk slechts geroer in de massa.

neus

Bericht door neus » 09 sep 2014, 09:09

Ik vind dat roeren wel heel erg gedetermineerd. Ik verbeeld me dat ik dingen kan doen die minder gedetermineerd zijn, ook een laten te roeren...

Natuurlijk als je niet roert word je geroerd.

memeticae
Contacteer:

Bericht door memeticae » 12 sep 2014, 04:15

neus schreef:Natuurlijk als je niet roert word je geroerd.
Als jij niet roert, roert de niks.

Gesloten