Slim en dom
-
- Posts in topic: 15
- Contacteer:
De tegenovergestelde van een cynicus is de idealist.memeticae schreef:Gôh, een cynicus.
Die zie je niet zoveel meer tegenwoordig.
Idealisten zijn mensen, die
1) altijd blijven geloven in een betere wereld,
2) blind zijn voor de harde werkelijkheid van wat voor een alles verwoestend monster de mens in de natuur is,
3) het zijn de mensen, die niet wilden geloven dat de koude oorlog zou kunnen terugkeren,
4) niet wilden geloven hoe absoluut zeker het Jihadisme zich als een olievlek over de hele wereld zou verspreiden,
5) niet wilden geloven hoe onze banken de wereldeconomie zouden ontwrichten,
6) hoe we door de hele voedselindustrie gewetenloos vergiftigd worden, ten faveure van hun grotere winsten,
7) niet geloven dat op grote schaal wereldwijd in bedreigde dieren gehandeld zou worden etc. etc. etc. ! Bent u dan ook zo'n idealist zolang het komende onheil nog niet bewezen is?
Laatst gewijzigd door Quillaume Epées op 30 jun 2014, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie zichzelf altijd te serieus neemt, wordt dat dan zeker niet door zijn/haar omgeving gedaan.
-
- Contacteer:
Uw gebruikte Engelse gezegde heeft héél veel betekenissen.......memeticae schreef:
Wellicht ten overvloede, mijn opmerking was cynisch bedoeld.
"It takes one, to know one".
Een gezegde gebruiken om eigen woorden te versterken of simpelweg te vervangen binnen een bepaalde context heeft toch pas zin, wanneer de ontvanger er iets in herkent van wat de auteur precies bedoelt?
Ik mag op uw cynisme in dit topiconderwerp "schrijf je gedachten op" toch ook even serieus ingaan? Dat deed ik dus.
Wie zichzelf altijd te serieus neemt, wordt dat dan zeker niet door zijn/haar omgeving gedaan.
Is dat niet een definitie van humor?Quillaume Epées schreef: Een gezegde gebruiken om eigen woorden te versterken of simpelweg te vervangen binnen een bepaalde context heeft toch pas zin, wanneer de ontvanger er iets in herkent van wat de auteur precies bedoelt?
Natuurlijk, maar val niet in de kuil van je eigen onderschift. Dat zou niet slim zijn.Quillaume Epées schreef: Ik mag op uw cynisme in dit topiconderwerp "schrijf je gedachten op" toch ook even serieus ingaan? Dat deed ik dus.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.
-
- Contacteer:
Natuurlijk, maar val niet in de kuil van je eigen onderschift. Dat zou niet slim zijn.[/quote]Quillaume Epées schreef: Ik mag op uw cynisme in dit topiconderwerp "schrijf je gedachten op" toch ook even serieus ingaan? Dat deed ik dus.
Niet altijd zo'n heldere keus of je nu wel of niet moet reageren op wat iemand schrijft zonder hem/haar niet voor serieus te nemen. Misschien vandaar mijn reactie? (Nooit beweert of gevonden dat ik zo slim ben toch?)
Neemt niet weg dat ik 't niet erg zou vinden te mogen weten welke betekenis u aan dat gezegde hechtte binnen die context.
Als cynicus onderscheid ik twee soorten idealisten:
- Zij die zich door idealen laten leiden en
- Zij die door idealen geleid worden.
De idealist die alles kapot maakt, rücksichtlos zijn eigen idealen nastreeft, over lijken gaat en geld boven alles stelt, is waarschijnlijk de idealist die je bedoelde in je opsomming.
De idealist die op een schip gaat zitten om walvissen te beschermen, de Russische overheid voor het gerecht durft te dagen teneinde een aardbeienveld te beschermen, voedselfabrikanten op hun verantwoordelijk en integriteit weet aan te vallen, schandalen zichtbaar maakt, het algemeen goed en welzijn als ideaal ziet, vind ik niet terug in je lijstje.
Is die laatste naast idealist dan geen cynicus, een nastrever van eudaimonia?
Overigens doelde ik met mijn eerste gebruik van cynicus op de meer gebruikte vorm ervan, die van zwartkijker, volgens welke de hele wereld rondloopt met de idealisten zoals opgesomd in je lijstje.
Daarom:"It takes one to know one."
Oosterse filosofie al eens geprobeerd?
Tekst 71 uit de Tao Te Tjing:
"Weten dat je niet weet.
Van weten naar niet weten dat is het beste.
Van niet weten naar weten, dat is dom.
Als je ziek bent van het ziek zijn,
dan kun je het ziek zijn staken.
Een wijze is niet ziek, omdat hij ziek is van het ziek zijn.
Dit is het geheim van gezondheid."
Of zoals Diogenes tegen Alexander zei: "Ga eens uit mijn zon."
- Zij die zich door idealen laten leiden en
- Zij die door idealen geleid worden.
De idealist die alles kapot maakt, rücksichtlos zijn eigen idealen nastreeft, over lijken gaat en geld boven alles stelt, is waarschijnlijk de idealist die je bedoelde in je opsomming.
De idealist die op een schip gaat zitten om walvissen te beschermen, de Russische overheid voor het gerecht durft te dagen teneinde een aardbeienveld te beschermen, voedselfabrikanten op hun verantwoordelijk en integriteit weet aan te vallen, schandalen zichtbaar maakt, het algemeen goed en welzijn als ideaal ziet, vind ik niet terug in je lijstje.
Is die laatste naast idealist dan geen cynicus, een nastrever van eudaimonia?
Overigens doelde ik met mijn eerste gebruik van cynicus op de meer gebruikte vorm ervan, die van zwartkijker, volgens welke de hele wereld rondloopt met de idealisten zoals opgesomd in je lijstje.
Daarom:"It takes one to know one."
Ik zag een cynische zwartkijker en probeerde met een mislukte poging tot humor hem op het paradoxale van zijn bewering te wijzen. Mea Culpa.Quillaume Epées schreef:De tegenovergestelde van een cynicus is de idealist. (...)
Misschien heb je dan niet alle kennis opgedaan.Quillaume Epées schreef:Heeft kennis van ons ware bestaan mij verrijkt?
Neen!
Oosterse filosofie al eens geprobeerd?
Tekst 71 uit de Tao Te Tjing:
"Weten dat je niet weet.
Van weten naar niet weten dat is het beste.
Van niet weten naar weten, dat is dom.
Als je ziek bent van het ziek zijn,
dan kun je het ziek zijn staken.
Een wijze is niet ziek, omdat hij ziek is van het ziek zijn.
Dit is het geheim van gezondheid."
Of zoals Diogenes tegen Alexander zei: "Ga eens uit mijn zon."
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
-
- Contacteer:
Misschien heb je dan niet alle kennis opgedaan.
Dat moge evident zijn.
Echter dat wil niet zeggen dat ik daar nog op uit ben.
Ik loop met mijn opgedane kennis van heden m.n. hoe de mens emotioneel functioneert, mijn geluk of zelfs mijn noodzakelijke tevredenheid in de weg.
Ik ben nog slechts op zoek naar hoe om te gaan met mijn cynische kijk op het leven en de mens.
Al mijn idealisme is vergroeid naar een zeer onaangename vorm van cynisme. Zou dat denkt u komen door een gebrek aan nog meer kennis van meer van het hetzelfde? Hoe vreemd is dat van mij daar weinig behoefte aan te hebben?
Ik zoek alleen nog een onfeilbaar handvat. Zelfs die laatste en wel die in mezelf zie ik met de dag vager en zwakker worden. Ik ben toch fysiek niet stervende, maar voel en wens mij geestelijk dood. Hoe zou dit pad nog eens een sprankelend vervolg kunnen krijgen? Ik weet het niet en ik heb ook geleerd uiteindelijk niets te weten. Weten is slechts veronderstellen, totdat het tegendeel weer wordt bewezen. Daar ontkomt toch niemand aan?
Dat moge evident zijn.
Echter dat wil niet zeggen dat ik daar nog op uit ben.
Ik loop met mijn opgedane kennis van heden m.n. hoe de mens emotioneel functioneert, mijn geluk of zelfs mijn noodzakelijke tevredenheid in de weg.
Ik ben nog slechts op zoek naar hoe om te gaan met mijn cynische kijk op het leven en de mens.
Al mijn idealisme is vergroeid naar een zeer onaangename vorm van cynisme. Zou dat denkt u komen door een gebrek aan nog meer kennis van meer van het hetzelfde? Hoe vreemd is dat van mij daar weinig behoefte aan te hebben?
Ik zoek alleen nog een onfeilbaar handvat. Zelfs die laatste en wel die in mezelf zie ik met de dag vager en zwakker worden. Ik ben toch fysiek niet stervende, maar voel en wens mij geestelijk dood. Hoe zou dit pad nog eens een sprankelend vervolg kunnen krijgen? Ik weet het niet en ik heb ook geleerd uiteindelijk niets te weten. Weten is slechts veronderstellen, totdat het tegendeel weer wordt bewezen. Daar ontkomt toch niemand aan?
Geestelijk dood is ook een vorm van verlichting.
Net zoals de schapen zich door de Herder laten leiden en Zijn handelingen kritiekloos aanvaarden.
Net zoals de schapen zich door de Herder laten leiden en Zijn handelingen kritiekloos aanvaarden.
Als jij daar de schoonheid niet van ziet, of wilt zien, kan niemand je verder helpen.Quillaume Epées schreef: Weten is slechts veronderstellen, totdat het tegendeel weer wordt bewezen. Daar ontkomt toch niemand aan?