Crashen van de digitale wereld

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Paul
Posts in topic: 2
Contacteer:

Crashen van de digitale wereld

Bericht door Paul » 26 mar 2014, 22:52

Het is slechts een kwestie van tijd en dan gaat de hele digitale wereld op zijn gat. Ons hele systeem is zo afhankelijk geworden van iets als het internet, een virtuele wereld, dat er alleen maar één of enkele personen hoeven te zijn die er reden toe zien de boel onderuit te schoppen en dat doen (of laten doen) en ons wereldje staat op zijn kop.

Stel alleen al als alle banksaldo's op nul worden gezet door iemand, of op een negatief getal, wat zou er dan gebeuren? De economie gaat nog niet zo best momenteel, maar als iemand de macht krijgt om de boel op genoemde manier flink in de war te schoppen gaat de economie helemaal onderuit. In principe kan iedereen financieel helemaal kapot gemaakt worden. Fijn idee, hè!
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

neus

Bericht door neus » 26 mar 2014, 22:58

Een vergelijkbaar scenario wordt beschreven in het boek Black out van Elsberg maar gaat dan over de stroom die in heel Europa uitgaat door toedoen van terroristen. Als je daar over na gaat denken...en zo heel onwaarschijnlijk is het niet, ook al zijn die terroristen er niet. De opwekking van stroom en het in stand houden van het stroomnet zijn zo complex dat er vele onberekenbare factoren zijn.

Door graafwerkzaamheden was laatst een paar uur de stroom bij ons uit en dan is er toch ineens heel veel dat anders wordt. Mijn zoon was in ieder geval niet te genieten, totaal internet verslaafd...

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 26 mar 2014, 23:05

Wow dat klinkt als een goed plot voor een film.

Ow wacht die film is al gemaakt...
Die Hard 4.0
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.

Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Paul
Contacteer:

Bericht door Paul » 27 mar 2014, 11:24

Ja eigenlijk leidt wat ik zeg ook terug naar stroom. De wereld is afhankelijk van stroom. Zonder stroom ook geen servers die internet toch nodig heeft om te bestaan. En dat is nog maar één ding.

Diehard 4.0 heb ik niet gezien. Ben benieuwd of de film net zo goed is als het plot.
Consider it done, and it happens. 8-)

Neem ook eens een kijkje in mijn webwinkel www.soundsforsure.nl voor tweedehands vinyl LP's.

neus

Bericht door neus » 27 mar 2014, 12:02

De "die hard" serie heb ik niet gevolgd, ben niet zo heel erg dol op gewelddadige actie.

In 'de mogelijkheden van een eiland" beschrijft Houellebecq uiteindelijk een toekomstbeeld waar toch een groot gedeelte van de mensheid tot barbarendom vervallen is, dat zal heel makkelijk kunnen gebeuren als de stroom definitief uitvalt en slechts enkelingen nog de resources hebben om op de oude voet te kunnen leven.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 29 mar 2014, 01:43

De serie Blackout gaat ook over stroomuitval. Er zullen vast meer films en series over zijn al kan ik me niet echt eentje bedenken. Met uitzondering van post-apocalypse films, maar dat is vals spelen naar mijn mening ;)

Hmm ik lees eiland, mensen, barbarendom, doet me denken aan lord of the flies een klassieker wat dat betreft.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.

Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Gesloten