Onder onedel versta ik motivatie om bijvoorbeeld alleen maar te willen komen tot opwinding of tijdverdrijf, zonder echt iets opbouwends. Natuurlijk zou men kunnen zeggen dat er aan "sociaal doen" misschien niet echt iets edels hoeft te zijn, het sociale vervult een behoefte en dat is een doel op zich.
Ook al doet men zich anders voor dan men werkelijk is, of neemt men expres controversiële standpunten in of loopt men de boel een beetje te stangen, dat past allemaal binnen het sociale en is aldus gerechtvaardigd.
Epictetus houdt de potentiële filosoof de mogelijkheid voor om te kiezen voor moraliteit, dat zie ik als zeer edel, maar ik stel me voor dat het leven voor de moraliteit binnen het sociale discours direct als saai of belachelijk kan worden bestempeld, alleen omdat het leuk is om dat te doen. Misschien maak ik hier een stroman, maar ik denk dat mensen over het algemeen eerder kiezen voor speelse luchtigheid dan voor edele ernst. Zo van "all work no joy, makes Mac a dull boy"
Het niet willen kwetsen van mensen probeer ik zoveel mogelijk als uitgangspunt te nemen bij sociaal contact, ik ben bang dat de ernst die ik daarbij voel verkeerd uitgelegd kan worden als arrogantie, superioriteitsgevoel of zelfs sadisme, waarbij men zich juist stoort aan goede bedoelingen, wat dan is men van mening dat goede bedoelingen helemaal niet bestaan, of dat de weg naar de hel geplaveid is met goede bedoelingen.
Als ik nadenk over de motivatie en of die onedel is, denk ik dus na over of goede bedoelingen bestaan. Ik twijfel zelf daar niet over maar mogelijk is mijn cognitieve dissonantie niet helemaal in staat om mijn eigen machtsstreven helemaal te doorzien. Het is niet iets dat men van zichzelf makkelijk zal herkennen, of erkennen, of wil toegeven. Depressiviteit zou de consequentie kunnen zijn.
Nu ben ik van nature of door opvoeding argwanend en wantrouwend en dus zo hypocriet dat ik wel mijn eigen goede bedoelingen aanneem, maar niet die van een ander. Ik denk dat anderen een morele luiheid hebben, en zich totaal niet druk maken of ze goede bedoelingen hebben of niet, omdat het begrip "edel" gewoon geen betekenis heeft. Het is meer yolo en asap (as short as possible). Maar ook hier weer een stroman.
Ik zou graag willen weten hoe jullie zelf tegen deze kwestie aankijken, om mij gerust te stellen