Zwelgen

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
neus

Zwelgen

Bericht door neus » 09 mar 2014, 11:44

In het nieuws zie je dat corrupte mensen geld zich toe-eigenen en de enige reden die ik zie is dat deze mensen de wil hebben om te kunnen zwelgen in weelde en genot. Mogelijk speelt ook wel mee dat bij het bezig zijn met machtspelen de enige manier lijkt om meer macht te krijgen door meer geld en middelen toe te eigenen. Het gericht zijn op succes lijkt dan een factor, maar succes is dan ook weer hier gedefinieerd als het overgrote deel van de tijd kunnen zwelgen in weelde en genot.

Ik heb het gevoel dat kunnen zwelgen helemaal geen bevrediging geeft op fundamenteel niveau, maar er geldt natuurlijk dat ik weinig ervaring heb met zwelgen, behalve misschien met voedsel. Ik denk wel dat ervaringen met kunnen zwelgen heel overtuigend moeten zijn voor mensen, overtuigend in de zin dat mensen dan denken zeker te weten dat dit is wat ze willen.

Als ik afleveringen van Startrek zie, dan zie ik een toekomstbeeld van een maatschappij waarin niemand meer de behoefte heeft om te zwelgen, maar iedereen een soort eer beleeft aan het kunnen vervullen van een nuttige functie. Op welke manier een dergelijke toekomst vanuit de huidige situatie tot stand zou moeten komen is me niet duidelijk.

Misschien dat beloningsprincipes, die biologisch in de mens zijn ingebouwd, uiteindelijk zodanig doorzien worden dat men kan kiezen welke beloningsprincipes men wil behouden en welke men kwijt wil. Maar in de praktijk betekent dat waarschijnlijk toch een soort hersenspoeling. Zelf als mensen vrijwillig de hersenspoeling willen doorstaan, omdat ze weloverwogen een keuze kunnen maken, dan zullen er toch altijd mensen blijven die kiezen voor het tegenovergestelde en willen kunnen blijven zwelgen in weelde en genot, mensen die geen enkele boodschap hebben aan “nut”.

Zullen dat de criminelen zijn van de toekomst? Criminelen zijn mensen die als ze het niet normaal kunnen verkrijgen, dat zwelgen, dat ze dan andere wegen bewandelen, maar er zijn net zo goed mensen die we niet als crimineel zien, omdat die normaal wel kunnen verkrijgen dat ze kunnen zwelgen, bijvoorbeeld door toevallige roem, uiterlijk, geld, denk aan een Justin Bieber. En dan heb ik het nog niet eens over principes die het normale zwelgen onaantrekkelijk maken zodat steeds meer perverse manieren gezocht worden.

De factoren die meespelen dat zwelgen als ultieme levensvervulling aangenomen wordt, of blijft, is dat het leven inherent zinloos lijkt. God geeft vaak geen gehoor en als jij “het” niet doet, doet een ander het. Men is bang om kansen te missen, want “you only live once (yolo)” en wat “je goed voelen” precies is leren mensen vaak niet uit redelijkheid, maar uit lichamelijkheid.

Toenemende intelligentie zou kunnen betekenen dat men meer om redelijkheid gaat geven, maar lichamelijkheid, de lichamelijke behoeften, raakt men nergens kwijt. In tegendeel men moet aanzienlijke moeite doen om lichamelijke behoeften te sublimeren naar meer onschuldige vormen van bezigheid. Waarbij ik het zwelgen in weelde en genot als “schuldige” vorm zie.
De reden dat ik zwelgen als “schuldige” vorm zie, is dat de praktijk leert dat het zwelgen van de één ten koste gaat van de ander. Het is dus onrechtvaardig of zorgt voor ongelijkheid.

Nu zou een toekomstige tijd ook het zwelgen zodanig kunnen generaliseren, bijvoorbeeld door het aanbieden van virtualiteit, dat het voor iedereen bereikbaar is, de bevrediging blijft gelijk, de impact wordt minder. Ik denk dat er nu al veel meer mensen hoofdzakelijk bezig zijn met zwelgen dan met een nut-gedachte. Deze moeten dan worden weggestopt in virtualiteit, dat zal noodzakelijk kunnen zijn als luchtvervuiling en dergelijken de vrije leefomgeving bedreigen.

De niet (langer) op zwelgen gerichte mensen zullen achterblijven in een soort helse situatie, de zwelgende mens heeft dan een soort hemelse situatie in virtualiteit.

Waarom zou iemand de hel verkiezen boven de hemel in dit geval? Is dat dan “redelijkheid”?

Ik wil geen apologie van het zwelgen schrijven, maar ik denk wel dat redelijk is dat de mens, als biologisch lichamelijk wezen, weinig mogelijkheden heeft om niet op zwelgen gericht te zijn.

yopi
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door yopi » 09 mar 2014, 14:00

Zwelgen lijkt me wel biologisch gefundeerd, maar ook typisch menselijk.
Een dier wil zijn behoefte bevredigen omdat het er een aandrang toe voelt en is dan ook bevredigd als die aandrang weggenomen wordt.
Bij het menselijke komen de voorgestelde behoeften er bij en door de oneindigheid van voorstellingen van behoeften kunnen de behoeften in stand gehouden worden en dus het najagen van de bevredigingen er van.
Misschien dat een vos in een kippenren ook zo iets ervaart maar er blijft het onderscheid van pure voorstellingen tegenover concrete kippen.

Positief zou je zwelgen kunnen zien als 'het feest van de bevrediging'. Vooral na onthouding (die ook typisch menselijk is).
Sociaal zwelgen is misschien nog beter.

Misschien is het juiste midden van de zelfbeheersing wel: Af en toe en met mate zwelgen...

neus

Bericht door neus » 09 mar 2014, 17:50

Ja, de mens is typisch het dier dat dingen met volle overgave kan doen, iets echt helemaal kan willen, waarbij dieren nog vaak ongepassioneerd lijken bij wat ze doen. Behalve misschien de mishandelde koeien die na een winter in de stal die een vreugdedansje doen als ze de wei weer in mogen...

tengeltje11
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door tengeltje11 » 14 mar 2014, 21:12

ik denk(en ben daar eigenlijk bijna zeker van) dat zo'n mensen uiteindelijk zielige,arme en ongelukkige mensen zijn.

laat ze rijden in hun auto's,ze zullen er niet gelukkiger mee sterven en ik ben zeker dat die mensen niet met een gelukkige glimlach op hun leven zullen terugkijken als ze stokoud in hun zetel zitten dagdromen.

waarom zou je je moeten inlaten met allerlei dure dingen en steeds mee te willen op dat vlak?om ergens een andere leegte op te vullen,anders hoef je dat echt niet allemaal te hebben.

ook ik kom gek van vooroordelen van mensen die niet eens weten waar ze over praten,maar aan de andere kant,als je zelf een oordeel velt tegenover dan de slechtpraters,dan ben je ook bevooroordeeld,want er is zeker ook een reden waarom iemand al die tijd negatief praat over die bepaalde groep(kan eenvoudigweg onwetendheid of angst zijn)
There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man

Mammon
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Mammon » 21 mar 2014, 22:07

In het nieuws zie je dat corrupte mensen geld zich toe-eigenen en de enige reden die ik zie is dat deze mensen de wil hebben om te kunnen zwelgen in weelde en genot. Mogelijk speelt ook wel mee dat bij het bezig zijn met machtspelen de enige manier lijkt om meer macht te krijgen door meer geld en middelen toe te eigenen. Het gericht zijn op succes lijkt dan een factor, maar succes is dan ook weer hier gedefinieerd als het overgrote deel van de tijd kunnen zwelgen in weelde en genot.
Hierbij moet je niet denken over de rijken als normale mensen als jij en ik. Door wie ze zijn, zijn ze anders en herkennen ze de grenzen van genoeg en TE VEEL niet meer.

De self-made miljonairs zijn meestal zo rijk geworden omdat ze veel willen hebben en er hard voor willen werken. Zodra ze rijk zijn en niet meer hoeven te werken, kunnen ze die mindset waar hun hele leven omheen gebouwd is, niet zomaar uitzetten. Ze willen, ze moeten, door blijven vechten voor meer geld en meer succes. Al is het maar om het genot van geld verdienen, het grootste en meest realistische spel dat er voor hen is.

Hun kinderen hebben deze mindset dan wel niet, maar ze hebben wel een heleboel geld en een heel ander leven. Wat de stereotype second generation miljonair meestal niet heeft, is een vader (of soms moeder) die er voor hun was tijdens hun kinderjaren. Ze proberen hun onbereikbare vader's aandacht te trekken of hem te behagen, of ze proberen zijn leegte te vullen. En dan krijg je mensen met een heleboel geld die van gekkigheid niet weten wat uit te geven of nog meer geld proberen te verdienen ondanks dat ze al het geld dat ze ooit nodig zouden hebben al hebben.

En omdat er zo'n rijke spelers in de wereld zijn, is er nooit genoeg weelde voor iedereen. Genoeg steekt bleekjes af tegen VEEL. De mensen willen een stoere auto, een groot huis, het nieuwste van het nieuwste. Dus probeert iedereen meer te verdienen. Hebzucht wordt acceptabel en zelfs een vitaal orgaan van onze samenleving. :greins: :klapperdeklap: O:)

Zwelgen is niet een grote factor die iedereen corrupteerd. Het is een bijzonder handige eigenschap in sommigen die zich verspreid heeft over de gehele samenleving als een uitgedunde vloek van consumisme. :? :snooty:

neus

Bericht door neus » 22 mar 2014, 08:58

Ik zwelg persoonlijk graag in symboliek en wilde stoppen met mijn 888ste bericht zoals ik ook begonnen ben op 11-11-11. Wat een onzin eigenlijk.
Het meer voor de hand liggende zwelgen in overgave aan rijkdom is maar 1 kantvan het verhaal. Het zwelgen in somberheid uit de romantiek was ook een poosje mode, nu heb je nog steeds het zwelgen in bepaalde gevoelens als je je volgens een bepaalde mode kleedt en dus een imago wil uitstralen.
Zwelgen is zwelgen en of het nu in filosofische denkbeelden is of wat anders, het blijft hetzelfde. Een poosje lang heb ik gezwolgen in quasi wetenschappelijk fysisch denken, dan dacht ik beschouwend dingen over natuurkundige zaken te kunnen zeggen die voor mij persoonlijk heel "waar" waren. Niets zo lekker als zwelgen in de subjectieve waarheid.
Die persoonlijke subjectieve waarheden naast elkaar, bijvoorbeeld als briefcorrespondentie, zouden kunnen laten zien dat het subject toch nog wat sturing van buitenaf toelaat, maar dat zal wel zeldzaam zijn, want dan moet men zich overgeven aan liefdegevoelens voor anderen en de ander als voorbeeld stellen, en dat is moeilijk want gebaseerd op geloof in plaats van kennis. Men weet niet hoe de ander is, en of het verstandig is de ander als voorbeeld te stellen.
Ik wil in ieder geval 1 ding zeggen: stel mij niet als voorbeeld, als je al je subjectieve waarheid wilt doorbreken zoek dan liever naar mensen die in alle openheid opereren.

Belinda

Bericht door Belinda » 22 mar 2014, 10:29

Schrijf je gedachte op. Interessante vraag, eigenlijk ook behoorlijk dwingend ook al ontbreekt het uitroepteken. Er is nog nooit iemand die me zoiets gevraagd heeft, ook al omdat het zo opdringerig klinkt jezelf zo bloot te geven. Meestal geef ik antwoord op een vraag, dan gaat het ergens over maar als het nou nog helemaal nergens over gaat en dan opeens je gedachten vertellen vind ik niet alleen intiem maar ook vreselijk moeilijk omdat mijn gedachten zo vluchtig zijn.
Net dacht ik nog aan mijn vader die aan mijn moeder vaak vroeg, een cent voor je gedachten, mijn moeder was dan zo slim om een beetje wijs te glimlachen want dat was nu echt wel het laatste wat ze hem vertellen zou, die cent kon hij houden.
Maar die gedachten was eigenlijk al voorbij, ik heb hem even teruggehaald omdat ik even niets te melden had.
Zo kriebel ik nu even aan mijn oor, ook zoiets vreemds. Ik dacht helemaal niet: heb ik eigenlijk kriebel aan mijn oor, dan zal ik even krabbelen, het kwam gewoon. Behoorlijk spookt hier, ik vraag me af waar ik ben beland. Wat zijn dat voor een gasten hier die mij een impertinente vraag stellen die ik braaf ga zitten beantwoorden. Ik ben de hoer en zij de pooiers. Zo voelt het echt. Zou het dat zijn waar ze hier op uit zijn?
Zo gelukkig, er komt niets meer, even.

V

Bericht door V » 22 mar 2014, 10:37

het onderwerp is "zwelgen" in de rubriek "schrijf je gedachten op"

volgens mij had je net je eerste geschreven selfie!

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 mar 2014, 10:38

Stop maar met bericht 111111 Neus.
Dan heb je hier nog toekomst. Bovendien: Je bent al zo vaak gestopt, maar kunt het niet laten .. :cool:

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 22 mar 2014, 10:40

V schreef:het onderwerp is "zwelgen" in de rubriek "schrijf je gedachten op"

volgens mij had je net je eerste geschreven selfie!
Grappig. Ik dacht ook zoiets. Misschien moet iemand een topic openen: "Selfie's". Want het is wel fijn een open vraag: Schrijf je gedachten op.

Belinda

Bericht door Belinda » 22 mar 2014, 16:13

Zwelgen..nou dan ga ik maar weer
zwelgen, zwelgen…. er komt niks
ik zit hier toch wel in de goede categorie?
Nog maar eens proberen
Zwelgen.. zwelgen…
Nee niks.
Hoewel…
Zwelgje, was die niet zo'n figuurtje uit Olivier B. Bommel
Geweldige man, ik heb me vreemd genoeg altijd een beetje verwant met hem gevoeld. Nu niet meteen denken dat ik al zijn werk heb gelezen, dat zou ook niet goed zijn. Gewoon 1 deeltje en dan krijg je het gevoel vanzelf. Zijn hele oeuvre, dat zou echt te gek zijn, de man heeft zoveel geschreven. Mijn vermeende verwantschap spruit voort uit het gevoel een enorme beer te zijn in zo'n grote stoel met flaporen. Met niemand wat te maken, laat maar lullen.
Maar alleen dan wel zo'n butler die van alles aan komt reiken.
Oeps, daar gaat het weer
Ik denk toch dat het een dood spoor was.
Zwelgen, ik heb er geloof ik niets mee
Vroeger wel, ja vroeger kon ik er wat van.
Ik zwolg echt in van alles, op de kleuterschool zwolg ik in Ali een turkse jongen die mij steeds in de poppenwagen zette en dan uit rijden ging. Ik kon echt geen kant uit, kon helemaal niet lopen, was in de handen gevallen van Ali en zijn vriendje Henk. Ze gaven me ook van alles te eten in die poppenwagen. Zo namen ze van huis wel rauw gehakt mee waar ze kleine balletjes van draaide, Die balletjes liepen na verloop van tijd sneller dan mijn poppenwagen maar ze lieten me de balletjes eten, vonden ze leuk. En maar rijden met dat karretje. Juf Trudy heeft het allemaal gezien maar ze deed er niets aan. Ze zei wel eens: oh, kijk nou eens wat schattig. Het heeft nog lang geduurd voor ik weer een poppenwagen in durfde.
Alles weer weg gezwolgen….
puntjes is altijd leuk…..
het is net of je iets zegt met voorkennis. Zwelgen in arrogantie, nog zo wat.

V

Bericht door V » 22 mar 2014, 19:20

Haha, lijkt me zwelgen in fantasie.

Wel een beetje magisch.

neus

Bericht door neus » 23 mar 2014, 07:12

Zwelgen in muziek vind ik heerlijk, vroeger speelde ik altijd dirigentje als ik naar klassieke muziek luisterde, maar bij meer populaire muziek is meeblerren ook erg lekker, al kunnen de anderen dat niet altijd zo waarderen.

Ik heb 888 doorbroken, op naar de 111111, hoewel ik niet goed weet wat ik hier zoek of wat anderen zoeken is het dan toch niet slechts het symbolische.

Belinda

Bericht door Belinda » 23 mar 2014, 15:54

Zwelgen kan wel degelijk ook met redelijkheid te maken hebben. Ik houd helemaal niet van klassieke muziek maar krimpen doe ik er niet bij :greins:
Ik kan echt zwelgen in een studieboek, ik zuig de materie in mij op, verlies me zelf in datgene wart ik lees, je kunt een kanon naast me afschieten, ik blijf gewoon doorgenieten.
Vanmorgen het ik een stukje anatomie gedaan over de voet. Als leek heb je absoluut geen idee wat er bij een voet komt kijken. Dat ding zit wel zo abnormaal genieus in elkaar dat ik nooit begrijp waarom niet iedereen dat weten wil.
Dat is dan meteen ook het dubbele aan lerend zwelgen. Ik kan in iets zwelgen terwijl mijn buurman aan hetzelfde helemaal niets aan vind.
Ik moet nu echt weer verder met mijn autonomie, Ik doe drie kwartier en dan een kwartiertje ontspannen, het werkt prima voor mij.

neus

Bericht door neus » 23 mar 2014, 16:30

Belinda schreef: Ik moet nu echt weer verder met mijn autonomie, Ik doe drie kwartier en dan een kwartiertje ontspannen, het werkt prima voor mij.
Succes met jouw autonomie :greins:

Zwelgen is iets vol overgave doen, dat zal zowel positief als negatief kunnen uitwerken. Misschien een andere vorm van concentratie zoals jachtdieren hebben.

Gesloten