Stoïcijn
Nieuw egoïsme:
Zorg voor je imago (ook wel Romeins) of het beeld dat anderen van je hebben.
Zorg voor jezelf: je ontwikkeling; je gezondheid; je veiligheid; etcetera.
Zorg voor het goede en aangename in het leven. (Dit houdt je IN het leven)
Niet opgaan in de massa.
Niet opgaan in het anonieme.
Niet wanhopen (de grote zonde volgens de atheïst Sartre).
nog meer?
Philotuut:
A-sociaal ten behoeve van behoud van je zelf: Stoïcisme.
Zorg voor je imago (ook wel Romeins) of het beeld dat anderen van je hebben.
Zorg voor jezelf: je ontwikkeling; je gezondheid; je veiligheid; etcetera.
Zorg voor het goede en aangename in het leven. (Dit houdt je IN het leven)
Niet opgaan in de massa.
Niet opgaan in het anonieme.
Niet wanhopen (de grote zonde volgens de atheïst Sartre).
nog meer?
Philotuut:
Sociaal met behoud van je zelf: nieuw egoïsme.Een egoïst is socialer dan een stoïcijn?
A-sociaal ten behoeve van behoud van je zelf: Stoïcisme.
Hier dan wat filosofie van een stoïcijn die mij uit dogmatische sluimer heeft gewekt:
http://www.arsfloreat.nl/documents/Encheiridion.pdf
http://www.arsfloreat.nl/documents/Encheiridion.pdf
die heb ik vroeger niet gezien. Heel erg leuk! humor van nivo.yopi schreef:
De Bie interviewt dr. P. van Herrewegen (filosoof) over sociaal isolement van de stoïcijn
Seneca werd verweten dat hij niet boos was op de bandieten die zijn vader hadden vermoord. Later werd hem gevraagd of het niet toch de boosheid was waarvoor Seneca moeite deed om de bandieten voor het gerecht te krijgen. Seneca antwoorde toen dat het toch ook uit liefde voor zijn vader kon zijn.
Een stoïcijn is een fatalist die zijn fatalisme gebruikt om zijn handelingsruimte vast te stellen.
Peter Sloterdijk heeft hier kritiek op. Je handelingsruimte zo vast stellen heeft vaak een burgerlijk tintje, waarin eigen veiligheid en conformisme een grote rol spelen. De (kleine) handelingsruimte wordt als excuus gebruikt om de in principe oneindig uit te breiden verantwoordelijkheid niet te voelen die je ook principiële vrijheid met zich mee brengt.
Misschien is het dan beter een cynicus te worden die zijn eigen kleinheid accepteert, maar dan tenminste niet klein is t.o.v. alles waar je je bewust van kunt worden in onze informatiemaatschappij ..
Peter Sloterdijk heeft hier kritiek op. Je handelingsruimte zo vast stellen heeft vaak een burgerlijk tintje, waarin eigen veiligheid en conformisme een grote rol spelen. De (kleine) handelingsruimte wordt als excuus gebruikt om de in principe oneindig uit te breiden verantwoordelijkheid niet te voelen die je ook principiële vrijheid met zich mee brengt.
Misschien is het dan beter een cynicus te worden die zijn eigen kleinheid accepteert, maar dan tenminste niet klein is t.o.v. alles waar je je bewust van kunt worden in onze informatiemaatschappij ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
Vaak, maar misschien niet altijd. Al doende leert men.yopi schreef:Je handelingsruimte zo vast stellen heeft vaak een burgerlijk tintje, waarin eigen veiligheid en conformisme een grote rol spelen. De (kleine) handelingsruimte wordt als excuus gebruikt om de in principe oneindig uit te breiden verantwoordelijkheid niet te voelen die je ook principiële vrijheid met zich mee brengt.
Dag Philo ...
Ik snap nu wat je stoort en daar kan ik in komen als ik lees hoe gedreven jij over de 'ware' stoïcijn schrijft.
Mooi vind ik dat je fatalisme als een kans ziet om reëel je handelingsruimte vast te stellen. En ook hoe je gevoelens kunt laten gelden zonder dat ze je verstand en je zelfstandigheid in gevaar brengen.
Ik denk dat Peter Sloterdijk alleen wijst op hoe het met leerlingen van meesters gaat. Een en ander zal verwateren. En er kan een soort onbewust of bewust misbruik ontstaan die zwakheid en conformisme maskeert ...
zo iets ..
(Er was ook al veel gezegd in dit topic, dus toen kwam ik maar met zo iets aan)

Ik snap nu wat je stoort en daar kan ik in komen als ik lees hoe gedreven jij over de 'ware' stoïcijn schrijft.
Mooi vind ik dat je fatalisme als een kans ziet om reëel je handelingsruimte vast te stellen. En ook hoe je gevoelens kunt laten gelden zonder dat ze je verstand en je zelfstandigheid in gevaar brengen.
Ik denk dat Peter Sloterdijk alleen wijst op hoe het met leerlingen van meesters gaat. Een en ander zal verwateren. En er kan een soort onbewust of bewust misbruik ontstaan die zwakheid en conformisme maskeert ...
zo iets ..
(Er was ook al veel gezegd in dit topic, dus toen kwam ik maar met zo iets aan)