Bestaat god?
Interessante website Okke! Hier zou iedereen kennis van moeten nemen ..
as.
.. en dan niet terug in de tijd, maar naar de toekomst ...
----------------------------

as.
Ja, inderdaad ..Het Gelaat van de Ander komt volgens Levinas dicht in de buurt van iets dat god zou kunnen zijn. Mooie gedachte.
.. en dan niet terug in de tijd, maar naar de toekomst ...
----------------------------
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
Het bestaan van god is niet te bewijzen.
Het niet-bestaan van god is ook niet te bewijzen.
Je gelooft 't of je gelooft 't niet...simpel
Het niet-bestaan van god is ook niet te bewijzen.
Je gelooft 't of je gelooft 't niet...simpel
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
God is 2 dingen:
1.) Simpelweg het feit dat de mens niet kan accepteren dat zijn leven zinloos is, en geen consequenties heeft.
2.) Als kind ga je er van uit dat volwassenen alles weten, alles op kunnen lossen, en meer voor jou doen dan voor zichzelf. Volwassenen zoeken onbewust terug naar dit veilige gevoel.
Zoals Abelard zegt: Eerst besluit men of hij gelooft, dan gaat hij pas naar argumenten kijken.
Dit soort 'ik weet het gewoon'-kennis komt uit je emoties voort.
ps: Excuseer de belerende toon, ik ben in zo'n bui
1.) Simpelweg het feit dat de mens niet kan accepteren dat zijn leven zinloos is, en geen consequenties heeft.
2.) Als kind ga je er van uit dat volwassenen alles weten, alles op kunnen lossen, en meer voor jou doen dan voor zichzelf. Volwassenen zoeken onbewust terug naar dit veilige gevoel.
Zoals Abelard zegt: Eerst besluit men of hij gelooft, dan gaat hij pas naar argumenten kijken.
Dit soort 'ik weet het gewoon'-kennis komt uit je emoties voort.
ps: Excuseer de belerende toon, ik ben in zo'n bui

'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger
God is de partner waar je mee leefde in de eerste gelukzalige dyadische ronde binnenwereld, voordat je werd afgeleid door de buitenwereld: je geboorte.
Vervolgens leeft hij voort als grote Ander, die je inspireert om nieuwe verbintenissen aan te gaan met andere in de wereld geworpenen: overdracht.
Te beginnen met moeder vormen andere mensen de opvulling van de lege ruimte die achtergebleven is na de terugtrekking of zoekraken van god: nieuwe bezettingen.
Het echte onmenselijke, zinloze, onverschillige en vijandige buiten komt pas veel later.
De overdracht op het geheel, van de oorspronkelijke toestand kan leiden tot een integratie van dat buiten. Hopelijk in voldoende mate om het leven leefbaar te maken: Exodus en thuiskomst tegelijk.
Peter Sloterdijk zegt in de uitzending over openbaring dat de minimale openbaring er uit bestaat dat je beseft bij de inval van een gedachte dat je daar niet alleen de oorsprong van bent.
Los van de afkomst of reeel bestaande boodschapper van de gedachte zou je deze openbaring inspiratie kunnen noemen.
Vervolgens leeft hij voort als grote Ander, die je inspireert om nieuwe verbintenissen aan te gaan met andere in de wereld geworpenen: overdracht.
Te beginnen met moeder vormen andere mensen de opvulling van de lege ruimte die achtergebleven is na de terugtrekking of zoekraken van god: nieuwe bezettingen.
Het echte onmenselijke, zinloze, onverschillige en vijandige buiten komt pas veel later.
De overdracht op het geheel, van de oorspronkelijke toestand kan leiden tot een integratie van dat buiten. Hopelijk in voldoende mate om het leven leefbaar te maken: Exodus en thuiskomst tegelijk.
Peter Sloterdijk zegt in de uitzending over openbaring dat de minimale openbaring er uit bestaat dat je beseft bij de inval van een gedachte dat je daar niet alleen de oorsprong van bent.
Los van de afkomst of reeel bestaande boodschapper van de gedachte zou je deze openbaring inspiratie kunnen noemen.
Dit weekend liet een american football prof de bal vallen op het moment dat hij de winnende touchdown ging scoren. Later op zijn Twitter, aan God:
"I PRAISE YOU 24/7!!! AND THIS IS HOW YOU DO ME!!! YOU EXPECT ME TO LEARN FROM THIS??? HOW???!!! I'LL NEVER FORGET THIS!!! EVER!!!"
Dan laat ik nog uitroeptekens weg! :greins:
Geloof is een egoïstisch ding. Denk je echt dat een almachtig wezen zich met jouw dagelijkse beslommeringen bezighoudt? Dan vind ik de oude Noorse goden realistischer..
"I PRAISE YOU 24/7!!! AND THIS IS HOW YOU DO ME!!! YOU EXPECT ME TO LEARN FROM THIS??? HOW???!!! I'LL NEVER FORGET THIS!!! EVER!!!"
Dan laat ik nog uitroeptekens weg! :greins:
Geloof is een egoïstisch ding. Denk je echt dat een almachtig wezen zich met jouw dagelijkse beslommeringen bezighoudt? Dan vind ik de oude Noorse goden realistischer..
- Intangible Radjanamadjo
- Posts in topic: 3
- Contacteer:
Mijn probleem zit in dat gedachtes over god uitgaan vanuit een volwassen perspectief. Daar is al alles verloren gegaan wat uit een verre herinnering duidelijker zou kunnen worden. Als is het maar de herinnering aan je kindertijd. Dit kan nog veel verder uitgebreid kunnen worden, niet alleen ten opzichte van je eigen maar ook de hele menselijke geschiedenis ...
- Contacteer:
Jezus heeft daar toch al een handige leidraad voor gegeven? 'Wees als een kind'yopi schreef:Mijn probleem zit in dat gedachtes over god uitgaan vanuit een volwassen perspectief. Daar is al alles verloren gegaan wat uit een verre herinnering duidelijker zou kunnen worden. Als is het maar de herinnering aan je kindertijd. Dit kan nog veel verder uitgebreid kunnen worden, niet alleen ten opzichte van je eigen maar ook de hele menselijke geschiedenis ...
Het probleem is natuurlijk wel dat je dan veel meer uit dient te gaan van intuitie en het rationele juist wat meer moet laten varen. Of wat bedoel jij precies met 'volwassen perspectief'?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
Ik bedoel eigenlijk alleen het volwassen perspectief.
Dat je niet moet vergeten waar je zelf vandaan komt (alle vroegere levensfasen). En ook niet vroegere fasen van de geschiedenis en/of evolutie. Weer een kind worden lijkt me onzin (al had Jezus daar wel een punt :greins: ).
Wordt mijn post nu duidelijker? (op P.Sl. gebaseerd, waar de laatste uitzendingsaankondiging o.a. over ging)
........................
Dat je niet moet vergeten waar je zelf vandaan komt (alle vroegere levensfasen). En ook niet vroegere fasen van de geschiedenis en/of evolutie. Weer een kind worden lijkt me onzin (al had Jezus daar wel een punt :greins: ).
Wordt mijn post nu duidelijker? (op P.Sl. gebaseerd, waar de laatste uitzendingsaankondiging o.a. over ging)
........................
Diezelfde bevestiging dat je niet gek als je bent zie je bij christenen terug in de wekelijkse preken. De verhalen worden telkens herhaal en als christen hoor je daardoor steeds anderen spreken die hetzelfde denken als jij.Civilis schreef:Ik voel zelf idd wel een blijdschap als ik iemand hoor spreken die hetzelfde denkt als ik. Toch een soort bevestiging dat je niet gek bent..
Een mens blijft een mens.. Het is ons instinct om een kudde op te zoeken.Diezelfde bevestiging dat je niet gek als je bent zie je bij christenen terug in de wekelijkse preken. De verhalen worden telkens herhaal en als christen hoor je daardoor steeds anderen spreken die hetzelfde denken als jij
En als we een wel kudde vinden, zetten we deze naar onze hand.....Civilis schreef: Een mens blijft een mens.. Het is ons instinct om een kudde op te zoeken.
En als we deze kudde niet vinden, dan zijn we ongemerkt en ongewild reeds naar een andere hand gezet.:greins:
NeoCartesiaan:
Boëthius zit er maar mee (in zijn gevangenis).
De cirkel gaat draaien door zijn situatie, waarin hij zich beklaagt en zijn opvattingen die hem uit de nood zouden moeten kunnen helpen:
- God is almachtig
- God is goed
- Het kwaad bestaat
God mag niet verantwoordelijk gesteld worden voor het kwaad.
Om uit de cirkel te geraken moet voldaan worden aan de logica van niet-tegenstrijdigheid; en moet tot een opvatting gekomen worden die alles omvat.
(naar en uit Ricoeur: 'Het Kwaad')
Dat is met heel wat wee en tandenknarsing gepaard gegaan ...
Of Boëthius hier echt in past weet ik niet. (Ik ben nog aan het lezen)
De cirkel gaat draaien door zijn situatie, waarin hij zich beklaagt en zijn opvattingen die hem uit de nood zouden moeten kunnen helpen:
- God is almachtig
- God is goed
- Het kwaad bestaat
God mag niet verantwoordelijk gesteld worden voor het kwaad.
Om uit de cirkel te geraken moet voldaan worden aan de logica van niet-tegenstrijdigheid; en moet tot een opvatting gekomen worden die alles omvat.
(naar en uit Ricoeur: 'Het Kwaad')
Dat is met heel wat wee en tandenknarsing gepaard gegaan ...
Of Boëthius hier echt in past weet ik niet. (Ik ben nog aan het lezen)
- Contacteer:
Niet op gereageerd nog, maar zeker wel ja. Zit waarschijnlijk zelf nog midden in de fasenyopi schreef:Ik bedoel eigenlijk alleen het volwassen perspectief.
........................

The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.