Het grote gevaarlijke oneliner-spel
- Intangible Radjanamadjo
- Posts in topic: 145
- Contacteer:
Zaratoestra? toch wel een heel andere cultuur en wat ouder 

The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
De cultuur is chinees. De tijd weet ik niet precies, maar minstens 1500 jaar geleden of zo ..
Het commentaar van Emil Cioran op deze spreuk:
Het commentaar van Emil Cioran op deze spreuk:
Een even diepzinnige als onbruikbare spreuk.
Hoe moeten we het toppunt van onverschilligheid bereiken als zelfs onze apathie nog uit spanning, conflict, agressie bestaat?
Onder onze voorouders bevinden zich geen wijzen, alleen ontevredenen, besluitelozen, bezetenen, wier teleurstellingen of excessen onvermijdelijk in ons voortleven.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
- Contacteer:
Dan zal het ofwel Lao Tse danwel Confucius zijn.. en getuige de tweeslachtigheid van de quote kies ik dan de eerste.. de schrijver van de Tao te Tjing
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
- Contacteer:
Wie is die Cioran?
ben niet zo bekend met alle commentatoren van de Tao..
Je zou zeggen Socrates, maar die heeft het vast nooit over de Tao gehad
ben niet zo bekend met alle commentatoren van de Tao..
Je zou zeggen Socrates, maar die heeft het vast nooit over de Tao gehad

Ik ken Cioran ook pas sinds kort. Hij is niet per se een commentator van de Tao. Alleen in dit essay.
Cioran was (->1995) een franse filosoof die schrijft als 'Job op de mestvaalt', zoals in de inleiding getiteld "Emil Cioran: tussen depressie en extase" staat. De moeite waard om es uit de bibliotheek te halen.
Van oorsprong roemeen overigens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Emil_Cioran

Cioran was (->1995) een franse filosoof die schrijft als 'Job op de mestvaalt', zoals in de inleiding getiteld "Emil Cioran: tussen depressie en extase" staat. De moeite waard om es uit de bibliotheek te halen.
Van oorsprong roemeen overigens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Emil_Cioran

Lao Tse
Het aantal begrafenissen dat ik heb bijgewoond is langzamerhand niet meer te tellen,
en ik weet dat aan het eind daarvan die van mijzelf komt.
Iedereen zal er zijn, behalve ik.
En dat is precies het probleem - maar ook de geruststelling.
Dood zal ik alleen voor de levenden zijn, niet voor mijzelf.
Ik bedoel, ik kan niet dood zijn. Dood zijn altijd de anderen.
- Contacteer:
- Contacteer:
Is dat niet uit de briefwisseling van Seneca?
- Contacteer:
ohw.. ik zou toch zweren dat het een Griekse filosoof was die dit heeft gezegd.. dan is deze quote iig afgeleid van Seneca lijkt mij (ga ik even naar op zoekyopi schreef:Nee .. Wat ik wel kan verklappen is dat de filosoof waar het over gaat in een tuin gefilosofeerd schijnt te hebben ..

Next guess: Sartre
- Contacteer:
Ik kom in een topic op Fok dit tegen:
De Griekse wijsgeer Epicurus zei al treffend:
"Als jij er bent is de dood er niet, en als de dood er is ben jij er niet"
(Epicurus was ook mijn eerste ingeving eigenlijk)
De Griekse wijsgeer Epicurus zei al treffend:
"Als jij er bent is de dood er niet, en als de dood er is ben jij er niet"
(Epicurus was ook mijn eerste ingeving eigenlijk)
Epicurus zou hiermee op rationele wijze de angst voor de dood om zeep hebben geholpen. De kracht van de rede. Apathea en Autarkie. Door rede ongevoelig en zelfondersteunend.
Hij stief overigens in mentale rust tijdens helse pijnen moest lijden.
Hij stief overigens in mentale rust tijdens helse pijnen moest lijden.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
- Contacteer:
Interessant Ziznl! Linkje of zo, meer info? (Zal morgen zelf ook even op zoek gaan)
Oh en Yopi, ik denk dat jij op Camus doelt
Ik zag in de bieb een verzameling met boeken van Camus.. die ga ik maar eens lezen!
Oh en Yopi, ik denk dat jij op Camus doelt

Ik zag in de bieb een verzameling met boeken van Camus.. die ga ik maar eens lezen!
- Contacteer:
Nieuwe ronde, nieuwe kansen:
"Your vision will become clear only when you look into your heart. Who looks outside, dreams. Who looks inside, awakens."
"Your vision will become clear only when you look into your heart. Who looks outside, dreams. Who looks inside, awakens."
- Contacteer:
hehe dat is een hele goede... maar niet juist (in dit verband)
ik wacht nog even met het geven van tips, anders wordt het weer te makkelijk
ik wacht nog even met het geven van tips, anders wordt het weer te makkelijk
http://www.nrcboeken.nl/interview/%E2%8 ... l%E2%80%99Intangible Radjanamadjo schreef:Interessant Ziznl! Linkje of zo, meer info? (Zal morgen zelf ook even op zoek gaan)
De link betreft een artikel over de vertaler van Lucretius' "de rerum natura"
Dit boek zou dan een vertolking zijn van de gedachtenwerkjes van Epikouros.

NeoCartesiaan:
Ik denk ook Jung.Intangible Radjanamadjo schreef:Nieuwe ronde, nieuwe kansen:
(Precies omgekeerd, zoals het werkelijk werkt dus.)

NeoCartesiaan:
- Contacteer:
As. heeft het helemaal juist!
Aan jou dus de beurt As!
Aan jou dus de beurt As!
Een niet nader te benoemen fan van Harry Mulisch.as. schreef:Hatsekidee en daar gaan we:
"Want het leven mag dan wel nog steeds een seksueel overdraagbare aandoening met gegarandeerd dodelijke afloop zijn, maar waarom zouden we ons daar in hemelsnaam bij moeten neerleggen?"
Deze frivole ontluisterende uitspraak staat op naam van... ?
(die al eerder had betoogd dat een mensenfoet een wel zeer kwaadaardige vorm van baarmoederkanker is....zeer kwaadaardig omdat deze vorm van wildgroei in eerste instantie meestal niet wordt bestreden en geaborteerd, maar wordt gekoesterd en verzorgd, zodat het kan uitgroeien tot een vreselijk vernietigend monster)
NeoCartesiaan:
Ik ken alleen zijn boek: Alle mensen heten Janus ..as. schreef:Helemaal goed! Uit het boek 'Sterf Oude Wereld'.
Dus aan jou de beurt.
Ok. eehh ..
...
Het ergste dat je van God kunt beweren is dat hij niet bestaat.
Het ergste dat je van de realiteit kunt beweren is dat je er alleen als realist in kunt overleven.
Heiii .. Verassing ...
Helemaal goed. Hoe heet je daar dan?
Ik kijk daar nog wel es rond, maar kom er niet toe me nog es ergens in te mengen ..
Aanstaande woensdagavond is er weer een uitzending op de ZDF van zijn filosofisch kwartet (laat). Deze keer over 'Deutchland schafft sich ab'.
Misschien heb je van die commotie gehoord ..
Nou, dan mag jij weer ...
Helemaal goed. Hoe heet je daar dan?
Ik kijk daar nog wel es rond, maar kom er niet toe me nog es ergens in te mengen ..
Ja. Peter Sloterdijk is voor mij de beste filosoof van deze tijd. Of misschien moet ik zeggen dat hij mij het meeste aanspreekt.Vind je die schrijver inspirerend?
Aanstaande woensdagavond is er weer een uitzending op de ZDF van zijn filosofisch kwartet (laat). Deze keer over 'Deutchland schafft sich ab'.
Misschien heb je van die commotie gehoord ..
Nou, dan mag jij weer ...
Ik heb niet gehoord dat het een triootje geworden is ..as. schreef:Doet R Safranski ook nog steeds mee met dat kwartet?
Volgende citaat: "Ja ik denk nog steeds, hoe het was geweest, toen je naast me zat hier aan de bar. Ik vroeg 'Drink je mee?' Dat vond jij okee."
Enne .. dat citaat .. Is dat van een liedje?
Hazes
Foutje op petersloterdijk.net.
Uitzending is al geweest op 17 oktober
next:
28. November 2010
Thema: Universum ohne Gott?
Gäste: Prof. Dr. Friedrich Wilhelm Graf, Theologe
Gero von Randow, "Die Zeit", Autor und Wissenschaftsjournalist
Uitzending 17 oktober:
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/hauptnav ... e-Quartett
Foutje op petersloterdijk.net.
Uitzending is al geweest op 17 oktober
next:
28. November 2010
Thema: Universum ohne Gott?
Gäste: Prof. Dr. Friedrich Wilhelm Graf, Theologe
Gero von Randow, "Die Zeit", Autor und Wissenschaftsjournalist
Uitzending 17 oktober:
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/hauptnav ... e-Quartett
Geen idee. Maar wat is nu het antwoord op de vraag waar de quote 'Feed your head' vandaan komt?Civilis schreef:Anyone?Toen ik mijn blik vol aandacht op haar vestigde, zag ik dan ook mijn voedster terug bij wie ik sinds mijn jonge jaren kind aan huis was geweest: vrouwe Filosofie.
Hint: Volledige text van White Rabbit
One pill makes you larger
And one pill makes you small,
And the ones that mother gives you
Don't do anything at all.
Go ask Alice
When she's ten feet tall.
And if you go chasing rabbits
And you know you're going to fall,
Tell 'em a hookah smoking caterpillar
Has given you the call.
Call Alice
When she was just small.
When the men on the chessboard
Get up and tell you where to go
And you've just had some kind of mushroom
And your mind is moving low.
Go ask Alice
I think she'll know.
When logic and proportion
Have fallen sloppy dead,
And the White Knight is talking backwards
And the Red Queen's "off with her head!"
Remember what the dormouse said:
"Feed your head. Feed your head. Feed your head"
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
48 uur regel
Ik kon het niet laten om iets toe te voegen.
Ik heb nog 'feed your head' gegoogled.. Die songtekst kwam naar voren, maar ik dacht dat je het vast over een boek had..
Jefferson Airplane (?)
Hint2: Het is meer dan 1000 jaar oud

Ik heb nog 'feed your head' gegoogled.. Die songtekst kwam naar voren, maar ik dacht dat je het vast over een boek had..
Jefferson Airplane (?)
Hint1: Het is geschreven in een gevangenis, in de cel.Geen idee.
Hint2: Het is meer dan 1000 jaar oud
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger
Oh, pardon.48 uur regel is voor als je al het goede antwoord gegeven hebt en verzuimt een nieuwe quote te plaatsen; en googelen is ook verboden

Nou, Jefferson Airplane!

Boëthius, 'de Vertroosting van de Filosofie' of 'Consolatione Philosophiae'
Hij was een rijk en invloedrijk man vanwege zijn achternaam, maar werd toen onterecht voor hoogverraad ter dood veroordeeld. In de Consolatione beschrijft hij hoe hij dmv filosofie toch het geluk terugvond, sterker dan voorheen.
Met de toen gebruikelijke beeldspraak. Vrouwe Filosofie:
Open micToen zij echter de muzen van de dichtkunst had opgemerkt die om mijn bed heen stonden en mij de woorden van mijn jammerklachten dicteerden, maakte een vlaag van woede zich even van haar meester en grimmig vlamden haar ogen, toen ze zei: "Wie heeft die hoerige artiestes bij dezae zieke toegelaten? Niet alleen kunnen ze hem geen enkel soelaas bieden voor zijn kwalen, maar met hun verleidelijk gif geven ze er nog voedsel aan ook. Zij zijn het immers, die het rijke vruchten dragende gewas van de rede onder de distels van de hartstocht verstikken en de mensen aan hun geestesziekten gewennen in plaats van hen er van te verlossen."

Apart stukje. Lijkt wel geinspireerd door Plato, die het ook niet zo op de dichtkunst had .. De werkelijkeid had al weinig met de Waarheid te maken. En dan die ook nog es 'verfraaien', waardoor we helemaal van de Waarheid vervreemden.
Ok.. Ik pak de microfoon:
persona est rationalis naturae individua substantia
Ok.. Ik pak de microfoon:
persona est rationalis naturae individua substantia
Hmm, mijn latijn reikt net niet ver genoeg. Misschien als je het vertaalt..persona est rationalis naturae individua substantia
ps de Consolatione werd geschreven rond 500AD. Dat verklaart zijn overeenkomst met Plato, het is ver na de (echte) Romeinen, en ver voor de kruistochten.