Is dit dan het bewijs dat diersoorten, binnen een familie, een collectief geheugen hebben? Of zou een vogel in het ei al bewust zijn van zijn omgeving? Of hebben ze misschien geen moedergevoelens omdat ze hun eigen moeder niet kennen?

Als ik zo over je laatste vraag nadenk.. misschien wel dusdanig veel dat we vervolgens jarenlang ontwetend zijn, daarna een fase krijgen waarin we herkennen dat wat ons aangeleerd wellicht niet klopt en vervolgens na lange tijd in de fase belanden dat we beseffen dat we de dingen beter kunnen afleren..Dit stelt wel het principe van 'oerinstincten' in twijfel. Zoals je weet maak ik niet veel onderscheid tussen hoe verschillende dieren mentaal gevormd worden. Ik vraag me af hoeveel van ons gedrag nou eigenlijk is aangeleerd
Kreeg iedereen die fase maar. 80% van mensen blijft hangen in wat ze is aangeleerd. Al hun denkvermogen gaat naar het goedpraten van hun eigen gedrag, en het verdedigen van wat pappie en mammie dachten.Ik vraag me af hoeveel van ons gedrag nou eigenlijk is aangeleerd
Als ik zo over je laatste vraag nadenk.. misschien wel dusdanig veel dat we vervolgens jarenlang ontwetend zijn, daarna een fase krijgen waarin we herkennen dat wat ons aangeleerd wellicht niet klopt en vervolgens na lange tijd in de fase belanden dat we beseffen dat we de dingen beter kunnen afleren..
Tegelijkertijd een andere vraag.. hoe moet het anders? Kun je een kind opvoeden zonder het gedrag aan te leren en te vormen?
For love of their own kind of people and of those they were raised with is so naturally implanted in all human beings that they shrink from whatever is said contrary to their faith. 'Turning custom into nature', they stubbornly maintain as adults whatever they learned as children. Before they are able to grasp the things said, they assert they believe them
[..] One of the philosophers argues: "If they got something from their childish lessons, they shouldn't regard it as sacred. For surely an advanced treatise of philosophy often gets rid of things fit for tender ears."
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten