ForumBeeld
ForumBeeld
ForumBeeld:
Stel je voor een doolhof, zoals ze op kermissen soms te beleven zijn.
De gangen worden gevormd door aan elkaar geschakelde verschillende soorten panelen.
Er zijn verschillende ingangen. Één per deelnemer.
Het einddoel is een gemeenschappelijke ruimte.
Behalve dat, is het doolhof zo geconstrueerd dat je je af en toe in dezelfde gang kan bevinden.
Van daaruit kun je samen verder gaan of weer eigen paden gaan volgen.
De gangen zijn geluidsdicht. Wel is het mogelijk op schrift boodschappen te maken.
De panelen zijn verschillend.
Sommigen kunnen scharnieren als deuren en toegang geven tot er naast lopende gangen.
Sommigen zijn doorzichtig. (In combinatie geeft dit dan soms doorzicht op nog verder afgelegen gangen.)
Sommigen spiegelen. (In combinatie geeft dit eindeloze spiegelingen)
Sommigen spiegelen en zijn van de andere kant doorzichtig.
Sommigen zijn ondoorzichtig en vormen geen doorgang.
Sommigen hebben een kijkgaatje.
Sommigen vervormen, zowel qua spiegelbeeld als qua doorzicht.
Sommigen zijn combinaties van bovenstaande eigenschappen.
De constructie van het doolhof is ook zo dat er niet alleen sprake is van een boomstructuur met eindpunten, maar ook de mogelijkheid biedt tot het ronddraaien in kringetjes. Bij dat laatste ontmoet je dan geen doodlopende paden terwijl je toch op een eerder punt terug kunt komen.
Verder zijn er 'eilandjes' waar het soms prettig of soms ook juist niet prettig toeven is.
Het doolhof is ook een tegelijkertijd een tentoonstelling waar beelden en teksten van 'derden' te vinden zijn.
Tenslotte: De gemeenschappelijke ruimte bevat als enigste een uitgang naar buiten het doolhof, die omhoog of omlaag uit het doolhof leidt.
Op hetzelfde level zijn er geen uitgangen. Hooguit verdwijnt het hele doolhof en vind je jezelf terug alleen of met anderen in de 'realiteit'.
Jimi Hendrix: .. so I splashed my mirrors, and now there is a whole world for me to see ..
Extra spannend zou het zijn als er in het doolhof:
- ook nog een Minotaurus rond zou dwalen
- een draad van Ariadne gevonden kan worden
- een menigte toeschouwers op een richel van een bergwand zicht heeft op het doolhof beneden, en dus overzicht heeft over de paden van boven en zo van het Big Brother Doolhof kan genieten. Met de positie van de deelnemers, de Minotaurus, enzovoort.
Ik denk ook aan de Steppenwolf van Herman Hesse.
Roept dit iets op?
Stel je voor een doolhof, zoals ze op kermissen soms te beleven zijn.
De gangen worden gevormd door aan elkaar geschakelde verschillende soorten panelen.
Er zijn verschillende ingangen. Één per deelnemer.
Het einddoel is een gemeenschappelijke ruimte.
Behalve dat, is het doolhof zo geconstrueerd dat je je af en toe in dezelfde gang kan bevinden.
Van daaruit kun je samen verder gaan of weer eigen paden gaan volgen.
De gangen zijn geluidsdicht. Wel is het mogelijk op schrift boodschappen te maken.
De panelen zijn verschillend.
Sommigen kunnen scharnieren als deuren en toegang geven tot er naast lopende gangen.
Sommigen zijn doorzichtig. (In combinatie geeft dit dan soms doorzicht op nog verder afgelegen gangen.)
Sommigen spiegelen. (In combinatie geeft dit eindeloze spiegelingen)
Sommigen spiegelen en zijn van de andere kant doorzichtig.
Sommigen zijn ondoorzichtig en vormen geen doorgang.
Sommigen hebben een kijkgaatje.
Sommigen vervormen, zowel qua spiegelbeeld als qua doorzicht.
Sommigen zijn combinaties van bovenstaande eigenschappen.
De constructie van het doolhof is ook zo dat er niet alleen sprake is van een boomstructuur met eindpunten, maar ook de mogelijkheid biedt tot het ronddraaien in kringetjes. Bij dat laatste ontmoet je dan geen doodlopende paden terwijl je toch op een eerder punt terug kunt komen.
Verder zijn er 'eilandjes' waar het soms prettig of soms ook juist niet prettig toeven is.
Het doolhof is ook een tegelijkertijd een tentoonstelling waar beelden en teksten van 'derden' te vinden zijn.
Tenslotte: De gemeenschappelijke ruimte bevat als enigste een uitgang naar buiten het doolhof, die omhoog of omlaag uit het doolhof leidt.
Op hetzelfde level zijn er geen uitgangen. Hooguit verdwijnt het hele doolhof en vind je jezelf terug alleen of met anderen in de 'realiteit'.
Jimi Hendrix: .. so I splashed my mirrors, and now there is a whole world for me to see ..
Extra spannend zou het zijn als er in het doolhof:
- ook nog een Minotaurus rond zou dwalen
- een draad van Ariadne gevonden kan worden
- een menigte toeschouwers op een richel van een bergwand zicht heeft op het doolhof beneden, en dus overzicht heeft over de paden van boven en zo van het Big Brother Doolhof kan genieten. Met de positie van de deelnemers, de Minotaurus, enzovoort.
Ik denk ook aan de Steppenwolf van Herman Hesse.
Roept dit iets op?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
- Intangible Radjanamadjo
- Posts in topic: 8
- Contacteer:
Ik kan me goed vinden in deze verborgen beschrijving.. niet alles wordt verhuld, maar toch ontstaat er een beeld en tegelijkertijd ook mist die het beeld vertroebelen kan. Een beeld van wat is en wat kan zijn. Werkelijkheid vermengd met fantasie.
Ik zou zelf kiezen voor nog 1 extra spiegel, namelijk die van het forum als zijnde een spiegel van het leven.
Of zoals ik het gisteren zo mooi las (uit een artikel uit 1937 van ene Herman Wolf): Droom en werkelijkheid, schijn en wezen
Daar waar ik mij vaak afvraag in hoeverre ik me niet te veel laat leiden door de droom, door de schijn. De spiegels maar doorbreken a la Jimmy Hendrix?
De Minotaurus is wellicht het draad van Ariadne. De woestheid en pijnlijke realiteit van de taak van de Minotaurus, maar wel verzacht door de mogelijke uitvlucht via de (rode) draad. Welke van de 2 ons tot de werkelijkheid brengt.. weet ik niet
(lees momenteel trouwens een ander boek van Hesse, het Kralenspel; de overeenkomst met Steppenwolf zie ik zeer zeker.. het theater, waar je enkel zonder verstand naar binnen mag.. zijn wij allen wel zo verstandig als wij ons zelf achten?)
Ik zou zelf kiezen voor nog 1 extra spiegel, namelijk die van het forum als zijnde een spiegel van het leven.
Of zoals ik het gisteren zo mooi las (uit een artikel uit 1937 van ene Herman Wolf): Droom en werkelijkheid, schijn en wezen
Daar waar ik mij vaak afvraag in hoeverre ik me niet te veel laat leiden door de droom, door de schijn. De spiegels maar doorbreken a la Jimmy Hendrix?
De Minotaurus is wellicht het draad van Ariadne. De woestheid en pijnlijke realiteit van de taak van de Minotaurus, maar wel verzacht door de mogelijke uitvlucht via de (rode) draad. Welke van de 2 ons tot de werkelijkheid brengt.. weet ik niet
(lees momenteel trouwens een ander boek van Hesse, het Kralenspel; de overeenkomst met Steppenwolf zie ik zeer zeker.. het theater, waar je enkel zonder verstand naar binnen mag.. zijn wij allen wel zo verstandig als wij ons zelf achten?)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
- Contacteer:
We mogen onszelf en het forum natuurlijk niet te serieus nemen, dat zou betekenen dat we ons daadwerkelijk in het doolhof bevinden. Nu koester ik me nog de illusie dat ik er af en toe ook van bovenaf in kan kijken..yopi schreef:Ok. Dank je ... je houdt het mooi een eindje van de grond.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
haha .. ja ..
Misschien nog sterker:
Hoe serieuzer je een forum of doolhof neemt, des te minder zie je een forum of doolhof ...
Alleen een gang of een splitsing.
Ik ben bang dat ik het vaak serieus neem.
Dus ik weet eigenlijk niet of ik het wel of niet serieus moet nemen.
Nou ja .. Dit is een doolhof op zich (de uitgang leidt in een nieuw doolhof?)
Misschien nog sterker:
Hoe serieuzer je een forum of doolhof neemt, des te minder zie je een forum of doolhof ...
- Contacteer:
Ik heb zo'n vermoeden dat de weg die uit het doolhof leidt niet gedeeld kan worden. Dat deze onbemind is en dat er dan ook nooit meer een weg terug naar het doolhof zal zijn..yopi schreef:haha .. ja ..
Misschien nog sterker:
Erasing all illusions at once can end up being a painfull illusion itself (ofzoiets

- Contacteer:
Ergens is dat in mijn ogen de enige oplossing, maar ben ik daar nog niet toe bereid (of nog niet toe voorbereid)..yopi schreef:radjaDat lijkt me wel een hoopvollen en onafhankelijke (eenzame) oplossing ...Dat deze onbemind is en dat er dan ook nooit meer een weg terug naar het doolhof zal zijn..
Dat is in ieder geval het beeld dat ik krijg van mensen die waarschijnlijk deze stap wel hebben gemaakt - of althans het beeld dat door mensen vanuit het doolhof is/wordt doorgegeven..

- Contacteer:
hehe ik ben in zoverre serieus dat ik er vanuit ga dat er een weg uit het doolhof is..yopi schreef:Je bent bloedserieus geloof ik ..
![]()
..
ik doe voorlopig maar even 'Alice in wonderland' of
Nietzsche's amor fati ..
Ik moet ook denken aan de roes en de man met de hamer
maar op hetzelfde moment kan ik me totaal verloren voelen in de dromen
maw. Droom ik dat ik een vlinder ben, of ben ik een vlinder die droomt dat hij mens is?
En dan ga je af en toe het simpele genieten wel missen..

(ik zal mezelf eens wat minder serieus nemen

Ik ben ook serieus hoor ..
Alice in wonderland = onschuldig nemen zo als het schijnt/blijkt.
Nietzsche's Amor Fati = uitgaan van 1 wereld en proberen met alles er op en er aan liefhebben, en mocht de geest der zwaarte (minotaurus) in je keel kruipen proberen hem uit te spugen en zijn strot af te bijten.
De draad van Ariadne = de draad die je terug kunt wikkelen om te zien waar je het doolhof binnen bent gegaan en er op die manier uit komen.
Meer iets om achter de hand te hebben als je plannen hebt a la Theseus.
Dwalen lijkt me in ieder geval onoverkomelijk.
Toch?
De meeste aanwijzingen en tekens van andere bewoners blijken op den duur teleurstellend. Een conclusie die jij dacht ik ook al getrokken hebt met te zeggen dat er behalve 1 ingang ook maar 1 uitgang is; en dat die allebei alleen voor jou bestaan.
Heb ik dat laatste goed begrepen?
Nietzsche's Amor Fati = uitgaan van 1 wereld en proberen met alles er op en er aan liefhebben, en mocht de geest der zwaarte (minotaurus) in je keel kruipen proberen hem uit te spugen en zijn strot af te bijten.
De draad van Ariadne = de draad die je terug kunt wikkelen om te zien waar je het doolhof binnen bent gegaan en er op die manier uit komen.
Toch?
De meeste aanwijzingen en tekens van andere bewoners blijken op den duur teleurstellend. Een conclusie die jij dacht ik ook al getrokken hebt met te zeggen dat er behalve 1 ingang ook maar 1 uitgang is; en dat die allebei alleen voor jou bestaan.
- Contacteer:
Jouw uitleg, maar ik vind het wel een hele mooie! Ik had nog niet eens zo specifiek naar de verschillende onderdelen in jouw verhaal gekeken, maar ik zou idd hetzelfde kunnen hebben bedacht en gezegd. Niet schrikken als ik te hard probeer te spugenyopi schreef:Ik ben ook serieus hoor ..
Toch?

Qua Theseus moet ik het verhaal nog eens goed doornemen..

Ik had het eigenlijk geschreven om het mezelf uit te leggen (Eva zei ooit" Schrijven is jezelf dingen uitleggen" en dat klopt in dit geval). Ik kan me goed vinden in je uitleg. Ik probeer daarom ook zo veel mogelijk onbevoordeeld tov andere bewoners te blijven, maar ik merk daarin ook mijn beperking.yopi schreef:De meeste aanwijzingen en tekens van andere bewoners blijken op den duur teleurstellend. Een conclusie die jij dacht ik ook al getrokken hebt met te zeggen dat er behalve 1 ingang ook maar 1 uitgang is; en dat die allebei alleen voor jou bestaan.
Verder zit je idd met betrekking tot de in- en uitgang met een vloek en een zege; je bent hierin je eigen beperking (je houdt jezelf gevangen) en kan deze zelf transcenderen (boven het doolhof uitstijgen?!).
- Contacteer:
Het vergeten van het weghalen van de zwarte zeilen..
Alle onbewuste gedachten ed dienen weg te zijn, anders is de overwinning als nog verloren?
Wat zijn jouw ideeën omtrent het vergeten van het heisen van de witte zeilen?
Alle onbewuste gedachten ed dienen weg te zijn, anders is de overwinning als nog verloren?
Wat zijn jouw ideeën omtrent het vergeten van het heisen van de witte zeilen?
Tsja ..
Zijn vader Aegaeus was al een zwak oud figuur die enkel voor zijn zoon nog leefde, en daarmee zijn zelfstandig worden wel in de weg zat ..
Het komt bij mij over als een truc van de schrijver om Theseus de mogelijkheid te geven over het koninkrijk te heersen. Maar dat zou wel erg triviaal zijn ..
De oudjes moeten voor de jongkies wijken vind ik ook zo truttig moralistisch.
Vader daagde het lot ook wel uit met zijn vraag om bij terugkomst de witte zeilen te hijsen als alles goedgegaan was.
...
Hij verliest Ariadne trouwens ook min of meer per ongeluk.
...
Of zo ...
Nou, verder kom ik ook niet
Zijn vader Aegaeus was al een zwak oud figuur die enkel voor zijn zoon nog leefde, en daarmee zijn zelfstandig worden wel in de weg zat ..
Het komt bij mij over als een truc van de schrijver om Theseus de mogelijkheid te geven over het koninkrijk te heersen. Maar dat zou wel erg triviaal zijn ..
De oudjes moeten voor de jongkies wijken vind ik ook zo truttig moralistisch.
Vader daagde het lot ook wel uit met zijn vraag om bij terugkomst de witte zeilen te hijsen als alles goedgegaan was.
...
Hij verliest Ariadne trouwens ook min of meer per ongeluk.
...
Je bedoelt dat Theseus als held altijd 'kloekmoedig voorwaarts' gegaan is en nu door te blijven denken aan de 'zeezieke' Ariadne ook niet meer midden in de wereld staat ..Alle onbewuste gedachten ed dienen weg te zijn, anders is de overwinning als nog verloren?
Of zo ...
Nou, verder kom ik ook niet
- Contacteer:
Dat heb ik altijd met dit soort verhalen.. alleen kun je er eindeloos in blijven dwalen zonder te weten of je de juiste kant op gaat- net als in het doolhof zelf..yopi schreef:(vervolg)
Het gaat om verhalen binnen verhalen denk ik.
Onschuld verloren, niet kunnen loslaten.. die thema's zijn 'universeel' voor de mens, ook niet zo gek dat je deze vaker tegenkomtyopi schreef:Het buitenste verhaal is een vader met een absoluut ideale zoon, die in alle onschuld de oorzaak van zijn dood wordt. En dat omdat hij alles in het werk stelt om hem te behouden, hem verliest.
Ach laat mij maar lekker dwalen in het doolhof, als het leven een doolhof is die je niet van bovenaf kan zien. Daarom zou je de paden moeten bewandelen om het doolhof schematisch en visueel in kaart te brengen, mits dat mogelijk is natuurlijk zonder potlood en papier of andere zaken waarmee dit zou kunnen zou het ook niet gaan. Het geheugen van de mens is ja ook niet oneindig. Maar goed is dat juist niet het leuke van een doolhof niet te weten of je de juiste richting op gaat. Maar indien het leven een doolhof is, wat staat je te wachten als je er uit komt. Het doel heb je dan bereikt immers. Dan moet je maar wachten... tot de minotaurus ook naar buiten komt
Maar het forum als een doolhof, interessante materie... zo heb ik het nog nooit betracht echter kan ik me er wel iets bij voorstellen. Maar ik kan het simpel weg niet zo zien omdat ik er in en uit kan gaan wanneer ik wil dus in hoeverre is het dan nog een doolhof.
Maar dat jij het ziet als een doolhof vind ik wel interessant, helemaal omdat jij dit doolhof dan van de bovenkant bekijkt, en soms een pad bewandelt lijkt het wel. Maar ja.. kom je ooit uit hget doolhof of laat je het links liggen op een gegeven moment en zal je ooit de uitgang gevonden hebben?

Maar het forum als een doolhof, interessante materie... zo heb ik het nog nooit betracht echter kan ik me er wel iets bij voorstellen. Maar ik kan het simpel weg niet zo zien omdat ik er in en uit kan gaan wanneer ik wil dus in hoeverre is het dan nog een doolhof.
Maar dat jij het ziet als een doolhof vind ik wel interessant, helemaal omdat jij dit doolhof dan van de bovenkant bekijkt, en soms een pad bewandelt lijkt het wel. Maar ja.. kom je ooit uit hget doolhof of laat je het links liggen op een gegeven moment en zal je ooit de uitgang gevonden hebben?
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.
Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Mtheman
Bedankt voor je reactie in ieder geval ..
Ik snap dat jij het niet zo ziet. En voor mij vaak wel. Door het te benoemen heb ik me er al aardig van bevrijd zou je kunnen zeggen.Maar ik kan het simpel weg niet zo zien omdat ik er in en uit kan gaan wanneer ik wil dus in hoeverre is het dan nog een doolhof.
Bedankt voor je reactie in ieder geval ..

Tja door het te benoemen... maar was het een juiste benoeming?
Een vergelijking is het op zijn minst, maar of die vergelijking ook hout snijdt vraag ik me af. Natuurlijk zal het raakvlakken tonen met een doolhof, een doolhof is een veel gehoorde veel voorkomende vergelijking met allerlei zaken waarbij men moet zoeken, iets niet kan vinden of anderszijds waarvoor men deze vergelijkingen gebruikt.
Natuurlijk is het wel eens leuk het forum van uit een ander perspectief te benaderen zeer leerzaam zelfs zou ik willen stellen, maar neem wel in acht dat het slechts een vergelijking is of juist een beeld is dat je vanuit een bepaald perspectief bekijkt.
Maar zo een vergelijking of iets vanuit een ander perspectief bekijken moet in mijn optiek wel tot iets leiden, (nieuwe inzichten, oplossingen voor problemen, aanzet tot een actie, etc.) Kom er op dit moment alleen nog niet zo uit wat dit perspectief mij kan bieden.
Een vergelijking is het op zijn minst, maar of die vergelijking ook hout snijdt vraag ik me af. Natuurlijk zal het raakvlakken tonen met een doolhof, een doolhof is een veel gehoorde veel voorkomende vergelijking met allerlei zaken waarbij men moet zoeken, iets niet kan vinden of anderszijds waarvoor men deze vergelijkingen gebruikt.
Natuurlijk is het wel eens leuk het forum van uit een ander perspectief te benaderen zeer leerzaam zelfs zou ik willen stellen, maar neem wel in acht dat het slechts een vergelijking is of juist een beeld is dat je vanuit een bepaald perspectief bekijkt.
Maar zo een vergelijking of iets vanuit een ander perspectief bekijken moet in mijn optiek wel tot iets leiden, (nieuwe inzichten, oplossingen voor problemen, aanzet tot een actie, etc.) Kom er op dit moment alleen nog niet zo uit wat dit perspectief mij kan bieden.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.