Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
-
Intangible Radjanamadjo
- Posts in topic: 4
-
Contacteer:
Bericht
door Intangible Radjanamadjo » 09 okt 2009, 15:53
Obama (en deze kop) 'nederig' na winnen Nobelprijs
AMSTERDAM - President Barack Obama voelt zich ‘nederig’ na de toekenning van de Nobelprijs voor de Vrede. Dit heeft een functionaris van de Amerikaanse regering vrijdag gezegd.
Barack Obama (EPA) Vrijdagochtend maakte het Nobelcomité bekend de Nobelprijs voor de Vrede toe te kennen aan Barack Obama. De toekenning kwam als een grote verrassing.
Obama krijgt de eervolle onderscheiding voor zijn 'buitengewone inspanningen de internationale diplomatie en de samenwerking tussen volkeren te versterken'. Het comité benadrukte ook Obama's pogingen de internationale organisaties te versterken en te pleiten voor nucleaire ontwapening.
'Hoop op betere toekomst'
'Slechts zeer zelden heeft een persoon in dezelfde mate als Obama de aandacht van de wereld weten te trekken en volkeren hoop gegeven op een betere toekomst', zei het Noorse comité bij het bekendmaken van de winnaar.
'Zijn diplomatie is gebaseerd op het idee dat de wereldleiders hun taak uitvoeren op basis van normen en waarden die door de meerderheid van de wereldbevolking gedragen worden.'
Recordaantal nominaties
Er was dit jaar een recordaantal mensen en organisaties voor de prijs genomineerd: 172 mensen en 33 organisaties. Vorig jaar ging de onderscheiding naar de Finse ex-president Ahtisaari. Die zei in een reactie dat het duidelijk was dat het comité Obama wil aanmoedigen op de punten die hij ter discussie stelt op het wereldtoneel. 'Ik zie dit als een belangrijke aanmoediging', aldus Ahtisaari tegen CNN.
Vooraf werden de Zimbabwaanse premier Tsvangirai en een Chinese dissident als favorieten genoemd.
De keuze van het Nobelcomité heeft veel Nobel-watchers verrast, aangezien Obama nog geen twee weken voordat de nominatietermijn sloot, zijn ambt pas aanvaardde.
Presidenten
Barack Obama krijgt de prijs binnen een jaar nadat hij op 20 januari van dit jaar werd beëdigd als 44ste president van Amerika. Hij is de derde zittende president van de Verenigde Staten aan wie de prijs wordt toegekend. Woodrow Wilson (1919) en Theodore Roosevelt (1906) gingen hem voor. Ook Jimmy Carter, president tussen 1977 en 1981, won de prijs, maar deed dat pas jaren na zijn presidentschap, in 2002.
Volgens het testament van de Zweed Alfred Nobel is de vredesprijs bedoeld voor een persoon of instelling die zich op buitengewone wijze inzet voor het bevorderen van vrede en ontwapening. Het comité dat de winnaar bepaald bestaat uit vijf mensen. De winnaar ontvangt een gouden medaille, een diploma en 10 miljoen Zweedse kronen, zo'n 1 miljoen euro.
De prijs wordt op 10 december, de sterfdag van Alfred Nobel, in de Noorse hoofdstad Oslo, uitgereikt.
bron
Eerste wat in mij opkomt is het woord: interessant
Op internet zijn de verdere discussies en speculaties al vol aan de gang.. ik weet zelf niet zo goed wat ik er nou van moet vinden (ja eigenlijk weet ik dat wel, namelijk helemaal niets)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
-
yopi
- Posts in topic: 2
-
Contacteer:
Bericht
door yopi » 10 okt 2009, 00:48
Ik vrees het ergste voor de geestelijke gezondheid van Obama nadat dit schepje er ook nog es bovenop komt ...
Het echte is er zo langzamerhand wel van af. Ook al zou het echte er niet van af zijn ..
<zucht> .
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
-
rnull
- Posts in topic: 3
-
Contacteer:
Bericht
door rnull » 10 okt 2009, 11:22
Nobel prijs heeft voor mij geen inhoud meer, ik bedoel er zijn genoeg mensen die voor de vrede hebben gestreden en die niet's hebben ontvangen..
Beetje jammer weer
Qua tractus sinus history refero
-
Intangible Radjanamadjo
-
Contacteer:
Bericht
door Intangible Radjanamadjo » 13 okt 2009, 11:58
rnull schreef:Nobel prijs heeft voor mij geen inhoud meer, ik bedoel er zijn genoeg mensen die voor de vrede hebben gestreden en die niet's hebben ontvangen..
Beetje jammer weer
Zeker waar..
tis wel interessant dat er van hem verwacht wordt als nobelprijswinnaar (voor de mensen die er nog wel wat in zien

) zich voor de vrede in te zetten.. tis dus ergens ook een stukje extra druk op zijn schouders..
wat dan weer aansluit bij de reactie van yopi.. can one man carry this much luggage?
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
-
yopi
- Posts in topic: 2
-
Contacteer:
Bericht
door yopi » 13 okt 2009, 15:24
Misschien als de hysterische aanbidding van een gedeelte van het amerikaanse volk langer duurt als tot de volgende honkbalwedstrijd ...
-
Intangible Radjanamadjo
-
Contacteer:
Bericht
door Intangible Radjanamadjo » 13 okt 2009, 17:26
yopi schreef:Misschien als de hysterische aanbidding van een gedeelte van het amerikaanse volk langer duurt als tot de volgende honkbalwedstrijd ...
De peilingen waren niet zo heel gunstig meer wat ik begreep. Dat is natuurlijk ook makkelijk te sturen door de Republikeinen met een impopulaire maatregel als de hervorming van het zorgstelsel (waarbij het volgens mij juist beter zou gaan worden voor een groot deel van de mensen die nu tegen zijn). Maar ik heb me daar niet genoeg in verdiept; als ik hier kijk naar de 'verbetering van de zorg', dan is twijfel mbt de wijzigingen in het Amerikaanse stelsel op zijn plaats.
-
rnull
-
Contacteer:
Bericht
door rnull » 15 okt 2009, 09:04
Kijk in all fairness, je kan niet een nobel prijs uitreiken om dat vervolgens als een pressie middel te gaan/willen gebruiken. De Nobel prijs is een prijs die wordt uitgereikt aan mensen die m.b.t. humanitaire zaken grote hoogtes hebben behaald en daadwerkelijk iets teweeg hebben gebracht.
Waarom zijn mensen er toch zo op gebrand dat hij het voortouw moet nemen? Ik snap het niet.. Het is leuk en alles, het is wel een Afrikaanse Amerikaan, maar dat wil niet per definitie zeggen dat je hem moet plaatsen naast Martin Luther King, wat in mijn ogen toch nu wel gebeurd..
-
Intangible Radjanamadjo
-
Contacteer:
Bericht
door Intangible Radjanamadjo » 15 okt 2009, 10:31
rnull schreef:Kijk in all fairness, je kan niet een nobel prijs uitreiken om dat vervolgens als een pressie middel te gaan/willen gebruiken. De Nobel prijs is een prijs die wordt uitgereikt aan mensen die m.b.t. humanitaire zaken grote hoogtes hebben behaald en daadwerkelijk iets teweeg hebben gebracht.
Waarom zijn mensen er toch zo op gebrand dat hij het voortouw moet nemen? Ik snap het niet.. Het is leuk en alles, het is wel een Afrikaanse Amerikaan, maar dat wil niet per definitie zeggen dat je hem moet plaatsen naast Martin Luther King, wat in mijn ogen toch nu wel gebeurd..
Dat ben ik helemaal met je eens, en ik kan dus ook niet verklaren waarom hij de prijs heeft gekregen. Speculaties zeggen in deze dan ook weinig, maar ik probeer desondanks een beeld te vormen.
Helaas is de Nobelprijs al wel vaker uitgereikt aan mensen die weinig grote hoogtes hebben bereikt op humanitair gebied... neem een oorlogszuchtige man als Kissinger bv..
Hoe dan ook, het commitee lijkt zichzelf hiermee smerig in de vingers te snijden..
-
rnull
-
Contacteer:
Bericht
door rnull » 15 okt 2009, 18:49
Intangible Radjanamadjo schreef:rnull schreef:Kijk in all fairness, je kan niet een nobel prijs uitreiken om dat vervolgens als een pressie middel te gaan/willen gebruiken. De Nobel prijs is een prijs die wordt uitgereikt aan mensen die m.b.t. humanitaire zaken grote hoogtes hebben behaald en daadwerkelijk iets teweeg hebben gebracht.
Dat ben ik helemaal met je eens, en ik kan dus ook niet verklaren waarom hij de prijs heeft gekregen. Speculaties zeggen in deze dan ook weinig, maar ik probeer desondanks een beeld te vormen.
Helaas is de Nobelprijs al wel vaker uitgereikt aan mensen die weinig grote hoogtes hebben bereikt op humanitair gebied... neem een oorlogszuchtige man als Kissinger bv..
Hoe dan ook, het commitee lijkt zichzelf hiermee smerig in de vingers te snijden..
Dat doen ze zeker. Maar ik vind het gewoon jammer, dat alles waar nog inhoud in zit, en wat waarde heeft zo wordt verslonst.
Jammer dat de massa dat wellicht niet zo inziet, en het is makkelijk om in te spelen op de massa als je het zo doet, en massa is macht in wezen... :'(

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten