Zingeving

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 4
Contacteer:

Zingeving

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 28 jun 2009, 12:08

Lange tijd wist ik overal en nergens aanvullingen te vinden voor mijn zingeving in het leven. Of het nou een inspirerend stukje tekst uit de bijbel was, een verhaal over de Maya-kalender of een film over dromen.. ik nam het allemaal moeiteloos in mij op en combineerde er op hartenlust naar los. Alles wat ik las, gaf ik een plek en vormde een draad in het spinnenweb.
De laatste tijd echter stokt dit proces. Ik heb zelf het idee dat ik niet genoeg heb stilgestaan bij wat ik zelf echt wil, qua zingeving. Ik heb jarenlang her en der de zingeving vandaan getoverd, maar nooit zelf bedacht wat ik echt wilde (behalve dan het zeer algemene 'ik wil anderen gaan helpen' en dat kan ik m.i. alleen doen als ik eerst mijzelf help).

Zelf ga ik de komende tijd eens wat meer aandacht besteden aan dit punt. Het dromen op andermans ideeën is toch niet zo bevredigend gebleken als het in eerste instantie leek. Ik ben ruw wakker geschud (niet alleen op dit punt) en dat voelt eigenlijk wel goed. Tijd om weer voor me)zelf te gaan denken.

Ik vraag me eigenlijk af hoe er naar zingeving wordt gekeken hier op het forum. Is het een overbodig iets of is het een zinvolle aanvulling op het dagelijkse leven? En ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jullie visie van zingeving :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

yopi
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door yopi » 28 jun 2009, 12:31

We gaan gewoon 'samen' dit forum ombouwen tot een middelpunt van zingevende emanaties naar de buitenwereld. Zodat die buitenwereld onder invloed daarvan tot een zinvol geheel omgewerkt wordt.

Minder ambitieus:
Hoe kom ik aan een dagbesteding?
..............

Vraag van Musil (schrijver van de roman: De man zonder eigenschappen):
Hoe koppel ik mogelijkheidszin aan realiteitszin?

Dat vind ik wel een mooie operationele vraag om dagelijks leven aan dromen en idealen te koppelen.
;)
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 28 jun 2009, 16:16

yopi schreef:We gaan gewoon 'samen' dit forum ombouwen tot een middelpunt van zingevende emanaties naar de buitenwereld. Zodat die buitenwereld onder invloed daarvan tot een zinvol geheel omgewerkt wordt.
Hehe doen we :klapperdeklap:
yopi schreef:Minder ambitieus:
Hoe kom ik aan een dagbesteding?
..............
Dat is inderdaad waar ik nu tegenaan begin te lopen. Hoe zorg ik weer voor een (zinvolle) dagbesteding? Hoe kom ik de tijd door, zonder dat ik terugval in gedrag en gedachten als 'ik verveel me'/'er gebeurt nooit iets leuks'. Denk dat ik op dit punt vooral ook geduld zal uitoefenen, wil ik dit tot slagen brengen. Want vroeger kon het ook, nu echter is het een meer bewuste keuze.
yopi schreef:Vraag van Musil (schrijver van de roman: De man zonder eigenschappen):
Hoe koppel ik mogelijkheidszin aan realiteitszin?

Dat vind ik wel een mooie operationele vraag om dagelijks leven aan dromen en idealen te koppelen.
;)
Inderdaad een mooie vraag!
Hoe zou jij die mogelijkheidszin uitleggen?
In Waking Life zit nml een soortgelijk 'vraag': if you could combine your waking rational abilities with the infinite possibilities of your dreams, you could do anything.
En ik vraag me momenteel ook af in hoeverre ik sommige (niet alle) dromen en idealen wil gebruiken bij het proces van de keuze voor zingeving. Een heel aantal zijn strevenswaardig, maar wellicht zitten daar ook nog wat angels tussen..
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Mtheman
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 28 jun 2009, 18:20

@ IR heb je weleens naar mijn onderschrift gekeken.
Leef Intangible Radjanamadjo!! Leef!!
Voor mij heeft zingeving niet zoveel inhoudelijk te melden. Het gaat er om dat je leeft, hoe je het inhoud geeft, mag je zelf bepalen. Ga je voor geluk?, zoek dan dingen mensen om je heen die je gelukkig maken, of je beseffen dat je geluk hebt. Of ga je meer voor de spirituele inhoud op zoek naar het hogere in het leven? Ach je mag het zelf bepalen hoe je het leven inhoud geeft. Sta gewoon eens stil bij wat jij belangrijk vindt en probeer vervolgens daar inhoud aan te geven.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.

Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 28 jun 2009, 18:23

Mtheman schreef:@ IR heb je weleens naar mijn onderschrift gekeken.
Leef Intangible Radjanamadjo!! Leef!!
Voor mij heeft zingeving niet zoveel inhoudelijk te melden. Het gaat er om dat je leeft, hoe jet inhoud geeft mag je zelf bepalen. Ga je voor geluk, zoek dan dingen mensen om je heen die je gelukkig maken, of je beseffen dat je geluk hebt. Of ga je meer voor de spirituele inhoud op zoek naar het hogere in het leven? Ach je mag het zelf bepalen.
Toevallig heb ik je onderschrift straks ergens in een ander topic nog gelezen :)
Denk wel dat dit het ook is.. niet alleen meer in mijn hoofd leven maar ook daarbuiten.. en de zoektocht naar het hogere zal wel blijven.. daarovor heb ik (te) veel vragen :)

yopi
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door yopi » 29 jun 2009, 00:45

Tsja .. mogelijkheidszin ..

Aan de ene kant het idee dat de realiteit zo als die zich voordoet net zo goed heel anders had kunnen zijn.
In het persoonlijke vlak: dat je situatie heel anders had kunnen zijn ..

Aan de andere kant dat de nuchtere blik op de realiteit onder het gezichtspunt van mogelijkheden, die realiteit vloeibaar kan maken.
Geen blok meer van 'het is wat het is', maar een veld van paden ..

of zo ..

Maar ja, als de zin van de zingeving niet wil komen ..
Je kunt jezelf niet aan je haren uit een moeras trekken, dan ben je toch op anderen aangewezen.
Misschien moet je, als je in een moeras van mogelijkheden verstrikt bent wel zo iets denken van 'realiteit is eigenlijk ook wel iets bijzonders'.
Dan wordt het:
De mogelijkheidszin in het licht van de realiteitszin.

Ik lul maar wat, want ik kan niet zien waar je zit ..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 29 jun 2009, 07:07

Interessante gedachten yopi

Ik denk dat ik weer een stapje omhoog ben gekomen uit het moeras.. ik dacht dat ik alles overhoop moest gooien qua gedachten, theorieën ed.. volgens mij zie ik dat weer te radicaal
yopi schreef:Misschien moet je, als je in een moeras van mogelijkheden verstrikt bent wel zo iets denken van 'realiteit is eigenlijk ook wel iets bijzonders'.
Dan wordt het:
De mogelijkheidszin in het licht van de realiteitszin.
Nou wordt die zin nog beter :) Zal hier straks nog eens rustig bij stil staan.. inderdaad, realiteit verandert met het moment en elk moment biedt nieuwe mogelijkheden tot het ervaren van de realiteit.. niet zo zeer verstikkend door gebrek aan keuze, maar juist de overvloed geeft ruimte.. wellicht dat dat even te veel werd.. :-k

Gesloten