Dat dualiteit de heersende gedachte in de samenleving is, wil nog niet zeggen dat dit ook automatisch de juiste gedachtengang is
Mtheman schreef:Nee, niet dat het de juiste gedachtegang is, maar wel een die nodig is om mee te draaien in de samenleving?
Dit alles komt uit dit Socratisch Gesprek-topic; dit even ter introductie.Dat is een dilemma waar ik nog steeds niet uit ben. Mijn gevoel zegt me dat het ook (of misschien wel juist) mogelijk is om vanuit het eenheidsbesef in de samenleving mee te draaien. Je hoeft er iig niet buiten/boven te staan, want daar bereik je sowiezo niets/niemand mee..
Wellicht een leuke voor een nieuw topic?!
In de discussie over de éne waarheid, kwamen we uit op de (schijnbare) tegenstelling tussen een dualistisch wereldbeeld en een eenheidswereldbeeld. Zoals ik de wereld bezie, bestaat deze uit een oneindigheid aan tegenstellingen. Het dualistische wereldbeeld heb ik zelf heel lang voor waar en acceptabel aangenomen, totdat enkele ervaringen mij hebben doen twijfelen over de geldigheid van dit beeld. Maar dat is niet waar ik het hier over wil hebben.
De vraag is namelijk of je een dualistische gedachtengang nodig hebt om te kunnen (over)leven in de huidige samenleving. Ik heb hier al veel bij stil gestaan, zeker in relatie tot werk. Alles is ingericht op de dualiteit in onze samenleving; van het simpele voorbeeld van man/vrouw discriminatie via links/rechts politiek tot werk en vrije tijd. Ons wordt van jongs af aan geleerd om dualistisch te leren denken. We dienen ons gevoel te kunnen scheiden van ons verstand, want aan ons gevoel hebben we niets in de harde realiteit (althans datgene wat we realiteit zijn gaan noemen).
Omdat de samenleving een grote chaos is, willen we daar lijn in aanbrengen. Daarom scheiden we volgens mij dingen zo graag en creëren we een duidelijk (of een versimpeld) zwart-wit beeld. Hiermee gaan we echter voorbij aan de chaos, deze lossen we niet op - we versluieren hem enkel.
Ik denk dan ook dat mijn persoonlijke dilemma is, dat ik voor mijzelf zie dat ik de chaos niet wil versluieren maar dat ik er ook nog geen accuraat antwoord op heb. Ik zweef ergens tussenin. Voor mijn persoonlijke ontwikkeling, hou ik me voornamelijk bezig met de zoektocht en uitbreiding van de eenheid. Ik probeer me er een beeld van te vormen.
Tegelijkertijd draai ik redelijk mee in de samenleving, ik werk inmiddels al weer zo'n 7,5 maand bij hetzelfde bedrijf en krijg daardoor een kijkje in de wondere wereld van werk. Dit botst nogal eens met mijn persoonlijke zoektocht. Bij mijzelf is dus ook eigenlijk sprake van dualiteit.
Zelf denk ik dat het mogelijk is, om vanuit een eenheidsbesef (noem het 'holistisch', hoewel ik het daar niet helemaal mee eens zal zijn) in de samenleving te staan. In mijn situatie zal dat betekenen dat ik volledig kleur moet bekennen, de lijn doortrekken. Echter heb ik nog geen volledig beeld van hoe ik het eenheidsbesef zou kunnen/willen gebruiken in een dualistische samenleving.
Zo ver even wat ideeën. Ik laat het even open, ben bereid om het een en ander aan te passen. Ik zal hier sowiezo morgen even op terug komen. Ik denk zelf dat er veel problemen ontstaan met concurrentie en dat dit botst met een eenheidsgedachtengang (valt natuurlijk uit te leggen vanuit diezelfde gedachtengang, maar de essentie blijft hetzelfde); samenwerken lijkt mij makkelijker te combineren met een eenheidsbesef.