Werk: slavernij of gunst?

Zit je ergens mee, ben je nieuwsgierig hoe anderen hier over denken, hoe pakken wij dit aan? Stel hier al je vragen.
Gesloten
Jeroen
Posts in topic: 11
Contacteer:

Werk: slavernij of gunst?

Bericht door Jeroen » 10 jun 2009, 12:27

Tja, zeg het maar. Voor mij zijn beide standpunten heel aannemelijk. Werk is slavernij, vrijwillig dan wel, men staat het toe om slaaf te zijn. Braaf staat men iedere morgen vroeg op, om naar hun werk te gaan, daar te doen wat van ze verwacht wordt en dan weer naar huis te gaan. Ook daar, thuis, zijn niet echt vrij, ook daar hebben ze hun verplichtingen. Druk, druk, druk, hebben ze het maar. En zodra ze dan werkelijk vrij zijn, storten ze zich weer in iets anders, want echt vrij zijn, dat durven ze niet, dat is zo enorm beangstigend. Een uur in het gras liggen, in hun blootje staren naar de overdrijvende wolkjes. Hou op, schei uit, ik heb wel meer te doen.

Werk als gunst vond ik lange tijd erg moeilijk, totdat ik ook het plezier van werk begon te ontdekken. Ik werk al jaren als muziekleraar, ik geef gitaarles aan jan en alleman. Ook werk ik al jaren als helpdeskmedewerker, zodra er iets met hun computer is, bellen ze mij. Heel fijn om ze weer geholpen te hebben. Daarnaast heb ik nog allerlei andere functies zoals beheerder op fora's, enz, enz. Kortom, werk kan ook een gunst zijn, het is een dankbare taak, ik doe het graag en ik steek er wat van op. Ontwikkel me zelf.

Hoe zien jullie dat?
Op welke manier is werk voor jullie een slavernij?
En op welke manier een gunst?
En kan het ook allebei tegelijk?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Mtheman
Posts in topic: 10
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 10 jun 2009, 13:54

Tja ik heb me dat ook wel eens afgevraagd of werk nu eigenlijk een vorm van slavernij is. Natuurlijk is het dat niet zoals je het kent vanuit het verleden met de slaven uit Afrika en dergelijke. Wel moet er eerste denk ik even vast gesteld worden wat slavernij nou precies is, voordat we door verschillende visies van dit concept elkaar niet meer begrijpen. Slavernij betekend voor mij het onvrijwillig in dienst zijn van een ander die de slaaf als persoonlijk bezit beschouwd.

Daarom het eerste verschil tussen slavernij en werk/ arbeidsdienst is het hebben van een werkovereenkomt/ contract. Dit is wel een van de meest essentieelste verschil tussen beide vormen.

Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat er alles in de maatschappij er aan is gelegen om ons maar te laten werken. Dit komt door het kapitalistische systeem. Het is denk ik ook van belang ons af te vragen waarom werken wij eigenlijk. Mijns inziens is arbeidsdienst noodzakelijk om ons te kunnen voorzien in ons levensonderhoud. Omdat zelfvoorzieningheid onmogelijk is voor ieder individu (gebrek aan ruimte en ook kennis), is het systeem van eerst ruilhandel en later geld nog zo gek nog niet. IN ons werk leveren we iets wat van ons gevraagd wordt en in ruil daarvoor krijgen wij een beloning in de vorm van loon. Maar dat we zo afhankelijk zijn geworden van het systeem en de overheid er alles aan doet om de werkgelegenheid te stimuleren, misschien is dat wel een vorm van moderne slavernij.

Slavernij omdat we geen keuze hebben, je wordt praktisch gedwongen om te gaan werken. Een uitkering krijg je ook nog niet helemaal zo maar, plus om van een bijstandsuitkering rond te komen is ook niet optimaal om volop mee te kunnen draaien in de maatschappij om ook nog af en toe te genieten van de geneugden die met geld aan te schaffen zijn. In de volksmond geldt: Geld maakt niet gelukkig, maar het is wel makkelijk als je het hebt.

En toch ook kan ik me een leven op een onbewoond eiland voorstellen.
Maar wil dat zeggen dat je daar niet hoeft te werken? Nou ook niet helemaal, je hoeft nu niet voor een ander te werken, maar wel voor jezelf. Er zal toch iets van een onderdak moeten komen waar je onder kan schuilen. Je moet eten, m.a.w. leven vergt nu eenmaal werk.
Tenminste als je werk opvat als: hetgeen wat gedaan moet worden.
De definitie op
http://nl.wikipedia.org/wiki/Werken door klikken naar werken arbeid is:
Wikipedia schreef:Werken is het aanbrengen van wenselijk geachte veranderingen in de omgeving door menselijke activiteit. Werk kan zowel lichamelijk als geestelijk zijn.
Een wenselijke geachte verandering in de omgeving aanbrengen.

Ik kan werk niet zien als gunst, je kan zoals Jeroen vrijwilligerswerk doen. Dat wil niet zeggen dat het werk een gunst is. Natuurlijk krijg je er wel iets voor terug anders zou je dat werk niet doen. Deze beloning kan expliciet zijn in de vorm van loon of iets wat waarde voor jou heeft, of impliciet als waardering van anderen.

Dus ik kan het eerder zien als slavernij dan als gunst.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.

Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 10 jun 2009, 15:24

Ik noem het slavernij omdat ik het weinig vrijwillig vind. Men voelt zich op wat voor manier dan ook verplicht. Uitzonderingen daargelaten.

Wat zijn de verschillen tussen vrijwilligers werk en een betaalde baan?
Laatst gewijzigd door Jeroen op 11 jun 2009, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

yopi
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 jun 2009, 00:59

En hoe zit het met onvrijwillig werkeloos of verplicht met pensioen?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 11 jun 2009, 10:21

Tja, das ook een mooie grap. Wil je eindelijk werken, mag je niet! Hahaha.

Iedere woensdag zitten wij met een clubje bij elkaar en praten we over één onderwerp. Gister hadden we het over Werk. Denkend aan dit onderwerp kwam ik op deze vraag. Gister is me duidelijk geworden dat het niet of is maar en: werk is slavernij en een gunst. Voor de één zit er in een bepaalde baan meer slavernij dan voor de ander, en zo zoeken we naar de baan die ons het gunstigst is. Of dat nou is omdat het ons het meeste geld oplevert, wat er voor zorgt dat we dan veel dingetjes kunnen kopen en doen, en dat zou ons gelukkig maken of zo. Of dat we het prettig vinden om ons te ontwikkelen, en heel de dag doosjes dichtvouwen en opstapelen is nou niet echt goed voor je ontwikkeling, al is het misschien wel een goede meditatie.

Dus dat soort slavenarbeid gaan we liever uit de weg. Het liefst zoeken we een baan die ons het makkelijkst af gaat (wat ik niet verstandig vind, want dat gaat echt snel vervelen), die ons zoals ik al zei het meeste geld oplevert, of een baan waar we met plezier naar toe gaan. Of juist een baan waar we vel weerstand tegenkomen, veel uitdagingen. Allemaal om onze ontwikkeling te stimuleren.

Ik ben dus zo'n typ die een baan zoekt met 0% slavernij. Zodra ik ook maar 1 seconde twijfel of ik iets doe omdat Het Moet, kap ik er mee en ga iets anders doen. Ik Moet namelijk Helemaal Niks! Hahaha. Ik wil wel van alles en soms moet ik daar iets voor doen wat ik niet leuk vind, maar dat heb ik er dan wel voor over. En ik denk dat het zo bij een hoop mensen wel werkt. De baan die ze hebben is zelden helemaal vrij van slavernij, maar dat beetje slavernij nemen ze op de koop toe, omdat het namelijk meer oplevert dan het kost. Ik zelf heb hier iets meer moeite mee, maar dat komt ook wel omdat ik behoorlijk lui en eigenwijs ben ;)

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 11 jun 2009, 13:01

Jeroen simpel het is geen slavernij, je doet het werk omdat je een contract hebt getekend. M.a.w. door het hebben van het contract ben je verplicht om je te houden aan het contract, anders is er sprake van contractbreuk en zal niet aan alle voorwaarden die in de overeenkomst staan worden voldaan. Schadeclaims, onkosten verhalen op de contractbreker... et cetera et cetera de hele juridische mikmak.
Maar het aangaan van zo'n arbeidscontract is wel vrijwillig, dus in zoverre ben ik het niet eens dat het slavernij is. Het onvrijwillige zit hem natuurlijk in de verplichting die je moet nakomen door de overeenkomst die je hebt gesloten.
Bij vrijwilligers werk heb je geen contract, dus is er ook geen echte verplichting, dan behalve de verplichting van het vervullen van de baan, die je geheel vrijwillig aanneemt.
Yopi schreef:En hoe zit het met onvrijwillig werkeloos of verplicht met pensioen?
Ja wat wil je daarvan weten?
Mensen die met vervroegd pension moeten: daar gaat het dus niet zo zeer om het contract, maar om de voldoening die ze uit hun werk halen. Want naast een salaris, geeft een baan ook status. Als je een baan hebt waar je je goed bij voelt dan geeft dat op zich al voldoening, waar die voldoening uitvoort komt kan verschillende oorzaken hebben, een gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid (machtsgevoel, egostreling) of de status die bij de baan hoort.
Ik neem aan dat je vooral mensen bedoelt die fysiek of mentaal niet in staat zijn om te kunnen werken, omdat mensen die door gedwongen ontslagen onvrijwillig werkeloos zijn, is deze situatie vaak van tijdelijke duur; die solliciteren wel weer dus dat lijkt mij niet het probleem. Maar goed de mensen die door hun mentale of fysieke gesteldheid niet kunnen werken die zien werk niet als een verplichting of slavernij, die zullen het eerder een privilege vinden om te mogen werken. Misschien welhaast een gunst, dus zo gezien dat ik in deze mijn mening een beetje ombuig. Maar dat kan ik niet oordelen.

Terugkomend op de laatste post van jeroen, de slavernij waar jij over rept, zit hem in de verplichtingen die je hebt t.o.v. de werkgever. Dat je dit opvat als slavernij lijkt me geen goede zaak en dus zodra je dat gaat ervaren lijkt me een jobswitch een juiste optie. Een keer geen zin om naar je werk te gaan dat heeft iedereen wel eens, maar betekend dat je dan meteen een slaaf bent? Een vrijwillige onvrijwillige slaaf naja zoiets dan, want je hebt natuurlijk wel keus in de baan die je kiest. In je werk moet je wel dingen doen, maar ervaar je dit niet altijd als moeten en dat is misschien maar goed ook, zeker als je eigenwijs en lui bent ;) (jk)
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 11 jun 2009, 17:23

Mijn grote bezwaar is dat er geen alternatief is (het waren veel bezwaren kan ik jullie zeggen, tot een paar jaar terug propageerde ik met enige regelmaat dat ik nooit zou werken). Het hele systeem is zo ingericht, dat je alleen met werk (of brilliantie/innovatie) goed kan leven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (is een schrijver bv aan het werk?), maar face it, ondanks dat we allemaal uniek zijn draait 99.999% op een normale manier mee in de arbeidswereld.

Ik heb me altijd verbaast hoe het allemaal in elkaar zit, onze samenleving. Blijf het te zot vinden, maar dat kan m.i. net zo goed te maken hebben met het feit dat ik de mensheid als geheel wellicht niet zo goed begrijp - en daardoor verkeerde conclusies trek. Maar in ieder geval denk ik dat we niet ons hele leven hoeven in te vullen naar werken en leven. Waarom is zo weinig ruimte voor verwondering?

Kijk ik naar inheemse volkeren, dan vind ik daar veel antwoorden. Binnen zo'n cultuur draagt ieder zijn steentje bij en heeft ieder een specifieke rol toegewezen gekregen, hetgeen een zeer strak stramien is. Op een gegeven moment wilden we blijkbaar meer dan enkel leven van wat de natuur ons geeft, zijn we begonnen met landbouw en is dit later doorgegroeid tot het systeem dat wij nu hebben. We willen volgens mij minder afhankelijk van elkaar zijn, maar juist daardoor zijn we nu wel afhankelijk van 2 nieuwe - onderling vaak samenhangende - factoren: geld en werk.

Afsluitend is voor mij zelf duidelijk geworden dat onze huidige obsessie voor het werk (zo zie ik het althans) deels te maken heeft met het feit dat we niet meer hoeven samen te werken. In ieder geval niet in de oorspronkelijke betekenis van het woord. In plaats daarvan is concurrentie gekomen en dat heeft ons de kans geboden enorm te groeien. De vraag is waar we naar toe zijn gegroeid en wat het ons heeft opgeleverd..
Laatst gewijzigd door Intangible Radjanamadjo op 11 jun 2009, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 11 jun 2009, 17:34

Mtheman schreef:
Wikipedia schreef: schreef:
Werken is het aanbrengen van wenselijk geachte veranderingen in de omgeving door menselijke activiteit. Werk kan zowel lichamelijk als geestelijk zijn.
Sterke definitie trouwens, geeft aan dat de huidige interpretatie zeer nauw en beperkend is (in mijn opinie ;))
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 11 jun 2009, 19:59

Zowel bij werk als bij slavernij is er sprake van een arbeidsovereenkomst. Waarbij de werknemer en de slaaf arbeid verrichten voor de werkgever of meester. Het grote verschil tussen beiden is de vorm van de arbeidsovereenkomst. Bij de werkgever-werknemer is de overeenkomst door beide partijen vrijwillig overeengekomen en kan de overeenkomst door beide partijen ontbonden worden. Bij slavernij kan de meester eenzijdig de voorwaarden wijzigen en de slaaf kan de overeenkomst niet ontbinden.

Belangrijke redenen waarom slavernij verboden is in Nederland.

Werk is niet altijd leuk en kan als slavernij voelen. Geen slaaf van de werkgever, maar slaaf van de eigen portemonnee. Werken is noodzakelijk om voldoende inkomen te houden en stoppen met werken is vanuit financieel oogpunt onmogelijk. De arbeidsovereenkomst kan door de werknemer niet ontbonden worden, als die werknemer slaaf is van zijn portemonnee.

Verderwil ik graag toevoegen dat filosoferen over slavernij in Nederland (en dan spreek ik nietover excessen, zoals Polen die voor kost en inwoning werken in de aspergeteelt) voor mij wrang voelt. Er vindt op de hele wereld nog veel te veel slavernij plaats. Mensonterende situaties. En wij wisselen van gedachten hoe erg het is om slaaf te zijn van onze welvaart.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 11 jun 2009, 20:30

Ehm okke ik heb over een arbeidsovereenkomst in de vorm van een legaal document een contract, dat moge duidelijk zijn. Dat zoiets ontbreekt bij slavernij/ slavenarbeid lijkt mij evident.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 11 jun 2009, 20:53

okke schreef:Verder wil ik graag toevoegen dat filosoferen over slavernij in Nederland (en dan spreek ik nietover excessen, zoals Polen die voor kost en inwoning werken in de aspergeteelt) voor mij wrang voelt. Er vindt op de hele wereld nog veel te veel slavernij plaats. Mensonterende situaties. En wij wisselen van gedachten hoe erg het is om slaaf te zijn van onze welvaart.
Hoewel je zeer zeker gelijk hebt, zullen mensen die niet eens inzien dat ze slaaf zijn van de welvaart wel een goed beeld hebben van de echte slavernij elders in de wereld? Ik zie bewustwording als eerste stap, of je je nou bewust wordt van de misbruik van mensen overal ter wereld of van de negatieve zijde(n) van onze welvaart. Maar om tot een oplossing te komen, dien je wel beide problemen aan te pakken. Anders blijft de oorzaak van het probleem bestaan.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 12 jun 2009, 10:56

Radja en ik zitten weer behoorlijk op dezelfde lijn. Ik vraag me al jaren af waarom iedereen zo slaafs naar hun werk gaan. Wat biedt het ze?

Ook ik ben zo opgevoed, ook mijn vader kwam met allerlei klusjes toen mn broertje en ik ons begonnen af te vragen wat hij op z'n werk deed. Dan kwam hij thuis met een zak schroeven en een zak nippeltjes, en wij mochten die dan voor 1 cent per stuk in elkaar draaien. Pure slaven-kinder-arbeid, als je het mij vraagt. Ik had daar helemaal niet om gevraagd, geef mij maar gewoon mn zakgeld en ga jij maar lekker zelf die kutschroefjes in die klote nippeltjes draaien. Pijn in mn klauwen voor een paar pleuris centen. Hahaha.

Ik was altijd een heel zuinig kind. Ik kreeg 5 gulden zakgeld per week, maar gebruikte er maar 1 of 2. Zo vulde ik mijn spaarpot en kon ik de grotere aankopen zelf doen: playmobil, lego, enz. Jammer dat m'n ouders dat weer verpestte door mn broertje altijd een evengroot kado te geven als ik weer iets nieuws had gekocht. Hij is nu degene met een koopwoning, een auto, een boot, een vrouw en 2 kinderen, maar nog steeds niet tevreden is. Ik degene die leeft van de soos (nog minder dan het minimum), maar met alles dat z'n hartje begeert.

Maar goed, terugkomend op de slavernij. Wat zou jij doen als iemand tegen je zou zeggen: hier heb je een bankpas, daarmee kan je alles kopen wat je wilt, maar je hoeft er niet voor te werken!!!

Of wanneer iemand zou zeggen: hier heb je een basisinkomen, waarmee je prima kan rondkomen (laten we zeggen 1500 per maand), of je daarnaast ook nog wil gaan werken, mag je zelf weten.

Werken is helemaal niet vrijwillig, JE BENT VERPLICHT TE WERKEN, meedraaien zal je kreng!!!

Zo ben je ook verplicht geld te gebruiken, een paspoort te dragen, rechts te rijden, kortom je aan de regels van de samenleving te houden, ook al heb je hier helemaal niet voor gekozen. Noem je dat vrijheid????? Ik namelijk niet! Ik heb hier niet voor gekozen, maar ben toch verplicht er aan mee te doen. Het gros doet er gewoon aan mee, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, maar zo gewoon vind ik dat niet. Zo gewoon was het ook voor de duitsers om ss-ers te worden, of hollanders om slavenhandelaren te worden, of christenen om iedereen christen te maken (of je nou wou of nie). Niet nadenken meedoen, zoals Youp in één van z'n conferences scandeerde. Niet nadenken meedoen niet nadenken meedoen niet nadenken mee doen. Pak het dan, pak het dan.

Zo hadden we het woensdag ook over warm en koud geld, maar daar kom ik later nog op terug.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 12 jun 2009, 12:01

Nee idd, je wordt welhaast gedwongen om te doen aan de arbeidsmarkt.
Als je gaat afvragen waar die verplichting vandaan komt, is dat vind ik nog niet zo raar. Die afkomst zit hem er bij mij in om te kunnen voortbestaan. Het is dus werken om te leven, niet leven om te werken. In dat laatste geval ben je werkelijk een slaaf van het systeem.
Ik snap heel goed jullie en ook youp's punt, die ik deels ook wel onderschrijf, maar werk gelijkstellen aan slavernij ben ik het niet mee eens. Ow ja Jeroen... zoiets als van je hobby je beroep maken? Slavernij??
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 12 jun 2009, 16:17

Jeroen schreef:Werken is helemaal niet vrijwillig, JE BENT VERPLICHT TE WERKEN, meedraaien zal je kreng!!!
Werken wordt gezien als deelnemen aan de maatschappij en het wordt als verplicht gezien om deel te nemen aan de maatschappij.

Is betaalde arbeid werkelijk deel van onze samenleving of staat het er los van? En is werken werkelijk verplicht? Zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn om in de Achterhoek een lapje grond te kopen, een put te slaan en zelfvoorzienend onafhankelijk te leven?

De kinderbescherming zou problemen opleveren als je kinderen opgroeien in omstandigheden die niet acceptabel worden geacht. En zo zal je met meer instanties in aanraking komen.

En is zwoegen op je eigen akkertje geen werk?

goeroe-overflakoe
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door goeroe-overflakoe » 12 jun 2009, 16:53

Ha, die Okke, heb je ons duel een beetje overleefd? Ik hoop niet dat je er nog blauwe plekken of andere kneuzingen aan over hebt gehouden.

Over dat lapje grond en die put:

De beste franse films aller tijden zijn naar het boek van Pagnol, Jean de la Florette en Manon des sources.

Over de mooie vrijgevochten geitenhoedster Manon die wraak wil nemen op de kwelgeesten die haar vader vermoordden, over de bron van haar vader waar ze nier meer bij kan, over de gemeenschappelijke bron die leegstond en hoe dat dan wel kon. En hoe er elke dag een tankwagen met vers water naar het dorp reed. Over jaloezie, begeerte , hebzucht, de hele handel. Het is een trilogie maar deze 2 zijn subliem!

Kiro
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Kiro » 12 jun 2009, 22:07

Ik heb het sterke idee dat je moet werken om (vervolgens) te mogen. Wat het verschil is tussen 'gewone' arbeid en slavernij ligt hem dan hierin, dat de gewone arbeid loont voor jezelf, terwijl slavernij niet loont voor jezelf.
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 12 jun 2009, 23:36

Mtheman schreef:Ik snap heel goed jullie en ook youp's punt, die ik deels ook wel onderschrijf, maar werk gelijkstellen aan slavernij ben ik het niet mee eens. Ow ja Jeroen... zoiets als van je hobby je beroep maken? Slavernij??
Het was ook geen stelling, maar een vraag. En mijn conclusie was dat het allebei geldt; werk is slavernij en gunst. Wanneer er ook maar een beetje slavernij in zit, dan haak ik af. Wel vind ik het prima als er slavernij in zit die ik niet erg vind, want dan is het voor mij geen slavernij meer, maar meer een gunst om de gunst.

Dat we verplicht zijn te werken heeft zeker te maken met dat we verplicht zijn aan de maatschappij mee te doen, en omdat we verplicht zijn aan het geld systeem mee te doen. Twee dingen waar ik persoonlijk nooit voor zou kiezen, ik vind zelfs ruilhandel al foute boel. Onvoorwaardelijkheid!, Zo had het moeten gaan. Ach, misschien ooit, 20 levens verder ofzo.

Kiro
Contacteer:

Bericht door Kiro » 13 jun 2009, 11:49

Onvoorwaardelijkheid!, Zo had het moeten gaan. Ach, misschien ooit, 20 levens verder ofzo.
Dat zie ik nog niet gebeuren...
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 14 jun 2009, 15:15

Het geld-systeem komt voort uit het ruilhandel systeem in feite is het geld systeem hetzelfde als het ruilsysteem, maar i.p.v. goederen met elkaar te ruilen, ruil je papier die een bepaalde waarde uit zou moeten uitdrukken voor goederen.

Hmmz met betrekking tot wat je zegt overwerk als gunst, ik ben heel benieuwd wat jij onder gunst verstaat?
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 14 jun 2009, 23:33

Voor mij is een gunst dat wat voor mij gunstig is.

Het ruilsysteem is gebaseerd op voor-wat-hoort-wat; ik doe dingen veel liever omdat ik het fijn vind om te doen en niet omdat er wat van de ander tegenover staat.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 jun 2009, 23:45

Ik doe veel liever dingen die ik leuk vind en waar ik 'goed' in ben dan dat ik mijn tijd volmaak met overleven. Gelukkig krijg ik geld voor mijn arbeid of zorgt de samenleving dat ik geld krijg als ik geen arbeid kan verrichten, zodat ik schoon drinkwater kan drinken, geprepareerd voedsel kan krijgen die ik met minimale inspanning tot een maaltijd kan samenvoegen, zodat er elektriciteit tot mijn beschikking is, en ga zo maar door.

Het gros van deze voorzieningen zou ik in mijn eentje niet voor elkaar kunnen krijgen en als ik dat wel zou kunnen zou mij dat enorm veel tijd kosten. Tijd die ik nu kan gebruiken om arbeid te verrichten én te ontspannen én mijzelf te ontwikkelen.

Arbeid is fijn als ik erover nadenk wat ik er allemaal voor terugkrijg. Onvoorstelbaar. Hoeveel derdewereldburgers zouden daarvoor krom moeten liggen? Of is het een win-winsituatie en levert ieder door zijn gespecialiseerde arbeid waar anderen niet gespecialiseerd in zijn, zodat iedereen (meer of minder) voorzieningen kan aanschaffen en zodat iedereen (meer of minder) vrije tijd over houdt? Een interessante en noodzakelijke overpeinzing, maar offtopic.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 15 jun 2009, 01:38

okke schreef:Ik doe veel liever dingen die ik leuk vind en waar ik 'goed' in ben dan dat ik mijn tijd volmaak met overleven. Gelukkig krijg ik geld voor mijn arbeid of zorgt de samenleving dat ik geld krijg als ik geen arbeid kan verrichten, zodat ik schoon drinkwater kan drinken, geprepareerd voedsel kan krijgen die ik met minimale inspanning tot een maaltijd kan samenvoegen, zodat er elektriciteit tot mijn beschikking is, en ga zo maar door.

Het gros van deze voorzieningen zou ik in mijn eentje niet voor elkaar kunnen krijgen en als ik dat wel zou kunnen zou mij dat enorm veel tijd kosten. Tijd die ik nu kan gebruiken om arbeid te verrichten én te ontspannen én mijzelf te ontwikkelen.

Arbeid is fijn als ik erover nadenk wat ik er allemaal voor terugkrijg. Onvoorstelbaar. Hoeveel derdewereldburgers zouden daarvoor krom moeten liggen? Of is het een win-winsituatie en levert ieder door zijn gespecialiseerde arbeid waar anderen niet gespecialiseerd in zijn, zodat iedereen (meer of minder) voorzieningen kan aanschaffen en zodat iedereen (meer of minder) vrije tijd over houdt? Een interessante en noodzakelijke overpeinzing, maar offtopic.
Prettige analyse van een hier onderbelichte kant.

En dit hieronder vind ik ook een belangrijke vraag van (jou) Okke ..
Is betaalde arbeid werkelijk deel van onze samenleving of staat het er los van?
Ik zie ook wel een soort onderscheid tussen bedrijfsleven en rechtssysteem. En daarnaast nog het onderwijs als derde.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 15 jun 2009, 06:13

Arbeid is onderdeel van het samenleven. Arbeid macht frei. Maar voor wie werken we eigenlijk? Hoeveel vrijheid krijg je er voor terug? Ik heb nogal sterk het vermoeden dat er verhoudingsgewijs een heleboel mensen werken voor een ander z'n vrijheid; een bedrijf met 100 werknemers, waarvan vooral de directie profiteert. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de verschillen, met de nederlandse staat als het grootste bedrijf (al betwijfel ik dat meteen terwijl ik dit schrijf, het zijn volgens mij de grotere corporaties bij elkaar opgeteld die het meeste omzetten).

Stel dat we al het geld dat er in nederland verdient wordt verdelen over de gehele bevolking, wat krijgt ieder individu dan? Kan hier iemand dit uitrekenen?

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 jun 2009, 10:09

Jeroen schreef:Arbeid is onderdeel van het samenleven. Arbeid macht frei. Maar voor wie werken we eigenlijk? Hoeveel vrijheid krijg je er voor terug? Ik heb nogal sterk het vermoeden dat er verhoudingsgewijs een heleboel mensen werken voor een ander z'n vrijheid; een bedrijf met 100 werknemers, waarvan vooral de directie profiteert. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de verschillen, met de nederlandse staat als het grootste bedrijf (al betwijfel ik dat meteen terwijl ik dit schrijf, het zijn volgens mij de grotere corporaties bij elkaar opgeteld die het meeste omzetten).
De lonen zijn inderdaad ongelijk verdeeld. Sommige beroepen verdienen significant meer dan andere. En hoe meer verantwoordelijkheden bij een functie (lijken te) horen hoe buitensporiger het salaris. Hier zou ik minder problemen mee hebben als de verantwoordelijkheden dan ook genomen werden (ik denk aan directeuren van failliete ziekenhuizen die met een miljoenenbonus vertrekken).

Los daarvan denk ik dat ieder van zijn arbeid profiteert. Dat ieder er in zijn levensonderhoud mee kan voorzien (de een wat makkelijker dan de ander gezien de gemiddelde schuld in Nederland). En dat de meesten middelen over houden voor ontspanning, vakanties, ontwikkeling en overige onzin.

Dat vooral de directie profiteert suggereert dat verder niemand zou profiteren van de arbeid. Als dat zo zou zijn, zou het idee van slavenarbeid beter gerechtvaardigd zijn. Ik denk dat - in Nederland - iedere arbeider profiteert van zijn arbeid. Misschien interpreteer ik je verkeerd: dan mijn verontschuldiging. Wel denk ik dat de verschillen in de beloning van arbeid onrechtvaardig zijn.
Jeroen, vervolgens, schreef:Stel dat we al het geld dat er in nederland verdient wordt verdelen over de gehele bevolking, wat krijgt ieder individu dan? Kan hier iemand dit uitrekenen?
In 2005 was het gemiddelde maandloon 2091 euro. Zie ook hier (pdf) een studie over de loonongelijkheid in Nederland over de periode 1979-2002.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 15 jun 2009, 11:46

En wat was het minimumloon in 2005, iets van 750 euro ofzo?

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... G1,G5&VW=T

Maar dit is slechts een onderdeel van mijn weerstand tegen het huidige systeem. Men beweert dat we vrijheid hebben, maar ik vind die vrijheid nogal beperkt. Men beweert dat geld je vrijheid geeft, maar ook hier zie ik weer behoorlijk wat beperkingen. Het komt er op neer dat je mee MOET doen. En ze hebben het zo gemaakt dat dit ook wel het handigst is, er tegen in gaan is zo moeilijk gemaakt, dan bijna iedereen gewoon meespeelt, of dit nou een bewuste keus is of niet. Sterker nog, ik denk dat het helemaal geen bewuste keuze is, het is stomweg niet nadenken en meedoen. Een chronische ziekte die tot een hoop ellende zal leiden.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 15 jun 2009, 12:30

Het klinkt alsof 'ze' het allemaal gedaan hebben. Alsof iemand een trucje verzonnen heeft om ons aan het werk te zetten ten koste van onze vrijheid en zelfbeschikking.

Zonder samenleving, zonder afstemming van taken en voorzieningen, heb ik geen vrijheid: dan ben ik de hele dag bezig te zorgen dat ik voldoende voedsel naar binnen krijg, en dat mijn lichaam comfortabel en veilig blijft.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 16 jun 2009, 00:14

Het is zo gegroeid, de machthebbers willen het graag zo houden, het volk machteloos er wat aan te doen, dus ben ik er.

Hoya
Contacteer:

Bericht door Hoya » 16 jun 2009, 09:10

YES, bedankt, waar zo'n forum in een uithoek van het internet wel niet goed voor is.
IK BEN ER NU HELEMAAL UIT!

Afbeelding

Plas vol tegenstrijdigheden

Meester
van alle druppels tussen hemel en aarde
was jij het meest trieste exemplaar
in een overvloed aan verloren tijd
bleef je hangen in een enkele gedachte:
Druppel
het was, zoals men zegt, goed doordacht
nattigheid is immers onsterfelijk
maar je benoemde de druppel
je wilde overmeesteren
van je gedachte een
Slaaf
het essentiële wat geluk zou brengen
gevangen in een simpele naam
Druppel
met het hoofd gericht op de aarde
zijn wie je bent
Meester
gedachte, eindeloos in denken
Slaaf
naamloze druppels vallen in een
Plas vol tegenstrijdigheden.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 16 jun 2009, 10:30

Jeroen schreef:Stel dat we al het geld dat er in nederland verdient wordt verdelen over de gehele bevolking, wat krijgt ieder individu dan? Kan hier iemand dit uitrekenen?
Dat hoef je niet eens te berekenen, dat soort gegevens zijn allemaal bekend.
Nederland staat op de 10e plaats op de lijst met bruto binnenlands product per capita met $38.618,- = ongeveer € 27.875,- In 2005.
bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... per_capita

Jeroen, je zegt dat je nogal een afkeer hebt van het huidige systeem, oké, prima deels kan ik mij daarin nog wel vinden, maar hoe zie jij dan de wereld voor je? Dus zeg maar een wereld zonder dat systeem, hoe zou er dat volgens jou uitzien? Want zeggen dat het systeem niet deugt is één ding en op zich nog makkelijk, maar het vervolg iets nieuws bedenken of iets anders is al een stuk moeilijker....
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 16 jun 2009, 11:32

Mijn ideale wereld zou zijn dat alle mensen van elkaar houden alsof we geliefden zijn, volledig bewust van wie we zijn en waarom we hier zijn. Maar daar zijn we nog eeuwen van verwijderd, zo lijkt het. Vooralsnog vinden we het nodig te trouwen, elkaar te wantrouwen en de kop in te slaan. De regels en wetten die we hanteren zijn gebaseerd op angst, een gebrek aan vertrouwen in elkaar en ons zelf.

Ik krijg al ruim 2 weken prive berichten van iemand, die nog steeds met een klopjacht bezig is, op iemand die zogenaamd gevaarlijk zou zijn. Iedere poging deze persoon enigszins wat bewustzijn van waar deze persoon mee bezig is mee te geven hebben tot nu toe niets uitgehaald. Kennelijk staat deze persoon's besluit vast en weet deze persoon van geen wijken. Zwaaiend met het vingertje is het de schuld van iedereen behalve deze persoon zelf. Een goed voorbeeld van hoe ik het liever niet zie.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 16 jun 2009, 11:56

Jeroen schreef:Mijn ideale wereld zou zijn dat alle mensen van elkaar houden alsof we geliefden zijn, volledig bewust van wie we zijn en waarom we hier zijn.
En hoe dacht je dit te bereiken? Nog afgezien van de vraag of je erachter kan komen wie je bent en waarom je hier bent (want: says who? en waarom zou ik dat geloven?)
Maar door dat besef te hebben, verondersteld dat we van elkaar houden en bewust zijn wie we zijn en waarom we zijn, maakt dat werk overbodig? Zijn er dan geen behoeftes meer? Is voedsel en drinken dan niet meer nodig?
Het gaat er dus om dat wil je leven, zal je moeten werken. Dat principe blijft gelden, ook in jouw ideale wereld. Dus in zoverre zal je altijd een slaaf blijven, ook al is dat werken gunstig voor jezelf (en mogelijk ook anderen).
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 16 jun 2009, 12:05

Jeroen schreef:Mijn ideale wereld zou zijn dat alle mensen van elkaar houden alsof we geliefden zijn, volledig bewust van wie we zijn en waarom we hier zijn. Maar daar zijn we nog eeuwen van verwijderd, zo lijkt het.
Mensen kunnen leren zich meer bewust te zijn van wie zij zijn en waarom zij hier zijn. Deze (zelf)kennis is niet aangeboren. Zelfs over eeuwen zullen mensen niet geboren worden met deze (zelf)kennis.

In mijn ideale wereld hebben alle mensen de kans om zich meer bewust te worden van wie zij zijn en waarom zij hier zijn.

Hoya
Contacteer:

Bericht door Hoya » 16 jun 2009, 15:58

Die stiletto's zijn knap vermoeiend, ik was nu al weer behoorlijk tevreden geweest met een sleehakje.

Ludwig von Wittgenstein, vlak voor hij afreisde naar zijn hutje aan het noorse fjord.

Heidi
Posts in topic: 5
Contacteer:

Bericht door Heidi » 17 jun 2009, 16:24

Ik heb, geloof ik, nooit zo stil gestaan bij slavernij of gunst. Er valt wel een hele hoop over te vinden als ik jullie hier zo lees.
Slavernij kan soms ook wel prettig zijn. Als je met een groep gedomineerd wordt creeërt dat een gebondenheid die je als heel positie kunt ervaren. 's Zaterdags werk ik bij een supermarkt waar we echt worden afgebeuld maar ik moet zeggen we hebben een reuze leuke band onderling. De onderlinge verschillen verbleken bij het verschil met de filiaalhouder. Ik voel me daar verwanter met mijn turkse en marrokaanse medecassières dan met de oerhollandse filiaalchef.

Ik denk trouwens ook niet dat mijn kiezen zich erg slaafs voelen tov mijn voortanden terwijl die, onder leiding van mijn snijtanden, toch het zware werk doen.

Gunst, daar kan ik me niets bij voorstellen, dan zou er een gever moeten zijn die ik vervolgens dankbaar moet zijn. Nee, daar geloog ik niet in.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 17 jun 2009, 19:28

@ Heidi

Slavernij prettig? I don't think so. De groupsbounding die jullie krijgen door middel van een filiaalhouder die jullie als slaven behandelt heeft niks met de slavernij zelf te maken. Het is een gevolg van de slavernij en dat jullie met elkaar gaan identificeren, omdat de werknemers in dat filiaal allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Dat dit gebeurd is niet vreemd, jullie hebben immers één gezamenlijke vijand, de tirannieke filiaalhouder. De slavernij is het leveren van gedwongen arbeid, waarbij je wordt behandeld alsof je bezit bent van de filiaalhouder.

Met betrekking tot de tanden... tanden/kiezen hebben een bewustzijn toch? :?

Bij gunst hangt het af van je definitie van gunst, zoals Jeroen gunst definieert als gunstig voor hem, dan kan arbeid wel degelijk een gunst zijn, een gunst opleveren.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 18 jun 2009, 00:15

Heidi
Gunst, daar kan ik me niets bij voorstellen, dan zou er een gever moeten zijn die ik vervolgens dankbaar moet zijn. Nee, daar geloog ik niet in.
werkgever

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 18 jun 2009, 12:23

Heidi schreef:Slavernij kan soms ook wel prettig zijn. Als je met een groep gedomineerd wordt creeërt dat een gebondenheid die je als heel positie kunt ervaren. 's Zaterdags werk ik bij een supermarkt waar we echt worden afgebeuld maar ik moet zeggen we hebben een reuze leuke band onderling. De onderlinge verschillen verbleken bij het verschil met de filiaalhouder. Ik voel me daar verwanter met mijn turkse en marrokaanse medecassières dan met de oerhollandse filiaalchef.
Een prachtig voorbeeld van slavernij, Heidi. Bedankt.

En in dit geval zou je kunnen zeggen dat slavernij voor jou een gunst is. Het zou voor jou als slavernij voelen als je heel de dag samen met die filiaalchef in één kamertje moest zitten, niet bepaald een gunst ;)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 18 jun 2009, 15:30

Heidi schreef:Slavernij kan soms ook wel prettig zijn. Als je met een groep gedomineerd wordt creeërt dat een gebondenheid die je als heel positie kunt ervaren. 's Zaterdags werk ik bij een supermarkt waar we echt worden afgebeuld maar ik moet zeggen we hebben een reuze leuke band onderling.
Ik snap dat zo'n leidinggevende als slavendrijver kan voelen. Om echte slavernij gaat het - volgens mij - natuurlijk niet. Je bent vrij om daar te stoppen met werken als het je niet bevalt.

Wat je noemt over gebondenheid geldt voor gedeelde ervaringen: collega's met een gedeelde dominante leidinggevende, forenzen bij een bushalte tijdens een wolkbreuk, Nederlanders in een hotel in Tunesië tijdens het wereldkampioenschap...

Slavernij kán ook verbondenheid tot gevolg hebben, maar kán ook voor grote onderlinge strijd en venijnigheid leiden als sommigen voorgetrokken worden.

Heidi
Contacteer:

Bericht door Heidi » 18 jun 2009, 17:29

Okke,
Wat je noemt over gebondenheid geldt voor gedeelde ervaringen: collega's met een gedeelde dominante leidinggevende, forenzen bij een bushalte tijdens een wolkbreuk, Nederlanders in een hotel in Tunesië tijdens het wereldkampioenschap
Ik zou toch niet alle gedeelde ervaringen op een hoop willen gooien. Ik weet van mijn vader, die in aandelen, futures, opties, warrants, turbos en speeders handelt dat negatieve ervaringen altijd meer impact hebben dan de poitieve. Dus ik zou de slavernij met de filiaalhouder en de wolkbreuk willen linken maar de kampioenschappen hiervan buitensluiten. Positieve ervaringen zijn ook sneller weer voorbij, je drinkt nog een pilsje en na een half uurtje erger je je alweer aan het hawaii-hemd van je mede-hotelgast.

Heidi
Contacteer:

Bericht door Heidi » 18 jun 2009, 17:34

Jeroen,
Het zou voor jou als slavernij voelen als je heel de dag samen met die filiaalchef in één kamertje moest zitten, niet bepaald een gunst
Dat is nou wel een springend punt want je hebt dikke kans dat ik wel wat in de filiaalhouder ga zien als ik met hem in een klein kamertje zit. Als alle andere cassières uit het beeld vallen en de hele supermarkt daarbij en we zitten samen redelijk blanco in dat kamertje dan sta ik eerlijk gezegd niet meer voor mezelf in.

Heidi
Contacteer:

Bericht door Heidi » 18 jun 2009, 17:40

Joman,
werk gever
werkgever
tanden/kiezen hebben een bewustzijn toch?
ja

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 18 jun 2009, 22:18

Quote:
tanden/kiezen hebben een bewustzijn toch?

ja
Oké dan verschillen we daar van mening.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Heidi
Contacteer:

Bericht door Heidi » 18 jun 2009, 23:22

Oké dan verschillen we daar van mening
Dan doe jij vast geen tandheelkunde.
Eens kijken, ik gok op psychologie of theologie.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 19 jun 2009, 09:47

Voordat ik zeg wat ik studeer, vraag ik me af waarop jij vermoed dat ik dan wel theologie studeer dan wel psychologie?

Maar leren ze in de studie tandheelkunde dat de tanden/kiezen een bewustzijn hebben?
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

sniper
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door sniper » 08 jan 2011, 12:30

Nog een voorbeeld van een vorm van "slavenij"; dienstplicht (inmiddels opgeschort, eeuwig zonde).
Ik heb veel geleerd tijdens deze, door de staat, gedwongen periode.
Veel over mezelf maar ook veel over de mensen om mij heen.
Ik kijk er met gemengde gevoelens naar terug, toch had ik het niet willen missen.
Werken is in mijn ogen een noodzakelijk kwaad.
Ik ben van mening dat iedereen mee moet (proberen te) doen, al is het alleen maar omdat je anders de werkende medemens benadeelt. Werk is geen slavenij, althans niet in een ontwikkeld land zoals Nederland.
Mijn dochter van 7:"Pappa, besta ik echt of word ik voorgelezen?"

Gesloten