Stop de algemene identificatieplicht voor stemgerechtigden

Discussieer hier over onderwerpen uit kranten, tijdschriften e.d.
Gesloten
Arjen
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Arjen » 03 jun 2009, 18:02

Afbeelding

*UPDATE* Ik heb net vernomen van iemand die het debat bij de tweedekamer heeft gevolgd vandaag dat er vandaag niet ingestemd wordt over de identificatieplicht voor stemgerechtigden. Dus op 4 juni is niemand nog verplicht om zijn identificatie te laten zien als hij/zij gaat stemmen. We moeten echt nog wel actie blijven voeren hiertegen, aangezien dit nog een reële dreiging is in de nabije toekomst.

Originele bericht:
Op 4 juni aanstaande worden in Nederland de verkiezingen voor het Europees Parlement georganiseerd. In 353 ‘experimenteer' gemeentes mogen mensen alleen hun stem uitbrengen als zij bereid - en in staat zijn- om behalve hun persoonlijke stempas ook een geldig identiteitsbewijs te tonen. Onschuldige burgers die niet meewerken om preventief te bewijzen dat ze zich niet schuldig maken aan verkiezingsfraude wordt hun stemrecht ontnomen.

OPROEP: Help mee om de identificatieplicht voor stemgerechtigden tegen te houden.

INZET: Stop de algemene identificatieplicht voor stemgerechtigden.

Men zou minstens moeten bewerkstelligen dat iedereen op vertoon van een stemkaart, zonder aanvullende identificatieplicht, in het eigen stembureau moeten kunnen blijven deelnemen aan verkiezingen. Als men daarnaast ook in de gelegenheid word gesteld om in een willekeurig stembureau zijn stem uit te brengen, lijkt het billijk dat het tonen van een geldig ID-bewijs enkel verplicht wordt voor mensen die daar gebruik van maken. Daarmee vervalt het dwingende karakter van de ID-plicht en kunnen mensen in vrijheid beslissen hoe zij hun stem uit brengen.

WAT KUN JE DOEN?

Weiger mee te werken aan een onwettige identificatieplicht voor stemgerechtigden. Neem de moeite om protest aan te tekenen tegen het Experiment Stemmen in Willekeurig Stembureau in ruil voor ID-plicht.

Help om de invoering van een algemene ID-plicht tegen te houden voor mensen die uitsluitend op vertoon van hun stemkaart/oproep gebruik willen maken van hun stemrecht.

De actie wordt georganiseerd door Stichting Meldpunt Misbruik Identificatieplicht www.id-nee.nl
lid van vereniging Vrijbit www.vrijbit.nl en gesteund door Platform Bescherming Burgerrechten www.degescandemens.nl

Klik hier om het actieformulier te downloaden.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 03 jun 2009, 23:43

"We bevinden ons op een hellend vlak." - pamflet Humanistisch Verbond - "De bescherming van burgerrechten en privacy is belangrijk voor de vrijheid en het zelfstandig denken."

Arjen
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Arjen » 04 jun 2009, 15:42

Zo, ik heb zojuist op de SP gestemd. Daarnaast heb ik ook bezwaar gemaakt tegen het feit dat ik mijzelf WEL moest legitimeren. Daartoe heb ik het formulier van vrijbit ingeleverd. Daarbij heb ik erop gestaan dat zij dit voorval mee zouden nemen in hun verslag van bevindingen. Ik hoop dat veel mensen dit zullen doen bij veel van de testregio's. Op die manier kan dan een signaal naar onze politici gestuurd worden.

Tijdens de discussie die op gang kwam met de mensen van het stembureau kwam de vraag aan bod of ik niet het idee had dat dit soort controles de veiligheid zouden bevorderen door ervoor te zorgen dat mensen wederrechtelijk 2 maal zouden stemmen. Hiertoe heb ik aangegeven dat deze veiligheid enkel illusie is omdat het onmogelijk is om van te voren bepaalde dingen te voorkomen. Enkel achteraf kan men dingen achterhalen. Wat echter wel werkelijk is, is het verdwijnen van de vrijheid van het volk.

Ik hoop dat een ieder gaat stemmen en zo'n formulier meeneemt.
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe

Gesloten