http://player.omroep.nl/?aflID=9287048& ... vopjepc.nl
En lees dan dit:
In de Boeken afl van vorige week heeft Rik Smits het telkens over het toeval. Zo worden dingen per toeval uitgevonden, legt Darwin uit hoe een vogel toevallig een vleugel krijgt en dan pas ontdekt hoe handig het is om te kunnen vliegen. Maar wat nou als dat toeval helemaal niet zo toevallig is? Wat nou als daar juist heel veel bewustzijn bij komt kijken? Eigenlijk geeft Rik hier zelf meerdere keren het antwoord op, zijn uitgangspunt is alleen omgekeerd aan het mijne.
Ik denk dat evolutie een kwestie van manifestatie is. Een beest bedenkt dat het handig zou zijn als hij kon vliegen, ontwikkelt een vleugel en de vogel is geboren; de vogel manifesteert zich. Als je vanuit dit uitgangspunt Riks betoog beluistert, hoor je misschien net als ik, waarom zijn laatste uitspraak zo veel meer betekent, dan dat hij zelf door heeft: en zo stuurt de wereld zichzelf. Juist, de wereld stuurt. Maar de wereld dat zijn wij toch? Wij mensen zijn een deel van die wereld en wij mensen sturen dus mee. Zo ontwikkelde wij taal toen we dat nodig hadden. Het was een logische volgende stap in ons groei en ontwikkelings proces.
Vanuit de gedachte van manifestatie kan ik overigens ook heel goed die 'missing links' uit leggen. Als je Darwins theorie aanhoudt, dan zitten er gaten in de evolutie, momenten waar één soort verdwijnt (A) en ineens een nieuwe soort ontstaan is (C). De missing link is dat we geen tussensoort (B) kunnen vinden, die dus van de link vormt tussen A en C. Maar dat komt omdat die B soort er ook nooit geweest is. Soort A had in potentie soort C al in zich, maar pas wanneer die gedachte uitgekristalliseerd was, pas toen manifesteerde soort C zich, en verdween dus automatisch soort A.
Bekijk nu nog eens de aflevering en merk op dat Rik eigenlijk telkens zelf hier 'het bewijs' van levert. Zeker z'n laatste uitspraak schrijft boekdelen: en zo stuurt de wereld zichzelf. Dat gebeurt dus niet zo maar, dat gebeurt dus niet zo maar toevallig