Wat nou als er geen electriciteit meer is? deel2

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Jeroen
Posts in topic: 12
Contacteer:

Wat nou als er geen electriciteit meer is? deel2

Bericht door Jeroen » 14 apr 2009, 12:39

Morgen (niet vandaag want ik heb nog een hoop te doen :greins: ) sta je op en merkt dat de radiowekker niet is afgegaan. Hmm, de stroom zeker uitgevallen ofzo. Je rent naar de badkamer, veel te laat voor je werk, je trekt aan het lichtkoord, oh nee, geen stroom, draait de kraan open en ... ook geen water, wat de fuk. Al gauw blijkt dat niets het meer lijkt te doen en diezelfde dag nog ontdek je dat je niet de enige bent, de hele buurt heeft er last van. Je probeert naar je werk te bellen, maar waarom eigenlijk. Telefoon doet het dus niet, radio en tv ook niet, hmm, hoe ga ik contact met iemand opnemen; de buren hebben hetzelfde probleem. Je maag begint te knorren, tja nog geen koffie gehad. En nu... Hoe gaat dit verder?

Wat blijkt: alles dat elektriciteit nodig heeft of gebruikt, werkt niet meer, en ik bedoel echt alles! Om een of andere onverklaarbare reden bestaat elektriciteit niet meer. Wat zijn de consequenties?
Laatst gewijzigd door Jeroen op 10 jun 2009, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 apr 2009, 14:04

Om
Posts in topic: 3
Contacteer:

Bericht door Om » 14 apr 2009, 18:29

Als elektriciteit niet meer zou bestaan dan zou de meeste materie niet meer bestaan, hier is elektriciteit voor nodig.

Misschien is de vraag beter als je hem veranderd in:
Wat als alle elektrische mens-gemaakte apparaten niet meer werken en als de mensheid vergeten is hoe elektriciteit werkt?

Het is maar een suggestie.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 apr 2009, 19:02

Ga jij ook al zeiken over het uitgangspunt? :-$

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 14 apr 2009, 20:18

Pfff :wall:

Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 14 apr 2009, 20:23

Wellicht dat we eerst een soort van samenvatting/inleiding van bv het boek Twilight Zone dienen te lezen. Want hoewel ik Jeroens frustatie kan begrijpen, kan ik net zo goed de reactie van Om en Okke begrijpen..

Maar ik kan bv niet om de opmerking van Om heen, dat vrijwel alles in essentie bestaat uit energie. Hoe je energie van electriciteit kunt scheiden..

Al met al zie ik dus niet zo het punt waar je precies heen wilt, Jeroen, en ik wil je dan ook aansporen mij eens wat meer te vertellen over de boeken waarin dit idee wordt besproken. Het lijkt mij namelijk op het oog een interessante denkoefening!
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 14 apr 2009, 22:47

Ik snap jullie probleem echt niet. Lees het inleidende verhaaltje en verzin vanaf daar zelf verder.

Evt. vervolg:
Je loopt naar de supermarkt, want je auto doet het ook niet meer (accu, startmotor, etc). Daar aangekomen zit alles potdicht (rolluik, schuifdeuren, enz). Een week later nog maar eens kijken bij de supermarkt. Alle blikjes koude soep uit je voorraadkast zijn op. Daar aangekomen een enorme stank, al het voedsel ligt te rotten (koeling, vriezer, enz).

Niet zo moeilijk denken mensen. De stroom is uitgevallen, overal ter wereld. Elektrische apparaten werken niet meer, je aansteker gelukkig nog wel :K

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 14 apr 2009, 23:44

Het lijkt me dat je het begin van een verhaal in gedachten hebt en onze input vraagt voor het vervolg ervan. En niet een these neerlegt en ons uitnodigt daarover in gesprek te gaan met je. Klopt dat?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 16 apr 2009, 15:49

Noem het wat je wilt. These, verhaal, whatever. De bedoeling is dat je meegaat ipv ertegenin.

Misschien verplaatsen naar Socratisch Gesprek?

(al snapt men dat ook nog niet helemaal) :-k

Om
Contacteer:

Bericht door Om » 16 apr 2009, 18:32

EDIT: had hier wat staan maar ik vond de toon onbedoeld iets te vijandig, niet dat dit mijn insteek is het kon echter zo wel worden opgevat :)

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 17 apr 2009, 10:57

Hoe reageren mensen op hongersnood? Een uitgangspumt van de these is dat er een voedseltekort is/ontstaat. Overheden zullen strenger controleren op de verdeling van de beschikbare voorraden. Burgers zullen agressiever proberen genoeg eten te krijgen. Mogelijk (waarschijnlijk?) zal dit escaleren en zal inzet van het leger nodig zijn om te zorgen voor een 'eerlijke' verdeling.

Meer ideeën?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 18 apr 2009, 10:52

Het leger heeft totaal geen macht meer. Wat willen een handjevol mannen in groene pakken gaan doen tegen een hongerige massa van 16 miljoen? Overheid bestaat dus ook niet meer, want hoe gaan zijn regeren dan, en wie?

Honger zal er zeker zijn. Supermarkten zullen geplunderd worden, maar die zijn al snel leeg omdat ze niet meer aangevuld worden. Nieuw voedsel wordt er nauwelijks nog geproduceerd, alleen dat wat op het land groeit enzo. De bijdehandterikken zullen dit snel ontdekt hebben en zo worden de gewassen geplunderd. Een handjevol zal misschien proberen voorraden te bemachtigen en daar zou het leger nog wel eens wat macht in kunnen uitoefenen, de leger leiders zullen opdracht geven om fabrieken waar voedsel in blik opgeslagen staat te beschermen.

Wat ik ook zie gebeuren is een handjevol mensen die wegtrekken van hier, richting oerbossen waar nog voldoende bosvoedsel is. Maar helaas, er zijn er meer die op dit idee gekomen zijn, en het wordt al snel veel te druk in het bos.

Kogels raken op, dus primitieve wapentuigen als speren en bogen doen hun herintreding. We worden letterlijk terug de tijd in gesmeten, wel met de kennis van nu, maar veel van die kennis is nutteloos geworden omdat die veelal gebaseerd zijn op onze huidige technologie. Webdesigners, elektromonteurs en tv verkopers zijn volkomen overbodig geworden.

Het meerendeel van de wereldbevolking sterft gewoon uit.

Gezellig idee heh :greins:

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 29 apr 2009, 14:25

Jeroen schreef:Het leger heeft totaal geen macht meer. Wat willen een handjevol mannen in groene pakken gaan doen tegen een hongerige massa van 16 miljoen? Overheid bestaat dus ook niet meer, want hoe gaan zijn regeren dan, en wie?
Ik denk dat (locale) overheden juist ontstaan. Zeker als er plunderingen dreigen en een stad/wijk/gemeenschap zich wil beschermen tegen plunderingen.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 01 mei 2009, 01:48

echt een hollander heh, die okke :klapperdeklap:

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 mei 2009, 13:48

[edit: modder verwijderd]
Laatst gewijzigd door Verwijderde gebruiker op 07 sep 2009, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Om
Contacteer:

Bericht door Om » 01 mei 2009, 18:45

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 01 mei 2009, 23:01

Ik vind het een mooi verhaal.

Als je er ook nog aan toe wil voegen hoe jij hier mee om zou gaan, is het helemaal te gek [gj]
Primaire gevolgen: Ik denk dat mensen zich allereerst zullen wenden tot de bestaande orde, de overheid en hun leiders. Ze verwachten van hen een oplossing
Een deel van de mensen dan. Want ik denk dat er ook zat zullen zijn die voor een andere oplossing kiezen. Ik zou zelf niet gaan zitten wachten op de overheid, hou op zeg, kijk wel uit, ik dop m'n eigen boontjes wel ;)

Kiro
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Kiro » 03 mei 2009, 14:01

Wat blijkt: alles dat elektriciteit nodig heeft of gebruikt, werkt niet meer, en ik bedoel echt alles! Om een of andere onverklaarbare reden bestaat elektriciteit niet meer. Wat zijn de consequenties?
Consequentie is dat elektromonteurs erg belangrijk worden. Daarom draaien ze veel meer uren. Daarom krijgen ze loonsverhoging. Daarom zullen zij veel mee verdienen dan alle andere mensen, die uiteindelijk afhankelijk zijn van elektriciteit. Daarom zullen zij een machtige klasse worden binnen een nieuwe wereldorde. En dan komen in 2012 ruimtewezens in hun elektrische schepen die in hen handlangers zien, waarmee ze een transgalactisch elektrisch imperium opzetten en de Eeuwige Stroomstoot aanbidden.

Schokkend scenario...
'Onsterfelijk zijn heeft niets om het lijf; met uitzondering van de mens zijn alle schepsels het, want zij weten niet van de dood af.'

Jorge Luis Borges

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 04 mei 2009, 08:47

Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. Wat gaan electromonteurs doen dan als er geen electriciteit meer is?

Leuk verhaal wel ;)

Mtheman
Posts in topic: 4
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 04 mei 2009, 19:59

Wat ik me afvraag is, Jeroen lijkt mij vooral waardoor is deze stroomuitval veroorzaakt van belang is. Verder lijkt mij dat bijvoorbeeld noodaggregaten hun werk wel zullen doen. Maar ik heb mij iets soort gelijks inderdaad wel eens afgevraagd wat er dan zou gebeuren. Maar wat er zou gebeuren, mijn antwoord: Uiteindelijk zal er gezocht worden naar manieren om weer electriciteit op te kunnen wekken. Het punt dat ik denk dat je duidelijk wilt maken is dat we inderdaad niet meer zonder electriciteit kunnen, in deze zin niet meer zonder kunnen dat het leven zoals we dat kennen zal niet meer mogelijk zijn als er geen electriciteit beschikbaar is, bijvoorbeeld het onbewoonde eiland verhaal. Maar verder is het zeer speculatief hoe de toekomst er uit zal zien.
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Het belangrijkste aan leven?
Is het leven zelf.

Van discussiëren kan je leren de mening van een ander te respecteren.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 05 mei 2009, 22:22

@Mtheman:

Er is een astronoom/natuurkundige/weetikveelwatieis en die beweert dat ergens in 2012 de zon, de aarde, jupiter en een ver gelegen sterrenstelsel op 1 lijn komen te staan. Dit heeft tot gevolg dat er vanuit dat sterrenstelsel waar een ster is die enorm veel gamma stralen uitstraalt, een hele hoge dosis van die gamma stralen door de zon wordt aangetrokken, en jupiter heeft daar ook nog iets mee te maken, die werkt als extra magneet ofzo.

Deze stralen zijn in een te hoge dosis dodelijk voor de mens (en zo'n beetje alles dat leeft), maar in een iets mindere dosis is het niet dodelijk (misschien op de lange termijn) maar heeft wel tot gevolg dat inductie niet meer kan plaatsvinden, ofzoiets, ik ben geen natuurkundige, en zonder inductie onstaat er geen spanningsverschil en zonder dat is er geen stroom mogelijk, dus geen electriciteit.

Ik vind dit allemaal erg ver gezocht, komt ook omdat ik erg weinig weet van de onderwerpen (gammastralen, astronomie, indusctie, etc). Maar het zetten me wel aan het denken. Zonder stroom worden we letterlijk terug de tijd in geworpen. We zullen snel alternatieve oplossingen vinden, maar we zullen wel weer van enorm primitieve middelen afhankelijk zijn, die we waarschijnlijk in no time om leren bouwen tot toch heel geavanceerde apparaten.

Het leek mij wel een leuk stukje gesprekstof.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 06 mei 2009, 12:19

Jeroen schreef:Ik vind dit allemaal erg ver gezocht.
Ik ook.
Als ik over de hypothetische stelling dat elektriciteit niet meer bestaat nadenk, denk ik aan het effect dat deze verandering heeft op ons, op onze sociale verbanden, op onze technische ontwikkeling. Chaos, beperkingen, tekorten, schortende en stakende processen (transport, communicatie, voeding, ontwikkeling). Hierbij moet ik steeds denken aan de film Threads uit 1984, waarin de nasleep van een kernoorlog wordt weergegeven.
Een ander gedachtenrichting bij de hypothetische stelling dat elektriciteit niet meer bestaat, is hoe de wereld eruit ziet als er geen elektriciteit bestaat (bestaan heeft). Ik denk dat de mens vindingrijk genoeg is om zich ook zonder elektriciteit te ontwikkelen. Mechanische aandrijving en vuur zullen belangrijke bronnen voor kracht, warmte en licht zijn.

Als van de een op de andere dag elektriciteit niet meer bestaat zal de verandering chaos veroorzaken en uiteindelijk zal de chaos steeds verder afnemen en de vindingrijkheid en ontwikkeling steeds meer orde bieden. Tot er een meteoor in de Middellandse Zee valt of de mensheid op een andere manier in beroering gebracht wordt.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 06 mei 2009, 18:57

Ligt in de lijn van mijn denken, Okke. Vindingrijk als we zijn, verzinnen we allerlei oplossingen. Wel vraag ik me af of we op zoek gaan naar vervangingen voor dingen zoals TV, gokkasten, mobiele telefoon, enzo; dingen waar we eigenlijk prima zonder kunnen.

Wel komt nu gelijk de gedachte bij me boven dat deze dingen er nu niet voor niks zijn. Wij willen gokken, wij willen verslaving, wij willen goede tijden slechte tijden en onderweg naar morgen, wij willen domme oppervlakkige kortzichtige nutteloze programma's. En daarom zijn al deze dingen er nu. De mens zal niet ineens veranderen, de mensheid zal al snel al die dingen weer opnieuw uitvinden.

Er zijn zelfs denkers die beweren dat de aarde geschapen is door de mens. De aarde en al het leven op dit planeetje zijn een manifestatie van De Mens. Ook wel een leuke gedachte, misschien eens een nieuw topic aan wijden.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 07 mei 2009, 23:26

Jeroen schreef:Wel vraag ik me af of we op zoek gaan naar vervangingen voor dingen zoals TV, gokkasten, mobiele telefoon, enzo; dingen waar we eigenlijk prima zonder kunnen.
De Romeinse blijspelen verschilden niet veel van As The World Turns... Goedkoop vermaak en leedvermaak zijn de mens eigen. Een plotseling verdwijnen van elektriciteit veranderd daar niets in. De chaos van de verandering en ontberingen zullen voor afleiding zorgen, maar zodra de chaos vermindert komt de wens naar dom oppervlakkig kortzichtig nutteloos vermaak weer terug.[/u]

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 08 mei 2009, 01:31

Gezellig :greins:

Hoya
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Hoya » 08 mei 2009, 09:06

Misschien kunnen jullie in jullie plannen statische electriciteit meenemen.
Mijn haren staan vaak overeind en mijn kussen is vaak knetterend lichtgevend.
Ik heb echt al van alles geprobeerd maar kom er niet vanaf. Gelukkig is het lente want met kou en vorst is het niet te harden. Mijn arme lief heeft het dan ook zwaar te verduren met mij.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 mei 2009, 14:51

Jeroen schreef:Gezellig :greins:
Niet voor mij. Ik houd niet van plat vermaak als X-factor, Expedition Robinson of een Van-den-Ende-musical.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 08 mei 2009, 18:11

Ach okke, de sport zal blijven bestaan, dat biedt ook vermaak. De Olympische Spelen zijn al heel heel heel oud. :p Maar als dat ook niet 'jouw ding' is, dan maar de muziek. (hmmz jammer ben net zo'n fan van techno muziek ^^)
"What is essential is invisible for the eye, it's only with the heart that you can see rightly"
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 mei 2009, 20:02

Sport is Goede Tijden Slechte Tijden voor mannen.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 08 mei 2009, 23:18

Okke, de bittere ouwe man :snooty:

;)

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 08 mei 2009, 23:25

Okke dat mag jij vinden, ik vind dat sport ook zeker wel inhoud aan het leven geeft, het houdt niet alleen het lichaam in conditie het is ook heerlijk ontspannen voor lichaam en geest, na de geleverde inspanning.
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 08 mei 2009, 23:33

Goede Tijden Slechte Tijden geeft óók inhoud aan het leven.

Mtheman
Contacteer:

Bericht door Mtheman » 08 mei 2009, 23:46

Ja, misschien wel, maar daar houd jij toch niet van? Dat is toch plat vermaak, volgens jou?
Scooter - Weekend
Is het leven zelf.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 09 mei 2009, 00:00

Ik houd ook niet van sport. Maar dat wil niet zeggen dat ik ontken dat het inhoud aan het leven geeft.

Hoya
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Hoya » 09 mei 2009, 13:00

Sport en het feit dat Okke en ik trouwens ook er niets aan vinden, bevorderen de sociale adhesie in goede tijden maar zeker ook in slechte tijden als de stroom uitvalt.

Gesloten