essay: De natuur als beeld

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 6
Contacteer:

essay: De natuur als beeld

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 05 mar 2009, 17:48

Een stukje uit het essay, voor diegenen die geinteresseerd zijn: het gehele essay staat als download onder dit stuk :)

Mijn beleving van natuur

Als ik in de natuur ben, word ik altijd weer blij verrast door het feit dat de natuur er telkens weer fris en beeldig uitziet. Elk jaargetijde heeft haar eigen charme en ik wandel met net zo veel plezier in de kou als in de hitte door bos, weiland of langs een beek. De natuur heeft iets betoverends over zich. Het brengt mij in een staat van rustige aanwezigheid, waarin ik geheel op kan gaan in de omgeving. Daar waar het beeld alleen al een bijzondere kracht in mij oproept, creëert beweging een nieuwe dimensie. Overal om je heen is een continue stroom van leven te zien die je soms wat angstig tegemoet komt in de vorm van een muis, ritselend tussen de gevallen bladeren schiet hij langs mij heen. Op dat moment merk ik pas echt hoeveel geluid er om me heen te horen is. De verschillende vogels tsjirpen, bijen zoemen langs bloemen en op de achtergrond hoor ik het geluid van een beekje dat zacht kabbelend door het bos stroomt. De wind draait en opeens proef ik de heerlijke geur van een groep bosanemonen even verderop. Ik besluit even rustig aan de waterkant te gaan zitten en geniet van het lentezonnetje dat een schaduwspel lijkt te spelen met alle bomen. In alle rust word ik gadegeslagen door een boomkruiper die nauwelijks opvallend de stam van een beuk beklimt. Ik voel me steeds meer ontspannen en merk dat de golvende bewegingen van het water een soort van hypnotische kracht in zich dragen. Plots fulmineert de hypnose in de aanwezigheid van een klein, flitsend wezen dat verdwenen is voor ik goed en wel in de gaten had wat ik daar net aanschouwde: ik zag zojuist voor het eerst een ijsvogel in het wild! Eenmaal bijgekomen van dit bijzondere voorval, vervolg ik het struinpad door de steeds dichter wordende begroeiing. Ik probeer mezelf helemaal op te laten gaan in de voorstelling en op dat soort momenten vergeet ik waar en wie ik ben.
Juist doordat ik zo veel denk vind ik het fijn om, als ik in de natuur ben, me gewoon open te stellen voor wat er te zien, horen, ruiken en te voelen is. Van het allerkleinste tot het allergrootste, alles vervult mij dan met blijdschap en tevreden rust.

Ik kan ook enorm genieten van de hemel, zowel overdag als wanneer de wereld boven ons vervuld is van stralend licht van de sterren, planeten en andere hemellichamen. Overdag is het kleurenspel vaak adembenemend mooi. Het schouwspel doet me menigmaal beseffen hoe klein je als mens bent en tegelijkertijd voel ik me innig verbonden met datgene wat ik aanschouw. Als kind kun je vele figuren in de wolken herkennen. Eenmaal ouder, gaat dit meestal snel voorbij. Maar bij mij is altijd de fascinatie gebleven voor wat er boven ons hoofd allemaal afspeelt. Het beeld alleen is genoeg, ik heb dan geen kennis van hemellichamen (astronomie)nodig. Want er gaat voor mij een enorme mystieke en zuigende werking en kracht uit van ‘ons’ deel van het universum, de Melkweg.

download hele essay hier
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

ziznl
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door ziznl » 05 mar 2009, 19:46

:klapperdeklap:

Mooi essay!
Ik herken jou er perfect in terug! Top!
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 05 mar 2009, 20:04

ziznl schreef::klapperdeklap:

Mooi essay!
Ik herken jou er perfect in terug! Top!
Lol.. je zegt nu precies hetzelfde als wat mijn vader zei.. toch wel grappig dat het overkomt..

zelf heb ik de ene keer zoiets van 'JAAA brilliant' en de volgende keer denk ik 'ach dat heb ik al tienduizend keer gelezen'.

ben wel benieuwd wat de docent er van vindt :)

en natuurlijk bedankt voor het lezen :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

ziznl
Contacteer:

Bericht door ziznl » 05 mar 2009, 20:36

Intangible Radjanamadjo schreef: Lol.. je zegt nu precies hetzelfde als wat mijn vader zei.
Ja....euuuuhh....daar word ik blij van! (hoe oud is jouw vader?)
Ik vermoed zelf dat er een grote dosis onwetendheid voor nodig is om zo met de aarde (en onze leefomgeving) om te gaan. Dit beeld komt voort uit mijn idealistische kijk op de wereld.
Deze zinnen vind ik heel erg passend bij jou.

Als ik zo vrij mag zijn om over jou te oordelen hier:
Een kerel met een mooie dromerige blik naar de natuur en een kritische (en daarin net zo'n dromerige) blik richting de natuur van de mens. Dat deze dromerige blik een oorsprong heeft in jou zelfbewuste en gekozen idealistische kijk vind ik dan echt mooi!

Verder vind ik de opbouw mooi, van natuur, naar symboliek naar toch een dosis spiritueel (beetje beetje overdosis spiritueel in mijn meer lomperig-idealistisch mening!:p )

Hoezo, hangt daar wat van af, of is de mening van deze man gewoon interessant?
Dat moet ik nog doen!

(geintje....echt waar)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."

Jeroen
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Jeroen » 06 mar 2009, 09:34

M'n printer is stuk, dus lees het vanavond als ik weer thuis ben.
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 06 mar 2009, 12:23

ziznl schreef:
Intangible Radjanamadjo schreef: Lol.. je zegt nu precies hetzelfde als wat mijn vader zei.
Ja....euuuuhh....daar word ik blij van! (hoe oud is jouw vader?)
Euh.. begin 60 :)
ziznl schreef:
Ik vermoed zelf dat er een grote dosis onwetendheid voor nodig is om zo met de aarde (en onze leefomgeving) om te gaan. Dit beeld komt voort uit mijn idealistische kijk op de wereld.
Deze zinnen vind ik heel erg passend bij jou.

Als ik zo vrij mag zijn om over jou te oordelen hier:
Een kerel met een mooie dromerige blik naar de natuur en een kritische (en daarin net zo'n dromerige) blik richting de natuur van de mens. Dat deze dromerige blik een oorsprong heeft in jou zelfbewuste en gekozen idealistische kijk vind ik dan echt mooi!

Verder vind ik de opbouw mooi, van natuur, naar symboliek naar toch een dosis spiritueel (beetje beetje overdosis spiritueel in mijn meer lomperig-idealistisch mening!:p )
Hehe ik ben eigenlijk gewoon begonnen korte stukjes te schrijven over wat ik onder natuur versta. En op een gegeven moment blijkt er dan toch een soort van lijn in te ontdekken vallen, dus heb ik het maar verder uitgebouwd.
Je kijk op mij komt aardig over op mij.. het dromerige is er nog steeds inderdaad.. en ik kies er idd bewust voor idealistisch te zijn - kijken of en wanneer dat beeld op de schop moet :cool:
ziznl schreef:
Hoezo, hangt daar wat van af, of is de mening van deze man gewoon interessant?
In eerste instantie wil ik graag afstuderen, dus dan is het cijfer wel belangrijk. Maar daarnaast heb ik hem ook gevraagd zijn commentaar te geven (tzt). Vond namelijk zijn kijk op de dingen wel erg interessant
ziznl schreef:
Dat moet ik nog doen!

(geintje....echt waar)
:) Je was wel erg snel met lezen :klapperdeklap:

@ Jeroen: Prima, neem je tijd :)
Laatst gewijzigd door Intangible Radjanamadjo op 07 mar 2009, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 07 mar 2009, 10:54

Mooi en aangenaam Radja!
Toch voor mij de filosofie van de maan en niet van de aarde ondanks de zonnige kijk ..
(en daaromheen de lichtpuntjes in de duisternis van de planeten, sterren en melkweg)

Nu even wachten op de lente in vol ornaat. Fietsen en wandelen en beschouwen. De glimlach van de Buddha vanuit de onzichtbare maan.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 07 mar 2009, 17:21

yopi schreef:Mooi en aangenaam Radja!
Toch voor mij de filosofie van de maan en niet van de aarde ondanks de zonnige kijk ..
(en daaromheen de lichtpuntjes in de duisternis van de planeten, sterren en melkweg)

Nu even wachten op de lente in vol ornaat. Fietsen en wandelen en beschouwen. De glimlach van de Buddha vanuit de onzichtbare maan.
Interessante opmerking mbt de maan. Zou je dit iets kunnen toelichten? Ik ben wel benieuwd, want ergens klinkt dit erg herkenbaar in de oren!

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 mar 2009, 00:37

Tsja .. is heel gevoelsmatig
Ik douw altijd veel van wat ik lees en denk in dit soort beelden. Nogal persoonlijk en complex, maar ook wel weer bekend omdat in allerlei literatuur deze beelden steeds terug komen.

In mijn abstracte taal:

Zon en aarde komen elkaar tegemoet in de plantenwereld.
Het licht van de zon bewerkt de groei en verlicht ook voor ons wat er gebeurd.
De maan spiegelt het licht van de zon en verlicht de aarde indirect, maar werkt ook meer door zijn directe zwaartekracht op getijden en sapstromen in planten.

De zon schept, de maan bemiddelt en beschouwd

De aarde is echt de plaats waar de mens helemaal is (als ego), terwijl plantenwereld (ook op aaarde) maar meer kosmisch verbonden is (in dit zonnenstelsel).
Op de maan is geen leven, de zon geeft leven (aan plantenwereld)

De maan heeft de grote tussenpositie, hangt samen met dromen, beschouwen.

Dat zijn nu mijn eerste associaties.
Of Pieter nou op de maan zit en Radja op aarde of andersom dat weet ik niet meer precies, maar het lijkt me de juiste thuisplek voor de Buddha die alles - zelf verlicht door de zon - zijn glimlach aan de aarde schenkt, maar het eigenlijke innerlijke van wat daar gebeurd (de egootjes) niet zo ziet maar het wel indirect, en op eigen wijze ook verlicht.

Zo iets.
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 08 mar 2009, 15:02

Vind het een heel mooie beschrijving.. dit zal ik eens door gaan malen :)

Om
Contacteer:

Bericht door Om » 11 mar 2009, 16:36

Mooi stukje IR, ik wist wel dat je into spiritualiteit was maar dat je het in de richting van het boeddhisme zocht was mij nog onbekend. Die gedichten passen ook helemaal bij jou, ik wou dat ik kon dichten =)
Vind het bewonderenswaardig dat je je bewust bent van je beperkte perspectief en dat je anderen opzoekt, een vraagje: Zoek je ook perspectieven op die niet perse in jouw straatje liggen? Dat wil zeggen perspectieven die b.v. niks op hebben met spiritualiteit, gnostiek of mystiek ?

Zo schrijf je bijvoorbeeld ook iets in de trant van (sorry geen copy-past, ik lees je stukje op 1 computer en schrijf deze reactie op een andere):
IR De natuur als beeld schreef:Het leven heeft in zoverre zin, als jij er dat in wilt zien. Als jij niets in het leven ziet, zul je voor jezelf ook geen doel zoeken of vaststellen.

Dat vind ik nogal een ongenuanceerde uitspraak, wellicht één waarmee je mensen tekort doet. Zou je het wellicht wat beter toe kunt lichten?
Zo schrijf je ook dat in de westerse samenleving meer en meer het geluid te horen is van een leven zonder doel/zin, dat er niets is na de dood en dat God niet bestaat. Daarnaast stel je tegelijkertijd dat wij ook in een maatschappij leven gestoeld op Joods-christelijke normen en waarden. Dat is niet perse tegenstrijdig, helemaal niet, maar ik vind het toch enigszins frappant. Het doel is inderdaad wat je er zelf aan geeft, maar zijn dit dan niet menselijke subjectieve doelen i.p.v. de objectieve, universele doelen die de atheïst/westerling* afwijst? Een gelovige, of een spiritueel ingesteld persoon, die neemt aan dat de doelen behorende bij zijn religie/godsdienst/gnostiek universeel zijn en daarmee worden het subjectieve doelen. De atheïst/westerling verwerpt een universeel doel maar kan nog wel andere subjectieve doelen vaststellen, bv: ik wil een positieve bijdrage leveren aan deze wereld omdat ik mij ethisch ertoe verplicht voel.

* westerling is dan even de westerling van jouw essay, de doelloze westerling sorta speak.

Intangible Radjanamadjo
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 11 mar 2009, 22:24

Om schreef:Mooi stukje IR, ik wist wel dat je into spiritualiteit was maar dat je het in de richting van het boeddhisme zocht was mij nog onbekend. Die gedichten passen ook helemaal bij jou, ik wou dat ik kon dichten =)
Vind het bewonderenswaardig dat je je bewust bent van je beperkte perspectief en dat je anderen opzoekt, een vraagje: Zoek je ook perspectieven op die niet perse in jouw straatje liggen? Dat wil zeggen perspectieven die b.v. niks op hebben met spiritualiteit, gnostiek of mystiek ?
Ik zoek zeer zeker andere perspectieven. Wel heb ik daar mijn momenten voor nodig om die andere perspectieven ook neutraal te kunnen beschouwen, omdat ik vaak toch vanuit mijn eigen denken de zaken bekijk. Op momenten van 'vrije kijk' kan alles mij interesseren.
Maar aan de andere kant denk ik dat spiritualiteit, gnostiek en mystiek ook weer de onderliggende laag vormen binnen mijn wereldbeeld. Dus of ik er geheel los van kan staan.. ik betwijfel het.. Ik probeer het natuurlijk wel zo veel mogelijk los te laten en te toetsen aan andere ideeën en probeer ook nieuwe ideeën binnen het wereldbeeld te plaatsen/integreren.
Om schreef:Zo schrijf je bijvoorbeeld ook iets in de trant van (sorry geen copy-past, ik lees je stukje op 1 computer en schrijf deze reactie op een andere):
IR De natuur als beeld schreef:Het leven heeft in zoverre zin, als jij er dat in wilt zien. Als jij niets in het leven ziet, zul je voor jezelf ook geen doel zoeken of vaststellen.
Dat vind ik nogal een ongenuanceerde uitspraak, wellicht één waarmee je mensen tekort doet.
Dat is het ook :) Het is en blijft een persoonlijke visie..
Om schreef:Zou je het wellicht wat beter toe kunt lichten?
Het hangt allemaal samen met hoe je alles beziet. Zonder zingeving in het leven, maakt het ook niet meer uit wat je gaat doen. Er is immers toch geen doel voor/met het leven, dus je kunt doen en laten wat je wil. En dat laatste kan tot veel ellende leiden (zingeving in het leven kan dit overigens net zo goed veroorzaken)
Om schreef:Zo schrijf je ook dat in de westerse samenleving meer en meer het geluid te horen is van een leven zonder doel/zin, dat er niets is na de dood en dat God niet bestaat. Daarnaast stel je tegelijkertijd dat wij ook in een maatschappij leven gestoeld op Joods-christelijke normen en waarden. Dat is niet perse tegenstrijdig, helemaal niet, maar ik vind het toch enigszins frappant.
De vraag is of mensen dit tegenwoordig nog wel beseffen als ze weer eens ageren tegen de normen en waarden van JP..
Om schreef:Het doel is inderdaad wat je er zelf aan geeft, maar zijn dit dan niet menselijke subjectieve doelen i.p.v. de objectieve, universele doelen die de atheïst/westerling* afwijst? Een gelovige, of een spiritueel ingesteld persoon, die neemt aan dat de doelen behorende bij zijn religie/godsdienst/gnostiek universeel zijn en daarmee worden het subjectieve doelen. De atheïst/westerling verwerpt een universeel doel maar kan nog wel andere subjectieve doelen vaststellen, bv: ik wil een positieve bijdrage leveren aan deze wereld omdat ik mij ethisch ertoe verplicht voel.

* westerling is dan even de westerling van jouw essay, de doelloze westerling sorta speak.
Wat betreft de door onszelf gestelde menselijk doelen maakt het mij niet uit of deze nou voortkomen uit religieuze/gelovige overweging of vanuit een meer humanistische (atheïstisch) overtuiging. Echter heb je bij beide groepen te veel extremen. De fundamentalisten ('extreem gelovig')zijn een goed voorbeeld van hoe het wat mij betreft niet hoort. Aan de andere kant van het spectrum plaats ik de schaamteloze verrijking van jezelf ten koste van andere mensen, de omgeving of zelfs de gehele aarde.
Daarbinnen ligt wat mij betreft genoeg ruimte voor een zinvolle zingeving; 1 waarin iedereen zijn/haar eigen doelen kan nastreven zonder daarbij anderen te dwarsbomen, proberen te overtuigen of andermans doelen afkeuren.
Je zult dus altijd uitkomen op de subjectieve doelen, maar wat mij betreft kun je die richten op het objectieve - wat in mijn optiek de eenheid is.

(je hebt er wel weer het zinnetje uitgehaald hoor.. ik heb een paar zinnen waar ik niet helemaal tevreden mee ben/niet helemaal uit mijn woorden ben gekomen - dit is er 1 van :P)

Om
Contacteer:

Bericht door Om » 12 mar 2009, 18:56

Intangible Radjanamadjo schreef: Ik zoek zeer zeker andere perspectieven. Wel heb ik daar mijn momenten voor nodig om die andere perspectieven ook neutraal te kunnen beschouwen, omdat ik vaak toch vanuit mijn eigen denken de zaken bekijk. Op momenten van 'vrije kijk' kan alles mij interesseren.
Maar aan de andere kant denk ik dat spiritualiteit, gnostiek en mystiek ook weer de onderliggende laag vormen binnen mijn wereldbeeld. Dus of ik er geheel los van kan staan.. ik betwijfel het.. Ik probeer het natuurlijk wel zo veel mogelijk los te laten en te toetsen aan andere ideeën en probeer ook nieuwe ideeën binnen het wereldbeeld te plaatsen/integreren.
Hier sla je denk ik de spijker op z'n kop; het is niet mogelijk denk ik om compleet jezelf los te koppelen van je eigen perspectief wel is het mogelijk om je bewust te zijn van het perspectivisme en de noodzaak om andere perspectieven te verkennen. Zo ben ik ook sterk gebonden aan mijn perspectief en dat merk ik vooral als ik spiritueel ingestelde mensen tegenkom, dan is het voor mij net dat beetje moeilijker om er 'open' voor te zijn. Toch probeer ik het wel en dat is misschien dan ook wel de taak van de filosoof, of ten minste dat wat een filosoof bij uitstek moet kunnen.
Dat is het ook :) Het is en blijft een persoonlijke visie..
Zeker, en zo kwam het over op mijn persoontje =)
Het hangt allemaal samen met hoe je alles beziet. Zonder zingeving in het leven, maakt het ook niet meer uit wat je gaat doen. Er is immers toch geen doel voor/met het leven, dus je kunt doen en laten wat je wil. En dat laatste kan tot veel ellende leiden (zingeving in het leven kan dit overigens net zo goed veroorzaken)
Zeker maar of die zingeving extern of intern is, is op zich wel interessant voor mij. Van een extern oogpunt, dus de spirituele/religieuze visie spreken ze van een algemeen universeel doel/zin aan het leven en de interne visie geeft er zijn invulling aan. Beiden kunnen goed/fout uitpakken afhankelijk van welke maatstaven je ervoor hanteert. Beiden bestaan dus wel, alleen beredeneert de atheïst (om maar even te chargeren) vanuit een subjectieve invulling en de spirituele mens vanuit een universeel doel.

Om even te verduidelijken wat je bedoelt, mensen zonder doel zijn dus even mensen die zowel geen subjectief als universeel doel/zin aan het leven geven? En je vind een universeel doel beter dan een subjectief doel omdat subjectieve doelen van alles kunnen zijn en dus nogal egocentrisch zijn?

De vraag is of mensen dit tegenwoordig nog wel beseffen als ze weer eens ageren tegen de normen en waarden van JP..
Of de bijzonder grote media-aandacht voor de verkiezingen in Israël. Joods-christelijke invloed is inderdaad waarschijnlijk groter dan menigeen beseft.
Wat betreft de door onszelf gestelde menselijk doelen maakt het mij niet uit of deze nou voortkomen uit religieuze/gelovige overweging of vanuit een meer humanistische (atheïstisch) overtuiging. Echter heb je bij beide groepen te veel extremen. De fundamentalisten ('extreem gelovig')zijn een goed voorbeeld van hoe het wat mij betreft niet hoort. Aan de andere kant van het spectrum plaats ik de schaamteloze verrijking van jezelf ten koste van andere mensen, de omgeving of zelfs de gehele aarde.
Daarbinnen ligt wat mij betreft genoeg ruimte voor een zinvolle zingeving; 1 waarin iedereen zijn/haar eigen doelen kan nastreven zonder daarbij anderen te dwarsbomen, proberen te overtuigen of andermans doelen afkeuren.
Je zult dus altijd uitkomen op de subjectieve doelen, maar wat mij betreft kun je die richten op het objectieve - wat in mijn optiek de eenheid is.
Tja een algemene implementering/inprenting van Kant (Categorisch imperatief) op school is wellicht dan goed. Sowieso raar dat in Nederland de Filosofie zo beperkt is.. zou veel goeds kunnen betekenen voor de invulling van de persoonlijke subjectieve zingeving/doelen. Wel herken ik hierin echt je boeddhistische visie, namelijk het vermijden van extremen.

Om de subjectieve doelen te universaliseren (even een woordje verzinnen mag af en toe!) heb je vaak een bovennatuurlijk iets nodig wat ik juist bij mijn eigen invulling probeer te vermijden omdat je daar niets op kunt stoelen aangezien je over de metafysica niks kunt zeggen*. Daarom weet ik ook niet of het aanhangen van een universele invulling ervan wel zo wenselijk is, de subjectieve invulling kan best mits men daar wel ethisch mee omgaat en het leven niet beschouwd als een vogelvrij allemansland.
(je hebt er wel weer het zinnetje uitgehaald hoor.. ik heb een paar zinnen waar ik niet helemaal tevreden mee ben/niet helemaal uit mijn woorden ben gekomen - dit is er 1 van :P)
Haha =) Ik heb dan ook naarstig zitten speuren ;)

* Dit is ook meteen mijn grootste moeilijkheid met Kant.

Gesloten