okke schreef:Het Volkskrantartikel gaat met name over de aangifte bij het Cidi en daarvoor de meldingspoging bij de politie. Het ANP-bericht richt zich meer op het incident zelf en vermeldt de omschrijving van de daders.
Bij het ene artikel wordt de lezer een Marokanen-zijn-fout-gevoel opgedrongen en bij het andere artikel een politie-is-fout-gevoel.
Klopt. In zoverre dan dat ik niet vind dat er iets wordt opgedrongen maar meer iets wordt gesuggereerd slechts door het neutraal te benoemen en andere zaken neutraal weg te laten....het gevoel wat wordt opgeroepen bij de lezer bij het lezen is ZAAK van de lezer zelf!!!!!!!
Beiden artikelen zijn overigens 100% objectief en beschrijven zeer waarschijnlijk de werkelijkheid. Door selectief weglaten (bewust of onbewust) wordt een subjectief kleuring gegeven aan dit objectieve beeld.
Ik vind dit een mooi voorbeeld! Vraag is wat dit heden ten dage doet bij de lezer. Ik denk dat mensen die tegen de politie zijn, tegen de politie blijven. Ik denk dat mensen die wat tegen Marokkanen hebben dat nog steeds hebben. EN ik denk dat mensen die tegen geen van beiden zijn, daar niet echt door worden beinvloed. MITS MITS er geen emoties als frustratie, woede etc bij de lezer meespeelt op welk vlak dan ook, want dan wordt het beeld een stukje sterker ingekleurd....
Dus:
De verantwoordelijkheid voor de inhoud ligt bij de schrijver.
DE verantwoordelijkheid voor de interpretatie van die inhoud ligt bij de lezer.
We worden geacht ZELFSTANDIG te kunnen denken en zelfstandig conclusies te trekken. Deze zelfstandig getrokken conclusies zijn zaken, zoals ik IR elders goed zag verwoorden, waar de mensen ZELF verantwoordelijkheid voor moeten leren nemen. Het is dus verleden tijd met je verschuilen achter de mening van anderen....
Het is over met: ja maar..,,er stond in de krant dat...ja maar ik heb op school geleerd dat....ja maar professor hutsefluts zei dat.....ja maar de econoom zegt: vertrouw er maar op dat alles goed komt....etc etc..zelf denken, zelf concluderen....en voor je mening staan ...niet wegduiken als de omstandigheden voor je mening minder gunstig zijn ofzo.....en dat is wat anders dan dat je je mening nooit zou herzien ofzo (mits je daar OPRECHT over bent) .......dat laatste is zelfs noodzakelijk om voor je mening te kunnen BLIJVEN staan.....