Faith schreef:
Onze wereld is kaal
Een mooi en waar zinnetje!
Een manier om een wereld te creëeren zoals jij die graag zou zien.
Herkenning van gevoelens en je zo minder alleen of onbegrepen voelen, het geeft je kracht.
Maar dit geldt niet alleen verhalen, maar voor alle creatieve dingen, zoals schilderen, tekenen, muziek maken en dansen. Het is een manier om gevoelens die in de gewone wereld niet zodanig geuit kunnen worden neer te zetten. Een verhaal is een aan een schakeling van gebeurtenissen met een bepaalde sfeer/gevoel die jou aanspreekt en die vertaald is in beelden/gebeurtenissen. Al deze delen, sferen en gevoelens samen roepen een totaal beeld van het verhaal op die jou wel of niet aanspreekt. De gevoelens die gebeurtenissen in verhalen oproepen moeten (gevoelens van haat, liefde, macht, verdriet, medelijden en alles wat je wel voelt maar onnoembaar is) bij je passen wil je het boek/verhaal mooi/goed/leuk enz. vinden. Mensen houden van lezen om dat het een ontsnapping is aan de dagelijkse werkelijkheid, aan de sleur, aan de vastigheid. Maar ook omdat het gevoelens (en beelden) oproept doormiddel van gebeurtenissen (en personages) die in het dagelijksleven niet veel voor (hoeven) te komen. Een verhaal voegt iets toe aan onze wereld omdat deze niet alles bevat wat wij graag zouden willen zien, en dit alles dankzij fantasie.
Kan ik me goed in vinden.
Ik denk dat dit niet alleen opgaat voor het lezen, maar ook voor het schrijven zelf. Gisteren had ik dat met schrijven van dit:
De Blauwe Vrouw
Voor mij een verhaal(tje) met veel realiteit die in fantasie is gegoten, en vol betekenissen. Voor een ander zal het zomaar een niemendalletje zijn of lijken en weer een ander zal er iets in kunnen herkennen... Dat hangt dan weer van ieders referenties af enzo.
Met lezen is dat volgens mij hetzelfde.
Verder denk ik dat zo'n beetje alles wat hier geschreven is over het lezen van boeken etc. op gaat. Er kunnen talloze redenen zijn om iets te lezen. Gebrek aan fantasie, vermeerdering van fantasie, je eigen fantasie juist uitbreiden en de vrije loop kunnen laten (bijv. doordat het verhaal niet alles al voorkauwt en letterlijk 'veel aan de eigen fantasie overlaat'), ontsnapping uit het dagelijkse (niks mis mee!), kennis opdoen, ideeën opdoen en uitbreiden, status, mee kunnen lullen ergens over, schoonheid tot je nemen, confrontaties aangaan, (aan)geraakt worden....
Ik denk dat de redenen om te lezen ontelbaar kunnen zijn.
En de fantasie eindeloos...