Korte kenschets van analyse door dode filosofen:
Korte kenschets van analyse door dode filosofen:
Analyse schijn:
Plato: schouwen van ideeën vanuit herinneringen aan voorgeboortelijke
Analyse cogito:
Descartes: Methodische twijfel. Heldere ideeën (Plato). Subject/Object
Analyse ervaring:
Kant: kritische methode
Analyse bewustzijn:
Husserl: Intuïtieve aanschouwing. Evidentie
Analyse 'Dasein':
Heidegger: Uiteenlegging van het alledaagse
Analyse zelf:
Kierkegaard: Articulatie individuele existentie
Analyse werking denken:
Hegel: dialectiek van de geest
Analyse van het lichaam (als existentie):
Merleau-Ponty: Wetenschap tegenover/en-met existentieel-fenomenologische analyse
Plato: schouwen van ideeën vanuit herinneringen aan voorgeboortelijke
Analyse cogito:
Descartes: Methodische twijfel. Heldere ideeën (Plato). Subject/Object
Analyse ervaring:
Kant: kritische methode
Analyse bewustzijn:
Husserl: Intuïtieve aanschouwing. Evidentie
Analyse 'Dasein':
Heidegger: Uiteenlegging van het alledaagse
Analyse zelf:
Kierkegaard: Articulatie individuele existentie
Analyse werking denken:
Hegel: dialectiek van de geest
Analyse van het lichaam (als existentie):
Merleau-Ponty: Wetenschap tegenover/en-met existentieel-fenomenologische analyse
Laatst gewijzigd door yopi op 31 mar 2008, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Posts in topic: 9
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
- Contacteer:
Vind je Kierkegaard en Hegel mooier achteraan de lijst?
Of twijfel je over waar ze te plaatsen?
Of kwamen die nog op?
Husserl en Heidegger zaten op verschillende ontologische stoelen (werelden) maar het intuitieve vormt het alledaagse wat dat betreft.
Richt je je niet op het intuitieve dan blijf je in het alledaagse hangen indien je van anderen uit gaat.
Of twijfel je over waar ze te plaatsen?
Of kwamen die nog op?
Husserl en Heidegger zaten op verschillende ontologische stoelen (werelden) maar het intuitieve vormt het alledaagse wat dat betreft.
Richt je je niet op het intuitieve dan blijf je in het alledaagse hangen indien je van anderen uit gaat.
Disclaimer:
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
@breekhoornpikveer
De inspiratie is denk ik daarbij: Dat aandachtsgebied de methode uitlokt of andersom. Ze komen uit één bron.
Het aandachtsgebied komt misschien voort uit de historisch-culturele situatie waarin ze leefden en die ze wijzigden.
Voor Husserl van het ontische naar het transcendentale en van daaruit de wereld reconstrueren met als belangrijkste aandachtsgebied bewustzijn (in zijn bekend geworden geschriften althans: Er ligt nog een enorm archief waarin nieuwere filosofen speelden en spelen)
Voor Heidegger van het ontische naar het ontologische. In een nieuwe daar bij passende taal van daaruit luisteren naar het zijn. Begint met de analyse van het "Dasein". Dat laatste was zijn eerste aandachtsgebied. Wat daarna kwam is het aandachtsgebied: zijn. Maar hier gaat alles door elkaar lopen. (Was hij de weg kwijt of kunnen konden wij hem niet meer volgen?)
Intuïtie kan zelf geen aandachtsgebied vormen. (Althans: niet momentaan)
Moord op het alledaagse vind ik niet kies:
Edit:Leve de alledaagse werkelijkheid! Ook al is ze niet je ware. Geeft stabiliteit en contactmogelijkheden met andere mensen. Een wonder van veiligheid EN uitgangspunt voor 'avonturen'..Of zoiets..
Ik had geen bepaalde hiërarchie op het oog. Ik wilde meer aangeven dat de genoemde filosofen allemaal zo hun eigen verdienste hebben op hun speciale aandachtsgebied. En dat ze daar een bepaalde methode voor gebruiken die daar bij past.Vind je Kierkegaard en Hegel mooier achteraan de lijst?
Of twijfel je over waar ze te plaatsen?
Of kwamen die nog op?
De inspiratie is denk ik daarbij: Dat aandachtsgebied de methode uitlokt of andersom. Ze komen uit één bron.
Het aandachtsgebied komt misschien voort uit de historisch-culturele situatie waarin ze leefden en die ze wijzigden.
Voor hen bedoel je? Dat voor hen het intuïtieve het alledaagse uitmaakte? Dat denk ik ook.Husserl en Heidegger zaten op verschillende ontologische stoelen (werelden) maar het intuitieve vormt het alledaagse wat dat betreft.
Voor Husserl van het ontische naar het transcendentale en van daaruit de wereld reconstrueren met als belangrijkste aandachtsgebied bewustzijn (in zijn bekend geworden geschriften althans: Er ligt nog een enorm archief waarin nieuwere filosofen speelden en spelen)
Voor Heidegger van het ontische naar het ontologische. In een nieuwe daar bij passende taal van daaruit luisteren naar het zijn. Begint met de analyse van het "Dasein". Dat laatste was zijn eerste aandachtsgebied. Wat daarna kwam is het aandachtsgebied: zijn. Maar hier gaat alles door elkaar lopen. (Was hij de weg kwijt of kunnen konden wij hem niet meer volgen?)
Dat zal wel, maar de anderen zijn ook inspiratiebron. Je kunt je niet een halve slag omdraaien om de intuïtie in het gezicht te kijken. De intuïtie wordt achteraf duidelijk.Richt je je niet op het intuitieve dan blijf je in het alledaagse hangen indien je van anderen uit gaat.
Intuïtie kan zelf geen aandachtsgebied vormen. (Althans: niet momentaan)
Moord op het alledaagse vind ik niet kies:
Edit:Leve de alledaagse werkelijkheid! Ook al is ze niet je ware. Geeft stabiliteit en contactmogelijkheden met andere mensen. Een wonder van veiligheid EN uitgangspunt voor 'avonturen'..Of zoiets..
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
-
- Posts in topic: 9
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
- Contacteer:
Ik ben bang dat ik nog uitstekende gesprekken met je ga voeren online!yopi schreef: Dat zal wel, maar de anderen zijn ook inspiratiebron. Je kunt je niet een halve slag omdraaien om de intuïtie in het gezicht te kijken. De intuïtie wordt achteraf duidelijk.
Intuïtie kan zelf geen aandachtsgebied vormen. (Althans: niet momentaan)
De intuitie komt en is een toelaten dat je alledaagse ervaring voor het oog gevormd wordt. imho
Disclaimer:
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
@breekhoornpikveer:
...maar ik doel ook op alledaagse bezigheden: ijskast, toetsenbord, eten etcetera..
........
Ik heb Merleau-Ponty nog toegevoegd in openingspost.
Heb jij nog voorstellen voor toevoegingen?
Dank je! Graag..Ik ben bang dat ik nog uitstekende gesprekken met je ga voeren online!
Vind ik knap!De intuitie komt en is een toelaten dat je alledaagse ervaring voor het oog gevormd wordt. imho
...maar ik doel ook op alledaagse bezigheden: ijskast, toetsenbord, eten etcetera..
........
Ik heb Merleau-Ponty nog toegevoegd in openingspost.
Heb jij nog voorstellen voor toevoegingen?
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
-
- Posts in topic: 9
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
- Contacteer:
Mja, het is ook niet iets dat je 123 doet. Ik zie soms wel een stukje realiteit veranderen ergens in mijn visie. Maar iedereen heeft dat in zekere zin op de achtergrond. Een half jaar terug was er een drijging (een persoon) en op dat moment keek ik iedereen aan, de persoon vervaagde en ik keek ergens anders naartoe. Een vorm van zelf bescherming, indien ik dat niet deed had ik hem onderzocht .
Justin William Zijlstra (pending)
Er is niks anders dan noumena
Schopenhauer
Immers, ik kan niet willen wat ik wil; dat zou een oneindige regressie van willen veronderstellen, hetgeen absurd is.
Camus
De vraag van suicide is de belangrijkste in de filosofie.
(Ik vind dat Camus het leven niet snapt en daarom de keuze van het leven bestudeerd. Het absurde voor mij is de conditie die ik graag ervaar. Dit betekend een doorslag in bewustwording.
Mijn metafoor: Indien je het licht in de tunnel fijn vind dan betekend dat dat je leeft en je door wilt gaan met leven.
Dus ook hier heeft bhpv nog wel wat dingen te zeggen :greins: )
Quine
Eenhoorns existeren maar persisteren niet
Wittgenstein
Gooi de ladder weg indien je hem beklommen hebt
Wellicht dat je het wat kan ordenen
Justin William Zijlstra (pending)
Er is niks anders dan noumena
Schopenhauer
Immers, ik kan niet willen wat ik wil; dat zou een oneindige regressie van willen veronderstellen, hetgeen absurd is.
Camus
De vraag van suicide is de belangrijkste in de filosofie.
(Ik vind dat Camus het leven niet snapt en daarom de keuze van het leven bestudeerd. Het absurde voor mij is de conditie die ik graag ervaar. Dit betekend een doorslag in bewustwording.
Mijn metafoor: Indien je het licht in de tunnel fijn vind dan betekend dat dat je leeft en je door wilt gaan met leven.
Dus ook hier heeft bhpv nog wel wat dingen te zeggen :greins: )
Quine
Eenhoorns existeren maar persisteren niet
Wittgenstein
Gooi de ladder weg indien je hem beklommen hebt
Wellicht dat je het wat kan ordenen
Disclaimer:
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
@breekhoornpikveer:
Het is een vraag of je dit bewust moet maken. Ik denk wel dat dat van belang is maar krijg van jou het idee dat het overbewust is. Dat je te fanatiek de intuïtie wilt betrappen op zijn ontstaan. Klopt dit? Of verzin ik dit zelf? Of ben je in je dagelijks leven anders als online?
Waarom moet ik raden bij zoiets? Normaal zou ik het negeren, maar ben nu in gesprek met jou (Justin William Zijlstra?).
........
Goed dat je jezelf daar aan herinnerd (en mij daarmee ook)
Ik neem aan dat je bedoelt dat Schopenhauer je herrinnerd aan dat de binnenkant van het lichaam - de wil - in een voorstelling gerukt, je wijst op het noumenale. Schopie ziet daar inderdaad de enige plek waar het 'Ding an sich' dat wij zelf zijn, direct ervaren kan worden. Althans een voorstelling oproept die we in woorden of ideeën kunnen uitdrukken.
Mooie toevoeging voor mijn galerietje:
Analyse van de binnenkant van het ding:
Schopenhauer: Ervaring van de binnenkant van ons lichaam in ideeën vatten
Analyse van de absurditeit:
Camus: ...(geen idee)
Camus leefde niet in een prettig tijd. Dat verklaart iets over zijn verlangen naar 'la honettetee' en het absurde de rug toekeren.
Ik vind die menselijkheid wel symphatiek. Maar voel ook wel voor jouw avontuurlijke geest (als ik je goed begrijp tenminste) en je tunnelzintuig om te weten of je het leven waardeert. (Dus zonder het leven af te zetten tegenover het absurde) Ken je Sisyphus van hem? Diens arbeid zouden wij als prettig moeten ervaren (weer een andere vergelijking met het leven)
Quine? (Leuke uitspraak maar kun je wat meer over hem/haar vertellen?)
Wittgenstein zou zijn laddertjes meer hebben moeten publiceren, zodat anderen er ook gebruik van kunnen/konden maken. (Heeft hij in zijn onderzoekingen uiteindelijk wel gedaan, maar was niet te ordenen. Misschien wel inherent aan de materie waar hij het over heeft. Vind ik moeilijk om door te komen, maar wel erg interessant)
Ik heb geen zin meer om te ordenen. Volgende topic please
Intuïtie gaat toch wel door.Mja, het is ook niet iets dat je 123 doet. Ik zie soms wel een stukje realiteit veranderen ergens in mijn visie. Maar iedereen heeft dat in zekere zin op de achtergrond.
Het is een vraag of je dit bewust moet maken. Ik denk wel dat dat van belang is maar krijg van jou het idee dat het overbewust is. Dat je te fanatiek de intuïtie wilt betrappen op zijn ontstaan. Klopt dit? Of verzin ik dit zelf? Of ben je in je dagelijks leven anders als online?
Is dit een reëele ervaring? Is die persoon jijzelf? Een afspliting (alter-ego)? Een paranoïde ervaring?Een half jaar terug was er een drijging (een persoon) en op dat moment keek ik iedereen aan, de persoon vervaagde en ik keek ergens anders naartoe. Een vorm van zelf bescherming, indien ik dat niet deed had ik hem onderzocht .
Waarom moet ik raden bij zoiets? Normaal zou ik het negeren, maar ben nu in gesprek met jou (Justin William Zijlstra?).
........
Een waarheid als een (noumenale) koe..Er is niks anders dan noumena
Goed dat je jezelf daar aan herinnerd (en mij daarmee ook)
'Immers' zeg je.Schopenhauer
Immers, ik kan niet willen wat ik wil; dat zou een oneindige regressie van willen veronderstellen, hetgeen absurd is.
Ik neem aan dat je bedoelt dat Schopenhauer je herrinnerd aan dat de binnenkant van het lichaam - de wil - in een voorstelling gerukt, je wijst op het noumenale. Schopie ziet daar inderdaad de enige plek waar het 'Ding an sich' dat wij zelf zijn, direct ervaren kan worden. Althans een voorstelling oproept die we in woorden of ideeën kunnen uitdrukken.
Mooie toevoeging voor mijn galerietje:
Analyse van de binnenkant van het ding:
Schopenhauer: Ervaring van de binnenkant van ons lichaam in ideeën vatten
Analyse van de absurditeit:
Camus: ...(geen idee)
Camus leefde niet in een prettig tijd. Dat verklaart iets over zijn verlangen naar 'la honettetee' en het absurde de rug toekeren.
Ik vind die menselijkheid wel symphatiek. Maar voel ook wel voor jouw avontuurlijke geest (als ik je goed begrijp tenminste) en je tunnelzintuig om te weten of je het leven waardeert. (Dus zonder het leven af te zetten tegenover het absurde) Ken je Sisyphus van hem? Diens arbeid zouden wij als prettig moeten ervaren (weer een andere vergelijking met het leven)
Quine? (Leuke uitspraak maar kun je wat meer over hem/haar vertellen?)
Wittgenstein zou zijn laddertjes meer hebben moeten publiceren, zodat anderen er ook gebruik van kunnen/konden maken. (Heeft hij in zijn onderzoekingen uiteindelijk wel gedaan, maar was niet te ordenen. Misschien wel inherent aan de materie waar hij het over heeft. Vind ik moeilijk om door te komen, maar wel erg interessant)
Ik heb geen zin meer om te ordenen. Volgende topic please
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)
(vervolg)
Wij willen hier en daar graag magisch zijn, en deel van god, en onsterfelijk. Duizelt lekker. Wil is een moeilijk onderwerp vind je niet?
Misschien gewoon een kwestie van definitie? Ik weet het niet, ik ben moe zegt mijn wil..
Dit komt door het spook van de gedachte dat het willen een bewuste magische goddelijke kracht is waar wij deel van uitmaken.ik kan niet willen wat ik wil; dat zou een oneindige regressie van willen veronderstellen, hetgeen absurd is.
Wij willen hier en daar graag magisch zijn, en deel van god, en onsterfelijk. Duizelt lekker. Wil is een moeilijk onderwerp vind je niet?
Misschien gewoon een kwestie van definitie? Ik weet het niet, ik ben moe zegt mijn wil..
-
- Posts in topic: 9
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
- Contacteer:
Ah,yopi schreef:Het is een vraag of je dit bewust moet maken. Ik denk wel dat dat van belang is maar krijg van jou het idee dat het overbewust is. Dat je te fanatiek de intuïtie wilt betrappen op zijn ontstaan. Klopt dit? Of verzin ik dit zelf? Of ben je in je dagelijks leven anders als online?
Theorie is mijn leven. Indien ik droom dan is het een stukje vooruitgang in zelf verwerkelijking en indien ik wakker wordt dan is het met de gedachten van de vorige dag of een nieuwe theorie of wat commentaar ergens op.
Ik forceer ook niks. Gaande weg net als herinneringen indien je er altijd wat mee doet krijg je meer inzichten.
haha. Nee. Het is actief censuur OF actief om een persoon heen hallucineren. Indien je niet zo vast houdt aan 'denken zoals geaccepteerd is' dan zie je nieuwe dingen. Indien jij en anderen er negatief op op reageren zal je er nooit meer wat over horen. En dat geeft al vrij sterk aan hoe een beleving gevormd wordt.yopi schreef: Is dit een reëele ervaring? Is die persoon jijzelf? Een afspliting (alter-ego)? Een paranoïde ervaring?
Waarom moet ik raden bij zoiets? Normaal zou ik het negeren, maar ben nu in gesprek met jou (Justin William Zijlstra?).
........
:-)yopi schreef: Goed dat je jezelf daar aan herinnerd (en mij daarmee ook)
Mja, de wil zorgt voor begrip voor de wereld, indien het zelf diep begrepen wordt dan krijg je net zoals ik zeg boven vrij radicale verschillen in de realiteit. Ook is het overigens zo dat indien ik niet iets begrijp (een puzzel oid) waar bij anderen men 'de aandacht' verliest zie ik het meer als, de wil richt zich op iets anders en zij zien dat niet, indien alles om mij heen helder is en de puzzel geheel visueel zichtbaar en half te begrijpen in hoofd dan merk ik dat op, concentreer ik meer rondom die puzzel en indien ik hem oplos dan is het een visueel EN opgeloste puzzel, op dat moment ervaar ik iets wat de 'innerlijke en uiterijke realiteit' 1 realiteit maakt.yopi schreef: Ik neem aan dat je bedoelt dat Schopenhauer je herrinnerd aan dat de binnenkant van het lichaam - de wil - in een voorstelling gerukt, je wijst op het noumenale. Schopie ziet daar inderdaad de enige plek waar het 'Ding an sich' dat wij zelf zijn, direct ervaren kan worden. Althans een voorstelling oproept die we in woorden of ideeën kunnen uitdrukken.
Mooie toevoeging voor mijn galerietje:
Analyse van de binnenkant van het ding:
Schopenhauer: Ervaring van de binnenkant van ons lichaam in ideeën vatten
Ah. In essentie: "bindt je niet aan modellen. Ze zijn niet allemaal compatible en je kan niet met 10 modellen een ding zien. (deeltje/golvje en golf-deelte in 1 keer willen bekijken zonder het door te hebben leidt tot spanning))"yopi schreef: Als ik je goed begrijp tenminste. Dat avontuurlijke is inderdaad mijn geestelijke conditie , maar geen overhaast avontuur, immers voor een strateeg is oorlog rouwen (laatste red middel).
Ik denk dat mensen vaak onderschatten hoeveel ze nog met het absurde kunnen en dat het absurde hard schijnt maar vaak helemaal niet zoveel inhoudt.yopi schreef:Dus zonder het leven af te zetten tegenover het absurde.
Ja, onlangs voor een 2e keer een aantal stukjes eruit gelezen.yopi schreef: Ken je Sisyphus van hem? Diens arbeid zouden wij als prettig moeten ervaren (weer een andere vergelijking met het leven
Er staat nu op het boek geschreven: "Niet of te leven maar wat te leven?"
Ja, ik vindt ook dat Camus door zijn 'of te leven' niet scherp kan duiden waarom Sisyphus als ment kan genieten.
Ik zie het zo: Sisyphus als mens zou alleen lijden indien het niet inzichzelf zou keren en de ander en zichzelf zou vergelijken op een bepaald niveau.
Diogenes had ook geen probleem met zijn ton, hij had problemen met het 'gespeelde leven'.
Indien je niet geleefd word door categorie'en ben je een dieper en dierlijker mens.
http://en.wikipedia.org/wiki/Two_Dogmas_of_Empiricismyopi schreef:Quine? (Leuke uitspraak maar kun je wat meer over hem/haar vertellen?)
Verplichte kost
A sentence with that form is true independent of the interpretation of "man" and "married", so long as the logical particles "no", "un-", "is" and "and" have their ordinary English meaning.
The statements in the second class have the form:
(2) No bachelor is married.
Indien een woord ambigu is moet ik nog een manier verzinnen zodat de context de ambiguiteit eruit haalt zonder logisch analytisch te hoeven verklaren. (Dus je leest een zin en de stappen worden voor je gemaakt).
Verder vind ik het vrij shockerend hoe het bovenstaande is geschreven.
How do we reduce sentences from the second class to a sentence of class (1)?
(Quine begins by making a distinction between two different classes of analytic statements. The first one is called logically true and has the form:
(1) No unmarried man is married)
Wie zegt dat we willen reduceren? Wellicht is een vorm van schrijven genoeg? Dus contextueel niet logische fouten hoeven vinden.
yopi schreef: Wittgenstein zou zijn laddertjes
Disclaimer:
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
-
- Posts in topic: 9
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
- Contacteer:
Wil. Nee. Ooit enorm. Nu niet meer, ik had me voorgenomen er pas weer mee bezig te gaan (Schopenhauer (tevens mijn eerste voorbeeld filosoof (De ouden werden ad hoc aangehaald))), vragen daarover?yopi schreef:(vervolg)Dit komt door het spook van de gedachte dat het willen een bewuste magische goddelijke kracht is waar wij deel van uitmaken.ik kan niet willen wat ik wil; dat zou een oneindige regressie van willen veronderstellen, hetgeen absurd is.
Wij willen hier en daar graag magisch zijn, en deel van god, en onsterfelijk. Duizelt lekker. Wil is een moeilijk onderwerp vind je niet?
Misschien gewoon een kwestie van definitie? Ik weet het niet, ik ben moe zegt mijn wil..
Dit is mijn doel (Maar dan dus van de eerste stap tot de laatste ervaring uit te kunnen schrijven in westerse termen):
http://en.wikipedia.org/wiki/Kabir
"O friend, awake, and sleep no more!
The night is over and gone,
would you lose your day also?
You have slept for unnumbered ages;
this morning will you not awake?" - Kabir
Hahaha.
Socially that it hard to attain.
Neither sleep nor awake.
Just naturally adapting awareness
--
Ik werd daar vanmorgen enigszins op gewezen en kan dus de zelf uitgevonden filosofie op basis van andere filosofen in het westen koppelen aan de ouden uit india. Ook veel binnen het vroege taoistische innerlijke alchemie kan ik zonder het bestudeerd te hebben plaatsen tegenwoordig :-).
Disclaimer:
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
@breekhoornpikveer:
(Andere vragen/reacties op jouw posts vind ik niet meer zo actueel. Of je moet zelf nog ergens op terug willen komen (?))
Ik vind Schopenhauer's boeken: leerboeken. Zeer Helder!
Dat ging over Kabir. Hier ben ik wel benieuwd naar..Dit is mijn doel (Maar dan dus van de eerste stap tot de laatste ervaring uit te kunnen schrijven in westerse termen):
(Andere vragen/reacties op jouw posts vind ik niet meer zo actueel. Of je moet zelf nog ergens op terug willen komen (?))
Ik vind Schopenhauer's boeken: leerboeken. Zeer Helder!
-
- Posts in topic: 9
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
- Contacteer:
Op klaarlichte dag zou hij op een marktplein met een lantaarn naar een "mens" gezocht hebben (waarmee hij een waarachtig oprecht persoon bedoelde). Nadat hij iemand een stuk brood zag gebruiken als bord en zijn handen als nap, ontdeed hij zich ook van kom en zijn nap. Alexander de Grote was zeer geïnteresseerd in Diogenes. Hij maakte een lange reis om hem te zien. Op een zonnige dag kwam Alexander bij Diogenes. Toen vroeg Alexander aan Diogenes wat hij wilde hebben. Hij kon alles krijgen. Diogenes zei toen: "Als ik alles kan krijgen, wil je dan een stap opzij doen, want je staat voor de zon".
Hierop zei Alexander: "Als ik Alexander niet was, zou ik Diogenes willen zijn". Diogenes zei daarop: "Als ik Diogenes niet was, zou ik ook Diogenes willen zijn".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diogenes_van_Sinope
Diogenes hier zegt al aardig wat dingen die je terug vindt in Arendt beneden.
Vrijheid moet zich volgens Stirner materialiseren, het moet een praktijk worden, een strategie die op een consequente manier de bestaande machtsverhoudingen in vraag stelt. Indien vrijheid die vorm niet aanneemt, is ze evenzeer een onderdrukkende ideologische constructie en worden de grenzen ervan gevangen binnen het humanistische essentialisme.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Max_Stirner
Karl Marx schreef al over het "valse bewustzijn" waaronder arbeiders in het kapitalisme leden: religie en nationalisme vertroebelden hun klassebewustzijn, het inzicht dat zij worden uitgebuit en onderdrukt. Gramsci was ontevreden met Marx' analyse, die voor hem niet kon verklaren waarom de klassenstrijd zo langzaam voortschreed. De opkomst van het fascisme als vals bewustzijn bij uitstek, leidde Gramsci tot de theorie van de culturele hegemonie. Volgens deze theorie worden ideologisch wenselijke sociale patronen door de heersende klasse door middel van cultuur dominant gemaakt. Door dit systeem van culturele waarden worden revolutionairen steeds verder buiten de orde geplaatst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antonio_Gramsci
De voorwaarde voor politiek ligt volgens Schmitt in het bestaan van een vijand en in de mogelijkheid van een conflict. Liberale en pacifistische pogingen om de oorlog af te schaffen, schaffen daarmee in feite de politiek af. Daardoor zullen oorlogen, die Schmitt als onvermijdelijk zag, eerder onbeheersbaar en onmenselijk worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Carl_Schmitt
Ik denk dat 'vijand' hier ook kan gelezen worden als (maar niet synoniem is aan): 'alternatief'.
Hannah Arendt, Eichmann in Jerusalem. A Report on the Banality of Evil, pag. 12
«"Dat zo'n gebrek aan werkelijkheidszin en zulke gedachteloosheid meer onheil kunnen aanrichten dan alle boze driften die, wellicht, de mens eigen zijn tezamen -- dat was de les die men in Jeruzalem kon leren. Maar het was een les, geen verklaring van het fenomeen en evenmin een theorie erover."»
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hannah_Arendt
Freud: Er is meer mens dan het louter gewaar zijn.
Jung: Er is meer gewaar dan louter gewaar zijn.
Hierop zei Alexander: "Als ik Alexander niet was, zou ik Diogenes willen zijn". Diogenes zei daarop: "Als ik Diogenes niet was, zou ik ook Diogenes willen zijn".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diogenes_van_Sinope
Diogenes hier zegt al aardig wat dingen die je terug vindt in Arendt beneden.
Vrijheid moet zich volgens Stirner materialiseren, het moet een praktijk worden, een strategie die op een consequente manier de bestaande machtsverhoudingen in vraag stelt. Indien vrijheid die vorm niet aanneemt, is ze evenzeer een onderdrukkende ideologische constructie en worden de grenzen ervan gevangen binnen het humanistische essentialisme.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Max_Stirner
Karl Marx schreef al over het "valse bewustzijn" waaronder arbeiders in het kapitalisme leden: religie en nationalisme vertroebelden hun klassebewustzijn, het inzicht dat zij worden uitgebuit en onderdrukt. Gramsci was ontevreden met Marx' analyse, die voor hem niet kon verklaren waarom de klassenstrijd zo langzaam voortschreed. De opkomst van het fascisme als vals bewustzijn bij uitstek, leidde Gramsci tot de theorie van de culturele hegemonie. Volgens deze theorie worden ideologisch wenselijke sociale patronen door de heersende klasse door middel van cultuur dominant gemaakt. Door dit systeem van culturele waarden worden revolutionairen steeds verder buiten de orde geplaatst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antonio_Gramsci
De voorwaarde voor politiek ligt volgens Schmitt in het bestaan van een vijand en in de mogelijkheid van een conflict. Liberale en pacifistische pogingen om de oorlog af te schaffen, schaffen daarmee in feite de politiek af. Daardoor zullen oorlogen, die Schmitt als onvermijdelijk zag, eerder onbeheersbaar en onmenselijk worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Carl_Schmitt
Ik denk dat 'vijand' hier ook kan gelezen worden als (maar niet synoniem is aan): 'alternatief'.
Hannah Arendt, Eichmann in Jerusalem. A Report on the Banality of Evil, pag. 12
«"Dat zo'n gebrek aan werkelijkheidszin en zulke gedachteloosheid meer onheil kunnen aanrichten dan alle boze driften die, wellicht, de mens eigen zijn tezamen -- dat was de les die men in Jeruzalem kon leren. Maar het was een les, geen verklaring van het fenomeen en evenmin een theorie erover."»
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hannah_Arendt
Freud: Er is meer mens dan het louter gewaar zijn.
Jung: Er is meer gewaar dan louter gewaar zijn.
Disclaimer:
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
I want a third pill.
Not a transcendental fake fastfood religious experience.
I want a pill that shows the reality in the illusion.
the pervert's guide to cinema
Not a transcendental fake fastfood religious experience.
I want a pill that shows the reality in the illusion.
the pervert's guide to cinema
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."
that pil is called:
meet-other-meat in existance!
(mate-another-mate in extacy!)
meet-other-meat in existance!
(mate-another-mate in extacy!)
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."
Synthese schijn:
Fotos en films, beelden.
Synthese cogito:
Existentie
Synthese ervaring:
Geschiedenis
Synthese bewustzijn:
Samenleving
Synthese 'Dasein':
Zorgzaamheid en werkelijkheid
Synthese zelf:
Levensloop
Synthese werking denken:
Hegel
Synthese van het lichaam (als existentie):
Spinoza
Fotos en films, beelden.
Synthese cogito:
Existentie
Synthese ervaring:
Geschiedenis
Synthese bewustzijn:
Samenleving
Synthese 'Dasein':
Zorgzaamheid en werkelijkheid
Synthese zelf:
Levensloop
Synthese werking denken:
Hegel
Synthese van het lichaam (als existentie):
Spinoza
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."
-
- Posts in topic: 9
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
- Contacteer:
@Yopi
Wat bedoel je precies?
@ziznl
Aardig vermakelijke film inderdaad.
Maar de Lacanianen hebben wel een handje van zwamneuzen hoor!
En de neuroot Zizek blijft m'n geestes oog tijsteren, een psychoanalyticus die neurotisch is. Mafketel, maar wel eentje die nuttige dingen zegt her en der door al zijn zwamneus geworstel.
http://www.lacan.com/frameziz.htm Meer zizek krijg je niet op het net. (ook niet qua video materiaal)
Wat bedoel je precies?
@ziznl
Aardig vermakelijke film inderdaad.
Maar de Lacanianen hebben wel een handje van zwamneuzen hoor!
En de neuroot Zizek blijft m'n geestes oog tijsteren, een psychoanalyticus die neurotisch is. Mafketel, maar wel eentje die nuttige dingen zegt her en der door al zijn zwamneus geworstel.
http://www.lacan.com/frameziz.htm Meer zizek krijg je niet op het net. (ook niet qua video materiaal)
Disclaimer:
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
-
- Posts in topic: 9
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
- Contacteer:
To squash a philosopher?
http://www.btinternet.com/~glynhughes/s ... /index.htm
Wellicht wat in dit topic de boel aan halen en bediscusseren en in een sticky hetgeen uiteindelijk neerzetten?
http://www.btinternet.com/~glynhughes/s ... /index.htm
Wellicht wat in dit topic de boel aan halen en bediscusseren en in een sticky hetgeen uiteindelijk neerzetten?
Disclaimer:
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
Goed idee!breekhoornpikveer schreef:To squash a philosopher?
http://www.btinternet.com/~glynhughes/s ... /index.htm
Wellicht wat in dit topic de boel aan halen en bediscusseren en in een sticky hetgeen uiteindelijk neerzetten?
(werd me een beetje te veel allemaal breekhoornpikveer, vandaar mijn 'ho'. Ik kreeg het gevoel gespamd te worden, snappie?)
breekhoornpikveer schreef: Maar de Lacanianen hebben wel een handje van zwamneuzen hoor!
En de neuroot Zizek blijft m'n geestes oog tijsteren, een psychoanalyticus die neurotisch is. Mafketel, maar wel eentje die nuttige dingen zegt her en der door al zijn zwamneus geworstel.
http://www.lacan.com/frameziz.htm Meer zizek krijg je niet op het net. (ook niet qua video materiaal)
Ja, Lacanianen zijn verschrikkelijke zwamneuzen (zie oa Sokal en eneFlipBuekens
Zizek is een verademing tussen al dat postmoderne geneuzel.
Dank voor deze linke leuk.
NeoCartesiaan:
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."
"Ik denk (mezelf), dus ik ben (een bedachte gedachte)."
"Ik spreek (tegen mijn begeerde geliefde), dus jij bent (een besproken sprookje)."
"Ik vecht (tegen mijn gevreesde vijand), dus jij bent (een omstreden strijd)."
-
- Posts in topic: 9
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 17 mar 2008, 21:10
- Contacteer:
Oh.yopi schreef:Goed idee!breekhoornpikveer schreef:To squash a philosopher?
http://www.btinternet.com/~glynhughes/s ... /index.htm
Wellicht wat in dit topic de boel aan halen en bediscusseren en in een sticky hetgeen uiteindelijk neerzetten?
(werd me een beetje te veel allemaal breekhoornpikveer, vandaar mijn 'ho'. Ik kreeg het gevoel gespamd te worden, snappie?)
Vooral rustig blijven yopi, filosofie is zware kost
Disclaimer:
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
- Eva Lilith
- Posts in topic: 6
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
- Contacteer:
- Eva Lilith
- Posts in topic: 6
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
- Contacteer:
- Eva Lilith
- Posts in topic: 6
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
- Contacteer:
...welkom thuiiis.. voor ons gaat luiiiiden..Eva Lilith schreef:Als de klooooooook....
Van Arnemuiuiuiuiuiden.....
Is de vreugde soms vervult met droefenissss..
Als er weer . een schip . op zee . gebleeeeeven IS.
.. Under the boardwalk..Down by the sea ..
On a blanket with my babéééé .. That's where I wanna beee ..
- Eva Lilith
- Posts in topic: 6
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
- Contacteer:
(posts gekruist ?)
Anyway: Zag Bies weer es in een docu: In gesprek met allerlei schrijvers.
O.a. Maarten het Hart en Karel van het Reve.
Die laatst, die vind ik helemaal mooi:
Zo als die er uit zag! Alpino petje en arbeiderskloffie.. Schattig.
Anyway2: Thnx... ik ben nu wel een beetje los hoor. Trossen los, zeg maar..
Bovendien ga ik overmorgen een weekje op vakantie
Anyway: Zag Bies weer es in een docu: In gesprek met allerlei schrijvers.
O.a. Maarten het Hart en Karel van het Reve.
Die laatst, die vind ik helemaal mooi:
Zo als die er uit zag! Alpino petje en arbeiderskloffie.. Schattig.
Anyway2: Thnx... ik ben nu wel een beetje los hoor. Trossen los, zeg maar..
Bovendien ga ik overmorgen een weekje op vakantie
- Eva Lilith
- Posts in topic: 6
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
- Contacteer:
Welke docu????
Is die nog ergens te zien?
Moet nog even wat kwijt hoor...
Sitting in the morning sun
I'll be sitting when the evening comes
Watching the ships roll in
And I watch 'em roll away again
[Refrain]
Sitting on the dock of the bay
Watching the tide roll away
I'm just sitting on the dock of the bay
Wasting time
I left my home in Georgia
Headed for the 'Frisco bay
'Cause I had nothin to live for
And look like nothing's gonna come my way
So I'm just...
[Refrain]
Look like nothing's gonna change
Everything still remains the same
I can't do what ten people tell me to do
So I guess I'll remain the same
Sittin here resting my bones
And this loneliness won't leave me alone
It's two thousand miles I roamed
Just to make this dock my home
Now, I'm just...
Is die nog ergens te zien?
Moet nog even wat kwijt hoor...
Sitting in the morning sun
I'll be sitting when the evening comes
Watching the ships roll in
And I watch 'em roll away again
[Refrain]
Sitting on the dock of the bay
Watching the tide roll away
I'm just sitting on the dock of the bay
Wasting time
I left my home in Georgia
Headed for the 'Frisco bay
'Cause I had nothin to live for
And look like nothing's gonna come my way
So I'm just...
[Refrain]
Look like nothing's gonna change
Everything still remains the same
I can't do what ten people tell me to do
So I guess I'll remain the same
Sittin here resting my bones
And this loneliness won't leave me alone
It's two thousand miles I roamed
Just to make this dock my home
Now, I'm just...
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)
Ja..good old Otis...
Enne hier ergens..00.56 uur, maar vast nog vaker..
http://geschiedenis.vpro.nl/gids/2007week21/
Edit: Ik zie nu 2007. Toch moet ie ergens op dit online kanaal te vinden zijn als je geen geschiedenis kanaal op je TV abonnement hebt..
Nou ja..Die docu's worden vaak herhaald hoor..
Enne hier ergens..00.56 uur, maar vast nog vaker..
http://geschiedenis.vpro.nl/gids/2007week21/
Edit: Ik zie nu 2007. Toch moet ie ergens op dit online kanaal te vinden zijn als je geen geschiedenis kanaal op je TV abonnement hebt..
Nou ja..Die docu's worden vaak herhaald hoor..
- Eva Lilith
- Posts in topic: 6
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 06 sep 2007, 19:33
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten