Intuïtie
Intuïtie
Wat betekent dit voor jou?
Hoe sterk is het bij jou?
Luister je er naar?
Heb je er wat aan?
Waar komt het vandaan?
Luister je er naar?
Heb je er wat aan?
Waar komt het vandaan?
Alles is waar -- Omnisofie
Eerst geloven, dan pas zien -- Jim
Now, the only thing there ever is -- Eckhart Tolle
Lijden is maar een concept, laat het los en zie wat het werkelijke is -- IK
> Wat betekent intuïtie voor jou?
Intuïtie is de raadgever, het voorgevoel, de wijsheid in jezelf, die niet rationeel te verklaren is.
> Hoe sterk is intuïtie bij jou?
Ik ben een rationeel mens; en luister slecht naar ideeën en gevoelens die niet rationeel te verklaren zijn. Mijn intuïtie is zwak of ik herken het slecht.
> Luister je ernaar?
Nee.
> Heb je er wat aan?
De eerste indruk kan vaak de juiste zijn en het scheelt een hoop werk om elke indruk te onderbouwen.
> Waar komt intuïtie vandaan?
Ik denk dat het reflexen zijn van je gedachten. Een lichamelijke reflex is een zenuwreactie die niet vanuit je hersenen gestuurd is. Intuïtie zie ik als een verstandelijke reactie die niet 'vanuit de hersenen gestuurd' is.
Intuïtie is de raadgever, het voorgevoel, de wijsheid in jezelf, die niet rationeel te verklaren is.
> Hoe sterk is intuïtie bij jou?
Ik ben een rationeel mens; en luister slecht naar ideeën en gevoelens die niet rationeel te verklaren zijn. Mijn intuïtie is zwak of ik herken het slecht.
> Luister je ernaar?
Nee.
> Heb je er wat aan?
De eerste indruk kan vaak de juiste zijn en het scheelt een hoop werk om elke indruk te onderbouwen.
> Waar komt intuïtie vandaan?
Ik denk dat het reflexen zijn van je gedachten. Een lichamelijke reflex is een zenuwreactie die niet vanuit je hersenen gestuurd is. Intuïtie zie ik als een verstandelijke reactie die niet 'vanuit de hersenen gestuurd' is.
- Eva Lilith
- Posts in topic: 3
- Contacteer:
Dan ga ik er maar even vanuit dat we met 'intuïtie' zo'n beetje hetzelfde bedoelen want anders krijgen we daat eerst een ellenlange discussie over en ik zag hoe je het aanduidde bij het gnosis-topic....
Wat niet per definitie betekent dat ik er ALTIJD naar handel, want soms is dat niet goed naar mijn mening.
Daar zijn boeken over vol geschreven etc.
Maar ik weet het niet.
Hoef het ook niet zo nodig te begrijpen.
Sommige dingen zijn er gewoon.
Iets gewoons, dat elke dag heel vanzelfsprekend 'meedoet'.Wat betekent dit voor jou?
'k Heb daar geen meet-apparatuur voor, maar ik geloof dat het wel goed ontwikkeld is (waarbij de werking ervan soms wel afhangt van stemming of storende dingen binnen mezelf).Hoe sterk is het bij jou?
Ja, altijd.Luister je ernaar?
Wat niet per definitie betekent dat ik er ALTIJD naar handel, want soms is dat niet goed naar mijn mening.
Natuurlijk!Heb je er wat aan?
Ik weet het niet.Waar komt het vandaan?
Daar zijn boeken over vol geschreven etc.
Maar ik weet het niet.
Hoef het ook niet zo nodig te begrijpen.
Sommige dingen zijn er gewoon.
"De afdrukken van de vinger Gods zijn niet altijd identiek." (Stanislaw Jerzy Lec)
-
- Posts in topic: 4
- Contacteer:
- Eva Lilith
- Contacteer:
Het is iets in mij wat aangeeft hoe iets in werkelijkheid bestaat. Daarmee lijkt het erop dat het een directe uiting van gevoel is.Jeroen schreef:Wat betekent dit voor jou?
Dterk genoeg om te merken wat er in anderen omgaat en ervoor te zorgen dat er altijd wel wat achtergrondruis bestaat (het dus nooit "stil" is).Hoe sterk is het bij jou?
In de samenleving wordt je erop getraind er niet naar te luisteren. Mensen die daar goed in zijn zijn de mensen die middels "doelmatigheid" te gebruiken zijn en daardoor hoge lonen verdienen. Helaas zijn er dus voor ieder mens in onze samenleving momenten dat er niet naar de intuïtie geluisterd kan worden. Ook al probeer ik dat te voorkomen, toch bestaat dat voor mij.Luister je er naar?
Altijd.Heb je er wat aan?
Het is a priori.Waar komt het vandaan?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Und unsrer Meinung entfernen? >>
- Ich schreibe nicht euch zu gefallen,
Ihr sollt was lernen.
~Goethe
Ihr sollt was lernen.
~Goethe
-
- Contacteer:
Intuitie a priori?
Ik denk dat intuitie uit een soort ongeduld voort komen.
Je hebt ergens al de oplossing maar houdt nog steeds vast op vertrouwde methoden.
Dan krijg je even een 'boost through rationality!".
Net voor dood: herinneringen.
Vallen: reflex.
Wiskundige puzzle: je hebt je eigenaardige stap naar stap stapjes niet altijd nodig.
Allemaal te integreren in dagelijks leven.
Intuitie kan je eigen zijn.
Maar zoals fietsen. De intuitie los laten gaan betekend veel vallen maar met reflex minder terecht komen op harde muur.
De intuitie leert enorm snel indien toegelaten dus je haalt zo echt decennia in dagen.
Je hebt ergens al de oplossing maar houdt nog steeds vast op vertrouwde methoden.
Wiskundige puzzle: je hebt je eigenaardige stap naar stap stapjes niet altijd nodig.
Maar zoals fietsen. De intuitie los laten gaan betekend veel vallen maar met reflex minder terecht komen op harde muur.
De intuitie leert enorm snel indien toegelaten dus je haalt zo echt decennia in dagen.
Disclaimer:
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Portmanteau without the port.
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Ik heb het idee dat jij het over instinct hebt. Klopt dat?breekhoornpikveer schreef:Intuitie a priori?
<<Warum willst du dich von uns Allen
Ihr sollt was lernen.
~Goethe
Ihr sollt was lernen.
~Goethe
- Intangible Radjanamadjo
- Posts in topic: 1
- Contacteer:
in 1 antwoord: Hartstikke [veel]Jeroen schreef:Wat betekent dit voor jou?
Luister je er naar?
Heb je er wat aan?
Waar komt het vandaan?
Het is een woord voor iets dat niet los te zien valt van alle andere factoren welke ons leven bepalen en/of beinvloeden. Vandaar dat ik mij heb beperkt tot de focus op het hart ipv de (rationele) geest.
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.
-
- Contacteer:
Tering!Arjen schreef:Ik heb het idee dat jij het over instinct hebt. Klopt dat?
Nu je het zegt!
Instinct en gedachten samen = intuitie!
Vandaar dat mijn intuitie wel eens los gaat!
--
Zo was ik een minuut terug bevlogen!
--
(15 min terug geschreven)
Over magisch denken.
Die wie magisch denken of magische gedachten hebben en dat op die betreffende momenten niet vertalen in reproduceerbare technologie'en.
Magisch denken is emoties beschrijven. Zonder technologische gedachten bouw je aan lucht kastelen dat zolang blijven existeren als de emoties niet ( h )erkend worden in het magische denken en voor magische gedachten duurt het zolang als die magische gedachten op komen.
Wanneer iemand niet bewust is van magische gedachten en deze magische gedachten zijn er ter compensatie dan decompenseert de persoon erna.
Drives die technologie'en creeeren, reproduceren de vervlochten samenhang van drives en gedachten van de levens architect voor anderen om het te ervaren in de proportionele helderheid of/en diepheid die ze kunnen ervaren.
Luchtkastelen en gedachten existeren maar persisteren niet! Fiat Techne!
--
Aanvulling door jouw instinct conclussie.
Correcte intuitie: instincten die werkbare technologie gebruiken.
--
5 min later oid
Techne als in: Nog louter vakwerk door technologie nog louter kunst maar met technologie kunst dat vakmanschapschap genoemd kan worden als een reproductie van jezelf.
Disclaimer:
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Intuitie voor mij komt noch vanuit m'n gevoel, noch vanuit m'n verstand.
Uit m'n gevoel komt instinct voort en uit m'n verstand komt inzicht voort.
Volgens mij komt intuitie rechtstreeks vanuit m'n ziel.
Alles is waar -- Omnisofie
-
- Contacteer:
Zware woorden slap maken?
Nah.
Zware woorden omzetten in luchtig geheel dat moeilijk te pakken is?
mm, het is wel moeilijk jezelf en de mensheid met enkele plaatjes te ervaren. Dat lijkt slap. Maar geeft inzicht!
Ik poog verschillende facetten van de taal te gebruiken. Zo ervaar je ook op verschillende manieren.
De diepgang van het slap lijkende.
Indien je lacht omdat je niet weet hoe zelf zo te handhaven.
Ik vind het niet erg om mijn punt te maken in de woorden van dat moment.
Blijf jij je eigen sterke woorden houden. Zo ieder zijn karakter!
Instinct dat vormt, vormt beelden. Door beelden vorming kom je erachter wat je wilt. Je denkt. Inzicht krijg je door beelden te vergelijken en onverwacht te zien!
Nah.
Zware woorden omzetten in luchtig geheel dat moeilijk te pakken is?
mm, het is wel moeilijk jezelf en de mensheid met enkele plaatjes te ervaren. Dat lijkt slap. Maar geeft inzicht!
Ik poog verschillende facetten van de taal te gebruiken. Zo ervaar je ook op verschillende manieren.
De diepgang van het slap lijkende.
Indien je lacht omdat je niet weet hoe zelf zo te handhaven.
Ik vind het niet erg om mijn punt te maken in de woorden van dat moment.
Blijf jij je eigen sterke woorden houden. Zo ieder zijn karakter!
Ziel is voor mijn instinct in karakter nu.Jeroen schreef:Intuitie voor mij komt noch vanuit m'n gevoel, noch vanuit m'n verstand.
Instinct dat vormt, vormt beelden. Door beelden vorming kom je erachter wat je wilt. Je denkt. Inzicht krijg je door beelden te vergelijken en onverwacht te zien!
Disclaimer:
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
Pleasuredom,
Neologism,
pleasure through wisdom,
- Eva Lilith
- Contacteer:
Intuïtie is hetzelfde als instinkt, volgens mij althans.
En instinkt is/was vroeger cruciaal om te overleven, het onverklaarbare gevoel dat je gevaar liep tijdens de jacht (nekharen die overeind gaan staan), dat iemand je van achteren besloop, een voorgevoel enz. Het is in mijn ogen een zintuig die langzaam verdwijnt omdat we hem niet echt meer nodig hebben, zoals we vacht ook niet meer nodig hebben omdat we warme kleding dragen.
En instinkt is/was vroeger cruciaal om te overleven, het onverklaarbare gevoel dat je gevaar liep tijdens de jacht (nekharen die overeind gaan staan), dat iemand je van achteren besloop, een voorgevoel enz. Het is in mijn ogen een zintuig die langzaam verdwijnt omdat we hem niet echt meer nodig hebben, zoals we vacht ook niet meer nodig hebben omdat we warme kleding dragen.
Mijn dochter van 7:"Pappa, besta ik echt of word ik voorgelezen?"