Maar als je vrije wil een gevolg is van iets dat in de toekomst gebeurt, welke dingen die gebeuren gaan geven jou dan de sensatie van een keuze?

Het alternatief is dat vrije wil het gevolg is van gebeurtenissen uit het verleden.
Overwegen is niet direct reageren, maar in de neutraal stand van het denken gaan. Wat van belang is is: Waarom ben je in die neutraal stand gegaan?Die symmetrie gedachte van Neus vind ik vooral gelden als je handelingen overweegt of overweegt wat je waargenomen denkt te hebben.
Of dat overeenkomt met de ideeën over deeltjes in kwantummechanica hangt af of je één gedachte aan alles op elk niveau wilt opleggen.
Omdat vrije wil niet echt bestaat.neus schreef:Hoe kun je dat weten? Nog nooit zijn omstandigheden helemaal hetzelfde geweest. Al was het maar omdat ze een andere historie hebben.DisQ schreef:We hebben een keuze maar de keuze die we maken is in dezelfde omstandigheden altijd dezelfde.
Er is een verschil tussen de realiteit aanvaarden zoals deze is en sociaal aanvaardbaar gedrag vertonen om te kunnen functioneren in onze samenleving.neus schreef:Ik snap de filosofie niet van het determinisme. Zelf al is het niet waar is het toch altijd beter uit te gaan van keuze, omdat je dan blijft nadenken over alternatieven waar je anders niet aan denkt en dus ook niet zult kiezen.
neus schreef:Het idee dat iets vast ligt klopt nooit.Leonardo schreef:Het kan ook zijn dat je niet in staat bent verantwoordelijkheid te dragen. Zo kan ik persoonlijk niet eens een plant verzorgen. Wegens mijn aandoening weet ik niet (meer) hoe ik verantwoordelijkheid moet dragen...
http://www.filosofieforum.nl/viewtopic. ... highlight=Leonardo schreef:Als de waarschijnlijkheden namelijk in wezen en volkomen onbepaald zouden (mogen) zijn, dan zou er geen verband bestaan tussen de ene actie en de andere, dan zouden er zelfs geen natuurwetten zijn!
Dank je, mogelijk zijn mijn woorden op hun wijze ook weer geestelijk belastend, en zorg ik net zo goed voor stress en ongelukkigheid. Dat kun je dan deterministisch zien als niet te veroordelen, of niet deterministisch zien als wel te veroordelen. Dat is wel een nadeel van niet determinisme, dat oordelen dus betekenis hebben, maar strikt gesproken hebben ze dat ook binnen het determinisme, het is dan gewoon een onderdeel van ons functioneren. Ik kan me voorstellen dat men zou willen functioneren zonder oordelen, maar beter is het misschien te kijken welke oordelen je iets mee kunt en welke niet.Leonardo schreef:Helder Neus! Ik ben onder de indruk van je woorden!
Ik ben blij te horen dat je iets van tevredenheid hebt.DisQ schreef:Neus: Er is een verschil tussen mijn beeld van de realiteit en de realiteit zelf.
Ik ben mij ervan bewust dat mijn beeld incompleet en incorrect is.
Ik betwijfel zelf of de mens in staat is de realiteit te bevatten.
Dit veranderd echter niets aan de werkelijke realiteit. Ik heb daar uiteraard wel een mening over maar die mening is niet star en onaanpasbaar.
Wel is het zo dat de resultaten van leven met wat ik voor mijzelf bedacht heb me tot nu nog niet tegen gevallen zijn.
Door om te gaan met veel mensen met haat en vooroordelen, ben ik zelf ook extreem vooroordelend geworden. Ik heb het aangeleerd. In de westerse cultuur moet je een gigantisch ego hebben, tezamen met veel haat en vooroordelen.neus schreef:Ik kan me voorstellen dat men zou willen functioneren zonder oordelen, maar beter is het misschien te kijken welke oordelen je iets mee kunt en welke niet.
Ben je er tevreden mee? Zo niet, waarom zou je het dan niet veranderen?Leonardo schreef:Door om te gaan met veel mensen met haat en vooroordelen, ben ik zelf ook extreem vooroordelend geworden. Ik heb het aangeleerd. In de westerse cultuur moet je een gigantisch ego hebben, tezamen met veel haat en vooroordelen.neus schreef:Ik kan me voorstellen dat men zou willen functioneren zonder oordelen, maar beter is het misschien te kijken welke oordelen je iets mee kunt en welke niet.
Wat ontzettend triest.Leonardo schreef:Door om te gaan met veel mensen met haat en vooroordelen, ben ik zelf ook extreem vooroordelend geworden. Ik heb het aangeleerd. In de westerse cultuur moet je een gigantisch ego hebben, tezamen met veel haat en vooroordelen.
Voorbeeld... ik denk aan programma's op televisie (tokkies, kids on the block, dansen en zuipen (of zo)), ik denk aan de gezichten die ik krijg van de mensen op straat in de stad waar ik woon, ik denk aan de manier van doen van de mensen zoals hard praten, ik denk aan mijn zwager...DisQ schreef:Wat ontzettend triest.Leonardo schreef:Door om te gaan met veel mensen met haat en vooroordelen, ben ik zelf ook extreem vooroordelend geworden. Ik heb het aangeleerd. In de westerse cultuur moet je een gigantisch ego hebben, tezamen met veel haat en vooroordelen.
Ik ben het niet met je eens. Geef eens een voorbeeld.
Zeker. Je hebt gelijk.DisQ schreef:De tv kun je uitzetten of op een ander kanaal zetten.
De programma's die je noemt zijn inderdaad niet geweldig. Maar daar tegenover staan pmeer rogramma's die wel leuk zijn in mijn mening.
Ik kijk ze net iets te lang aan en daar reageren ze op.DisQ schreef:Waarom denk je dat mensen je 'gezichten' geven?
Dat vind ik asociaal ten opzichte van anderen. Maar goed, dat is dus mijn vooroordeel.DisQ schreef:Wat is er mis met hard praten?
Ik ga niet meer met hem om, en met mijn zus ook niet. Ik heb er mijn buik vol van.DisQ schreef:Ik ken je zwager niet.
Eindelijk iemand die het begrijptDisQ schreef:Ik krijg echter sterk de indruk dat er iets is wat je niet verteld.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast