Verslaving

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
neus

Verslaving

Bericht door neus » 14 sep 2013, 20:51

Gestrikt worden in één of andere denkwijze kun je ook een verslaving noemen. Mensen zijn verslaafd aan ademhalen, eten en drinken, slapen, kleding. Sommigen ook aan hun auto, huis of partner. Anderen weer aan genotsmiddelen. Maar de verslaving die er echt toe doet is de verslaving aan principes.

Daarom heb ik een hoge pet op van filosofie, omdat met filosofie je tot de verslaving aan principes komt.

Je zou iedere vorm van verslaving ziekelijk kunnen noemen, maar als het dan gaat om de verslavingen aan dingen die ons doen overleven, verslavingen aan het leven, zou het vrij absurd zijn dit ziekelijk te noemen. De vraag is nu of verslavingen aan principes ook verslavingen zijn aan het leven of juist niet.

Veel principes komen waarschijnlijk neer op het maximaliseren van de persoonlijke vrijheid. Daarmee kun je dus uitkomen bij een principe dat zich kan keren tegen de verslaving aan het leven, principes dus die het sterven ten dienste van die principes als normaal beschouwen. Dat komt feitelijk wat dichter in de buurt van een ziektebeeld, omdat het destructief is.

Het destructieve van principes komt dan bijvoorbeeld voort uit het maximaliseren van persoonlijke vrijheid, maar dat is wat paradoxaal, want als je met meer vrijheid minder leven hebt, dan kan dat niet de bedoeling zijn.

Het mooie van filosofische principes is dat ze wel moeten gehoorzamen aan een logica, als ze uiteindelijk door mensen geaccepteerd worden. We willen dus verslaafd zijn aan logica als we een verslaving aan principes zoeken.

Ook hierbij geldt dat een verslaving aan logica niet tegen de verslaving aan het leven in moet gaan, dat is logisch. Hoewel men het misschien als minder logisch kan beschouwen om een hoge pet op te hebben van het leven. Zeker als men al heel wat voor de kiezen heeft gehad.

Misschien is het logisch dat we kijken naar het verslavingsaspect zelf. Dat verslaving, ook al is dit aan het leven, principes of logica, zelf ter discussie gesteld kan worden. Bijvoorbeeld vanuit de logica dat gehechtheid voor lijden zorgt. Hele partijen mensen zijn verslaafd aan die logica.

Verstandige mensen zorgen dat ze niet verslaafd raken, dat ze “met mate” gebruiken. Bij een verslaving aan genotsmiddelen is dat heel duidelijk, gewoon weinig gebruiken of helemaal niet. Bij een verslaving aan principes of logica is het heel wat minder duidelijk. Om met mate verslaafd te zijn aan logica, moeten we dan maar soms onlogisch en impulsief zijn? Om met mate verslaafd te zijn aan principes, moeten we dan maar soms onze principes laten varen en hele andere dingen doen dan ons als juist voorkomen?

Misschien dat doordat een zekere maat aanhouden bij de verslaving aan principes en logica zo onmogelijk lijkt, is de verslaving dan toch weer ziekelijk, en uiteindelijk altijd destructief. Maar dat kun je alleen maar bedenken als je verslaafd bent aan logica en niet van te voren.

neus

Bericht door neus » 15 sep 2013, 22:36

gehechtheid, overtuiging, bewijs, noem het zoals je wilt, maar zie het voor wat het is.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 16 sep 2013, 12:17

"Een verslaving moet je onderhouden. Voor je het weet ben je er van af."
Dat zeg ik nog al eens.
Cynisch als ik een borrel neem of een sigaret opsteek ..
In geval van filosofie/logica kick ik vooral af door twijfel.

Gebruikersavatar
yopi
Posts in topic: 2
Berichten: 7871
Lid geworden op: 22 aug 2007, 16:28
Contacteer:

Bericht door yopi » 16 sep 2013, 14:42

Ja, maar wat is te ..

Mijn 'verslaving' aan alcohol en nicotine hangt misschien wel samen met mijn verslaving aan filosofie: Afkicken van de duivel filosofie met de beëlzebub van die andere twee. De verdoving van die twijfel waar ik het over had.

De verslaving aan filosofie lijkt me existentieel, die andere biologisch ..

neus

Bericht door neus » 16 sep 2013, 20:12

De mens heeft op de dieren voor enig inzicht in verslavingen, daar staat tegenover dat er veel nieuwe verslavingen bij gekomen zijn. Het is niet onverdeeld positief om meer vormen van verslaving te hebben.

Het is bijvoorbeeld meer vrijheid als je in plaats van principieel geen vlees eten, op ieder moment zelf weer de afweging maakt wel of niet afhankelijk van wat op dat moment doorslaggevende argumenten zijn. Verslaafd aan een principe lijkt jezelf tekort doen.

Het is dan ook meer vrijheid om in plaats van principieel geloof in goden af te wijzen op ieder moment zelf weer de afweging te maken of de idee van goddelijke inmenging enige gevoelsmatige waarheid in zich heeft. Verslaafd aan de logica lijkt jezelf te kort doen.

Uit ervaring met genotsmiddelen weten we wel dat de enige goede maat soms het niet gebruiken is. Misschien is dat voor sommige principes (fascistoide) of sommige logica (sociaal darwinsime) ook.

neus

Bericht door neus » 17 sep 2013, 12:26

Bij filosofische artsen is het misschien ook 'operatie geslaagd, patiënt overleden'

neus

Bericht door neus » 17 sep 2013, 16:49

Misschien stappen de patiënten er uit vanwege hun arts, bij filosofie dan.

neus

Bericht door neus » 17 sep 2013, 18:28

Ja misschien is de nadruk leggen op zelfrespect en het behouden daarvan in de filosofie, voor sommigen juist het verlies van zelfrespect om zelfstandig tot soortgelijke conclusies te komen.

neus

Bericht door neus » 17 sep 2013, 18:28

Men wil voor zichzelf van belang zijn

neus

Bericht door neus » 17 sep 2013, 20:41

Ik hoop op manieren om voor mijzelf van belang te zijn die voorbij gaan aan zelfbevrediging.

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 16:00

Steeds meer dingen worden een ziekte of afwijking genoemd tegenwoordig.
Volgens mij is het gewoon medicalisering.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 16:06

Er is straks een pil of meerdere pillen voor iedereen. Ik denk dat dit inderdaad de toekomst wordt. Maar of de diagnose dan "ziek" is of eerder zoiets als "beperkt" of nog milder valt nog te bezien.

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 16:34

neus schreef:Er is straks een pil of meerdere pillen voor iedereen. Ik denk dat dit inderdaad de toekomst wordt. Maar of de diagnose dan "ziek" is of eerder zoiets als "beperkt" of nog milder valt nog te bezien.
Zolang je de pillen maar slikt.

Verslavingszorg heeft tenslotte helemaal geen baat bij mensen die niet verslaafd zijn.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 16:36

"Zorg" is voor iedereen goed, niet alleen de "verslaafden".

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 16:37

"Zorg" is helemaal niet altijd goed.
Vaak is het uit eigenbelang (van de gever) of gewoon betutteling.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 16:39

Pink Panter schreef:Misschien dat een stoicijnpil nog het beste is? Of zijn stoicijnen ook al niet helemaal normaal? :?
Hallo Pink,

gisteren las ik een opmerking van iemand dat een stoïcijn de zin van het leven niet zou zien, dat zit in het beleven en doorleven van driften en gevoelens, aldus deze persoon.

Daar heb ik over nagedacht.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 16:40

nx schreef:"Zorg" is helemaal niet altijd goed.
Vaak is het uit eigenbelang (van de gever) of gewoon betutteling.
Als zorg niet goed is dan mankeert er wat aan die zorg en zou je het ook niet zo moeten noemen.

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 16:40

Ik heb ooit korte tijd in de reguliere verslavingszorg gewerkt.
Wat een zelfingenomen, niet wetenschappelijke ideeen hielden ze erop na daar.

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 16:41

neus schreef:
nx schreef:"Zorg" is helemaal niet altijd goed.
Vaak is het uit eigenbelang (van de gever) of gewoon betutteling.
Als zorg niet goed is dan mankeert er wat aan die zorg en zou je het ook niet zo moeten noemen.
Ik daag je uit daar met zorgverzekeraars over in discussie te gaan.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 16:41

nx schreef:Ik heb ooit korte tijd in de reguliere verslavingszorg gewerkt.
Wat een zelfingenomen, niet wetenschappelijke ideeen hielden ze erop na daar.
Dat kan ik me goed voorstellen. De meeste mensen hebben typische ideeën over wat zorg is. Niet dat mijn ideeën zo goed zijn hoor.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 16:43

nx schreef:Ik daag je uit daar met zorgverzekeraars over in discussie te gaan.
Het idee is dat we er samen wel uit komen. Het zal tijd kosten, maar het blijft mogelijk. In één keer goed, dat gaat niet.

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 16:46

Pink Panter schreef:Misschien dat een stoicijnpil nog het beste is? Of zijn stoicijnen ook al niet helemaal normaal? :?
Wat jij wilt. Is vast wel een pilletje voor.
:greins:

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 16:47

neus schreef:
nx schreef:Ik daag je uit daar met zorgverzekeraars over in discussie te gaan.
Het idee is dat we er samen wel uit komen. Het zal tijd kosten, maar het blijft mogelijk. In één keer goed, dat gaat niet.
Wie weet.

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 16:50

neus schreef:
nx schreef:Ik heb ooit korte tijd in de reguliere verslavingszorg gewerkt.
Wat een zelfingenomen, niet wetenschappelijke ideeen hielden ze erop na daar.
Dat kan ik me goed voorstellen. De meeste mensen hebben typische ideeën over wat zorg is. Niet dat mijn ideeën zo goed zijn hoor.
Ik heb ook een tijd in een antroposofische instelling gewerkt.
Die konden er ook wat van.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 16:54

nx schreef:Ik heb ook een tijd in een antroposofische instelling gewerkt.
Die konden er ook wat van.
Zoals Daan van Roosegaarde aangaf: kom met alternatieven...en dan zien we wel weer verder.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 17:10

Het is wat moeilijk om de afhankelijkheid van zuurstof, waardoor we moeten ademen, als verslaving te zien. Toch lijkt afhankelijkheid wel het begrip dat belangrijk is om verslaving te begrijpen.

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 17:37

neus schreef:
nx schreef:Ik heb ook een tijd in een antroposofische instelling gewerkt.
Die konden er ook wat van.
Zoals Daan van Roosegaarde aangaf: kom met alternatieven...en dan zien we wel weer verder.
Is dat een manier om te proberen me de mond te snoeren?
Mislukt!

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 17:38

Ja idd, geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid. Hoewel het verschil tussen lichaam en geest natuurlijk kunstmatig is.

Het gaat misschien om de afhankelijkheid voor iets.

Zoals afhankelijkheid voor het genot van middelen, of voor geluk, of voor een verzetje etc. Bij afhankelijkheid voor geluk is het lastiger om van de middelen af te komen, dan genot of een verzetje.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 17:39

nx schreef:
Zoals Daan van Roosegaarde aangaf: kom met alternatieven...en dan zien we wel weer verder.
Is dat een manier om te proberen me de mond te snoeren?
Mislukt!
Euh... nee, alleen de boodschap "niet klagen maar dragen".

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 17:40

Veel verslavingsklinieken (afkickkliniek mocht ik niet zeggen) hebben geen cijfers over terugval bij hun clienten.
Dweilen met de kraan open!

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 17:42

nx schreef:Veel verslavingsklinieken (afkickkliniek mocht ik niet zeggen) hebben geen cijfers over terugval bij hun clienten.
Dweilen met de kraan open!
Hoe denk je dat het beter kan?

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 17:44

neus schreef:
nx schreef:
Zoals Daan van Roosegaarde aangaf: kom met alternatieven...en dan zien we wel weer verder.
Is dat een manier om te proberen me de mond te snoeren?
Mislukt!
Euh... nee, alleen de boodschap "niet klagen maar dragen".

??

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 17:45

neus schreef:
nx schreef:Veel verslavingsklinieken (afkickkliniek mocht ik niet zeggen) hebben geen cijfers over terugval bij hun clienten.
Dweilen met de kraan open!
Hoe denk je dat het beter kan?
Als je evidence based wilt werken is het wel handig om op z'n minst te weten wie je voor je hebt.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 17:46

Dragen in de zin van verantwoordelijkheid dragen en nemen en dus meehelpen om ideeën te ontwikkelen waarmee het beter kan, niet blijven hangen in weerstand en weeklacht

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 17:47

neus schreef:Dragen in de zin van verantwoordelijkheid dragen en nemen en dus meehelpen om ideeën te ontwikkelen waarmee het beter kan, niet blijven hangen in weerstand en weeklacht
Hoe doe jij dat?

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 17:47

nx schreef:Als je evidence based wilt werken is het wel handig om op z'n minst te weten wie je voor je hebt.
Bedoel je te zeggen dat men zich niet voldoende verdiept heeft in wat het is om verslaafd te zijn of een verslaafde te zijn? Hoe zou je dat moeten doen dan?

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 17:49

nx schreef:
neus schreef:Dragen in de zin van verantwoordelijkheid dragen en nemen en dus meehelpen om ideeën te ontwikkelen waarmee het beter kan, niet blijven hangen in weerstand en weeklacht
Hoe doe jij dat?
Ideeën ontwikkelen en aanbieden. Zes boeken vol op dit moment.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 18:05

"Mind over matter" is wel overtuigend als je dagelijks drie maaltijden hebt, maar als je drie dagen niets gegeten hebt ligt het wel wat anders.

"Geluk" als iets geestelijks is op allerlei subtiele en minder subtiele manieren verbonden aan het lichaam.
Laatst gewijzigd door neus op 10 okt 2013, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 18:06

neus schreef:
nx schreef:Als je evidence based wilt werken is het wel handig om op z'n minst te weten wie je voor je hebt.
Bedoel je te zeggen dat men zich niet voldoende verdiept heeft in wat het is om verslaafd te zijn of een verslaafde te zijn? Hoe zou je dat moeten doen dan?
Nee, dat bedoel ik niet te zeggen.
Welke "men" bedoel je trouwens?

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 18:08

Pink Panter schreef:
neus schreef:Ja idd, geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid. Hoewel het verschil tussen lichaam en geest natuurlijk kunstmatig is.
Zeer Swaabiaans!!! Ik ben het daar persoonlijk niet mee eens, maar misschien dat Swaab wel op de proppen komt met een pilletje tegen verslaving (daar heb je je alternatief). Ik geloof zelf meer in "mind over matter".
Die pilletjes zijn er al. Meerdere.
Werken ongeveer even goed als regelmatig hardlopen/ bewegen.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 18:08

nx schreef:
neus schreef:
nx schreef:Als je evidence based wilt werken is het wel handig om op z'n minst te weten wie je voor je hebt.
Bedoel je te zeggen dat men zich niet voldoende verdiept heeft in wat het is om verslaafd te zijn of een verslaafde te zijn? Hoe zou je dat moeten doen dan?
Nee, dat bedoel ik niet te zeggen.
Welke "men" bedoel je trouwens?
"Men" als de mensen in de verslavingszorg die volgens jou iets niet goed doen.

Wat bedoel je dan wel?

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 18:13

DE verslaafde bestaat niet.

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 18:14

nx schreef:DE verslaafde bestaat niet.
Dit was als reactie op neus bedoeld.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 18:14

Pink Panter schreef:
neus schreef:"Mind over matter" is wel overtuigend als je dagelijks drie maaltijden hebt, maar als je drie dagen niets gegeten hebt ligt het wel wat anders.

"Geluk" als iets geestelijks is op allerlei subtiele en minder subtiele manieren verbonden aan het lichaam.
Dat is natuurlijke weer zo'n flauwe opmerking om de spirituele mens te ridiculiseren. Dat het één voortkomt uit het ander, wil nog niet zeggen dat dat ene hetzelfde is als waaruit het voorkomt. Dat een beuk voortkomt uit een beukennootje wil nog niet zeggen dat een beuk hetzelfde is als een beukennootje. Dat denken voortkomt uit het brein, wil nog niet zeggen dat het denken hetzelfde is als het brein. Bovendien kan het brein ook geen maaltijd tevoorschijn toveren, tenzij men in staat is zijn eigen brein te verorberen.
Misschien flauw, maar wat heeft apartheid voor zin?

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 18:16

nx schreef:
nx schreef:DE verslaafde bestaat niet.
Dit was als reactie op neus bedoeld.
Ik ben het met je eens wat dat betreft. Er is niemand die exemplarisch is voor alle andere mensen met welke kwaliteit dan ook.

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 18:16

neus schreef:
nx schreef:
neus schreef:Dragen in de zin van verantwoordelijkheid dragen en nemen en dus meehelpen om ideeën te ontwikkelen waarmee het beter kan, niet blijven hangen in weerstand en weeklacht
Hoe doe jij dat?
Ideeën ontwikkelen en aanbieden. Zes boeken vol op dit moment.
Heb je ze ook al gelezen?
:greins:

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 18:19

Ik lees af en toe mijn eigen werk en verbaas me dan dat ik zoveel weer vergeten ben. Ik ben blij dat ik het opgeschreven heb.

Iedereen kan voor zichzelf van belang zijn, sommigen zijn daarmee ook van belang voor anderen. Of ik voor anderen van belang ben kan ik niet beantwoorden.

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 18:28

neus schreef:Ik lees af en toe mijn eigen werk en verbaas me dan dat ik zoveel weer vergeten ben. Ik ben blij dat ik het opgeschreven heb.

Iedereen kan voor zichzelf van belang zijn, sommigen zijn daarmee ook van belang voor anderen. Of ik voor anderen van belang ben kan ik niet beantwoorden.
Ik bedoelde het ook niet vervelend hoor.

neus

Bericht door neus » 10 okt 2013, 18:33

nx schreef:Ik bedoelde het ook niet vervelend hoor.
Dat is fijn om te horen.

Ik bedoel dat het belang dat je hebt voor anderen niet het belang hoeft te zijn wat je wilt hebben. Dat is een lastige.

nx
Posts in topic: 20
Berichten: 255
Lid geworden op: 08 okt 2013, 22:26
Contacteer:

Bericht door nx » 10 okt 2013, 18:43

neus schreef:
nx schreef:Ik bedoelde het ook niet vervelend hoor.
Dat is fijn om te horen.

Ik bedoel dat het belang dat je hebt voor anderen niet het belang hoeft te zijn wat je wilt hebben. Dat is een lastige.
Ik heb puberkinderen dus ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. :greins:

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten