Het bewuste ei

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Gesloten
Civilis
Posts in topic: 4
Contacteer:

Het bewuste ei

Bericht door Civilis » 01 sep 2010, 16:31

Het is me opgevallen dat vogels die met een broedlamp zijn uitgebroed meestal niet weten hoe ze hun eigen eieren moeten uitbroeden. Ze bouwen wel een nest maar leggen hun eieren ergens anders en lijken stomverbaast als ze er een leggen..

Is dit dan het bewijs dat diersoorten, binnen een familie, een collectief geheugen hebben? Of zou een vogel in het ei al bewust zijn van zijn omgeving? Of hebben ze misschien geen moedergevoelens omdat ze hun eigen moeder niet kennen?

:-k
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 01 sep 2010, 18:35

Sommige vogels die met een broedlamp zijn uitgebroed weten niet hoe ze eieren moeten uitbroeden. Zijn er ook vogels die 'regulier zijn uitgebroed' en ook niet weten hoe ze eieren moeten uitbroeden? Is het aantal vogels dat niet weet hoe ze eieren moeten uitbroeden hoger onder de groep vogels die met een broedlamp zijn uitgebroed? (Ik zou gevoelsmatig ja zeggen, maar weet eigenlijk te weinig van broedvogels om een degelijk antwoord te kunnen geven.)

Het gegeven dat er vogels zijn die met een broedlamp zijn uitgebroed die niet weten hoe ze een ei moeten uitbroeden én dat er vogels zijn die met een broedlamp zijn uitgebroed die wel weten hoe ze een ei moeten uitbroeden, zegt dat iets over een collectief geheugen van die vogelsoort?

Een bewijs is het in ieder geval niet, maar het kan je wel aan het denken zetten. Bijvoorbeeld dat een vogel in het ei al lerend zou kunnen zijn (en later als zij zelf een ei heeft gelegd verward op de komst van de broedlamp wacht). Of dat broedlampen een negatieve invloed hebben op de ontwikkeling van de moedergevoelens.

Werk jij met broedlampen?

Civilis
Contacteer:

Bericht door Civilis » 01 sep 2010, 20:46

Nee ik ben eigenlijk tegen broedlampen, maar mijn Chinese Dwergkwartels zijn wel zo gebroed. Eigenlijk ben ik zelfs tegen kweken en fokken van dieren.

Mijn ervaring is dat vogels van broedlampen niet broeden, en anderen wel. Maar in forums van kwekers zeggen ze dat ze MEESTAL niet broeden. Als ik me goed herinner schreef één kweker dat het elke generatie minder wordt..
Voor zover ik weet komt het niet voor dat 'wilde' vogels niet broeden.

Ik kan me niet voorstellen dat een kuiken in een ei weet wie of wat hem warm houdt..
Ik ben dan toch geneigt om te zeggen dat de moedergevoelens gevormd worden door de zorg die een vogel van haar eigen moeder krijgt.

Dit stelt wel het principe van 'oerinstincten' in twijfel. Zoals je weet maak ik niet veel onderscheid tussen hoe verschillende dieren mentaal gevormd worden. Ik vraag me af hoeveel van ons gedrag nou eigenlijk is aangeleerd

Intangible Radjanamadjo
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Intangible Radjanamadjo » 02 sep 2010, 17:10

Dat is wel zeer interessant zeg..
Wie weet dat het gevoel van moeder op ei/kuiken wordt doorgegeven.. dat wij een navelstreng ter directe verbinding hebben is een gegeven, maar wie weet op welke manier moeder met kind communiceert?

En als dat ontbreekt, kan ik me best voorstellen dat dit gevolgen heeft voor de verdere ontwikkeling en later ook de voortplanting van de vogel/welk ander dier.
Dit stelt wel het principe van 'oerinstincten' in twijfel. Zoals je weet maak ik niet veel onderscheid tussen hoe verschillende dieren mentaal gevormd worden. Ik vraag me af hoeveel van ons gedrag nou eigenlijk is aangeleerd
Als ik zo over je laatste vraag nadenk.. misschien wel dusdanig veel dat we vervolgens jarenlang ontwetend zijn, daarna een fase krijgen waarin we herkennen dat wat ons aangeleerd wellicht niet klopt en vervolgens na lange tijd in de fase belanden dat we beseffen dat we de dingen beter kunnen afleren..
Tegelijkertijd een andere vraag.. hoe moet het anders? Kun je een kind opvoeden zonder het gedrag aan te leren en te vormen? :)
The quest is to be liberated from the negative, which is really our own will to nothingness. And once having said yes to the instant, the affirmation is contagious. It bursts into a chain of affirmations that knows no limit. To say yes to one instant is to say yes to all of existence.

Om
Contacteer:

Bericht door Om » 02 sep 2010, 19:05

Dat is wel grappig inderdaad. Ik weet wel van experimenten die zijn uitgevoerd met ratten. Waarbij ze een aantal zwangere ratten mee hebben genomen in de ruimte en dat er dus in een zwaartekracht vrije omgeving (zo goed als dan) ratjes geboren waren. Eenmaal terug op aarde bleek dat deze ratjes niet konden functioneren omdat hun evenwichtsorganen zich hadden ingesteld tijdens de zwangerschap op een zwaartekracht vrije omgeving. Misschien worden er dus tijdens zo'n incubatieperiode simpelweg de gegevens ge-hardwired die op dat moment aanwezig zijn.

Sardonic
Contacteer:

Bericht door Sardonic » 02 sep 2010, 20:23

Civilis schreef:Ik kan me niet voorstellen dat een kuiken in een ei weet wie of wat hem warm houdt..
Ik kan me dat heel goed voorstellen.

Ieder levend wezen kan de energie van een ander levend wezen waarnemen. Bewust en of onbewust.
Bewust vereist soms enige training.

Civilis
Contacteer:

Bericht door Civilis » 03 sep 2010, 13:49

Ik vraag me af hoeveel van ons gedrag nou eigenlijk is aangeleerd

Als ik zo over je laatste vraag nadenk.. misschien wel dusdanig veel dat we vervolgens jarenlang ontwetend zijn, daarna een fase krijgen waarin we herkennen dat wat ons aangeleerd wellicht niet klopt en vervolgens na lange tijd in de fase belanden dat we beseffen dat we de dingen beter kunnen afleren..
Tegelijkertijd een andere vraag.. hoe moet het anders? Kun je een kind opvoeden zonder het gedrag aan te leren en te vormen?
Kreeg iedereen die fase maar. 80% van mensen blijft hangen in wat ze is aangeleerd. Al hun denkvermogen gaat naar het goedpraten van hun eigen gedrag, en het verdedigen van wat pappie en mammie dachten.

Ja en nee. Het kan beter, door vooral jezelf minder serieus te nemen, en in te zien waarom je denkt wat je denkt. Dan geef je vanzelf meerdere perspectieven mee aan je kind.
An de andere kant is bewezen dat een brein pas na 24 jaar volgroeid is, en voor die tijd niet goed vooruit kan denken. In de vroege jaren krijgt het kind zoveel op zich af dat het is aangewezen op de mening van de ouders om alle informatie te sorteren.

Abelard:
For love of their own kind of people and of those they were raised with is so naturally implanted in all human beings that they shrink from whatever is said contrary to their faith. 'Turning custom into nature', they stubbornly maintain as adults whatever they learned as children. Before they are able to grasp the things said, they assert they believe them
[..] One of the philosophers argues: "If they got something from their childish lessons, they shouldn't regard it as sacred. For surely an advanced treatise of philosophy often gets rid of things fit for tender ears."

Civilis
Contacteer:

Bericht door Civilis » 03 sep 2010, 13:54

@Om Ik denk dat dieren zich veel sneller aanpassen aan hun omgeving dan wij beseffen. Als je ziet wat wilde dieren doen als ze in een stad belanden...

Maar het geval van de ratten zie ik idd als 'hardwiring'. Ik denk dat de zintuigen al doende leren, bij wijze van spreken. Uiteindelijk is je evenwichtsgevoel ook een soort zintuig.

Gesloten