Bloeden

Ooit gedaan? Gewoon beginnen met schrijven wat je nu denkt en je mee laten voeren op de golven van je gedachten en maar zien waar dat toeleidt. Neem de test en begin gewoon te schrijven...
Gesloten
Civilis
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bloeden

Bericht door Civilis » 05 jan 2013, 01:39

Zomaar een overpeinzing:
Veel mensen met psychische stoornissen gaan automutileren als ze diep zitten. Niemand kan echt uitleggen hoe de gedachtegang is, maar op één of andere manier geeft het opluchting om jezelf te snijden. In mijn ervaring voelt het alsof de negatieve emoties letterlijk uit je sneeën lopen.

In de middeleeuwen was men nogal intuïtief in de geneeskunde. Als iets goed voelde, toevallig een keer werkte, of gewoon logisch klonk, deden ze het. In die tijd geloofde men dat je gekke en zieke mensen moest laten bloeden om de kwade invloeden er uit te laten. Blijkbaar is dit dus iets wat mensen in verschillende culturen aanvoelen.

Ik heb eens een experiment op tv gezien dat aantoonde dat mensen met een zwaar schuldgevoel een veel hogere pijngrens hebben dan mensen die zich goed voelen. Het werkt dus twee kanten op..

Om het nog gekker te maken kan je ook nog allerlei hele verschillende fysieke klachten krijgen van stress.

Wat zou de link zijn tussen mentale en fysieke pijn? Waarom beïnvloedt het elkaar? Ik ga er altijd van uit dat alles natuurlijk of sociologisch uit te leggen valt, maar dit lijkt onlogisch :-k

Het hele holistische idee is zo gek nog niet, maar hoe weet je welke actie welk gevolg heeft? Als schuldgevoel je met pijn helpt, maar stress je pijn geeft.. wordt het nogal ingewikkeld. Ik hou het er maar op dat sex vast gezond is ;)
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

neus

Bericht door neus » 06 jan 2013, 18:43

Stress is "ongezond", maar veel mensen kunnen niet zonder stress. Schuldgevoel is "gezond", maar veel mensen proberen wanhopig van schuldgevoel af te komen.

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 08 jan 2013, 11:52

Ik geloof zeker dat we door te bloeden gif uit ons lijf (en geest?) kunnen verwijderen ..
Wat we dan daarna nodig hebben is EPO of een transfusie :greins:
"Eruditie is alleen weggelegd voor loosers".
(Umberto Eco: Het Nul-Nummer)

neus

Bericht door neus » 08 jan 2013, 13:07

Bekend is misschien ook het verhaal van Seneca. Die moest van keizer Nero zelfmoord plegen. Eerst zijn polsen doorsnijden, hij verloor heel veel bloed maar bleef leven. Toen gif, maar door het vele bloeden was zijn lichaam te koud om het gif werkzaam te laten zijn. Uiteindelijk hebben ze hem in een heet bad gezet waar hij in de dampen gestikt is.

Civilis
Contacteer:

Bericht door Civilis » 08 jan 2013, 17:52

Ik wil Seneca nog wel eens quoten maar dat verhaal kende ik niet
'Power to the one who doesn't want it!' Clawfinger

yopi
Contacteer:

Bericht door yopi » 11 jan 2013, 14:29

Ik las nog ..
Pijn is de beste verdoving
Toen moest ik aan dit topic denken omdat hier zelfverminking ter sprake kwam. Ik stel me ook voor dat als je aan oeverloze verveling of zinloosheid lijdt dat je ook naar pijn kunt grijpen om te voelen of je nog wel leeft.

In dit geval las ik het in de roman van Marnix Peters: De dag dat we Andy zijn arm afzaagden.
Een wijze opmerking van de dame die de leiding nam om de afstervende arm van Andy er zonder verdoving af te zagen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden zegt men ook wel ..

Gesloten