Verstrengeling

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Verstrengeling

Bericht door arkhétupos » 02 dec 2019, 16:11

Ik heb een apparaat gebouwd dat elektronspin kan meten.
Van alle elektronen die door mijn apparaat zijn gemeten beweer ik: "De spin is A".

Mijn collega heeft ook een apparaat gebouwd dat elektronspin kan meten.
Dat meet alle elektronen die ik met mijn apparaat gemeten heb, en na aflezing beaamt mijn collega: "De spin is inderdaad A."

De vraag is nu: Hoe weet mijn collega mijn uitkomst?
Dat kan alleen als onze beide apparaten (parallel) verstrengeld zijn, ofschoon wij ze apart van elkaar gebouwd hebben.
(Ik op Aarde, mijn collega op de planeet Promixa Centauri b, bijvoorbeeld.)

De grap is nu, dat we niet eens hetzelfde elektron hoeven te meten om tot de conclusie te komen dat: "Van alle elektronen die wij meten met spin anders dan A, wij mogen concluderen dat we niet dezelfde elektronen gemeten hebben."

Het enge is, dat als wij het eens zijn over spin A, wij niet kunnen bepalen of we hetzelfde elektron gemeten hebben. Ook niet als onze informatieoverdracht instantaan is.
Dat zou immers alleen mogelijk zijn als mijn collega over exact dezelfde detector beschikking heeft als ik, en dat kan niet: want daar is er maar 1 van.

Quantumweirdness states: "If you think you're beginning to understand it, you've understood nothing at all."'
- Feynman (meen ik, uit mijn geheugen.)

En dat heeft weer raakvlakken met Gödel, en (al dan niet) "modern" management in dat opzicht, dat de bewering: "Wanneer je van een systeem van proposities gaat vragen naar onbekende mogelijkheden, je altijd uitkomt op iets dat "onbewijsbare waarheden" genoemd zou kunnen worden." Onbewijsbaar binnen dat systeem van proposities. (Of notatie immers, is: 0,99999(repeterend) wel gelijk aan 9/9, en is dat gelijk aan 1 of liever aan 1/1?)

"What's the one-ness of 1?"
- (vrij naar) Kant

Evenzogoed geldt: "What does Zero entail?"
- /dev/null

(Maar zelfs een null-pointer is een pointer, en daar kan mee gerekend worden. Weliswaar niet met de huidig gangbare computers, maar toch.)

Daarom ook leidt het opsplitsen in "deelproblemen" uiteindelijk tot een onmogelijke keuze: De keuze die geen keuze meer is maar een definitie, een afspraak, een sociologisch biologisch (tijdelijk) vastgesteld natuurkundig fenomeen. Waar eigenlijk geen touw aan vast te knopen valt: "Delen door nul is niet gedefinieerd", terwijl dat toch in de natuur keer op keer voorkomt. (Dualiteit golf-deeltje, en het daarmee samenhangende interferentiepatroon.)

Eigenlijk staat daar: "Delen door nul geeft geen bewijsbare uitkomsten."

Daar verschijnt dan ook de EXNOF :

Code: Selecteer alles

A EXNOF B = Q
0       0   1
0       1   0
1       0   0
1       1   1
Alleen als onze apparaten het oneens zijn, kan ik met mijn collega op Proxima Centauri b het eens zijn: "Een van onze apparaten deugt niet EXNOF het Universum zit anders in elkaar dan wij meenden."

Dat levert dan een min of meer hoopvolle anti-paradox op:
Onze apparaten deugen, ergo het Universum werkt zoals wij denken EN Onze apparaten liegen, het Universum werkt anders.

Wat dan weer tot de tautologie van Hamlet kan leiden: "B OR NOT B = A [Question]".

::

Ik heb griep. Mijn lichaam doet overal pijn.
Mijn entropiesensoren zeggen tegen 23 graden omgevingstemperatuur binnen dat het steenkoud is, terwijl toen ik net nog buiten was (omdat er toch wat te eten en drinken in huis moest komen) het bij 2 graden omgevingstemperatuur bloedheet was.

Nu kookt mijn hoofd en zijn mijn voeten ijsklompen.

Ik zou graag willen dat ik weer eens in thermodynamisch evenwicht kon komen.
Met negatieve temperatuur schijnt dat te kunnen, die stroomt immers van <0 naar >0. (Op de schaal van Kelvin.)

Dus ik moet maar denken dat mijn voeten gloeiend heet zijn, en mijn hoofd ijskoud.

Dat heft relatief gezien het verschil dan wel weer op ... hoop ik maar.

:smt075 (Finse sauna?)

Ik ga maar weer even slapen denk ik, dan kan de verstrengeling zijn werk weer doen.
Nul entropie door enthalpie, in deltavorm.

[kots]

(Oeps, sorry ... geen zorgen, ik ruim het straks wel weer op. (Gaat sowieso makkelijker als het al een beetje opgedroogd is, en mijn neus zit toch al dicht: dus stank ruik in niet.)

HM

Permanent ziek zijn ...
Pas als je het weer zat bent wil je beter worden ...


Mijn hoofd is gek, want het begrijpt mijn lichaam niet
Mijn lichaam is gek, want het bestuurt mijn hoofd niet.

Mijn hoofd EXNOF mijn lichaam zijn vandaag 0, en dat is niet goed.

Wens maar geen beterschap, want niemand weet wat eerst beter moet worden.
"'Mens sana in corpore sano' is not a tautology."
- Stephen Hawking


Er zitten rare beestjes in me, die buiten mijn normale niveau van verstrengeling vallen.
Daardoor kan ik/mijn lichaam gebruik maken, van de lichtsnelheid.

Alle cellen van mijn lichaam zijn verstrengeld (delen hetzelfde DNA) -als het goed is- en hebben daardoor instantane informatieoverdrachtmogelijkheid (ze hoeven er niet eens gebruik van te maken), teneinde te weten wat lichaamsvreemd is.

Nu, zo plat onder dekens, muts op mijn (kale) kop en af en toe de voeten buitenboord (ik stook niet in mijn slaapkamer) ter temperatuurregeling, begint het al wat beter te gaan.

Ter afleiding van het ziek zijn, lag ik over verstrengeling na te denken. En wat die gedachten waren heb ik hierboven opgeschreven.

Meer om ervan af te zijn: als naslagwerk. Mocht ik ooit weer eens zo denken, dan staat het antwoord er alvast als een vraag met vele deelvragen.
De retoriek daargelaten, levert het -voor mij- een goed zelfmanagementboek op: 1 voor in de geestelijke annalen, zeg maar.

[24]

NB

Ik word ziek van de Amerikaanse(?) gewoonte om eenheden in meervoud uit te drukken:
"1 dollar, 2 dollars"
"1 Volt, 2 Volts"
"1 Newton, 2 Newtons"

"Het het is toch heel wat anders de kracht van de massa van 10 Newton op je buik te voelen, dan die van 10 Newtons."

Net zoals spanning en stroom.

Als zwaartekracht inderdaad het gravtiton als eenheid heeft, raak je namelijk al gauw in de problemen:
"The measured gravity is 10 gravitons " in plaats van: "The measured gravity is 10 graviton"

Het geeft een verdraaid beeld aan hoe je erover denken moet: "The square root of 2 is 1.141 (&c.) units."
Wortel twee is niet "units" uit te drukken, het getal behoort niet tot N: de verzameling van aftelbare "units".

Zou het een samenzwering kunnen zijn? (al dan niet bewust?)
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Verwijderde gebruiker

Bericht door Verwijderde gebruiker » 02 dec 2019, 16:50

beterschap!

hebben we het dan over dezelfde volt bij 2 volt?

de spinnende poes hief ik niet te meten maar te aaien, als ik op dezelfde manier aai spint ie op dezelfde manier

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 dec 2019, 17:22

Leon schreef:
02 dec 2019, 16:50
beterschap!

hebben we het dan over dezelfde volt bij 2 volt?

de spinnende poes hief ik niet te meten maar te aaien, als ik op dezelfde manier aai spint ie op dezelfde manier
2 Volts bestaat niet, tenminste niet in Natuurkundige zin, wat wel kan is beweren: "Tussen deze twee punten is een spanning van 2 volt aanwezig"

Vergelijk het met afstand:
"2 meter boven mij is een plafond, 2 meters boven mij is nietszeggend."
Laatst gewijzigd door arkhétupos op 02 dec 2019, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 dec 2019, 17:22

Jij bent geen poes en weet dus niet hoe een poes spint.
2 poezen spinnen nooit gelijk, hoe je ook maar aait.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 dec 2019, 17:25

Dus als je het spinnen van een Poes al kunt kwantificeren, dan is het min of meer: "Deze poes spint voor 2"
Laatst gewijzigd door arkhétupos op 02 dec 2019, 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Gebruikersavatar
arkhétupos
Posts in topic: 5
Berichten: 6673
Lid geworden op: 31 mar 2019, 21:35
Contacteer:

Bericht door arkhétupos » 02 dec 2019, 17:27

Leon schreef:
02 dec 2019, 16:50
beterschap!
Dank je!
Jij ook!
certo emotionibus cognoscere semper cedit aliquid scio nihil scire ideo me
The King and the Priest are unity: "One keeps them poor, one keeps them dumb"
Begrijpen en verstaan is hetzelfde als meten zonder gissen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten