Ik zie geen draadje..

Voor de gewone off-topic gesprekken...
Plaats reactie
yopi
Posts in topic: 7
Ik zie geen draadje..

Bericht door yopi » 30 dec 2018, 16:30

Ik zie geen draadje waarbij ik aan kan sluiten.
Moet ik dan zelf maar een puntje zetten wat een draadje kan worden?
Moet ik met zo iets voor de dag komen?
Voor de draad er maar mee dan:

:vals:

Galbulten. Nu al tien weken.
Als je ze behandelt met ceterizine worden het mooie roosjes op je huid.
Dan worden ze onder hun andere naam bekend: Netelroos.
Scherpe jeuk, pijnlijk einde, dof achtergrond-bewustzijn.
Je kan er maar beter een foto van maken met je smart-phone voordat je er mee naar de dokter gaat, want ze zijn vaak verdwenen als je op het 10-minuten-spreekuur verschijnt.

Toch zit er wel muziek in.

yopi

Bericht door yopi » 30 dec 2018, 16:54

Het tussending ego verzet zich namelijk hiertegen.

Wat denk dat ding zoal?
Nou. Bijvoorbeeld dat hier spraken is van allergie. Verzet dat zich uit in de aanmaak van histamine. Wat weer onderdrukt wordt door die ceterizine.
Dat is problematisch. En het ego zet zijn gedachtes voort - onbewust zich verzettend - om de ellende op afstand te zetten:
"Er is hier sprake van een paradox" zegt het.
Ben ik nou histamine en wil ik overstappen naar de ceterizine, die toch nog meer van buiten komt in de vorm van tabletjes dan de bulten?
Wie ben ik en waarom?

Zoals gewoonlijk wordt de gedachtegang onderbroken door volslagen andere invallen.
Bijvoorbeeld:
Blin. Die zoveel van chocola hield en vond dat dat wel wat moeilijker gemaakt kon worden omdat het teveel was.
Wat doe je dan? Je legt de chocola op een hoge kast. Zodat je een krukje nodig hebt om die weer te bereiken.
Drempeltje leggen..
Chocola is toch wel meer buiten dan bulten en medicijnen denkt het dan.

Ga dan maar meer creatief projecteren..

Laatste schilderij van mij was 'boom van Pythagoras' op schelpzand voor een vogelkooi, op doek.
Hangt nog in de interne galerij omdat ik me 2 weken afgemeld heb vanwege die huidproblemen.

Volgend jaar een nieuw jaar.
Dat punt wilde ik even maken..

Leon

Bericht door Leon » 30 dec 2018, 17:14

Hallo yopi,

ja filosofisch zie ik een verband met de vraag van het existentialisme: Wie ben ik?

"Hoe ben ik" of "Wat ben ik" zijn andersoortige vragen.

Ik had het er juist met Tino over die bij een werkgroep existentialisme zit.

"wat ben ik" kan ik beter beantwoorden -> ambitie na geworpenheid

Hoe je dat invult maakt de "wie".

Er nuchter over praten bijvoorbeeld, galbulten.

Hermelien
Posts in topic: 5

Bericht door Hermelien » 30 dec 2018, 23:38

Hallo Yopi,

Ik heb zelf niet zoveel met de duidingen van Beerlandt. Maar misschien vind je het leuk om te lezen wat zij van huiduitslag schreef: http://www.loesje.info/medisch/psycholo ... ningen.htm . Uit haar boek "De sleutel tot zelf-bevrijding.

Eddie Coppens
Posts in topic: 3

Bericht door Eddie Coppens » 31 dec 2018, 17:20

Als we het dan toch dualistisch willen houden ga ik weer eens tegendraads doen: voor mij is de invloed van het lichaam op de geest véél ingrijpender dan die van de geest op het lichaam.
Een allergische aandoening gaat zich uiten onder stress, stress en verdriet maken stoffen aan (of belemmeren de aanmaak van stoffen) die invloed op de eetlust hebben zodat het lichaam verzwakt en allergieën of besmettingen zich krachtiger manifesteren.
Ik wil het kort houden daarom mankt mijn uitspraak een beetje, uiteindelijk het is het een kwestie of je al dan niet gelooft in een autonome geest.

Leon

Bericht door Leon » 31 dec 2018, 19:21

Eddie Coppens schreef:
31 dec 2018, 17:20
Als we het dan toch dualistisch willen houden ga ik weer eens tegendraads doen: voor mij is de invloed van het lichaam op de geest véél ingrijpender dan die van de geest op het lichaam.
Een allergische aandoening gaat zich uiten onder stress, stress en verdriet maken stoffen aan (of belemmeren de aanmaak van stoffen) die invloed op de eetlust hebben zodat het lichaam verzwakt en allergieën of besmettingen zich krachtiger manifesteren.
Ik wil het kort houden daarom mankt mijn uitspraak een beetje, uiteindelijk het is het een kwestie of je al dan niet gelooft in een autonome geest.
Je gaat niet zo ver: de geest bestaat niet?

Hermelien

Bericht door Hermelien » 31 dec 2018, 19:43

Eddie Coppens schreef:
31 dec 2018, 17:20
Zelf geloof ik ook niet meer in een autonome geest. ;) Een hindoestaanse collega zei mij eens: iemand die hevige pijn heeft en/of die honger heeft, die komt aan geestelijke ontwikkeling niet toe. Daar heeft ie gewoon gelijk in. De piramide van Maslow he.
Laatst gewijzigd door Hermelien op 31 dec 2018, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Eddie Coppens

Bericht door Eddie Coppens » 31 dec 2018, 19:45

Leon schreef:
31 dec 2018, 19:21
Ik geloof dat de hogere diersoorten in mindere of meerdere mate denkvermogen bezitten, maar in een geest die onafhankelijk van het lichaam kan bestaan, neen, daar geloof ik niet in.
Maar voor de rest ben ik gezond...

Hermelien

Bericht door Hermelien » 31 dec 2018, 19:47

Eddie Coppens schreef:
31 dec 2018, 19:45
Leon schreef:
31 dec 2018, 19:21
Ik geloof dat de hogere diersoorten in mindere of meerdere mate denkvermogen bezitten, maar in een geest die onafhankelijk van het lichaam kan bestaan, neen, daar geloof ik niet in.
Maar voor de rest ben ik gezond...
Oh bedoel je het zo. In mijn optiek is het wetenschappelijk bewezen dat de geest onafhankelijk van het lichaam bestaat en dus voortbestaat na de fysieke dood.

Eddie Coppens

Bericht door Eddie Coppens » 31 dec 2018, 20:13

Hermelien schreef:
31 dec 2018, 19:47
wetenschappelijk bewezen dat de geest onafhankelijk van het lichaam bestaat
Volgens Leon, en ik, en nog wat grote denkers(!?) kan wetenschap op dit gebied niet veel uitrichten.

Hermelien

Bericht door Hermelien » 31 dec 2018, 20:21

Eddie Coppens schreef:
31 dec 2018, 20:13
Hermelien schreef:
31 dec 2018, 19:47
wetenschappelijk bewezen dat de geest onafhankelijk van het lichaam bestaat
Volgens Leon, en ik, en nog wat grote denkers(!?) kan wetenschap op dit gebied niet veel uitrichten.
Dat zien jullie dan verkeerd. :grijns: Ik zal morgen of in de dagen daarna of zo (want ik ga nu zo Guido Weijers kijken) wat plaatsen hierover. Althans, als er interesse is, want het is eigenlijk geen filosofie maar wetenschap.
Laatst gewijzigd door Hermelien op 06 jan 2019, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Leon

Bericht door Leon » 31 dec 2018, 22:11

ik weet het voor mezelf niet zo goed hoor Eddie, ik heb ervaringen dat de geest mij verlaat of in mij komt, beginnende dementie kan ook...

yopi

Bericht door yopi » 01 jan 2019, 16:10

Leon schreef:
30 dec 2018, 17:14
Hallo yopi,

ja filosofisch zie ik een verband met de vraag van het existentialisme: Wie ben ik?

Ik voel me knap geworpen met die bulten.
En mijn ambitie is ´er van af komen´.

Misschien moet ik zeggen± Terug geworpen op mijn bestaan.
Krijg ik voornamelijk± Ben ik mijn lichaam of is mijn lichaam een soort gevangenis.

Overigens vind ik de beste eerste vraag± Waar ben ik.

)Mijn toetsenbord doet moeilijk'

yopi

Bericht door yopi » 01 jan 2019, 16:15

Misschien is de idee van de autonome geest wel ontstaan uit allerlei lijden. Het helpt wel praktisch. Maar dan moet je wel wachten tot je er dood aan gaat voordat dat bevestigd kan worden..

Leon

Bericht door Leon » 01 jan 2019, 16:17

yopi schreef:
01 jan 2019, 16:10
Leon schreef:
30 dec 2018, 17:14
Hallo yopi,

Ik voel me knap geworpen met die bulten.
En mijn ambitie is ´er van af komen´.

Misschien moet ik zeggen± Terug geworpen op mijn bestaan.
Krijg ik voornamelijk± Ben ik mijn lichaam of is mijn lichaam een soort gevangenis.

Overigens vind ik de beste eerste vraag± Waar ben ik.

)Mijn toetsenbord doet moeilijk'
Zelfzorg is nu in ieder geval legitiem, voor als je soms een ander idee had...

‘Waar ben ik?’ Even denken...is daar ooit een ander antwoord op dan: Hier!

Leon

Bericht door Leon » 01 jan 2019, 16:19

yopi schreef:
01 jan 2019, 16:15
Misschien is de idee van de autonome geest wel ontstaan uit allerlei lijden. Het helpt wel praktisch. Maar dan moet je wel wachten tot je er dood aan gaat voordat dat bevestigd kan worden..
Autonoom of authentiek?

Eerste is hypothetisch, tweede heeft een praktische component, het zijn reele pogingen.

yopi

Bericht door yopi » 04 jan 2019, 13:29

Eerste ook.. Zoals ik ook aangaf.

Maar wat bedoel je met authentiek? Oorspronkelijk? Dan moet het ook voortkomen uit een autonome geest om de bron weer te geven..
Voor mijn part al wat het alleen metaforisch ter verduidelijking.

Leon

Bericht door Leon » 04 jan 2019, 17:47

yopi schreef:
04 jan 2019, 13:29

Maar wat bedoel je met authentiek? Oorspronkelijk? Dan moet het ook voortkomen uit een autonome geest om de bron weer te geven..
Authentiek is van tweede orde, dus hoe je met het gegevene mee gaat of je er juist tegen afzet. Autonoom is praktisch gezien het gegevene.

Ben ik te volgen?

memeticae
Posts in topic: 6

Bericht door memeticae » 05 jan 2019, 00:00

Ik begrijp het niet.

"Welk Daadje?
En als:
"Waarheen leidt het?"

::

Ik weet het niet hoor.

Mocht ik me ooit in een doolhof bevinden met allemaal (lei-)draadjes om me heen: ik zou doen wat natuurlijk in mij opkwam.

En dat is: altijd dezelfde hand op dezelfde muur houden.
Bij een eerlijk labyrint, ontmoeten links en rechts elkaar bij de uitgang.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

memeticae

Bericht door memeticae » 05 jan 2019, 00:11

Help!

Ik tracht een doolhof te creëren waarin ik zelf verdwalen kan.

::

Jawel!
Neen!
Jazeker!
Onmogelijk!

Als Uw doolhof in- en uitgangen heeft, zou U geld moeten geven voor de gelegenheid.

"Uw" Karma staat U dat echter niet toe, helaas.

Daarom krijgt U het terug.

(Huh? Wat is dat nou ... geld op mijn rekening. Wat wordt ik geacht ermee te doen?)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

yopi

Bericht door yopi » 05 jan 2019, 16:10

Leon schreef:
04 jan 2019, 17:47
yopi schreef:

Authentiek is van tweede orde, dus hoe je met het gegevene mee gaat of je er juist tegen afzet. Autonoom is praktisch gezien het gegevene.

Ben ik te volgen?
Ik snap het..

Handelen belangrijker dan werkelijkheid of zo?
Of maakt handelen een nieuwe werkelijkheid vanuit jouw autonome zelf?

yopi

Bericht door yopi » 05 jan 2019, 16:23

Speel je nou de Minotaurus Memeticae?
Ik ben dit doolhof ingegaan met mijn eigen draad (thread).
Wetende dat Ik de Minotaurus wel es zou kunnen tegenkomen, maar op zoek naar draden die andere uitwegen uit het doolhof kunnen bieden..

En ook wetende dat Ariadne op mij wacht mocht ik besluiten om mijn eigen draad terug af te leggen.
Avontuurlijkheid of verveling? Of terug naar het oude gedoe op dit forum?

Leon

Bericht door Leon » 05 jan 2019, 18:35

yopi schreef:
05 jan 2019, 16:10
Leon schreef:
04 jan 2019, 17:47
yopi schreef:

Ben ik te volgen?
Ik snap het..

Handelen belangrijker dan werkelijkheid of zo?
Of maakt handelen een nieuwe werkelijkheid vanuit jouw autonome zelf?
Vanuit het existentialisme denkend. Ik ben bezig met Sartre’s “over het existentialisme” als tussendoortje bij Kant.

Hermelien

Bericht door Hermelien » 06 jan 2019, 23:12

yopi schreef:
05 jan 2019, 16:23
Wetende dat Ik de Minotaurus wel es zou kunnen tegenkomen, maar op zoek naar draden die andere uitwegen uit het doolhof kunnen bieden..

En ook wetende dat Ariadne op mij wacht mocht ik besluiten om mijn eigen draad terug af te leggen.
Ik weet niet waar het allemaal over gaat, ik ken de uitdrukking `draad van Ariadne´ wel omdat ik die ooit een keer gehoord heb, maar heb geen flauw idee wat het inhoudt. Dit zeg ik er alleen maar bij, opdat u weet dat u met een nit-wit te maken heeft die ook wat plezier in filosoferen tracht te vinden.

Uw berichten over de galblulten doen mij denken aan de legende van de Heilige Aegidius. Ik besef inmiddels dat filosofen meestal niet veel op hebben met het religieuze, maar ik vind zelf (bekend met huidprobleempjes) dat er wel wat in zit en je kunt het religieuze aspect van de beschrijving van Anselm Grün gewoon buiten beschouwing laten en "kosmos" lezen waar "God" staat. Het verhaal gaat als volgt, ik typ het over uit een boek dat ik heb van Anselm Grün, over de heilige heelmeesters:
Anselm Grün over de Heilige Aegidius schreef:
De Heilige Aegidius

Innerlijke helderheid helpt bij allergie

Aegidius is de enige noodhelper die niet als geloofsgetuige, als 'martelaar', is gestorven. Volgens de legende was hij een Griek, afkomstig uit Athene. Hij leefde aan de mond van de Rhône in eenzaamheid, op een plek die dicht begroeid was met struiken en bomen. Een moederhert bracht hem dagelijks melk en hield hem zo in leven. Tijdens een jachtpartij kwam de koning van de Goten, Flavius, eens toevallig langs en zag de hinde. Achtervolgd door de honden van de koning zocht de hinde haar toevlucht bij Aegidius en legde zich aan zijn voeten neer. De honden konden niet dichter dan een steenworp afstand bij de hinde komen, ze moesten op hun schreden terugkeren. Toen men dit aan de koning liet weten, werd hij zich ervan bewust dat dit niet een gebruikelijke gang van zaken was. Dus kwam hij met de bisschop van Nîmes kijken wat er aan de hand was. Toen nu de honden opnieuw onverrichter zake terugkwamen, schoot een jager een pijl af om het dier uit te lokken. Met die pijl trof hij Aegidius in het bovenbeen zodat hij ernstig verwond raakte. Toen de jagers zich een weg baanden door het struikgewas, troffen ze Aegidius aan, die daar zat met een bloedende wond, en aan zijn voeten de hinde. Koning en bisschop liepen op hem toe en vroegen wie hij was. Hij legde hun de reden van zijn verblijf in die grot en van zijn wond uit. Toen vroegen ze hem om vergeving en beloofden hem een dokter te sturen. Maar Aegidius wees dat af, hij had voor zijn wond geen aards medicijn nodig. Hij bad God of de wond tot zijn dood mocht blijven, opdat Gods genade in zijn zwakheid vervuld zou worden. Zo bleef hij verwond tot het eind van zijn leven.

De legende beschrijft in fraaie beelden de spirituele weg die ons tegelijk ook tot het ware zelf leidt. Aegidius wordt door een hinde met melk gevoed. Hij heeft dus een positieve relatie tot zijn vitaliteit. In de eenzaamheid is hij niet alleen, maar de moederlijke hinde is bij hem en voedt hem. Dieren zijn in sprookjes altijd beelden voor vitaliteit en seksualiteit en voor de wereld van de instincten en van de natuur. Het geestelijke leven heeft Aegidius niet van de natuur vervreemd, maar hem in harmonie met de natuur en haar scheppende en voedende kracht gebracht. Melk is een beeld van de onschuld. En het is een goddelijke spijze. De goddelijke spijze wordt hem door een dier aangereikt. Dat toont de eenheid van geest en zinnen, van God en schepping, van vitaliteit en spiritualiteit. De honden die achter de hinde aanzitten, kunnen niet over de omheining die Aegidius onzichtbaar omgeeft heen. Ze kunnen niet binnendringen in het heilige gebied dat geheel bepaald wordt door Gods genezende en voedende aanwezigheid.

Twee noden zijn er die vooral met de noodhelper Aegidius in verband worden gebracht: melaatsheid en kanker. Melaatsheid in de klassieke betekenis kennen we vandaag nauwelijks nog. Maar huidziekten nemen toe. Veel mensen lijden aan allergieën en neurodermitis. Allergie is een teken dat het lichaam op iets reageert. Het verweert zich tegen de pijlen die van buitenaf binnendringen. Die kunnen chemisch van aard zijn. Maar het lichaam reageert vaak ook op psychische pijlen. Een vrouw die wegens de carrière van haar man steeds weer moest verhuizen, leed aan veel allergieën. Ze stond zichzelf niet toe het met die verhuizingen oneens te zijn. Haar lichaam rebelleerde daartegen.

Huidziekten zijn een teken dat iemand niet goed in zijn vel zit. Onze huid is een heel gevoelige indicator: ze geef aan of we met onszelf in harmonie zijn. Vaak laat de huid datgene zien wat we bij onszelf niet geaccepteerd hebben. Wat we innerlijk hebben verdrongen treedt naar buiten. Bij jongelui in de puberteit treden dikwijls de verdrongen seksuele behoeften aan de dag in de vorm van pukkels. Wat we in onze ziel niet aanvaarden manifesteert zich op lichamelijke wijze. Maar vaak ontstaat er een vicieuze cirkel. Wie een huid heeft die niet gaaf is, kan zichzelf niet aanvaarden. Hij probeert zijn huid te verstoppen. En dikwijls voelt hij zich door andere mensen niet geaccepteerd.

De huid is een uiterst gevoelig orgaan. Via de huid komen we in contact met de buitenwereld. De een heeft een dikke huid, de ander juist niet. Je kunt iemand op de huid zitten, iemand de huid vol schelden, of te dicht op elkaars huid zitten. Veel mensen lijden tegenwoordig aan neurodermitis. Ze zijn vaak bang om zich met hun huid aan de ander te laten zien zoals ze zijn. Ze hebben nogal eens problemen om de voor hen juiste verhouding te vinden tussen close zijn en afstand nemen. Zich krabben en schurken zijn vaak een teken van grote aggressiviteit, die zich evenwel niet op anderen maar op zichzelf richt. Veel mensen leggen een zo grote aggressiviteit jegens zichzelf aan de dag dat ze het liefst zichzelf zouden vernietigen. Sommige mensen gaan zelfs zo ver dat ze zichzelf niet alleen krabben, maar ook snijden. Ze verwonden zichzelf. Ze ervaren pas dat ze er zijn als ze zich verwonden. Ze hebben de tegen zichzelf gerichte agressiviteit zo verinnerlijkt, dat dat de enige manier is om zichzelf gewaar te worden.

De legende van de heilige Aegidius geeft een antwoord op de problematiek waarop de huidziekten duiden. De kluizenaar voelt zich wèl in zijn huid. Hij zit goed in zijn vel: in harmonie met zichzelf. En hij kan zijn grenzen aangeven. Hij heeft zich immers teruggetrokken en de koning noch de jagers met hun honden kunnen toegang krijgen tot zijn binnenste. God zelf heeft een beschermend gebied om hem heen gelegd, waar de vijandige agressie niet kan binnendringen. Omdat hij zichzelf afgrenst, hoeft hij zijn agressie niet meer tegen zichzelf te richten. Hij hanteert die agressie op een juiste manier, namelijk als het vermogen om een gezonde afstand te scheppen tot de mensen die iets van hem willen. Aegidius heeft in het gebed innerlijke vrede gevonden. Hij wekt bij zijn bezoekers de indruk een mens te zijn die met zichzelf in harmonie is. Hij straalt rust en vertrouwen uit, mildheid en berusting. Van Aegidius kunnen we leren om in het gebed ja te zeggen tegen alles wat in ons is. En de heilige wijst ons de weg om in het gebed de innerlijke, beschutte ruimte te ervaren die niemand kan verstoren. Aegidius wordt gevoed door de hinde. Hij ervaart zijn vitaliteit en seksualiteit als voedende bron en niet als vijandige macht die hij moet onderdrukken. Dat is eigenlijk wel een voorwaarde om goed in ons vel te zitten.

De tweede nood waarvoor de geschiedenis van de heilige Aegidius genezing belooft is kanker. Veel mensen zijn bang dat ze kanker zullen krijgen. Kanker is een kwaadaardige ziekte die eenieder kan overkomen. Er zijn veel theorieën over het ontstaan van kanker. Maar uiteindelijk brengen al deze theorieën ons niet veel verder. Kanker dringt bij ons naar binnen als de pijl die een jager per ongeluk heeft afgeschoten en die de heilige in het bovenbeen heeft getroffen. Het gaat er niet om dat we ons het hoofd breken over de vraag waar de kanker vandaan komt. Uiteindelijk weten we dat niet. Hij heeft ons getroffen. We kunnen daar slechts als Aegidius op reageren. Die verzoent zich met zijn wond. Hij heeft geen aards medicijn nodig*. Hij houdt de wond open, omdat die hem opent voor God. Wij moeten de wond van de kanker die ons treft voor het aangezicht van God brengen en vertrouwen dat Hij een hemels medicijn stuurt. Dat is soms in staat onze kanker te genezen. Maar heel zeker geneest het onze ziel, zodat de kanker niet in staat is onze ziel aan te tasten. De ziel blijft heel, onaangetast. Ja, de wond kan ons met heel ons bestaan de weg naar God wijzen. We hebben ons leven niet in eigen hand. We krijgen het uit Gods hand geschonken.

Deze houding helpt veel kankerpatiënten om geheel en al bij de dag te leven, dankbaar te zijn voor de tijd die hun nog geschonken wordt. Op een zeker moment krijgen ze evenals Aegidius een milde en vriendelijke uitstraling. Er gaat wijsheid van hen uit. De vrienden die hen aan het ziekbed bezoeken gaan getroost huiswaarts. Ze ervaren dat dwars door de ziekte heen Gods tedere liefde oplicht. Door hun ziekte wordt de ziel ontvankelijk voor Gods helende en liefhebbende nabijheid. In deze innerlijke vrijheid tegenover de ziekte vindt soms werkelijke genezing plaats. Maar van beslissend belang is dat degene die genezen is nu iets uitstraalt wat de mensen bij Aegidius ervaren hebben: mildheid en zachtmoedigheid, vrede en liefde, vrijheid en rust. "

Bron: Anselm Grün, Wonden genezen - veertien heilige heelmeesters, p.35-41.

* De zinssnede "Hij heeft geen aards medicijn nodig" slaat op Aegidius in de legende. Grün bedoelt niet dat een mens geen aardse medicijnen zou moeten gebruiken. Hij beschrijft een legende.

memeticae

Bericht door memeticae » 06 jan 2019, 23:49

Hè?

Is Sauwelios ook weer terug?

memeticae

Bericht door memeticae » 06 jan 2019, 23:51

yopi schreef:
05 jan 2019, 16:23

Wat jij wilt yopi.

Weet tenminste dat ik blij ben dat je er nog steeds bent, qua reageren.

Misschien ben ik Ariadne wel?

(Nee ... eerder de uil van Diana.)

Domme uil.

memeticae

Bericht door memeticae » 06 jan 2019, 23:53

Is Uw draad Uw eigendom?
Mag ik er niet aan komen?

Dan blijf ik er gelijk vanaf!

memeticae

Bericht door memeticae » 06 jan 2019, 23:54

Bij deze.

Plaats reactie