Gemak dient de mens

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
neus
een mega filosoof
Posts in topic: 23
Re: Gemak dient de mens

Bericht door neus » 10 jun 2018, 08:18

Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 23:06
neus schreef:
09 jun 2018, 21:35
Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 21:22

Dan hoef je dat andere gras ook niet.
Dat weet ik niet. Als je het zou krijgen aangeboden zou je het kunnen aanvaarden. Maar per se dat wat een ander heeft willen is verwerpelijk. De mimetische begeerte geeft problemen en is hetzelfde mimetische vermogen dat empathie geeft.
Als je het niet nodig hebt, waarom zou je het dan aanvaarden?
goede vraag...
beschouw het als gedaan en het gebeurt

Pink Panther
een mega filosoof
Posts in topic: 36

Bericht door Pink Panther » 10 jun 2018, 14:24

memeticae schreef:
10 jun 2018, 00:57
Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 13:00
A rijdt in een dure auto die een bepaalde status moet uitdrukken, B rijdt in een goedkope auto die de lachlust opwekt. A en B zijn beiden zeer tevreden met wat ze hebben en hebben geen verlangen iets anders te willen. Wat is dan die ongelijkheid?
B drukt de status van A met een superieure gadachte.
A heeft het idee van status waarmee hij zichzelf uitdrukt: "kijk eens wat ik heb". B drukt die status omdat hij niet nodig heeft wat A nodig heeft.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 10 jun 2018, 14:35

Pink Panter schreef:
10 jun 2018, 14:24
memeticae schreef:
Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 13:00
A rijdt in een dure auto die een bepaalde status moet uitdrukken, B rijdt in een goedkope auto die de lachlust opwekt. A en B zijn beiden zeer tevreden met wat ze hebben en hebben geen verlangen iets anders te willen. Wat is dan die ongelijkheid?
A heeft het idee van status waarmee hij zichzelf uitdrukt: "kijk eens wat ik heb". B drukt die status omdat hij niet nodig heeft wat A nodig heeft.
A en B zijn niet reduceerbaar tot "statushouders".

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 10 jun 2018, 20:48

neus schreef:
10 jun 2018, 14:35
Pink Panter schreef:
10 jun 2018, 14:24
memeticae schreef:

A en B zijn niet reduceerbaar tot "statushouders".
Een statushouder is iemand die de landelijke asielprocedure doorlopen heeft en een verblijfsvergunning voor 5 jaar gekregen heeft. Ik begrijp niet wat dit te maken heeft met mijn 'idee van status'.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 10 jun 2018, 21:53

De discussie lijkt te gaan over dominante eigenschappen of kenmerken van persoon A (met dure auto en blij met de status) en persoon B (met lachwekkende auto, maar tevreden en dus superieure gedachte)
Op die basis (de gehouden status) kan je geen vergelijk maken tussen personen. Er zijn meer redenen waarom men een dure auto heeft of niet, tevreden is of niet. Bezit kan wel vergeleken worden, maar kan op geen enkele manier een vaste uitdrukking zijn van karakter, soort denken.

jaren geleden in de bus generaliseerde iemand tegen een ander dat je wel kon zien hoe corrupt bepaalde mensen waren aan de soort auto die ze reden of hadden. Ik denk dat ook wel vaak, maar een volkomen zekere basis heeft dat niet.

Het zou toch makkelijk zijn: iedereen met BMW met geblindeerde ramen naar de gevangenis en in een klap de criminaliteit opgelost!

memeticae
een grandmaster filosoof
Posts in topic: 16

Bericht door memeticae » 10 jun 2018, 22:58

BMW = Boeven Moordenaars Werklozen
BMW = Betaald Met Wiet

MERCEDES:
Met Een Rijles Controleert Elke Debiel Een Slagschip.

(Je ziet ze dan ook steeds vaker in een geblindeerde mercedes rondgereden worden.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 10 jun 2018, 23:00

- "Waar gaat dat heen?"
Zou je je dan af kunnen vragen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 11 jun 2018, 18:21

neus schreef:
10 jun 2018, 21:53
De discussie lijkt te gaan over dominante eigenschappen of kenmerken van persoon A (met dure auto en blij met de status) en persoon B (met lachwekkende auto, maar tevreden en dus superieure gedachte)
Op die basis (de gehouden status) kan je geen vergelijk maken tussen personen. Er zijn meer redenen waarom men een dure auto heeft of niet, tevreden is of niet. Bezit kan wel vergeleken worden, maar kan op geen enkele manier een vaste uitdrukking zijn van karakter, soort denken.

jaren geleden in de bus generaliseerde iemand tegen een ander dat je wel kon zien hoe corrupt bepaalde mensen waren aan de soort auto die ze reden of hadden. Ik denk dat ook wel vaak, maar een volkomen zekere basis heeft dat niet.

Het zou toch makkelijk zijn: iedereen met BMW met geblindeerde ramen naar de gevangenis en in een klap de criminaliteit opgelost!
Ik begrijp niet zo goed waarom je me telkens het generaliseren in de schoenen probeert te schuiven. Ik vraag me af welk motief daarbij bij jou een rol speelt.

Ik doe nog een poging uit te leggen wat ik bedoel en daarna stop ik er echt mee. Ik zit hier niet om in een bepaalde hoek gezet te worden, zoals dat ooit gebruikelijk was in Victoriaansche tijden.

Je komt op een gala met honderden gasten. Een van de dames heeft echt een oogverblindende mooie jurk aan die is bezet met diamanten en edelstenen. De diamanten en edelstenen die zij draagt worden statussymbolen genoemd, of je dit nu leuk vindt of niet. Nu is die jurk wel heel erg mooi maar dat wil nog niet zeggen dat ik ook graag die jurk wil dragen (ik hou er overigens helemaal niet van om jurken te dragen).

Nu moet jij me maar eens uitleggen wat dit met generaliseren te maken heeft.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 11 jun 2018, 18:23

memeticae schreef:
10 jun 2018, 22:58

BMW = Betaald Met Wiet

MERCEDES:
Met Een Rijles Controleert Elke Debiel Een Slagschip.

(Je ziet ze dan ook steeds vaker in een geblindeerde mercedes rondgereden worden.)
LOL

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 11 jun 2018, 19:38

Pink Panter schreef:
11 jun 2018, 18:21
neus schreef:

Ik begrijp niet zo goed waarom je me telkens het generaliseren in de schoenen probeert te schuiven. Ik vraag me af welk motief daarbij bij jou een rol speelt.

Ik doe nog een poging uit te leggen wat ik bedoel en daarna stop ik er echt mee. Ik zit hier niet om in een bepaalde hoek gezet te worden, zoals dat ooit gebruikelijk was in Victoriaansche tijden.

Je komt op een gala met honderden gasten. Een van de dames heeft echt een oogverblindende mooie jurk aan die is bezet met diamanten en edelstenen. De diamanten en edelstenen die zij draagt worden statussymbolen genoemd, of je dit nu leuk vindt of niet. Nu is die jurk wel heel erg mooi maar dat wil nog niet zeggen dat ik ook graag die jurk wil dragen (ik hou er overigens helemaal niet van om jurken te dragen).

sorry pp, ik dacht in een discussie te zitten over ongelijkheid, en mijn idee was dat jij ongelijkheid ziet als verschil in status, waarbij ikzelf ongelijkheid meer zie als totaal van biologische en psychologische neigingen, zoals het gras aan de andere kant willen.

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 14 jun 2018, 23:29

"Verschil in status"

Nog afgezien van het feit dat je je er in begeven kan ...

Fundamentele filosofie!

Trefzeker!

Gemak dient de mens.

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 14 jun 2018, 23:31

Jazeker, en daar gaat zij ook aan ten onder.
(Aldus Dendermonde.)

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 21 jun 2018, 21:05

neus schreef:
11 jun 2018, 19:38
Pink Panter schreef:
11 jun 2018, 18:21
neus schreef:

sorry pp, ik dacht in een discussie te zitten over ongelijkheid, en mijn idee was dat jij ongelijkheid ziet als verschil in status, waarbij ikzelf ongelijkheid meer zie als totaal van biologische en psychologische neigingen, zoals het gras aan de andere kant willen.
Ik had geen bericht ontvangen van jouw reactie, dus excuus voor de late reactie.

Ik begrijp gewoon niet waarom jij zo hardnekkig het bestaan van status wilt ontkennen. Daar draait alles toch om in deze wereld? Hoe zit het dan met die mimetische begeerte wanneer ongelijkheid zogenaamd niet zou bestaan. De een heeft het wel en de ander niet. Bedoel je met biologische neigingen dat de ene mens nu eenmaal een jaguar is en de andere mens een slak? Krijgen we dat übermensch-gedoe weer? Of wat bedoel je er dan wel mee?

De postzegel begint een vervelende smoel te vertonen.

Probeer jij ongelijkheid te ontkennen met het verzinsel dat de ene mens het wel en de ander het niet verdient?

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 21 jun 2018, 21:06

Ik ben lekker rijk en daar moet de ander nu eenmaal maar tegen kunnen. Lekker puh!

Zou deze wereld echt zo simpel zijn?

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 21 jun 2018, 22:03

Hallo pp, als je een archetypische boer een gouden kroon opzet en scepter in de hand drukt, en status van koning toedicht blijft het de archetypische boer. Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen.

Verscholen in de meute zitten zeldzaam edele karakkters, die je glad voorbij zou lopen als je ze op straat tegen kwam, of zelfs niet serieus zou nemen als ze niet een universitaire graad zouden hebben en bij DWDD gezeten hebben.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 22 jun 2018, 18:05

neus schreef:
21 jun 2018, 22:03
Hallo pp, als je een archetypische boer een gouden kroon opzet en scepter in de hand drukt, en status van koning toedicht blijft het de archetypische boer. Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen.

Verscholen in de meute zitten zeldzaam edele karakkters, die je glad voorbij zou lopen als je ze op straat tegen kwam, of zelfs niet serieus zou nemen als ze niet een universitaire graad zouden hebben en bij DWDD gezeten hebben.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Je hoeft slechts Shakespeare te lezen om koningen tegen te komen die volslagen geschift waren.

Het tegenovergestelde gebeurt inderdaad ook, hele gewone mensen die geen status uitdragen maar over een integriteit beschikken waar menig koning niet aan kan tippen.

Het zijn ook vaak de mensen die zichzelf een bepaalde status opplakken terwijl daar niets noemenswaardig tegenover staat. Dat zijn mensen die van zichzelf een karikatuur hebben gemaakt (prachtig in beeld gebracht door Bert Visser die een typetje laat pronken met een "medaille" van een unox-rookworst).

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 22 jun 2018, 18:08

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 23 jun 2018, 19:53

Pink Panter schreef:
22 jun 2018, 18:05
neus schreef:

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Je hoeft slechts Shakespeare te lezen om koningen tegen te komen die volslagen geschift waren.

Het tegenovergestelde gebeurt inderdaad ook, hele gewone mensen die geen status uitdragen maar over een integriteit beschikken waar menig koning niet aan kan tippen.

Het zijn ook vaak de mensen die zichzelf een bepaalde status opplakken terwijl daar niets noemenswaardig tegenover staat. Dat zijn mensen die van zichzelf een karikatuur hebben gemaakt (prachtig in beeld gebracht door Bert Visser die een typetje laat pronken met een "medaille" van een unox-rookworst).
Weet niet hoe het met Willem-Alexander zit...

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 23 jun 2018, 23:49

neus schreef:
23 jun 2018, 19:53
Pink Panter schreef:
22 jun 2018, 18:05
neus schreef:

Weet niet hoe het met Willem-Alexander zit...
I marvel what kin thou and thy daughters are: they'll have me whipped for speaking true, thou'lt have me whipped for lying; and sometimes I am whipped for holding my peace. I had rather be any kind o'thing than a fool; and yet I would not be thee, nuncle; thou hast pared thy wit o' both sides, and left nothing i' the middle: here comes one o' the parings.

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 03 jul 2018, 22:50

To be or not to be.
However you wish it to be nobeler

Yet your nobleness parishes
And leaves me stranded here

Wishing you'd feel better.

::

Forlorness and lonlitude,
have carved my brain.

It is difficult for me to think otherwise.
Please try to understand me?

I'm only trying to make it easier to understand.

En na je Universteitsgraad, gaan we weer over tot het Nederlands.

(OH! Laat het waar wezen!)

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 04 jul 2018, 18:05

memeticae schreef:
03 jul 2018, 22:50
To be or not to be.
However you wish it to be nobeler

Yet your nobleness parishes
And leaves me stranded here

Wishing you'd feel better.

Forlorness and lonlitude,
have carved my brain.

It is difficult for me to think otherwise.
Please try to understand me?

I'm only trying to make it easier to understand.

En na je Universteitsgraad, gaan we weer over tot het Nederlands.

(OH! Laat het waar wezen!)
For who would bear the whips and scorns of time;
the oppressor's wrong, the proud man's contumely;
the pangs of disprized love, the law's delay,
the insolence of office, and the spurns
that patient merit of the unworthy takes...

Met de universiteitsgraad op zak, weer over naar beschaafd Nederlands!

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 05 jul 2018, 23:39

Twice did he turn his back and purposed so,
But kindness, nobler ever than revenge,
And nature, stronger than his just occasion,
Made him give battle to the lioness,
Who quickly fell before him; in which hurtling,
From miserable slumber I awaked.

Goed, ik geef toe, sommige zaken vallen niet te vernederlandsen.
(Dan gaat het sprookjesachtige ervanaf)

Maar op een Universiteit met beta-vakken, is het toch handig om Nederlands te gebruiken.
Ik stem voor Nederlands als voertaal op alle technische Universiteiten.

(Nou ja, waarom niet? Het Nederlands leent zich bij uitstek als een technische taal: ondubbelzinnig en ... ehh ... to-the-point, als het ware.)

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 05 jul 2018, 23:40

Gemak dient de mens immers.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 06 jul 2018, 21:03

memeticae schreef:
05 jul 2018, 23:39
Twice did he turn his back and purposed so,
But kindness, nobler ever than revenge,
And nature, stronger than his just occasion,
Made him give battle to the lioness,
Who quickly fell before him; in which hurtling,
From miserable slumber I awaked.

Goed, ik geef toe, sommige zaken vallen niet te vernederlandsen.
(Dan gaat het sprookjesachtige ervanaf)

Maar op een Universiteit met beta-vakken, is het toch handig om Nederlands te gebruiken.
Ik stem voor Nederlands als voertaal op alle technische Universiteiten.

(Nou ja, waarom niet? Het Nederlands leent zich bij uitstek als een technische taal: ondubbelzinnig en ... ehh ... to-the-point, als het ware.)
Toch blijft Shakespeare het best in het Engels bekoren. Ik begrijp ook niet waarom veel technische tekeningen in het Engels zijn.

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 09 jul 2018, 00:17

Mijn idee ...

Plaats reactie