Gemak dient de mens

Deel je diepste gedachten en laat ons meedenken...
Pink Panther
een mega filosoof
Posts in topic: 36
Gemak dient de mens

Bericht door Pink Panther » 30 mei 2018, 19:31

Heet in het nieuws is de moskee die vanuit het buitenland subsidies krijgt. In de moskee (Den Haag en Dordrecht) zelf worden preken gehouden waarbij de wenkbrauwen gefronst gaan staan. Zoals de preek uit de baard van Mozes dat een overspelige vrouw gestenigd dient te worden. De prediker is zo trots dat hij dit van de kansel mag raaskallen dat hij zijn gehoor voorhoudt dat zij niet zo vreemd moeten kijken omdat wat hij predikt nu eenmaal de wil van Allah is. Fijn dat er iemand is die weet wat Allah wil. De burgemeesters van de steden waar het geraaskal hoogtij viert mogen op de televisie hun commentaar geven. Zij maken een bedremmelde indruk. Ze hebben de prediker medegedeeld dat zij het gepreek niet zo leuk vinden. En dan maar hopen dat de prediker met iets leuks komt in zijn volgende preek. Klaas Dijkstra predikt vervolgens geheel volgens de liberale no-nonsens-stijl dat wij nieuwkomers moeten wijzen op gelijkwaardigheid. Hij vermeldt wijselijk niet wat deze gelijkwaardigheid inhoudt. Voor je het weet ligt het glazen plafond aan diggelen. Wat dat betreft kun je best wel lachen met sommige gelovigen zolang het maar geen christenen zijn. De politieke tactiek van de liberalen is voornamelijk laizez-faire, wat neerkomt op de recht van de sterksten. En zoals we weten zijn dat geen vrouwen. Naast het fatsoenlijke populisme heb je ook nog het onfatsoenlijke populisme. Willen we meer of minder? Klinkt als: er is een kind verdronken op zee, zullen we meer of minder water afvoeren naar zee?

Wat ik voornamelijk mis is een dialoog met de gelovigen. Over het algemeen worden ze botweg neergezet als achterlijk wat zo langzamerhand een self-fulfilling prophecy begint te worden. Achterlijk? Ha, dan kun je achterlijk krijgen ook!!!

Ik zou zo graag de motieven willen weten van al dat gepreek. Wat klopt er nog van oude bijbelwetten wanneer ze zo uit hun context worden gerukt? Is er niemand die met dit soort imams in debat wil gaan? Nee, er is niemand want we hebben het veel te druk met andere zaken.

Toen ik een jaar of 15 was ging ik mee op een klus met mijn vader naar Apeldoorn. We zaten daar in een pension. Onze buurjongen was een student theologie. Ik kan me herinneren dat mijn vader met deze student tot laat in de avond heeft zitten discussiëren over het geloof met een paar flessen wijn. Ik kon toen alleen met rode oortjes toeluisteren want ik weet wel dat het boeiend was. Dat soort discussies heb je tegenwoordig niet meer. Moslims zijn achterlijk en daarmee basta. Christenen zijn niet meer van deze tijd. Iedereen moet seculariseren maar omdat het moeten niet liberaal is, schuiven we een achterlijke groepering naar de zelfkant van de samenleving. De Europese oplossing van integratie. Want discussiëren over religie? Daar worden we echt doodmoe van!

neus
een mega filosoof
Posts in topic: 23

Bericht door neus » 30 mei 2018, 22:11

Hallo Pink Panther,

je geeft bovenstaande bericht de omschrijving "Gemak dient de mens" mee, vervolgens ga je in op het fenomeen van omgaan met fanatiek gelovigen. Ik neem aan dat de omschrijving doelt op een specifieke manier van omgang met fanatiek gelovigen. Het laissez faire dat je aanhaalt. Klopt dat?

Over "laissez faire" zeg je mijns inziens terecht dat dit neerkomt op het recht van de sterkste. Wat indirect ook over de filosofie van "maximale vrijheid aan iedereen gunnen" gezegd kan worden. Ik begrijp dan echter wel dat men ook de vrijheid kan krijgen om van het recht van de sterktste af te zien.

Het lijkt me duidelijk dat fanatiek gelovigen vooral niet van het recht van de sterkste (grootste muil) af willen zien.

Ja, hoe ga je daarmee om?

Een idee dat ik laatst had was om bij polarisatie je niet te concentreren op de tegenpartij die polariseert, maar de naasten die dat ook doen op tegengestelde wijze. Dus stel: de religieuze tegenpartij wordt fanatieker, en dat hangt samen met een liberaal denken dat onverschiller wordt. Als je aan de kant van de religieuzen staat, kan je jezelf bezig gaan houden met fanatisme, maar als je aan de kant staat van de liberaal denker kan je jezelf bezig gaan houden met onverschilligheid. Dan houd je de krachten in bedwang daar waar je eigen krachten liggen.

Ik kan over onverschilligheid niet veel zeggen, maar wel wat over fanatisme, maar dat zou ik met die moslims moeten bespreken.

memeticae
een grandmaster filosoof
Posts in topic: 16

Bericht door memeticae » 30 mei 2018, 22:38

neus schreef:
30 mei 2018, 22:11
Ik kan over onverschilligheid niet veel zeggen, maar wel wat over fanatisme, maar dat zou ik met die moslims moeten bespreken.
De mens dient gemak.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 31 mei 2018, 17:23

neus schreef:
30 mei 2018, 22:11
Hallo Pink Panther,

je geeft bovenstaande bericht de omschrijving "Gemak dient de mens" mee, vervolgens ga je in op het fenomeen van omgaan met fanatiek gelovigen. Ik neem aan dat de omschrijving doelt op een specifieke manier van omgang met fanatiek gelovigen. Het laissez faire dat je aanhaalt. Klopt dat?

Over "laissez faire" zeg je mijns inziens terecht dat dit neerkomt op het recht van de sterkste. Wat indirect ook over de filosofie van "maximale vrijheid aan iedereen gunnen" gezegd kan worden. Ik begrijp dan echter wel dat men ook de vrijheid kan krijgen om van het recht van de sterktste af te zien.

Het lijkt me duidelijk dat fanatiek gelovigen vooral niet van het recht van de sterkste (grootste muil) af willen zien.

Ja, hoe ga je daarmee om?

Een idee dat ik laatst had was om bij polarisatie je niet te concentreren op de tegenpartij die polariseert, maar de naasten die dat ook doen op tegengestelde wijze. Dus stel: de religieuze tegenpartij wordt fanatieker, en dat hangt samen met een liberaal denken dat onverschiller wordt. Als je aan de kant van de religieuzen staat, kan je jezelf bezig gaan houden met fanatisme, maar als je aan de kant staat van de liberaal denker kan je jezelf bezig gaan houden met onverschilligheid. Dan houd je de krachten in bedwang daar waar je eigen krachten liggen.

Ik bedoel inderdaad de gemakzuchtige houding van onze politici ten opzichte van problemen die zo langzamerhand de orde van de dag beginnen te worden. Je kunt het bijvoorbeeld wel hebben over gelijkwaardigheid maar het is een holle frase wanneer je daar geen invulling aan geeft. Dat vond ik onlangs bij een programma van Pauw waar Klaas Dijkstra het had over inburgering en opvangcentra. Je zag zo overduidelijk dat het de man eigenlijk helemaal geen zak interesseert of die mensen wel of niet integreren of de Nederlandse taal gaan spreken. Vervolgens heeft hij het over gelijkwaardigheid zonder duidelijk te maken wat hij daarmee bedoelt. Deze Klaas interesseert het gewoon niet wanneer in Nederland ook banlieus ontstaan zoals in Frankrijk waar broeinesten van onvrede ontstaan. Zolang hij er zelf maar geen last van heeft. Dat er af en toe een bom afgaat in een metro is dan hooguit betreurenswaardig waar we dan zeer ontstelt van zijn. Terwijl er verder dus geen zak gebeurt om dergelijke problemen op te lossen.

Onverschilligheid is dus iets wat je je kunt veroorloven. Gelukkig woon ik in Bloemendaal en kan mij dus wel onverschilligheid veroorloven. Totdat je muren rond Bloemendaal moet gaan bouwen want dan komt het ineens te dichtbij, zoals bepaalde wijken in Amerika. Hoe onverschillig kun je dan nog blijven?

Er moet dus iets gedaan worden aan het fanatisme en dat kan alleen wanneer er een maatschappelijk dialoog ontstaat. Ook om polarisatie tegen te gaan.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 31 mei 2018, 17:57

Ik denk dat als je dagelijks genoeg biefstuk, Chablis en valium nuttigt het logisch is als je onverschillig bent, dat kan je nog niet eens de persoon aanrekenen. De welvaart ontlokt als het ware de mening. Of er nu wel of niet uiteindelijk muren om Bloemendaal moeten.

En de onverschilligheid houdt pas op als de welvaart ophoudt. Wat bovendien nog bijvoorbeeld vleeseters aan de wapenen kan krijgen als ze geen biefstuk meer zouden mogen. Hun "vrijheid" is dan in het geding.

Issue/kwestie is misschien dat "vrijheid" teveel een ingevuld iets is.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 31 mei 2018, 18:43

neus schreef:
31 mei 2018, 17:57
Ik denk dat als je dagelijks genoeg biefstuk, Chablis en valium nuttigt het logisch is als je onverschillig bent, dat kan je nog niet eens de persoon aanrekenen. De welvaart ontlokt als het ware de mening. Of er nu wel of niet uiteindelijk muren om Bloemendaal moeten.

En de onverschilligheid houdt pas op als de welvaart ophoudt. Wat bovendien nog bijvoorbeeld vleeseters aan de wapenen kan krijgen als ze geen biefstuk meer zouden mogen. Hun "vrijheid" is dan in het geding.

Issue/kwestie is misschien dat "vrijheid" teveel een ingevuld iets is.
Dan is het wel of niet nuttigen van vlees een nogal bekrompen inhoud van "vrijheid". De gelovigen kennen genoeg voorschriften omtrent het wel of niet nuttigen van bepaalde dieren. Niet om de gelovigen te beperken in hun "vrijheid" maar omdat bepaalde dieren onrein zouden zijn. We hebben de vrijheid om te roken wat nog niet wil zeggen dat roken gezond is. De geschriften van de gelovigen zijn wat dat betreft aan een update toe en zouden de ongelovigen wat minder belang moeten hechten aan "vrijheid".

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 31 mei 2018, 20:03

Code: Selecteer alles

11:4 Herkauwers, behalve kameel, klipdas, haas en zwijn;
11:9 Vissen, behalve wat geen vinnen en schubben heeft;
11:13 Vogels, behalve arend, beenbreker, zwarte gier, rode wouw, zwarte wouw, raaf, struisvogel, uil, meeuw, valk, steenuil, aalscholver, langooruil, zwaan, pelikaan, gier, ooievaar, reiger en hop;
11:19 Geen vleermuizen;
11:22 Sprinkhanen en krekels;
11:27 Geen schepsels die op zolen lopen
11:29 Wemelende schepsels, behalve blindmuis, springmuis, hagedis, waaierteengekko, salamander, zandhagedis en kameleon.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 31 mei 2018, 21:34

Ik las dat extreem rechts voor of naast de moskee, nog tijdens ramadan, varkensvlees willen gaan barbecuen in een aantal steden.

de ludieke tegenactie is dat er geld wordt ingezameld per extreem rechts aanhanger bij de moskee, wat dan naar de moskee gaat.

Nederland op zijn smalst...

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 01 jun 2018, 16:25

neus schreef:
31 mei 2018, 21:34
Ik las dat extreem rechts voor of naast de moskee, nog tijdens ramadan, varkensvlees willen gaan barbecuen in een aantal steden.

de ludieke tegenactie is dat er geld wordt ingezameld per extreem rechts aanhanger bij de moskee, wat dan naar de moskee gaat.

extreem rechts is extreem slecht

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 01 jun 2018, 17:06

Pink Panter schreef:
01 jun 2018, 16:25
neus schreef:
31 mei 2018, 21:34

extreem rechts is extreem slecht
Ik zou daarom het propageren van steniging ultra-extreem rechts noemen.

Ik begrijp best dat er een bepaalde weerzin bestaat tegen bandeloosheid, maar zou je daarom Kim Holland mogen stenigen?

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 01 jun 2018, 17:30

PP, ik probeer er vanuit te gaan dat ieder zich kan beroepen op een eigen ratio. Veel ratio is niet mijn ratio, wat dan vooral mijn eigen probleem is.

Waar ik wel een mening over wil hebben is bemoeienis. Moslims worden als agressieve cultuurveranderaars gezien. Ja, dan moet je vooral uitlokken...dan krijg je zeker een zichzelf vervullende profetie.

Ach misschien is er gewoon een wil van hard tegen hard.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 01 jun 2018, 18:58

neus schreef:
01 jun 2018, 17:30
PP, ik probeer er vanuit te gaan dat ieder zich kan beroepen op een eigen ratio. Veel ratio is niet mijn ratio, wat dan vooral mijn eigen probleem is.

Waar ik wel een mening over wil hebben is bemoeienis. Moslims worden als agressieve cultuurveranderaars gezien. Ja, dan moet je vooral uitlokken...dan krijg je zeker een zichzelf vervullende profetie.

Ach misschien is er gewoon een wil van hard tegen hard.
Russen worden als imperialisten gezien, Nederlanders worden als kolonisators gezien, Surinamers worden als cokedealers gezien, etc.

Door wie eigenlijk?

Natuurlijk heeft de islam invloed op de Nederlandse samenleving en dat is op zich niet zo slecht. Zo komt de fatsoensrakker via de achterdeur weer binnen na de christelijke kerk verslagen te hebben. Fatsoensrakkers moeten er ook zijn maar het stenigen van mensen valt volgens mijn mening niet tot fatsoen. Maar goed, dat is maar een mening.

Het niet willen bemoeien is een typische laisez-faire houding. De zogenaamde onzichtbare hand zorgt er wel voor dat alles op zijn pootjes terecht komt. Dus over een paar jaar laisez-faire (laat maar waaien) dan moet je niet gek kijken wanneer de dochter van iemand bij jou in de straat een paar stenen tegen haar hoofd krijgt omdat ze een slet zou zijn en de vader van deze dochter de daders zal tracteren op een molotov-cocktail door de voorruit. Je zou kunnen zeggen dat je geen politie meer nodig hebt omdat de mensen zelf hun problemen wel gaan oplossen. Je lonkt echt naar Gotham City, maar dan zal ik blij zijn daar geen deel van uit te maken.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 01 jun 2018, 19:27

Nou...onverschillig ben ik niet, maar medeplichtig en daar een soort van moedeloos bij. Wat je ook doet, je bent medeplichtig of wordt dat gemaakt. Marcuse was volgens Filosofie Magazine de filosoof die al aangaf dat gemakzucht je zuivere wil aantast, en de prijs voor gemakzucht is medeplichtigheid.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 01 jun 2018, 20:40

neus schreef:
01 jun 2018, 19:27
Nou...onverschillig ben ik niet, maar medeplichtig en daar een soort van moedeloos bij. Wat je ook doet, je bent medeplichtig of wordt dat gemaakt. Marcuse was volgens Filosofie Magazine de filosoof die al aangaf dat gemakzucht je zuivere wil aantast, en de prijs voor gemakzucht is medeplichtigheid.
Het ligt in de menselijke aard om met de stroom mee te gaan. Wanneer dit in een maatschappij gebeurt dan moet deze maatschappij ook met de consequenties van deze gemakzucht leven. Zo werd Iran een kalifaat. Met Nederland denk ik dat het meer de Amerikaanse manier zal opgaan. Een soort rebellerende islam zoals de Black Panters. Of protestgroeperingen zoals Black lives matter. Ik zie niet hoe jij als blanke heteroman buiten schot denkt te blijven. Je verkwanselt hooguit contacten die nu noodgedwongen hun heil moeten gaan zoeken bij de rebellen. Uiteindelijk draait alles in het menselijk leven om overleven en het bevechten van gelijke kansen. Ongeacht religieuze achtergrond. Het zullen uiteindelijk vooral de brave burgers zijn die als roependen in de woestijn een politie zoeken.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 01 jun 2018, 21:03

Wat ik bedoel te zeggen: wanneer de maatschappij allerlei wetten kent maar geheel niets doet om deze wetten te handhaven het logisch is dat een bepaalde vorm van anarchie (maar dan anders dan het liberalisme) een submaatschappij zal vormen. Zoals men vroeger sprak van underground zo kan dat tegenwoordig een underground sharia zijn (in bepaalde steden in Engeland gaan al veel moslims naar een shariarechtbank i.p.v. een reguliere rechtbank om geschillen uit te vechten).

Als men nu te moe is om de anarchie te bestrijden dan zal dat in de toekomt onmogelijk worden. Zoals hasj en wiet uiteindelijk maar gelegaliseerd moest worden. Het was te groot geworden om te bestrijden. Maar ik uit hier geen jammerklacht. Ik denk alleen dat we nu op een punt van bezinning staan om te realiseren welke kant we willen omgaan. De islam is te groot om bestreden te worden, maar we kunnen wel iets doen om liberale waarden te incorporeren. Zoals de gelijkheid tussen man en vrouw. Zijn we daar nu te laks in dan gaan we onherroepelijk terug in de tijd.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 01 jun 2018, 21:26

Wat ik las van Afrikaanse traditionele cultuur is dat man-vrouw verschillen minder gelden dan jong-oud verschillen. Een senioriteit geldt als hogere waarde dan een mannelijkheid of vrouwelijkheid. Die laatsten zijn ook helemaal niet van exceptionele waarde. Dat zijn ze wel in Westerse maatschappij, omdat de exploitatie van sekseverschil een grote marktwerking geeft. Voor het Westen geldt verder "jong" als belangrijke waarde (eeuwig jong kunnen zijn) iets dat niet vol te houden is, of hoogstens in verhouding met AI-systemen die de noodzakelijke evaluatie doen.

Wat moslims voor gevaar zijn is dat ze de meest directe bron zijn voor "Afrikaans denken" dat in onze cultuur kan integreren. Sharia en steniging zijn slechts negatieve voorbeelden om de cultuur die op gezag van de oudere gebaseerd is in de verdachtenbank te zetten. Er zijn uiteindelijk wel modernere vormen van "gezag van de oudere laten gelden" mogelijk. Maar nu staat dat nog in schril contrast met Westerse "waarden".

Dat het juist ook de moslimcultuur is die traditioneel onderdanigheid van jongeren als seksuele partner in zich heeft, geldt paradoxaal als verkooppunt voor de liberale markt, en afschuwpunt voor het op echte waarden gebaseerde denken.

Tsja, wat zijn "waarden"?

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 01 jun 2018, 21:44

neus schreef:
01 jun 2018, 21:26
wat zijn "waarden"?
De keerzijde van normen.
Wat weer de "medaille" is die traditie genoemd wordt?

(Een norm an sich is immers waardeloos, net als een enkele waarde. Toch is 1 norm per waarde rationeel gezien traditie.)
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 01 jun 2018, 22:24

neus schreef:
Wat ik las van Afrikaanse traditionele cultuur is dat man-vrouw verschillen minder gelden dan jong-oud verschillen. Een senioriteit geldt als hogere waarde dan een mannelijkheid of vrouwelijkheid. Die laatsten zijn ook helemaal niet van exceptionele waarde. Dat zijn ze wel in Westerse maatschappij, omdat de exploitatie van sekseverschil een grote marktwerking geeft. Voor het Westen geldt verder "jong" als belangrijke waarde (eeuwig jong kunnen zijn) iets dat niet vol te houden is, of hoogstens in verhouding met AI-systemen die de noodzakelijke evaluatie doen.

Wat moslims voor gevaar zijn is dat ze de meest directe bron zijn voor "Afrikaans denken" dat in onze cultuur kan integreren. Sharia en steniging zijn slechts negatieve voorbeelden om de cultuur die op gezag van de oudere gebaseerd is in de verdachtenbank te zetten. Er zijn uiteindelijk wel modernere vormen van "gezag van de oudere laten gelden" mogelijk. Maar nu staat dat nog in schril contrast met Westerse "waarden".

Dat het juist ook de moslimcultuur is die traditioneel onderdanigheid van jongeren als seksuele partner in zich heeft, geldt paradoxaal als verkooppunt voor de liberale markt, en afschuwpunt voor het op echte waarden gebaseerde denken.

Dat men blijkbaar geen kritiek mag leveren op een bepaalde cultuur is de toegangspoort naar gedogen. Het gaat er niet om een bepaalde cultuur in een verdachtenbank te zetten. Ik zie meer uit naar 'the best of both worlds'. Het verlangen naar een eeuwige jeugd in onze cultuur mag ook best bekritiseert worden. Waarom niet? Wie zegt dat onze cultuur perfect is? Doordat slaven hebben laten merken dat zij mensen zijn zoals jij en ik en er kritiek kwam om de toenmalige maatschappij, zijn er veranderingen tot stand gekomen. Dat wil niet zeggen dat de Westerse maatschappij van toen slecht was maar dat bepaalde elementen niet deugden en dat bepaalde "inzichten" volslagen onjuist waren. Wanneer men geen kritiek mag leveren kiest men voor conservatisme.

Waarden bepalen mensen zelf en kunnen in strijd zijn met elkaar. Dat de man onderdanigheid wenst van zijn vrouw staat in tegenstelling tot het verlangen van de vrouw om een stem te hebben. Je kunt dus niet zeggen dat de waarden van de man positief zijn ten opzichte van de waarden van de vrouw die dientengevolge negatief zouden zijn. Dan heb je twee soorten van waarden waarmee niets gezegd kan worden, tenzij je zelf als man medeplichtig bent met de mannen of als vrouw medeplichtig bent met de vrouwen.

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 02 jun 2018, 01:40

"Waarden" zijn "grenzen".

"Tot hier en niet verder"

Want anders!!!?

(Men kan zichzelf grenzen opleggen)

(Het is maar zo makkelijk om de waarden in te vullen naar de geldende normen en daar een bewijs uit trachten te peuren.)

(Bah!)

Wees dan grenzeloos en leef een andere realiteit.

1 waarin een bestaan wel mogelijk is.

Als je wilt, maakt natuur die fantasie waar.

Je moet het dan wel willen, anders gebeurt het niet.

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 02 jun 2018, 02:27

Man .. vrouw ... is slechts een sexuele aangelegenheid, uit natuur verzocht.

De mens heeft daar mannen en vrouwen van gemaakt.

Een berk (de boom) kent 4 verschillende partners. (genetisch gezien)
En die staan (bij berken) allemaal bij elkaar.

Natuurlijk vergezocht.

Maar de berk is een welbekende pionierboom: een die onbekend terrein verkent en het leefbaar maakt voor wat na hem komt.

De zilverberk... die ken je toch wel?

Maakt de grond waarin hij groeit giftig voor zichzelf, maar zorgt ervoor dat de beestjes die beuken nodig hebben kunnen tieren.

Het is nu aan de beuk om te groeien. De berk heeft zijn kunnen gedaan.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 02 jun 2018, 08:45

Pink Panter schreef:
01 jun 2018, 22:24
neus schreef:

Dat men blijkbaar geen kritiek mag leveren op een bepaalde cultuur is de toegangspoort naar gedogen. Het gaat er niet om een bepaalde cultuur in een verdachtenbank te zetten. Ik zie meer uit naar 'the best of both worlds'. Het verlangen naar een eeuwige jeugd in onze cultuur mag ook best bekritiseert worden. Waarom niet? Wie zegt dat onze cultuur perfect is? Doordat slaven hebben laten merken dat zij mensen zijn zoals jij en ik en er kritiek kwam om de toenmalige maatschappij, zijn er veranderingen tot stand gekomen. Dat wil niet zeggen dat de Westerse maatschappij van toen slecht was maar dat bepaalde elementen niet deugden en dat bepaalde "inzichten" volslagen onjuist waren. Wanneer men geen kritiek mag leveren kiest men voor conservatisme.

Waarden bepalen mensen zelf en kunnen in strijd zijn met elkaar. Dat de man onderdanigheid wenst van zijn vrouw staat in tegenstelling tot het verlangen van de vrouw om een stem te hebben. Je kunt dus niet zeggen dat de waarden van de man positief zijn ten opzichte van de waarden van de vrouw die dientengevolge negatief zouden zijn. Dan heb je twee soorten van waarden waarmee niets gezegd kan worden, tenzij je zelf als man medeplichtig bent met de mannen of als vrouw medeplichtig bent met de vrouwen.
Zowel man als vrouw wensen onderdanigheid van hun partner. Zowel man als vrouw verlangen om een stem te hebben. Waar je echt een verschil hebt, is in senioriteit.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 02 jun 2018, 10:51

neus schreef:
02 jun 2018, 08:45
Pink Panter schreef:
01 jun 2018, 22:24
neus schreef:

Zowel man als vrouw wensen onderdanigheid van hun partner. Zowel man als vrouw verlangen om een stem te hebben. Waar je echt een verschil hebt, is in senioriteit.
Ik geloof niet dat in onze maatschappij zoveel respect voor ouderen is en dat jongeren zoveel mogelijk willen egotrippen.

Verder vertoon je simpelweg struisvogelpolitiek, zoals de VVD doet dus, met betrekking tot het topic. Je hebt in ieder geval Memeticae met je. Dat zal wel nodig zijn...

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 02 jun 2018, 12:29

memeticae schreef:
02 jun 2018, 02:27
Man .. vrouw ... is slechts een sexuele aangelegenheid, uit natuur verzocht.

De mens heeft daar mannen en vrouwen van gemaakt.

Een berk (de boom) kent 4 verschillende partners. (genetisch gezien)
En die staan (bij berken) allemaal bij elkaar.
Ik meen dat de berk mannelijke en vrouwelijke katjes heeft. Inderdaad aan de mens om het ene mannelijk te noemen en het andere vrouwelijk. De mannelijke en vrouwelijk bloem van de courgette zijn al helemaal niet te onderscheiden.

Natuurlijk is het een seksuele aangelegenheid omdat de voortplanting anders alleen klonen zou voortbrengen. Het zijn bepaalde mensen die er zo achterlijk over doen om te denken dat het ene waardevoller is dan het andere. Voor de voortplanting is een zaadcel en een eicel nodig; allebei even waardevol. Sommige moskeeën moeten dus op zoek naar imams die wat verder zijn gekomen dan de kleuterschool.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 02 jun 2018, 17:48

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 02 jun 2018, 22:07

Wat is nu precies het punt dat je wilt maken? Ik geloof niet dat ik het begrijp.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 02 jun 2018, 23:25

neus schreef:
02 jun 2018, 22:07
Wat is nu precies het punt dat je wilt maken? Ik geloof niet dat ik het begrijp.
Jij begon toch over medeplichtigheid?

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 03 jun 2018, 10:28

Pink Panter schreef:
02 jun 2018, 23:25
neus schreef:
Iemand die volksvertegenwoordiger wil en kan zijn, maar bijzonder extreme denkbeelden heeft. Hoe is deze persoon medeplichtig?

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 03 jun 2018, 17:42

neus schreef:
03 jun 2018, 10:28
Pink Panter schreef:
02 jun 2018, 23:25
neus schreef:

Iemand die volksvertegenwoordiger wil en kan zijn, maar bijzonder extreme denkbeelden heeft. Hoe is deze persoon medeplichtig?
Wat denk je zelf? Mijn onderwerp begon met predikers met extreme denkbeelden maar deze zijn nog geen politieke volksvertegenwoordigers. I.p.v. dergelijke predikers te veroordelen kun je ze ook toejuichen en dat is precies wat deze man doet. Waarom zou je als man partij kiezen voor vrouwen (laat staan overige minderheden)? Wanneer een man rondloopt met extreme denkbeelden en de ander kwaakt op hetzelfde niveau dan is hij toch medeplichtig aan anti-emancipatie?

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 03 jun 2018, 17:53

ik krijg de indruk dat je graag met een vinger wijst...

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 03 jun 2018, 18:16

neus schreef:
03 jun 2018, 17:53
Nee, dat doe ik niet graag!

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 03 jun 2018, 18:23

Pink Panter schreef:
03 jun 2018, 18:16
neus schreef:
Niemand is perfect namelijk...

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 03 jun 2018, 18:48

neus schreef:
03 jun 2018, 18:23
Pink Panter schreef:
neus schreef:
Dat weet ik, maar het zou toch fijn zijn wanneer we een wereld kunnen creëren waarin mannen en vrouwen, de hele genderbende, gelukkig zouden kunnen samenleven. Tot nu toe is het leven voor veel mensen een lijdensweg. Ik merk ook vaak dat er weinig animo is om daar iets aan te doen, vaak vanwege die moedeloosheid. Voor mezelf heb ik nog weinig zin om het op te geven. We zullen toch eens af moeten van dat achterlijke mannetjesgedrag (voor de mannen die zich nog zo gedragen). We zitten hier toch niet op the planet of the apes? Maar alles kost heel veel tijd. Ik zag vanmiddag in Buitenhof een socioloog die het erover had om toekomstige generaties te laten deelnemen in beslissingen die we nu nemen. Ik denk dat we dan moeten uitgaan van generaties waar iedereen een stem heeft, ongeacht religieuze achtergrond.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 03 jun 2018, 19:12

Pink Panter schreef:
03 jun 2018, 18:48
neus schreef:
Pink Panter schreef:

Dat weet ik, maar het zou toch fijn zijn wanneer we een wereld kunnen creëren waarin mannen en vrouwen, de hele genderbende, gelukkig zouden kunnen samenleven. Tot nu toe is het leven voor veel mensen een lijdensweg. Ik merk ook vaak dat er weinig animo is om daar iets aan te doen, vaak vanwege die moedeloosheid. Voor mezelf heb ik nog weinig zin om het op te geven. We zullen toch eens af moeten van dat achterlijke mannetjesgedrag (voor de mannen die zich nog zo gedragen). We zitten hier toch niet op the planet of the apes? Maar alles kost heel veel tijd. Ik zag vanmiddag in Buitenhof een socioloog die het erover had om toekomstige generaties te laten deelnemen in beslissingen die we nu nemen. Ik denk dat we dan moeten uitgaan van generaties waar iedereen een stem heeft, ongeacht religieuze achtergrond.
Fijn dat je de strijd nog niet hebt opgegeven. Alle beetjes helpen.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 03 jun 2018, 19:23

neus schreef:
03 jun 2018, 19:12
Pink Panter schreef:
03 jun 2018, 18:48
neus schreef:

Fijn dat je de strijd nog niet hebt opgegeven. Alle beetjes helpen.
:peace:

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 03 jun 2018, 21:58

Religie ... dat is zoooo 2018 ...

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 04 jun 2018, 17:15

memeticae schreef:
03 jun 2018, 21:58
Religie ... dat is zoooo 2018 ...
:greins: Als je denkt dat je er van af bent...

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 08 jun 2018, 02:05

"$MEN weet nooit waar $MEN van af is, of mee te maken krijgt."
Pink Panter schreef:
02 jun 2018, 12:29
Natuurlijk is het een seksuele aangelegenheid omdat de voortplanting anders alleen klonen zou voortbrengen.
(Vast een ouwe Griek, die dat beweerde)

::

"Sorry": zei de Schorpioen nog tegen de Zwaan, "Ik kan niet anders, maar vergiftig mij dan ook beter. Nog vóór de oversteek. Misschien blijven we dan wel samen drijven." - Helaas was de Zwaan al dood: "Een zwak gestel zeker", dacht de schorpioen nog, voor ook hij verdronk.

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 08 jun 2018, 03:29

(Om ook nog on-topic te blijven: ik zat dit allemaal op mijn gemak te bedenken.)

Over: "Gemak dient de mens", valt dus nog wel wat de bediscussiëren, denk ik.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 08 jun 2018, 08:55

memeticae schreef:
08 jun 2018, 02:05
Pink Panter schreef:
Natuurlijk is het een seksuele aangelegenheid omdat de voortplanting anders alleen klonen zou voortbrengen.

"Sorry": zei de Schorpioen nog tegen de Zwaan, "Ik kan niet anders, maar vergiftig mij dan ook beter. Nog vóór de oversteek. Misschien blijven we dan wel samen drijven." - Helaas was de Zwaan al dood: "Een zwak gestel zeker", dacht de schorpioen nog, voor ook hij verdronk.
Altijd oppassen dus met zo'n schorpioen. Daarnaast kun je stellen dat voortplanten ook dodelijk kan zijn (tenzij je over tegengif beschikt). Je kunt dus wel weten waarmee je te maken hebt maar hoe je dat kunt is de vraag.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 08 jun 2018, 19:02

Pink Panter schreef:
08 jun 2018, 08:55
memeticae schreef:
Pink Panter schreef:

Altijd oppassen dus met zo'n schorpioen. Daarnaast kun je stellen dat voortplanten ook dodelijk kan zijn (tenzij je over tegengif beschikt). Je kunt dus wel weten waarmee je te maken hebt maar hoe je dat kunt is de vraag.
Alles mag. Zelf een nickname Nickker25, wat ik hopeloos moeilijk vind zulk soort humor.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 jun 2018, 08:41

neus schreef:
08 jun 2018, 19:02
Pink Panter schreef:
08 jun 2018, 08:55
memeticae schreef:

Alles mag. Zelf een nickname Nickker25, wat ik hopeloos moeilijk vind zulk soort humor.
Het zal weinig met humor te maken hebben, misschien meer met aversie tegen zwarte kindertjes. Dat zwarten een examen moeten doen voordat zij zich voortplanten? Ik denk dat we hier met een ordinaire racist te maken hebben... Maar je hoopt altijd maar dat het niet zo is...

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 09 jun 2018, 08:49

Ga maar van het ergste uit, dan kan het alleen maar meevallen?

Op zich denk ik dat racisme een biologisch mechanisme is, dat sommigen sterk hebben, en anderen juist helemaal niet.
Zoals je honden africht kan je mensen dwingen om niet toe te geven aan bepaalde biologische impulsen, maar het zal niet uit "goedheid van hun hart" zijn.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 jun 2018, 09:00

neus schreef:
09 jun 2018, 08:49

Op zich denk ik dat racisme een biologisch mechanisme is, dat sommigen sterk hebben, en anderen juist helemaal niet.
Zoals je honden africht kan je mensen dwingen om niet toe te geven aan bepaalde biologische impulsen, maar het zal niet uit "goedheid van hun hart" zijn.
https://www.independent.co.uk/arts-ente ... 81691.html

Uit dat artikel:
Some of the findings concern health, showing up the harmful long-term effects of smoking and obesity for example. One theme, though, dominates: inequality. Not only has inequality been remarkably persistent since 1946, but its effects echo through the decades. Inequalities in health, education and many other measures often stay with the poorest members of the cohort for life.
Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen waaruit die poorest members bestaan. Het zal ongetwijfeld een biologisch mechanisme zijn om je eigen nakomelingen beter te laten opgroeien, desnoods ten koste van anderen. Dat zal natuurlijk onvrede oproepen bij de groep die wordt achtergesteld en dat kun je dus, lekker simpel gedacht, met een ouderexamen opvangen. Zodat de ontevreden meute zich wel netjes blijft gedragen. Ik denk dat het ook zaak is wanneer de superieuren zich netjes gedragen naar het voetvolk.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 09 jun 2018, 11:27

Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 09:00
neus schreef:

Uit dat artikel:
Some of the findings concern health, showing up the harmful long-term effects of smoking and obesity for example. One theme, though, dominates: inequality. Not only has inequality been remarkably persistent since 1946, but its effects echo through the decades. Inequalities in health, education and many other measures often stay with the poorest members of the cohort for life.
Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen waaruit die poorest members bestaan. Het zal ongetwijfeld een biologisch mechanisme zijn om je eigen nakomelingen beter te laten opgroeien, desnoods ten koste van anderen. Dat zal natuurlijk onvrede oproepen bij de groep die wordt achtergesteld en dat kun je dus, lekker simpel gedacht, met een ouderexamen opvangen. Zodat de ontevreden meute zich wel netjes blijft gedragen. Ik denk dat het ook zaak is wanneer de superieuren zich netjes gedragen naar het voetvolk.
Op zich heb je nu een waardeoordeel over de luxe-positie van de "superieuren" als zijnde de wenselijke toestand voor iedereen, waardoor dus ongelijkheid moet worden opgelost. Of niet?

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 jun 2018, 13:00

neus schreef:
09 jun 2018, 11:27
Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 09:00
neus schreef:

Uit dat artikel:
Op zich heb je nu een waardeoordeel over de luxe-positie van de "superieuren" als zijnde de wenselijke toestand voor iedereen, waardoor dus ongelijkheid moet worden opgelost. Of niet?
Superieur is geen waardeoordeel maar een idee-fixe om de ongelijkheid aan te geven. Bepaalde armen willen graag een dure auto hebben om zo tot de "superieure" klasse te behoren maar behoren tot de ontevreden meute omdat zij dit doel niet weten te bereiken. Het willen wordt een lijden.

A rijdt in een dure auto die een bepaalde status moet uitdrukken, B rijdt in een goedkope auto die de lachlust opwekt. A en B zijn beiden zeer tevreden met wat ze hebben en hebben geen verlangen iets anders te willen. Wat is dan die ongelijkheid?

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 09 jun 2018, 20:55

Ja precies, het gras is altijd groener aan de andere kant, maar als men het eigen gras weet te waarderen zou dat pas echt vrede zijn.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 jun 2018, 21:22

neus schreef:
09 jun 2018, 20:55
Ja precies, het gras is altijd groener aan de andere kant, maar als men het eigen gras weet te waarderen zou dat pas echt vrede zijn.
Dan hoef je dat andere gras ook niet.

neus
een mega filosoof

Bericht door neus » 09 jun 2018, 21:35

Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 21:22
neus schreef:
Dat weet ik niet. Als je het zou krijgen aangeboden zou je het kunnen aanvaarden. Maar per se dat wat een ander heeft willen is verwerpelijk. De mimetische begeerte geeft problemen en is hetzelfde mimetische vermogen dat empathie geeft.

Pink Panther
een mega filosoof

Bericht door Pink Panther » 09 jun 2018, 23:06

neus schreef:
09 jun 2018, 21:35
Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 21:22
neus schreef:
Dat weet ik niet. Als je het zou krijgen aangeboden zou je het kunnen aanvaarden. Maar per se dat wat een ander heeft willen is verwerpelijk. De mimetische begeerte geeft problemen en is hetzelfde mimetische vermogen dat empathie geeft.
Als je het niet nodig hebt, waarom zou je het dan aanvaarden?

memeticae
een grandmaster filosoof

Bericht door memeticae » 10 jun 2018, 00:57

- "Mag ik mee op je rug?"
'Tuurlijk.

S stak Z dood en dreef op het lijk mee naar nieuwe oorden.
(Of hij daar ooit een andere S tegenkwam? Waarschijnlijk wel. S'sen zijn immers overal.)

- "Mag ik mee op je rug?"
"Boem!"

"Zo! Nu hebben we van die vraag ook geen last meer."

Dergelijke Z'en wil ik ook weer niet tegenkomen, maar zelfs als ik zelf geen S ben, heb ik de angst ontwikkeld om überhaupt nog maar in 1 Z te kunnen geloven. Het leren van Z-en die gelijk "Boem" doen, heeft dat voor mij verpest.

(Ik durf niet eens meer uit te vinden hoe S ik zelf ben. Stel je voor ik kom een Z tegen?)

Ik zal hier eerst moeten verzuipen, dan zijn er ook geen oevers meer waarvoor ik Z-en nodig zou kunnen hebben om elders te geraken.

"Eerst de zondvloed maar, daarna zien we wel weer": dacht de verdronken schorpioen nog.

En hij leefde nog lang en gelukkig.

(Net als Z overigens, die van teken is veranderd)

(S -> Z, is slechts een vertrouwenskwestie. Maar vraag altijd eerst: "Waarom wil je naar de overkant? en luister naar de redenen. Als de redenen juist zijn, is een dode verdronken zwaan geen naar gezicht.)

(Ik heb er nog nooit 1 gezien, die beesten sterven blijkbaar buiten mijn gezichtsbereik. Dan nog: wat een triest gezicht: een dode zwaan.)

PS
NB
Pink Panter schreef:
09 jun 2018, 13:00
A rijdt in een dure auto die een bepaalde status moet uitdrukken, B rijdt in een goedkope auto die de lachlust opwekt. A en B zijn beiden zeer tevreden met wat ze hebben en hebben geen verlangen iets anders te willen. Wat is dan die ongelijkheid?
B drukt de status van A met een superieure gadachte.

Plaats reactie